Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

Angående att hålla på med en massa fejk beställningar, så förstår jag inte riktigt poängen. Även om man bortser ifrån det omoraliska i det. Så kommer det inte ha någon effekt ens. För det första så lär era få fejk beställningar vara en droppe i havet, sedan så är det inte bara upp till postnord ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Oavsett vad så har deras hantering i så gott som 100% av fallen (har inte sett ett endaste bevis på att de har tagit ut avgift på någon vara under 100kr) varit att inte ta ut avgiften. Så det är en förändring i deras hantering, sedan spelar detaljer runt det mindre roll.

Som sagt vad de verka ha varit tvungna att göra är att presentera en dokumenterad handlingsplan senast den 1 mars. Det är inte alls samma sak som att införa det då.

Svårt att införa övergångsregler när det varit lag sedan 1 juli 1992 utan övergångsbestämmelser.

PostNord har inte haft någon dispens från att följa lagarna och regelverken. Det finns ingen vits i att fortsätta bryta mot lagarna. Utan övergångsbestämmelser så införs ändringar alltid över en natt. Nu har de bestämt att det ska skickas till tullager och har interna avtal/uppgörelser på plats för det från och med 1 mars. Så länge inte riksdagen gör lagändringar så måste de införa det så skyndsamt som möjligt, alternativet är att återkalla tillstånden och inte kunna ta emot och skicka post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Svårt att införa övergångsregler när det varit lag sedan 1 juli 1992 utan övergångsbestämmelser.

PostNord har inte haft någon dispens från att följa lagarna och regelverken. Det finns ingen vits i att fortsätta bryta mot lagarna. Utan övergångsbestämmelser så införs ändringar alltid över en natt. Nu har de bestämt att det ska skickas till tullager och har interna avtal/uppgörelser på plats för det från och med 1 mars. Så länge inte riksdagen gör lagändringar så måste de införa det så skyndsamt som möjligt, alternativet är att återkalla tillstånden och inte kunna ta emot och skicka post.

Ge källa på att de har varit tvugna till att införa det den 1 mars. Som sagt allt de har varit tvungna att göra är att presentera en dokumenterad handlingsplan 1 mars enligt tullverket och dem själva. Motsäger du detta så får du gärna ange källa på det blivit beordrade att införa det 1 mars.

De skulle inte blivit av med sitt tillstånd hursomhelst. Postnord är knappast ett vanligt företag.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Men läs vinklingen av artikeln jag länkade, där står det ungefär ”PostNord inför avgift för att få bukt med paketanstormingen från kina”

Tanken i pressen verkar vara att man skickar en journalist som inte kan något om ämnet och därför inte ifrågasätter vad den som intervjuas säger och även missuppfattar en massa. Kan man något om ämnet ser man genast att det är en massa felaktigheter i artikeln, så jag antar att artiklar även är fulla med felaktigheter i de fall då man inte kan något om ämnet. Man kan alltså inte lita på pressen fullt ut.

Skrivet av BasseBaba:

Då säger återigen bassebaba som ändå gillar nån sorts kompromiss att det ändå nånstans hade varit rimligt att kanske göra en kortsiktig sänkning av avgiften, för att man hellre ser att man får in några pengar, än att PostNord får in 0:- trots att dom redan gjort själva arbetet för att skicka ut avgiftsavin och sen istället måste skicka tillbaka paketen. Men men.

Men det kanske är precis det man gjort; sänkningen till 75 kr kanske bara är kortsiktig och så blir det höjning till 500 kr om ett halvår.

Skrivet av -=Mr_B=-:

En gissning är att de vill minska kostnaderna för paket som aldrig får avgifterna betalda. Men jag håller med om att det bättre alternativet hade varit att skicka paketet till utlämningsstället, med påklistrad kostnads-lapp, och skicka hem avin till mottagaren som informerar om att paketet finns på plats, och ska lösas ut.

Då kanske det bara är något tillfälligt att det går till tullager? Jag antar att det bara är i början som en massa försändelser går tillbaka till avsändaren; den som beställer något idag känner till avgifterna och beställer bara om man är villig på att betala (undantaget förstagångsköp av nya köpare som inte känner till reglerna, men sådana köp är nog inte så många till antalet). Det är alla försändelser som redan är beställda men inte ännu har kommit fram som är det egentliga problemet och som till stor del kan komma att skickas tillbaka.

Permalänk
Medlem

I dagens läge är det så att varje enskild som importerar är skyldig att se till att skatten betalas för varan. Eftersom det är lågt antal som gör detta (läs nästintill 0) så har tullverket beslutat att Postnord ska ta ut skatt så varje vara blir skattad (förtullad). Detta innebär ett merarbete för Postnord vilket innebär en administrationsavgift. Att sedan varans egentliga värde är så pass lågt att det kan bli flera 100% i skillnad är knappast Postnords fel.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Tycker för övrigt att vi inte behöver tolka omskrivningarna i media utan det räcker med det PostNord själva skrev – https://www.postnord.com/sv/om-oss/vara-asikter/blogg/blogg/n... och https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord/2...

Tycker det är ganska tydligt att det även gäller registered mail/rek, och att paket utan varuvärde med varor kommer att momsbeläggas. Dokument ska såklart inte momsbeläggas, vilket är vad de menar med försändelser utan värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Ge källa på att de har varit tvugna till att införa det den 1 mars. Som sagt allt de har varit tvungna att göra är att presentera en dokumenterad handlingsplan 1 mars enligt tullverket och dem själva. Motsäger du detta så får du gärna ange källa på det blivit beordrade att införa det 1 mars.

De skulle inte blivit av med sitt tillstånd hursomhelst. Postnord är knappast ett vanligt företag.

Det går inte att bevisa något negativt. Det är inte så att PostNord hade till 1 mars på sig, utan de hade ingen dispens alls och borde ha följt reglerna och lagarna när Tullverket och PostNord hade möte om saken 18 januari.

Du kan inte bevis att flygande spaghettimonstret inte existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

I dagens läge är det så att varje enskild som importerar är skyldig att se till att skatten betalas för varan. Eftersom det är lågt antal som gör detta (läs nästintill 0) så har tullverket beslutat att Postnord ska ta ut skatt så varje vara blir skattad (förtullad). Detta innebär ett merarbete för Postnord vilket innebär en administrationsavgift. Att sedan varans egentliga värde är så pass lågt att det kan bli flera 100% i skillnad är knappast Postnords fel.

Inte riktigt, regelverket i EU säger att varan inte får lämnas ut innan importmomsen och eventuell importtull är betald. När varan kommer till en speditör är det i regel bara ett tullombud (ett företag kan själv registrera sig själva som tullombud, eller låta speditören göra det) som kan deklarera varan, och det är den tjänsten vi betalar för som privatpersoner. Företag har också ofta egen tullkredit, här måste vi låna PostNords.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det går inte att bevisa något negativt. Det är inte så att PostNord hade till 1 mars på sig, utan de hade ingen dispens alls och borde ha följt reglerna och lagarna när Tullverket och PostNord hade möte om saken 18 januari.

Du kan inte bevis att flygande spaghettimonstret inte existerar.

Vad pratar du om? Det är inget negativt obevisbart du ska bevisa. Du kom med ett påstånde om att de var tvungna att införa det den 1 mars, viilket är i högsta grad bevisbart.

Permalänk
Medlem

Tullager är en god idé att fortsätta med om Tullverket tänker införa Finlands modell för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Vad pratar du om? Det är inget negativt obevisbart du ska bevisa. Du kom med ett påstånde om att de var tvungna att införa det den 1 mars, viilket är i högsta grad bevisbart.

Nej, det har jag inte sagt överhuvudtaget. Enda jag sagt har varit skyndsamt. Jag behöver inte svara på påhittade argument och kan inte svara på dessa, för det är bara argumentationsfel och motsägelsefullt.

Eftersom det i praktiken och formellt innebär en sänkning och sådana här ändringar aldrig har övergångsbestämmelser ser jag inte heller problemet med att PostNord valde att införa det på allt över en natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, det har jag inte sagt överhuvudtaget. Enda jag sagt har varit skyndsamt. Jag behöver inte svara på påhittade argument och kan inte svara på dessa.

Eftersom det i praktiken och formellt innebär en sänkning och sådana här ändringar aldrig har övergångsbestämmelser ser jag inte heller problemet med att PostNord valde att införa det på allt över en natt.

Men då förstår jag inte vad du argumentera emot, och varför du dra upp att de inte har dispens för att inte ta ut moms etc, då jag bara pratar om att de inte behövde införa det över en natt och så tidigt som 1 mars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Men då förstår jag inte vad du argumentera emot, och varför du dra upp att de inte har dispens för att inte ta ut moms etc, då jag bara pratar om att de inte behövde införa det över en natt och så tidigt som 1 mars.

För att när du inte har dispens betyder det att du inte har dispens. Har du inte dispens så är datum oviktigt, men hur skyndsamt du gör det är inte oviktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att när du inte har dispens betyder det att du inte har dispens. Har du inte dispens så är datum oviktigt, men hur skyndsamt du gör det är inte oviktigt.

Jag har inte pratat om dispens öht.

Nu säger du att "hur skyndsamt du gör det är inte oviktigt." Källa på detta, och vad menar du? Det är ett luddigt begrepp, skyndsamt kan ju betyda vad som helst, så vad menar du med det?

Datum är visst viktigt, eftersom det som faktiskt sas var att de hade till 1 mars att presentera en dokumenterad handlingsplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Jag har inte pratat om dispens öht.

Nu säger du att "hur skyndsamt du gör det är inte oviktigt." Källa på detta, och vad menar du? Det är ett luddigt begrepp, skyndsamt kan ju betyda vad som helst, så vad menar du med det?

Datum är visst viktigt, eftersom det som faktiskt sas var att de hade till 1 mars att presentera en dokumenterad handlingsplan.

När du inte har dispens från att följa lagen har du inte dispens från att följa lagen, och bör börja följa den så snabbt som möjligt. Rutinerna behöver de dokumentera och redovisa hur som helst.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

http://www.ehandel.se/PostNord-avslojar-kryphalen-kring-den-n...
http://www.ehandel.se/PostNord-avslojar-kryphalen-kring-den-n...
http://www.ehandel.se/PostNord-avslojar-kryphalen-kring-den-n...

Vad är rek? Är det när paketet kan spåras hela vägen fram till kunden? Alltså typ Epacket? Isåfall kommer ej den nya avgiften gälla epacket.

Rek = Rekommenderat brev. Ett rek är försäkrat, spårbart förstaklassbrev / paket. I Sverige ligger försäkringsnivån på upp till 10 000 men det kan variera från land till land. Viktiga hållpunkter är att man måste både skriva under och visa legitimation för att få ut det, och hämtar man för någon annan måste man ha både egen signatur och den man hämtar förs. Plus bådas legitimationer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rekommenderad_f%C3%B6rs%C3%A4nd...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Vad tror ni kommer aliexpress gör något åt detta och börjar med transitländer?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Vad tror ni kommer aliexpress gör något åt detta och börjar med transitländer?

Inget då Alibaba helst inte vill befatta sig med logistiklösningar. Säljare på plattformen erbjuder redan olika lösningar, inklusive de i syfte att slippa skatter och avgifter. 75 kr är billigt jämfört mot avgifterna i t.ex. Frankrike, varför inte uppmana dina kunder att betala?

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Vet inte hur populärt det blir att skriva något i stil med "75kr + moms" tillkommer per vara" tvivlar på att så många kommer handla då, även fast jag ligger långt under vad andra liknande produkter kostar där leverantören inte använder dropshipping.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk:

Vet inte hur populärt det blir att skriva något i stil med "75kr + moms" tillkommer per vara" tvivlar på att så många kommer handla då, även fast jag ligger långt under vad andra liknande produkter kostar där leverantören inte använder dropshipping.

Vad ska du göra när du inte styr över fraktalternativen från säljarna?

Importera bulk och betala tredjepartslager i Sverige för plock och utskick och ta den kostnaden + moms på varan är knappast särskilt attraktivt om det bara handlar om 95-100 kr per vara i moms och speditionsavgift. Går säkert att få det billigare genom import, men är ju mycket mer hantering. Fördelen är väl snabbare frakt på det som redan ligger på hyllan.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Ja jag har funderat på att importa och sedan 3pl, men blir som sagt extremt mycket hantering och problem med likviditet, speciellt när det är olika storlekar på alla varor också.. sen är även frågan om varorna verkligen kommer bli så mycket billigare för kund än dom är nu med avgiften om man ska betala 3pl för varje produkt dom skickar och packar.

Vet inte riktigt vad det finns för andra alternativ dock, en möjlighet är ju som sagt att helt enkelt skriva att 75kr + moms kan tillkomma vid utlämning av paket och se hur mycket det påverkar.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Hur billigt det blir @SwedZi beror väl på vad PostNord osv ska ta för varubrev i framtiden

Plock lär vara hyfsat fast kostnad. Hur som helst omöjligt att säga hur mycket det kan kosta utan att ta in offert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När du inte har dispens från att följa lagen har du inte dispens från att följa lagen, och bör börja följa den så snabbt som möjligt. Rutinerna behöver de dokumentera och redovisa hur som helst.

Okej men vad har det med vad jag har sagt? Det hade likväl till 1 mars att presentera en handlingsplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Okej men vad har det med vad jag har sagt? Det hade likväl till 1 mars att presentera en handlingsplan.

De riskerar vite om de väntar onödigt länge med att börja efterleva lagen. Har du inget undantag från att följa lagen har du inget undantag och kan inte söla.

Att det blev första mars har mer med att det är en ny månad att göra, avgiftsändringar brukar du inte införa 16 februari, eller i mitten av en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk:

Vet inte hur populärt det blir att skriva något i stil med "75kr + moms" tillkommer per vara" tvivlar på att så många kommer handla då, även fast jag ligger långt under vad andra liknande produkter kostar där leverantören inte använder dropshipping.

Och de som köper kanske inte läser det och ångra sig när de får avin av postnord. Kunder reagerar nog inte bra på överraskningskostnader.

Jag tror det finns 2 alternativ, antingen förlita sig på något kryphål, vilket egentligen inte är att rekommendera, eller importera själv. Men det ökar ju kostnaderna det me, och arbetsbördan och ansvaret, och riskerna. Vilket väl leder till att du måste öka priset, vilket säkert leder till minskad försäljning. Det positiva är att leveranstiderna ifrån dej till kunden minskar om du importerar, vilket gör att du får nöjdare kunder.

Permalänk
Medlem

@erkew: Du har rätt. Jag tror dock att det kan fungera i mitt fall, varför?

1. Jag har gratis frakt (så avgiften blir väl istället för frakten kan man säga)

2. Väldigt låga och bra priser jämfört med andra

3. Folk älskar mina produker

Har redan fått ordrar efter jag la till texten. Men det är som du säger, någon kommer garanterat höra av sig och klaga, dock kommer jag bara hänvisa till att det står tydligt på sidan och även i köpvillkoret. Jag tror även folk kommer bli mer accepterande för avgiften i och med att alla försändelser utanför EU kommer åka på avgiften, så folk är medvetna om det. Sen kommer nog förmodligen långt ifrån alla paket beläggas med avgiften.

Detta alternativ låter iallafall bättre än att börja importera själv och allt strul det innebär.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@erkew: Du har rätt. Jag tror dock att det kan fungera i mitt fall, varför?

1. Jag har gratis frakt (så avgiften blir väl istället för frakten kan man säga)

2. Väldigt låga och bra priser jämfört med andra

3. Folk älskar mina produker

Har redan fått ordrar efter jag la till texten. Men det är som du säger, någon kommer garanterat höra av sig och klaga, dock kommer jag bara hänvisa till att det står tydligt på sidan och även i köpvillkoret. Jag tror även folk kommer bli mer accepterande för avgiften i och med att alla försändelser utanför EU kommer åka på avgiften, så folk är medvetna om det. Sen kommer nog förmodligen långt ifrån alla paket beläggas med avgiften.

Detta alternativ låter iallafall bättre än att börja importera själv och allt strul det innebär.

Kan inte prata för din kundbas, alla kan vara lite olika, du kanske har förstående kunder? Det kanske funkar i ditt fall. Men rent generellt så skulle jag gissa att de flesta som har köpt efter du la till den texten har missat det. Får du inte ofta mail angående leveranstiden redan? Jag antar att den också står i texten? Antalet missnöjda angående leveranstiden är nog inget emot antalet missnöjda över överraskningskostnader, isynnerhet om de är höga sett till priset de köpte den för. Jag skulle dra ner på omsättningen omgående om jag vore du, för se vad reaktionerna blir först.

Du kan ju se det som en sorts frakt visst, men frakt betalar man i normala fall vid köptillfället, detta är en överraskningskostnad.

Om du vill se det som en frakt, vad du skulle kunna göra då är att du höjer priset på alla varor med 75kr, som du sedan kan dra av.

Sedan har du ett annat problem, eftersom du dropshippar, så kanske du använder dej av flera olika säljare, så om ändå kunden är okej med denna avgift så kanske de tänker som så, jag köper 10 grejer och så kan SwedZi samfrakta allt, så blir det inte så dyrt om man slår ut det. Men kan du garantera samfrakt? Svårt då du droppshippar.

Som det låter så kommer alla beläggas med avgift bortsett ifrån dem som är märkta som gåvor. Det kan givetvis vara så att de slarva lite, men inget man kan räkna med precis.

Jag låter kanske pessimistisk, kanske allt blir bra. Jag vet inte. Jag har en tendens att se pessimistiskt på saker och ting.

Permalänk
Medlem

Tror inte man ska dra så stora slutsatser av det hela, det kan bli en våg som vägrar hämta ut i början, men sen kommer ni nog se att de som vill ha grejerna fortfarande kommer tillbaka och lägger nya beställningar.

Permalänk
Medlem

Ska bli otroligt intressant att se hur Postnord kommer klara det här med tanke på vilket kaos företaget befinner sig i.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror inte man ska dra så stora slutsatser av det hela, det kan bli en våg som vägrar hämta ut i början, men sen kommer ni nog se att de som vill ha grejerna fortfarande kommer tillbaka och lägger nya beställningar.

Visst, mycket p.g.a att det alltid finns en stor skara personer som inte vet om det än. Sedan beror det nog också på vilken prisgrupp vi pratar om. 10kr varor lär inte säljas lika mycket. Folk kanske dock försöker samfrakta mer när det gäller billiga varor. När det gäller varor för X antal hundra så kan nog handeln forsätta någorlunda som vanligt.

Sedan har ju postnord själva gått ut med att det finns kryphål, så vi får se hur det utspelar sig. Om alla kinasäljare kommer använda sig av ett eller annat kryphål, så kan det sluta med att det inte blir så stora förändringar trots allt i slutändan.