Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är ju mer att de blinkar vänster på en väg där man bara kan köra rakt tills man svänger höger. Förstår ju varför folk gör det, men det gör ju inte saken nå mindre skum att de tänkt köra åt ett håll som inte finns egentligen
Vet också att det inte bryter mot någon lag.

Är ju inte enormt med trafik här men är saken jag oftast ser folk göra fel och därför blivit mest störande.

Det är ju t.ex social accepterat att inte stanna vid stop här (göra ett så kallat kalixstopp, bilen slutar inte rulla).
http://www.lokalix.se/nyheter/stopp-och-belagg-kalix/ finns säkert på andra orter men också men aldrig hört liknande.

Haha jag ska ta och blinka extra mycket vänster i rondellerna när jag kommer till Kalix nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Mitt favorit exempel är antingen där man vet att filen försvinner om X meter och man prompt ska hela jävla vägen fram för att sedan tränga sig in, för att spara 3,5 sekunder. Eller när det skett en olycka, en eller två körfält avstängda, för bärgarens säkerhet, och folk ändå ska, återigen, köra heeeeela vägen fram, för att i absolut sista skedet tränga sig in. Trots att det varit 38 lagom stora luckor på vägen fram. Förundras alltid över hur mycket viktigare deras tid måste vara än alla andras.

Enligt vägverket skall man köra hela vägen fram till hindret och där tillämpa blixtlåsprincipen. För maximal effektivitet. Alla nötter som lägger sig i vad de tror är "rätt" fil flera kilometer innan 2 filer blir en bidrar till längre köer. https://www.hd.se/2009-08-26/blixtlasmetoden--vad-galler

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Skrivet av TheNewsV2:

Jag tror att dålig bilkörning väldigt ofta handlar om dålig respekt för andra trafikanter ,låg ansvarskänsla och sist stress.

Har bara varit med om en mindre grej där jag tror stress och att personen inte var van vid fordonet som var boven.

Vinter kallt och halt, stort snökaos och jag ska åka från Linköping till Norrköping,
denna dag var det flertal personer som körde av vägen på alla möjliga ställen och räddningstjänst hade fullt upp med att komma fram till alla olyckor.
Jag har sakta rullat på E4an i cirka 30 km/h ett tag men sen så stannar trafiken och en lång kö visar sig framför. Jag stannar med lite avstånd från en vit Citroen Berlingo (Verkar vara snik utrustad, inga baksensorer eller bakkamera). Efter några minuter stillastående så kommer det en flotta med brandbilar , polisbilar och ambulanser.
Kön som jag står i blockerar båda körfälten på motorvägen så att ovannämnda inte kommer fram. Alla bilar försöker ställa sig så nära mitträcket som möjligt i vänstra körfältet och alla i högra körfältet går åt höger så mycket som det går.
Jag står nu ungefär en meter från den vita skåpbilen. jag står dock lite snett så om kvinnan som kör den vita berlingon tittar i vänstra backspegeln så ser hon lite mindre än halva min bil och vi skulle kunna vinka till varandra.
När första Brandbilen passerar så gör kvinnan något konstigt, hon får för sig att backa.
Jag förstår vad som håller på att hända och tutar så mycket jag bara kan, får tyvärr ingen respons och hon backar in i min bil. Jag kunde tyvärr inte ha backat för Securitas vakten bakom mig stod ganska nära. Jag och större majoriteten av alla andra stod kvar för att vi förstod att det kommer flera fordon som måste komma fram. Något jag inte förstår är varför hon skulle backa helt plötsligt, sen var det ju inte så att hon rullade lite på dragläge utan var ju mer rivstart backning.

Några hypoteser ?

Det är minst sagt någon som inte bör ha körkort i så fall. Hade du vittnen hade jag dragit henne i rätten och ringt polis på plats

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Inaktiv

Den bästa lösningen är nog att tvingar fram kameror i bilen. En som pekar framåt, en bakåt samt en som visar vad föraren sysslar med. Skittrist lösning men skulle nog lösa många av problemen som uppstår i trafiken.
Problemet bör kunna vara självsäkra de, speciellt när sjölvkörande fordon tar över.

Sedan får man vara glad att fler inte skadas och dör i trafiken än vad det redan gör. De som tar risker bör straffas, böter, fängelse eller för den delen fråntas fordon och kanske även medborgarskap. Ingen ska behöva riskera livet för att ta sig från punkt A och B i ett civiliserat land. Vi vill ju alla att våra nära och kära kommer fram med livet i behåll.

De flesta är inne på att möta trafik i bil men trafiken har blivit hårdare för gångtrafikanter med. Det parti som öppnar upp för granatkastare som självförsvar till fotgängare får nog min röst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är bland annat pga detta som jag längtar efter att alla fordon ska bli självkörande. Det är många som borde få indraget körkort.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

@TheNewsV2: Hypotesen är ju att folk till 99,9% kör rakt fram och inte behöver manövrera så mycket.
Den stora delen av bilkörning kan ju "vem som helst" lära sig på en vecka, gasa/bromsa/svänga.

Problemet blir ju så fort folk hamnar i nån mer "trängd" situation och det är då dom fuckar upp.

Ett eget exempel var för typ vad det nu kan ha varit, 3-5 år sedan när det kom den extrema snödumpen här i Stockholm.
Av en slump var jag själv ute och åkte på Lidingö. Och herregud hur många överklasstanter som satt med sina 2-miljoners suv;ar med 4-hjulsdrift i dikena Inte hjälpte bilarna ett skit när folk har 0 vana att köra i dom förhållandena, första gången dom skulle forcera någonting annat än en trottoarkant med sin markfrigång gick det ju åt helvete

Även nu i höstas var det en fin fest första dagen snön/halkan kom, var nån gång i slutet av november vill jag minnas.
Givetvis hade folk inte bytt från sommardäck ännu (vadå, man har ju på sig till 1:a dec). Bilar låg i diket överallt. Självklart trodde ju dom kungliga förarna att dom "måste ju till jobbet" och "chansar" med sommardäcken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är ju mer att de blinkar vänster på en väg där man bara kan köra rakt tills man svänger höger. Förstår ju varför folk gör det, men det gör ju inte saken nå mindre skum att de tänkt köra åt ett håll som inte finns egentligen
Vet också att det inte bryter mot någon lag.

Så om du ska guida någon till ett ställe från passagerarsätet och kommer fram till en rondell med fyra anslutning, säger du inte ta höger/vänster/rakt fram i rondellen, utan ta höger/rakt fram sedan höger/rakt fram sedan rakt fram sedan höger i rondellen?

IMHO är det generellt hjälpsamt i rondeller (framförallt av det mindre slaget) om folk blinkar vänster om de inte ska höger/rakt fram, tills just efter att de passerat den sista avfarten de inte ska av på och då blinkar höger. Kommer jag e.g. från andra sidan kan jag då direkt se om jag behöver börja bromsa för att väja eller ej. Man får också informationen så tidigt som möjligt om när de avser köra av, oberoende av vad de blinkat innan.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Den bästa lösningen är nog att tvingar fram kameror i bilen. En som pekar framåt, en bakåt samt en som visar vad föraren sysslar med. Skittrist lösning men skulle nog lösa många av problemen som uppstår i trafiken.
Problemet bör kunna vara självsäkra de, speciellt när sjölvkörande fordon tar över.

Sedan får man vara glad att fler inte skadas och dör i trafiken än vad det redan gör. De som tar risker bör straffas, böter, fängelse eller för den delen fråntas fordon och kanske även medborgarskap. Ingen ska behöva riskera livet för att ta sig från punkt A och B i ett civiliserat land. Vi vill ju alla att våra nära och kära kommer fram med livet i behåll.

De flesta är inne på att möta trafik i bil men trafiken har blivit hårdare för gångtrafikanter med. Det parti som öppnar upp för granatkastare som självförsvar till fotgängare får nog min röst.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att detta skulle vara en mycket bättre lösning än självkörande bilar i dagsläget. I många fall så är fortfarande en förare mycket bättre på bedömningar än självkörande systemen. Det kanske kommer utvecklas framöver men kameror fram och bak skulle förenkla och jag tycket att försäkringsbolagen bör införa något stort försäkringsavdrag för folk som har det.

Sen kommer man till vad lagen säger. Det är fortfarande inte tydligt men den generella regeln är att kameror som manuellt måste slås på och av under färd är tillåtna. Utgår man från ett beslut i högsta domstolen från 2016 kan man använda det som en tolkning:
Se http://teknikensvarld.se/kamera-i-vindrutan-nu-tillatet-i-sve...

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Hänsynslösheten, agressiviteten och det godtyckligt skapande av stress beror, tror jag, på lägre nivå av bildning.
Jag tycker mig se samma fenomen över allt där människor befinner sig i större antal.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Även när du ska till vänster? för det var en del av problemet med blinkandet...

Menar rattrörelsen

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag rör aldrig telefonen när jag kör, tack och lov för bluetooth och rattknappar.
Försöker dock minimera all integration med reglage och knappar i bilen när jag kör, i dagens trafiksamhälle gäller det att vara på tårna.

Jag bor på liten ort och där har 80% av befolkningen totalt glömt bort vad blinkers är för något, eller så har besiktningen stora brister som inte kontrollerar detta
Är så frustrerande vid en rondell eller korsning mot en större väg, där det kommer ekipage från vänster som inte bryr sej att blinka höger om de ska av åt höger, (de kommer ofta fort också) där står man och väntar helt i onödan.
Ska man höger, blinka då höger i god tid, är det så svårt?

På MC är det ännu värre.
Glömmer aldrig 2006 när jag övningskörde på en av riksvägarna runt min ort, just denna väg är ganska krokig på sina håll.
90 väg, jag kör i 90, (minst) och i en högerböj, (vänsterböj för mötande part) så möter jag en fullstor Swebuss i min egna fil.
På MC är man jäkligt liten när man håller på att fronta med en buss.
Farsan som åkte efter blev jäkligt förbannad, jag blev väldigt skärrad.
Det gick ju bra, lyckades pricka de 70cm som var kvar av min fil och undvika både bussen och diket, men det var inte roligt.

Har haft körkort för bil i 20+ år nu och har inte orsakat någon regelrätt olycka.
Enda incidenten var lite vinterbus med en Clio Sport då jag halkade in i dragkroken på en stillastående 740.
Resulterade i Vagnskada på min bil, hål i nummerplåt och framspoiler samt knäckt balk i fronten.
740'n fick inte ens en repa i dragkroken.
Clio Sport vs Volvo 740: 0-1
Utöver detta har jag inte orsakat en parkeringsskada ens, men råkat ut för dom själv.
Jag har blivit påkörd 2ggr.
Kör bil 1500-2000 mil/år sedan 1994
Kör MC 150-700 mil/år sedan 2006, (shit vad småbarn tar tid)

\\Rhames

Permalänk
Skrivet av Container:

Det är minst sagt någon som inte bör ha körkort i så fall. Hade du vittnen hade jag dragit henne i rätten och ringt polis på plats

Hehe jag tror jag är lite för snäll ibland,
jag satt ju i en gammal Mazda 323 -92 jag hade som "pendlarbil",
kostade 5000 kr så när kvinnan snubblade ur bilen och såg ut som ett frågetecken så
sa jag bara "Titta innan du backar nästa gång" och orkade inte bry mig om ersättning ect.
Tyckte mest synd om henne för hon var ju uppenbart stressad.
Anledningen varför jag inte ville ha något var för att det var en gammal bil inte värt att lägga pengar på
sen så kunde jag faktiskt inte se någon skada på bilen just då. (Såg skadan när jag kom hem).
Kofångaren sprack i sidan så blev ett fint litet hål .

Skrivet av BasseBaba:

@TheNewsV2: Hypotesen är ju att folk till 99,9% kör rakt fram och inte behöver manövrera så mycket.
Den stora delen av bilkörning kan ju "vem som helst" lära sig på en vecka, gasa/bromsa/svänga.

Problemet blir ju så fort folk hamnar i nån mer "trängd" situation och det är då dom fuckar upp.

Ett eget exempel var för typ vad det nu kan ha varit, 3-5 år sedan när det kom den extrema snödumpen här i Stockholm.
Av en slump var jag själv ute och åkte på Lidingö. Och herregud hur många överklasstanter som satt med sina 2-miljoners suv;ar med 4-hjulsdrift i dikena Inte hjälpte bilarna ett skit när folk har 0 vana att köra i dom förhållandena, första gången dom skulle forcera någonting annat än en trottoarkant med sin markfrigång gick det ju åt helvete

Även nu i höstas var det en fin fest första dagen snön/halkan kom, var nån gång i slutet av november vill jag minnas.
Givetvis hade folk inte bytt från sommardäck ännu (vadå, man har ju på sig till 1:a dec). Bilar låg i diket överallt. Självklart trodde ju dom kungliga förarna att dom "måste ju till jobbet" och "chansar" med sommardäcken.

Mycket bra hypotes!,
haha , kan jag tänka mig .
Säkert den typ av person som skyller på bilen och ska "Stämma tillverkaren".
Innan hastigheten saktades ner till 30 km/h den dagen
så var det skapligt många självmordsbenägna som gjorde
omkörningar i 120-140 km/h på isbana precis som att det inte var någon "fara".
Såg sen ett antal av dem bilarna i diket sen .
Då hade den största majoriteten av dem inte Fyrhjulsdrift heller.

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag hoppas verkligen att du inte bara kör rakt fram i rondellen, utan faktiskt utövar någon slags rattrörelse.

Skrivet av Terrell:

Har sett flera mindre "rondeller" där det går bra

Tja.. man undrar hur bra det går

Permalänk
Medlem

Jobbar för tillfället på Volvo och jösses vad folk är dåliga på att köra bil. De flesta som kör förbi Volvo känner nog till Volvokön som börjar när hela fabriken slutar samtidigt. Då är det standard för några idioter att köra mot trafiken för att komma förbi en del utav kön. Fattar verkligen inte. På morgonen är det alltid massor av människor som kör förbi i 100 i bussfilen... Önskar att Polisen dagligen stod och tog alla idioterna och drog in vartenda körkort.

Har annars lyckats lägga en hel del mil bakom mig de ca 3 år jag haft körkort. Har vid flertalet gånger varit nära på att bli påkörd, ofta i samband med att folk ska byta fil och inte kollar döda vinkeln. Märker också en stor skillnad i hur medtrafikanter behandlar en beroende på vilken bil man kör. Kör jag mormors lite äldre Ford Fiesta så visar folk väldigt sällan respekt, kör jag däremot pappas Porsche så ska varenda jävel i en BMW eller annat köra dragrace mot en vid varje rödljus, sjukt irriterande. När jag körde min S60 var något mellanting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Mycket bra hypotes!,
haha , kan jag tänka mig .
Säkert den typ av person som skyller på bilen och ska "Stämma tillverkaren".
Innan hastigheten saktades ner till 30 km/h den dagen
så var det skapligt många självmordsbenägna som gjorde
omkörningar i 120-140 km/h på isbana precis som att det inte var någon "fara".
Såg sen ett antal av dem bilarna i diket sen .
Då hade den största majoriteten av dem inte Fyrhjulsdrift heller.

Minns detta på jobbet för många år sedan också.
Körde i yrket mellan Ystad och Trelleborg/Malmö, och var på väg mellan Ystad till Trelleborg på E65an. Körde då en större skåpbil, Toyota Hiace.

Det vi passerade var ett underkylt regnområde, så det var halt som tusan, och jag vågade hålla knappt 30km/h, och hade förvarnat att jag kommer bli riktigt sen till Trelleborg.

Förbi mig kommer en volvo V70 i vad som kändes som nära 90km/h, men troligen var runt 60-70...
Han försvinner ur sikte framför mig och jag tänker inte mer på det.

Förrän när jag börjar närma mig Skurup och plötsligt har en V70 framför mig... i snigelfart. Så pass långsamt att jag fick köra om, och han lär ha legat <20km/h, troligen långsammare... och konstigt nog hade en skada på ena sidan fram.

Mao... denna nöttan har tappat kontrollern, kört in i något, och sen nu kröp där ifrån. Enda jag kunde göra var att asgarva... på hur satans dumma i huvudet folk är.

Underkylda regnet var rätt kraftigt iaf... så pass att jag fick slå med kraft nog att buckla plåt för att ens få upp sidodörren, för att knäcka isen som lagt sig som ett 1-1,5cm lager på bilen. Men det gick bra, utom att jag blev sen så klart.

Permalänk
Medlem

Det man ska tänka på är att idag när man tar körkort så är man väldigt noga med att påpeka att ALLA är skyldiga att förhindra en olycka. Inte bara den som har lagen på sin rätt.

Jag har varit med flera gånger när jag har förhindrat en olycka genom att vara uppmärksam. Och andra gånger när andra varit uppmärksamma när jag missat något och hunnit bromsa.

Skulle fler tänka på att hjälpas åt och inte bara vara kränkta skulle trafiken bli bättre.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk

@Paddanx:
Haha Amazing .
Man kan inte stå emot att asgarva i såna situationer .
Att han får en konsekvens av sitt dåliga omdöme är ju förmodligen en väldigt bra och dyr läxa.
Dock vore det inte lika roligt om det visar sig att han krockat med en barnfamilj eller liknande.

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

I det fallet håller jag med dig. Då skiftade han till din fil, över de streckade linjerna.

Det du beskrev tidigare tolkade jag som generell 2-filig rondell dock, och då hade du gjort fel. Man håller på många ställe på att ta bort dessa specialrondeller, då det skapar förvirring hos folk, vilket troligen är en bidragande orsak till detta.

Men inte i Norrköping, här ska det vara lite sport i att köra rondell
en av de större rondellerna mitt i stan är trefilig, med fem av och påfarter samt korsande spårväg med tillhörande rödljus.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

@htbtoma: Fast i rondell har du väjningsplikt mot fordon i högra körfältet när du åker i vänster körfält. Bilar i höger körfält får dessutom fortsätta runt om de vill, men det är ju inte optimalt. Därför är det viktigt att blinka när man ska ut ur rondeller så att andra kan se tydligt var man ska.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,8GHz - MSI Tomahawk b350 - Sapphire Radeon 7870 2Gb - 16Gb Corsair LPX @ 2800MHz

Permalänk
Medlem

Vad skönt det är att höra att det inte bara är jag som har ett ständigt irritationsmoment i det här jävla trafiken dagligen. Ja blir som uppretad innan jag ens har gett mig iväg ibland. Det går bra att ta tempen på min dagsform genom att känna av hur mycket jag stör mig på andra trafikanter. Som tur är glömmer jag det fort. Ja jag vet att jag är trafikilsk och det handlar om inget annat än att jag tycker att folk är idioter. Jag har inte haft en dålig uppväxt

Det här med rondellkörning är ett ständigt återkommande ämne vid lunch- och fika-diskussionerna på jobbet. Jag har aldrig varit för att blinka vänster i en rondell, absolut inte att vi ska uppmuntra det för den stora massan. Dom har problem med betydligt enklare manövrar så dom ska ge fan i vänsterblinkning i rondell. Jag kan hålla med om att det i teorin kan vara fint med att blinka vänster...men...nej, blinka vänster är något som vi helst ska låta bli. Det går ju ändå inte att lita på dom som blinkar vänster. Dom kan ju svänga ut höger när som helst i alla fall.

Nä då är det att lära sig blinka i normala korsningar som är det viktiga först och främst och att blinka ut när man åker ut ur en rondell så klart.

Jag tycker mig ha utvecklat ett sjätte sinne för dom här galningarna så jag har klarat mig bra faktiskt. Det är nästan kusligt hur rätt man kan ha om en människas körduglighet bara genom att se profilen på en person och vilket fordon denne har.

Jag är en så där lat en som skulle kunna cykla också till jobbet då jag har så pass nära. Jag var duktig och gjorde det ett tag, men jag kan inte säga att det blev lugnare där heller. Dels var det jobbigare för mig än att köra bil och det var betydligt farligare, plus den där jävla svettranden jag får efter ryggen när svetten börjar leta sig på. Idioterna fanns där med.

Vi ska inte börja prata om hur cyklister beter sig i trafiken, främst mot bilister...som sagt, man märker vilka cyklister som inte kör bil i normala fall och som tror att dom är oövervinnerliga. För det är ju så jävla mycket viktigare att komma till jobbet i tid än att komma fram levande...

Nä det här med att samsas i trafiken och att gå in med rätt mindset innan man ska iväg är inte lätt. Det är ju så jävla många idioter man ska behöva tänka på...och åt.

Ibland vore det skönt att flytta ut långt från allt och alla och jobba hemifrån och bara leva på mat man själv jagar. Ska man ut i trafiken så ska det vara i en stor jävla rostig Cheva Silverado eller liknande så man kanske preventivt kan skrämma bort några av dessa idioter...för dom kommer i alla olika skepnader.

Vart är världen på väg?! Om det inte går att använda världens enklaste sak...det sunda förnuftet, hur ska man då kunna ta nästa steg och faktiskt bli bättre på något. Har vi bara rättigheter kvar men inga skyldigheter längre?

Suck!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

@rolle80: Det var redan avklarat i tråden att högra körfältet inte fortsatte i denna rondellen så det var högra bilen som tvingade sig in i vänstra körfältet i detta fall.

Permalänk

Jag har haft körkort i 6 år och rullat över 40 000 mil i 4 olika fordon och jag har aldrig varit med om någon olycka. Jag har varit nära ett par gånger med bilar som byter fil utan att titta i döda vinkeln, jag kan inte säga att jag kör helt defensivt eller håller alla högre hastighetsgränser på motorleder och motorvägar men har överlag bra koll på omgivningen och framför allt planerar min körning. Det medför att jag sällan hamnar i situationer där jag måste tvärnita, slänga min i andra filer också vidare.

Överlag så kör folk väldigt illa, framför allt i Stockholm. Döda vinkeln ignoreras konstant, folk missar avfarter och påfarter och byter fil över heldraget osv. Folk behöver ha bättre uppsikt och koll på omgivningen rent generellt.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk

@AppendixSE:
Mycket bra summerat!

Sen kan jag tycka det är en svår avvägning på
"Förlåt jag gjorde ett litet misstag"
mot
"Jävlar det där var vårdslöst"

Jag brukar vara väldigt uppmärksam oftast i trafiken och hellre kolla en extra gång.

För cirka 3 år sen så skulle jag och min kompis åka hem till honom, jag ska svänga vänster i rondellen
och jag tittar mig runt medans jag passerar första, andra avfarten och ser att det kommer en bil i mycket hög fart.

Jag stannar precis innan hennes påfart i rondellen och tant flyger verkligen in i rondellen.

Hon måste ha kört 45 - 55 Km/h + eller något hon han inte stanna utan fick stopp på bilen i rondellen.

Detta var när jag nyligen hade fått körkort och jag hade inte riktigt någon vana med vad går gränsen mellan "vårdslöst" && "Misstag"

Men i efterhand så förstår jag ju att tant inte skulle ha fått åka vidare utan att prata med konstapel blå.

Hur som så såg tant väldigt dåsig och chockad ut, typ som att hon sätt ett spöke. Hon satt som en zombie i bilen i några minuter i rondellen sedan viftade lite med handen och tackade och åkte iväg.

Min kompis var helt lyrisk och tackade mig så mycket för att jag uppmärksammat den bilen annars hade vi krockat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PointMan:

När jag kör bil så räknar jag med att alla andra är korkade jävla idioter som fått sitt körkort i ett Kellogg's Cornflakespaket alternativt kört upp på kamel eller åsna samt automagiskt fått det omvandlat till ett B-körkort när de kom hit av vår dumsnälla migrations-o-verk.

Det brukar räcka för att undvika de allra flesta olyckor... vilket fick mig osökt att tänka på George Carlins "Near miss".

De får inte körkortet omvandlat per automatik men kan köra på sitt Syriska eller liknande i upp till ett år, efter det så måste de skaffa ett svenskt körkort. Sen är frågan hur ofta du blir stoppad om du skulle skita i det.
Jag själv har haft körkort i 25 år och blivit stoppad av polis EN gång. Senaste 10 åren så har jag kört ca 4000 mil varje år. Har också varit med om ett par olyckor där jag har blivit tvungen att visa körkort men under normal färd så är det en gång på 25 år.
Så om nu personen som kommit hit från utlandet skiter i att gå körskola och omvandla sitt hittepåkörkort från Syrien så är chansen stor att ingen kommer märka det förrän han kör över någon.

Till mobilförbudet så är det helt rätt, har själv hänt att jag skickat ett kort SMS eller läst detsamma under färd men då alltid när man är mer eller mindre ensam på vägen. Märker rätt snabbt att man missar kollen på vägen.
Tyvärr har de missat två grupper som är mer viktiga att få att sluta använda mobiltelefon när de rör sig och det är cyklister och gående. Hur många gånger kommer man inte till ett övergångsställe där en person med barnvagn med huvudet så långt ner i telefonen och bara går rakt över vägen. Gärna utan reflex, i mörka kläder vid kl 20:00 en regnig kväll i November på en normalt trafikerad väg. Hel vansinnigt.
Samma sak gäller cyklister som alla tror att de har samma rättigheter som gående så de bara kan svänga över vägen och tro att alla bilar ska stanna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Yrkesförarna är de största idioterna jag vet. Har tappat räkningen på hur många gånger jag fått möte av lastbilschaffisar som kör så fort att de måste låna halva ens fil på småvägar, speciellt på vägar som slingerbulten (257). Det är en 70-väg, men du kan inte hänga på lastbilschaffisarna om du håller laglig hastighet, med samma resultat varje år när första snön kommer: övergödda medelålders män står och surar vid vägkanten intill en lastbil som ligger på sidan och undrar vart de nu ska få nästa grillkorv med räksallad ifrån. Därtill har vi taxichaffisar, som är ett eget släkte oavsett vart du befinner dig på jorden, de har sitt egna regelverk.

I grund och botten tror jag problematiken bygger på att folk inte har ett intresse av bilkörning, det görs av nödvändighet. Har man inget intresse för något kommer man heller inte arbeta för att bli bättre på det. Därtill är bilkörning en relativt säker aktivitet numera, och moderna bilar är såpass isolerade från allt vad omvärlden heter att man lätt lägger fokus på helt andra saker istället för att faktiskt köra.

Och vart tycker du vi yrkesförare ska ta vägen då på småvägarna? Ligga direkt ute på vägrenen så nära dikeskanten som möjligt eller? Sätt dig själv i en lastbil (kör själv ett 24m ekipage som allt som ofta väger mellan 40-60 ton) så får vi se hur snabbt du hamnar på sidan i diket om du tror vi ska slicka kanten. Tror du verkligen vägrenen pallar för våra axeltryck? Stora bilar kräver mer plats vare sig du vill det eller inte. Har man dessutom långsläp efter så behöver det "vingelmån" då dom "vandrar" av sig själv över körbanan. Jag möter dagligen personbils idioter som bara ska fram snabbt som fan även om det är ont om plats. Senast i måndags blev jag omkörd av en personbilsbilist som låg och pressade knappt 3-4 meter bakom mitt ekipage på osandad krokig och smal 70km/h landsorts väg som vars väglag mest var att jämföra med vilken hockeyrink som helst. Att jag bara kunde hålla som max 50km där det var som rakast för att inte gå av vägen kunde inte idioten bakom förstå som efter några kilometer pressade sig förbi i skymd vänsterkurva och försvann i fjärran. Känslan då jag efter ytterligare ca 3km får se bilisten stå nerkörd av vägen i en kurva och se han stå och klia sig i skallen medans jag själv lugnt passerade honom och vinkade glatt gjorde min dag vart fall. Idag på fm blev jag omkörd på 40km/h sträcka då jag höll 40km/h på farthållaren av två personbilar som inte bara passerade över en utan dubbla heldragna linjer i hastighet som säkert låg en bra bit över 60km/h, Varför? jo för att personbilsförare bara inte tål att ligga bakom en lastbil! Möter även ganska så ofta personbilar på enkelriktad gata vars förare ofta gapar och skriker att jag ska backa trots att dom kör mot färdriktningen. Jo tjena! Lär aldrig hända.

Visst! Vissa lastbilsförare kör för fort, Men den vanliga personbils bilisten kör bra mycket snabbare. Dom flesta lastbilar har 85km spärr som inte går att överskrida, med undantag av vissa fjärrbilar som går att köra lite snabbare. Då vi är hårt pressade av kör och vilotider så händer det tyvärr att man måste "stå på" lite extra där det går för att inte riskera att bli tvingade att parkera ekipaget på omlämplig plats och därmed utgöra fara för andra om vi riskerar maxtid på vad vi får köra innan vi måste ha vila. Jag skulle vilja se den personbilsförare som skulle vilja ha det så hårt hållet om dom precis som vi fick sin personbil utrustad med färdskrivare som visar precis allt då polisen kollar den.

Nä sluta gnäll på oss yrkesförare innan man som "vanlig" personbilsförare sopat rent framför sin egen dörr och lärt sig agera korrekt själv på vägarna.
För mig som yrkeschaufför är det jäkligt psykiskt påfrestande och uttröttande att förutom att hålla koll på mitt egen ekipage behöva sitta på helspänn över vad personbils bilister runt om mig tänker ta sig för. Att dessutom 95% av dom saknar blinkersspak gör inte mitt jobb på vägen lättare heller.

(Har rullat ca:130.000 mil senaste 25 åren utan att ha varit inblandad i olycka där polis "dömt" mig som vållande)
Jag är långt ifrån felfri i övriga livet, Men i trafiken måste jag vara det både för mig och för andras skull!

Permalänk
Medlem

@rolle80: se något av mina tidigare inlägg med bild, orkar inte länka den en fjärde gång.

försvinner högerfältet så jag har absolut inte väjningsplikt i vänsterfilen
där jag kör ut, i vänsterfil, försvinner högerfilen som också måste köra ut vid samma utfart, ska man vidare är det enfiligt och endast vänsterfilen som finns att tillgå.

denna lösning finns på flertalet platser i Norrköping och jag vet exakt hur det fungerar och att jag i detta fallet har rätt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Yrkesförarna är de största idioterna jag vet. Har tappat räkningen på hur många gånger jag fått möte av lastbilschaffisar...

Skrivet av jycken:

Jag har en helt annan uppfattning om lastbilschaufförer. Här i Göteborg i alla fall och runt omkring så tycker jag att de ofta är duktiga på att visa hänsyn, köra defensivt och tydligt visa vart de ska men det kanske också beror lite på hur man själv Tycker att så länge du visar dem hänsyn så kommer de visa dig det också.

Permalänk
Medlem

Man måste bara älska hur majoriteten här helt plötsligt blev "honored knights" från ingenstans...
Det finns idioter i trafiken. Finns idioter överallt. Många här inne som kallar andra för idioter är säkert idioter själva. Ingen av oss här kan bekräfta andras sätt o köra. Observera att jag kallar inte alla för idioter utan en stor del bara. Och jag kanske har fel, ni alla kanske är änglar i trafiken. Men jag litar helt enkelt inte på er i den frågan

Jag har lärt mig flera saker under åren.
- Hålla mig borta från Taxiförare.
- Hålla mig borta från Lastbilar
- Respektera kylan
- Sakta ner även om någon inte ska över vägen. Speciellt under vintertid. Helt plötsligt får dem för sig o gå över o tro att hela världen ska stanna. Sure, ni fotgängare har företräde, men tänk om bilen inte stannar? Tänk om jag halkar fram eller tänk i värsta fall att bromsarna smäller av.. Vad händer då? Då ångrar man sig att man inte stanna upp och bekräftade stoppet. Detta ifall man ens lever..
- Tänka i förväg
- Leva med trafiken och köra med sunt förnuft och inte enbart 100% efter boken. Det betyder inte att man ska köra i rött men sunt förnuft helt enkelt.
- Lita inte på någon

Majoriteten här jag bor vet inte ens vad höger regeln innebär.

En annan sak jag fick lära mig. Alla människor gör fel i andras ögon. Fast än du själv vet att du gör rätt. Du är säker på att det stod så i boken eller något liknande. Så kommer föraren du träffar på tycka att du är en idiot.

Samma sak på gymmet t.ex. Ingen på gymmet tränar rätt. Alla gör fel enligt någon.

Permalänk
Medlem

Jag och två kompisar köpte en gammal Volvo 740 för någon sommar sedan, åkte runt i villaområden här i Örebro och under 2 veckors tid blev vi påkörda hela 12 gånger, tack vare tjuriga förare som inte kan högerregeln gick tre av dessa till rätten vi som (vi var olika som körde vid dessa tillfällen) körde blev friad.

Efter 12:e gången så bad polisen som tillkallades oss att snällt sluta då han tyckte att vi redan bevisat vår poäng. Samma stackare fick komma ut 6 gånger så jag förstår hans vilja att få oss att sluta

Slutsats många bör kanske inte ens ha ett körkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Även jag fick lära mig av mina föräldrar att "alla är idioter i trafiken, kör med förutsättningen att de kommer att försöka mörda dig när som helst"

Varje gång jag ser en fotgängare/cyklist gå över en gata/övergångsställe utan att titta eller liknande så säger jag till mig själv "Han har inget körkort"

För om man faktiskt har körkort och bil, ja då är man plötsligt livrädd för allt på hjul och man vet att det är rent lotto varje gång man är ute i trafiken. Speciellt om man inte är skyddad av en egen stålbur aka bil.

Övriga favoriter: Folk som bromsar långt innan de blinkar, skulle kunna vara smart att blinka först (det den är skapt för)
Samt angående rondell: Såklart skall man blinka både vänster och höger i rondellen, den är faktiskt en cirkel så man kommer att köra ett av båda hållen.

Menar du blixtlåsprincipen vilken alla borde använda för ett bättre och säkrare trafikflöde? ^^
http://www.bilaieuropa.se/images3/blixtl%C3%A5s.jpg
https://www.korkortsverige.se/a/blixtlasprincipen
https://televinkenseftertradare.wordpress.com/2013/11/12/blix...

Såklart är ju tanken att man ska göra detta över en längre sträcka, inte två meter framför skylten. Speciellt på motorväg fungerar detta riktigt dåligt. Alltid en massa nollor som ska köra längst fram och trycka sig in så det konstant blir helt stopp.