Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nej, inte för att skicka försändelser upp till 22 EUR momsfritt. Du missar helt vad det rör sig om här, två gånger om. Håll dig till rätt sammanhang.

Det kan påverka om Kina bygger flygplatsen och vinner över den antikinesiska sidan i Bryssel, skett så förut kan mycket väl ske igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Det kan påverka om Kina bygger flygplatsen och vinner över den antikinesiska sidan i Bryssel, skett så förut kan mycket väl ske igen.

Nej nu är du helt utanför ämnet. Polen har ingen undre gräns för när moms börjas tas ut på postorder från tredje land, de kommer inte införa något undantag och möjligheten att ha undantag försvinner i hela EU från och med 2021.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Du talar om att momsfritt försvinner 2021, men i detta fall så är det ju inte momsen som är problemet utan avgiften. Så man kommer ju fortfarande kunna handla genom EU avgiftsfritt 2021 bara det att man får betala moms på det deklarerade värdet, och det är inte många kronor.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@MultiMan väldigt festligt. Känns spontant som att PN är på krigsstigen och egentligen inte gillar det hela, men det är klart som fasen, avgift eller ej så innebär ju detta (mycket?) jobb för dom.

Även med en avgift så måste ju (förmodligen) det då finnas/anställas personal som ska göra jobbet, och det måste ju vara sjukt svårt att dimensionera denna personal när man inte kan göra annat än att gissa vad som kommer hända med paketvolymerna?

Undra varför det redan har påbörjats, om det är 1:a mars som gäller?
Min teori är att dom redan nu börjat momsa paket just för dom vill få den spridningen i sociala medier så att "folk" slutar beställa redan nu, så att dom asap får "rimligare" paketvolymer att arbeta med....

Spelar ingen roll vad PN tycker om det... Det är avtal och lagar som går före vad PN anser vara eller icke vara korrekt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Samtliga paket jag fått från Kina efter nyår som gått via PostNord har haft en lapp påklistrad av "Direct Link". Inget av paketen har åkt på importmoms. CN22 lappen indikerar att innehållet är "Other" och varuvärdet har angetts betydligt lägre än vad det skulle varit. Jag har hittills inte lyckats ta loss lapparna utan att förstöra den som sitter under, så jag har inte kunnat utröna vad avsändaren angett.

Testa att blåsa varm luft med en hårtork. Då bör limmet lossna.

Skrivet av Hurtigbullen:

Tar dom betalt även om det är dom själva som har gjort fel? Det var ju någon tidigare i tråden som hade en räkning där momsen vida översteg varuvärdet. Tycktes för mig som att någon sluntit på tangentbordet.

Jag tror att avgiften alltid tas ut oavsett anledning till att det blev fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Du talar om att momsfritt försvinner 2021, men i detta fall så är det ju inte momsen som är problemet utan avgiften. Så man kommer ju fortfarande kunna handla genom EU avgiftsfritt 2021 bara det att man får betala moms på det deklarerade värdet, och det är inte många kronor.

Nej egentligen inte, speditionsavgifter finns i andra länder också. Att momsen är så viktig här är för att det är först när de importdeklarerar de tar ut en avgift och du importdeklarerar för att moms/tull ska tas ut. Polen som också tar ut moms från första kronan tar ut ofta ut mer i speditionsavgift än PostNord i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej egentligen inte, speditionsavgifter finns i andra länder också. Att momsen är så viktig här är för att det är först när de importdeklarerar de tar ut en avgift och du importdeklarerar för att moms/tull ska tas ut. Polen som också tar ut moms från första kronan tar ut ofta ut mer i speditionsavgift än PostNord i Sverige.

Förlåt men jag har lite svårt att tyda dina inlägg, inget illa menat. Det jag menar är att i dagsläget så finns det många EU länder som ej tar ut någon avgift på paket under ett visst värde t.ex 22 euro. 2021 så skall moms ta ut från första kronan i alla EU länder, men det lär fortfarande vara avgiftsfritt på lägre värden likt hur det är idag. Eller menar du att 2021 så kommer iprincip hela EU sluta handla med Kina pga av höga avgift per paket?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Förlåt men jag har lite svårt att tyda dina inlägg, inget illa menat. Det jag menar är att i dagsläget så finns det många EU länder som ej tar ut någon avgift på paket under ett visst värde t.ex 22 euro. 2021 så skall moms ta ut från första kronan i alla EU länder, men det lär fortfarande vara avgiftsfritt på lägre värden likt hur det är idag. Eller menar du att 2021 så kommer iprincip hela EU sluta handla med Kina pga av höga avgift per paket?

Ska du handla med utlandet så får du nog ta in informationen. Har redan påpekat att du kanske bör ta hjälp av konsulter och företagsrådgivare.

EU reglerar inte speditionsavgifterna som tas ut för importdeklaration (tullklareringen) och speditörerna kommer inte göra tjänsten gratis. En fast avgift är vanligast att ta ut i speditionsavgift och då är den den som gäller. När det gäller privatimport där mottagaren är ansvarig för importmoms/tull och avgifter så lär det inte förändras mycket de närmsta åren, gör speditören importdeklarationen kommer den också ta betalt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Du vet väl att du kan överklaga detta till Tullverket genom att skicka in en riktig faktura? Å andra sidan har EU förbjudit glödlampor, så det kanske finns goda skäl att inte göra det. Om du överklagar fel moms på en försändelse med knark genom att skicka in en korrekt faktura på ditt knark råkar du nog illa ut, och det kanske är likadant med glödlampor.Dessutom säger lagen att det är tullfritt under 1500 kr (såvida du inte köpt parfym eller liknande). Uppenbarligen har någon på Postnord slagit in fel värde. Föregående försändelse som skulle förtullas kanske hade värdet 4128 kr och så råkade man slå in samma värde på denna försändelse också.

Ok jag skrev slarvigt, det är ledlampor.
Jag har mailkonversation med någon Tulladministratör på Postnord/Arlanda som har svarat:
Vi har förtullat efter det som står på tulldeklarationen ( 500 USD).
Men skicka oss betalningsunderlag och låt försändelsen ligga kvar på utlämningsstället.
Så gör vi en omförtullning.

Skickade då Wishfakturan och frågade samtidigt vilket land försändelsen kom ifrån.
Fick svar två dagar senare att fakturan skulle användas som underlag. Dock inget svar
på vilket land. Paketnumret slutar nämligen på NL. För mig betyder det ett visst EU-land, eller??

Permalänk
Skrivet av mrhaemus:

Skickade då Wishfakturan och frågade samtidigt vilket land försändelsen kom ifrån.
Fick svar två dagar senare att fakturan skulle användas som underlag. Dock inget svar
på vilket land. Paketnumret slutar nämligen på NL. För mig betyder det ett visst EU-land, eller??

Ibland får en postförsändelse ett nytt nummer efter att den passerat en gräns. Kan det vara det som skett här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Ibland får en postförsändelse ett nytt nummer efter att den passerat en gräns. Kan det vara det som skett här?

Kan vara så att det första Europeiska land som tagit emot sändelsen har lagt till ett nytt nummer för att enklare kunna sortera?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Hoppar in lite sent i partyt när man varit borta ett bra tag! Om jag beställer nu på Wish kommer dem kunna debitera mig även fast jag beställde innan något var fastställt? Har dem rätt till det och om grejerna kommer i början av mars tror ni jag kommer få betala det isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Ibland får en postförsändelse ett nytt nummer efter att den passerat en gräns. Kan det vara det som skett här?

Samma nummer finns på "Order Details" på Wish men det kanske ändå är som du skriver?

Aja jag får väl vänta och se vad den totala avgiften blir när räknenissarna är klara.

Sen kommer nästa dilemma. Som jag skrev tidigare var det kanske inte ett smart drag att beställa
lampor från utlandet med tanke på hanteringen av paket. Låt säga att jag hämtar ut det och tre
lampor är trasiga. Jag anmäler detta genom Wish och får kanske tre nya levererade. Då är vi ju tillbaks
på ruta ett igen. Ny försändelse - nya avgifter.......Right?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrhaemus:

Samma nummer finns på "Order Details" på Wish men det kanske ändå är som du skriver?

Aja jag får väl vänta och se vad den totala avgiften blir när räknenissarna är klara.

Sen kommer nästa dilemma. Som jag skrev tidigare var det kanske inte ett smart drag att beställa
lampor från utlandet med tanke på hanteringen av paket. Låt säga att jag hämtar ut det och tre
lampor är trasiga. Jag anmäler detta genom Wish och får kanske tre nya levererade. Då är vi ju tillbaks
på ruta ett igen. Ny försändelse - nya avgifter.......Right?

Bara när du returnerar varor du får tillbaka tull/moms. Ny vara, ny importdeklaration.

Nederländska posten finns på plats i Kina eller åtminstone Hongkong så att saker skickas via de är nog inte konstigt. De köper frakten direkt av PostNL/Spring-GDS. Ganska ointressant då paketet ändå ska tullas i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turtlefiesta:

Hoppar in lite sent i partyt när man varit borta ett bra tag! Om jag beställer nu på Wish kommer dem kunna debitera mig även fast jag beställde innan något var fastställt? Har dem rätt till det och om grejerna kommer i början av mars tror ni jag kommer få betala det isåfall?

De har sagt att oavsett när de inför detta så kommer de inte ta någon hänsyn till när du beställde. Så nej du kan inte vara helt säker. Men du behöver ju inte kvittera ut brevet om du inte vill betala avgiften. Men då får du ju inte heller varan givetvis.

Det hela är väldigt oklart när de kommer införa det. 1mars eller när det nu blir så kommer de redovisa en handlingsplan och då har de sagt att de ska meddela vilket datum de kommer införa det. Senaste artikeln i breakit fick jag dock intrycket av att postnord inte vet vad en handlingsplan är, då de började prata om att ha systemet klart då. Det verka dock hursomhelst ske förseningar då de sa att det en sak är säker och det är att de tekniska lösningarna inte kommer vara på plats då.

Några ifrån kundtjänst på facebook sa runt den 24 januari att alla som har beställt fram tills idag (24 jan) kommer med stor sannolikhet att få sina beställda varor innan allt är klart för att börja debitera. Det är ju dock en halv månad sedan. Jag skulle om jag var du vänta tills 1 mars och se vad de säger då, det är så pass nära nu, för budskapen börja bli lite motstridiga och postnord ger inte intrycket av att man kan lita på dem. Det känns som de kan komma att backa på vad de har sagt tidigare.

De har även börjat prata om att de måste vara utsedda deklaranter av tullverket och de anser sig inte vara det, och då får man ju intrycket av att de vill lägga alltihopa på is. Men det är nog önsketänkande att de kommer lägga det på is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bara när du returnerar varor du får tillbaka tull/moms. Ny vara, ny importdeklaration.

Nederländska posten finns på plats i Kina eller åtminstone Hongkong så att saker skickas via de är nog inte konstigt. De köper frakten direkt av PostNL/Spring-GDS. Ganska ointressant då paketet ändå ska tullas i Sverige.

Ok jag förstår.

Min fundering var ju om paketet faktiskt hade skickats från NL

Permalänk

@erkew: tack för ett bra svar! Har nämnligen en vara jag beställde men som är sjuuukt försenad hade varit jävligt om den kom då dem infört de..

Permalänk
Medlem

Mitt senaste ebaypaket till större värde som anlände var inköpt via Hongkong och tog sina vanliga 6 veckor att anlända.
Men jag noterade på omslagspappret att det var skickat från Tyskland fastän allt tydde på kinafrakt.
Troligen har de redan omdirigering via andra EU länder för att kunden skall slippa alla tråkiga avgifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrhaemus:

Ok jag förstår.

Min fundering var ju om paketet faktiskt hade skickats från NL

Hade nog flugits dit, men beteckningen kommer ju från fraktbolaget.

Permalänk
Medlem

@Honk: Hoppas det är som du säger, att paketen redan har börjat skickas från t.ex Tyskland.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Jag glömde tillägga att paketet kom som rekommenderat via postavi i fint brev från postnord (som när man skall pröjsa extra avgifter) men var helt gratis att hämta ut.
Jag blev först lite avskräckt men då inga summor angavs på avin så blev det som jag hoppades, inga avgifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Mitt senaste ebaypaket till större värde som anlände var inköpt via Hongkong och tog sina vanliga 6 veckor att anlända.
Men jag noterade på omslagspappret att det var skickat från Tyskland fastän allt tydde på kinafrakt.
Troligen har de redan omdirigering via andra EU länder för att kunden skall slippa alla tråkiga avgifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta var inte ens känt för 6 veckor sedan. Men ja omdirigering på vissa enstaka produkter ofta dyrare varor har förekommit länge.

Tror inte kinasäljarna kommer göra så mycket, då de nog inte kan göra så mycket utan att det påverkar priserna väldigt mycket procentuellt sett på dessa billiga varor. Men vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Honk: Hoppas det är som du säger, att paketen redan har börjat skickas från t.ex Tyskland.

Vad har du egentligen för förväntningar och verklighetsbild? De flesta säljare vänder sig till ett stort speditionsföretag, dessa sysslar inte med smuggling. En skärpning i Sverige förändrar inte hur de skickar varor, uppläggen för att slippa moms görs oftast på dyrare varor och har alltid någon kostnad. Det är inte bara att gå till postkontoret med brev adresserade till Sverige om de ska vara säkra på att slippa moms och avgifter. Handeln med Kina försvinner inte för att speditionsavgifter tillkommer ibland, för då hade vi inte haft någon till att börja med. Frankrike har inte slutat handla med Kina bara för att det är samma regler där – med €15 respektive €21 i avgift (beroende på vad det är för typ av paket) hos statliga posten där. Överdrifter verkar många vara bra på.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Jag förundras verkligen över hur du tror att ingenting kommer ske med denna avgift. Postnord har redan skrivit om potentiella omvägar till andra EU länder. Återigen skriver du ett inlägg som jag har svårt att tolka, vet inte riktigt vad jag ska svara på. Du skriver som att du vet precis hur det kommer att gå till/bli i framtiden.

EDIT: Vad menar du med att avgifter tillkommer ibland? Dom ska ju ta ut avgift på alla paket hädanefter.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Jag förundras verkligen över hur du tror att ingenting kommer ske med denna avgift. Postnord har redan skrivit om potentiella omvägar till andra EU länder. Återigen skriver du ett inlägg som jag har svårt att tolka, vet inte riktigt vad jag ska svara på. Du skriver som att du vet precis hur det kommer att gå till/bli i framtiden.

Backteman har spekulerat, slutsatserna många gör är inte verklighetsförankrade. Backteman har sagt mycket som är betydligt galnare i andra fall och är definitivt inte ute efter att informera. Paket går redan till andra EU-länder och packas om, då handeln med Kina inte bara kretsar kring paket på under 10-22 EUR, de använder sig också av feldeklarerade och odeklarerade försändelser för att få in varor i EU som de sen skickar vidare. Skulle många säljare inte fuska skulle de förlora sin konkurrensfördel, då moms skulle göra det omöjligt för de att konkurrera och erbjuda låga priser på många varor. Allt det betyder inte att det är vägen alla kommer gå. Vissa varor kommer det inte finnas någon vits att direktimportera privat, precis som det redan är idag för en hel del varor. Det finns såklart andra varor, och det är då de som kommer marknadsföras.

Sen är det såklart inte särskilt långsiktigt att starta upp en verksamhet i t.ex. Tyskland för att ta emot (individuella) försändelser upp till 22 EUR och skicka de vidare till de riktiga mottagarna, när uppdragsgivaren är säljaren är det inte riktigt lagligt. Sen försvinner ju den möjligheten inom mindre än 3 år vilket som och då måste de som vill fortsätta hjälpa Kina-säljare slippa moms och avgifter begå betydligt grövre brott. Det är främst moms säljarna bryr sig om och vill undvika, kan de garantera köparna att ingen moms tas ut kan de ju locka med priser som är lägre än inom EU och om de inte kan så kan de inte sälja dessa varor för konkurrenskraftigt pris, då kommer konsumenten bara se nackdelarna och välja bort att köpa den varan direkt från Kina.

Man ska inte uppmana till något som leder till att skaka galler och man kan inte riktigt lyckas med det på det sättet Backteman gjort heller. Så gott som ingen säljare lever uteslutande på Sverige för den delen, och har inte det betydligt mer folkrika Frankrike påverkat nämnvärt så kommer inte Sverige göra det heller. Ser de något om Sverige och PostNord i nyheterna så kommer de tro att de vill införa handelshinder, varken medierna eller säljarna har någon koll på vilka regler som faktiskt gäller, men Backtemans FUD går hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

EDIT: Vad menar du med att avgifter tillkommer ibland? Dom ska ju ta ut avgift på alla paket hädanefter.

De tar redan avgiften på alla försändelser som importdeklareras, och du kommer aldrig hitta något datum där de tar alla försändelser och börjar importdeklarera alla paket. Det är inte så att de kommit fram till en ny straffavgift på alla försändelser från Kina. Det enda de kommer göra är att börja kontrollera och deklarera fler försändelser, enligt reglerna som gällt sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

Sen att PostNord/Backteman är så otydliga betyder att folket i Kina inte har något att gå på

Då är det heller inte troligt att de tar till några åtgärder, de kommer inte ta det seriöst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

På kort sikt ja. Men på längre sikt så kommer detta innebära färre försändelser, utan tvekan. Vem kommer att vilja beställa ett mobilskal för 30kr, behöva vänta i veckor, och sedan betala moms och tullavgift (vad den nu än kommer att bli)?

Precis och därför beställer man från inom EU istället och orsaken till problemet, att Postnord drunknar i paket, kommer kvarstå. Så på lång sikt hade det varit bättre att bygga ut istället för att tramsa med 10-kronorsförsendelser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nu vet jag inte vad ni mumlar om, men tjänster kostar pengar och om tjänsten är att betala in skatt eller inte har inte någon inverkan där, avgiftens storlek är kopplade till tjänsten och inte hur mycket pengar som ska drivas in för någon annan.

Så utför inte "tjänsten" då. Avgiften är ju cirkulär och gynnar precis ingen, så varför man skall införa en tjänst som i princip endast bekostar sig själv övergår allt förstånd.

Som sagt, man MÅSTE inte göra denna ändringen (tänk inte en på det!), det finns ingenting att tjäna på att ta ut moms på första kronan i det läget som Postnord befinner sig i nu, med bevisligen åt helvete för hårt belastat system. Fortsätt som innan eller sätt en övre gräns på befrielse av momsen om byråkratin kräver detta, ta fler stickprov för att se till att regelverket följs, bygg ut för framtiden för i den kommer det att bli fler paket, inte färre. Nåt sånt skulle bli avsevärt bättre än att chocka hela marknaden med orimliga avgifter som kommer sätta Postnord i en helt ny, förmodligen värre situation när man måste dels skicka tillbaka outhämtade försändelser och bekosta detta ur egen ficka samt att lagerhålla en miljon försändelser i väntan på att slutkund betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Så utför inte "tjänsten" då. Avgiften är ju cirkulär och gynnar precis ingen, så varför man skall införa en tjänst som i princip endast bekostar sig själv övergår allt förstånd.

Som sagt, man MÅSTE inte göra denna ändringen (tänk inte en på det!), det finns ingenting att tjäna på att ta ut moms på första kronan i det läget som Postnord befinner sig i nu, med bevisligen åt helvete för hårt belastat system. Fortsätt som innan eller sätt en övre gräns på befrielse av momsen om byråkratin kräver detta, ta fler stickprov för att se till att regelverket följs, bygg ut för framtiden för i den kommer det att bli fler paket, inte färre. Nåt sånt skulle bli avsevärt bättre än att chocka hela marknaden med orimliga avgifter som kommer sätta Postnord i en helt ny, förmodligen värre situation när man måste dels skicka tillbaka outhämtade försändelser och bekosta detta ur egen ficka samt att lagerhålla en miljon försändelser i väntan på att slutkund betalar.

Ja, det är ju bara att skicka tillbaka allt till avsändaren istället.

Nu är ju inte detta något PostNord skulle förlora pengar på, de förlorar på att inte göra importdeklarationerna.

EU tar snart bort gränsen i hela EU, de räknar med att säljare ska registrera sig för moms i ett medlemsland istället, så det kommer finns goda möjligheter att beställa prylar.

Självklart kommer inte volymen att försvinna, även om PostNord verkar vilja önska det. Det är inte heller därför avgiften finns, så finns ingen anledning att göra den kopplingen. De flesta paketen kommer ligga hos ombuden precis som idag.