Permalänk

Skärmen svart efter bios-flashning!

Jag skulle flasha mitt NF7-S 2.0 och hade laddat ner bios 14... och när jag flashat klart, allt funkade o så så stängde jag bios för att stänga av datorn och resetta bios igen.. och så gjorde jag men jag får nu ingen bild. Jag har alltså haft bild efter flashningen men efter att jag bara stängde av bak på nätagget, hade just tryckt save and exit i bios men det var inte när det stog WARNING DO NOT TURN YOUR COMPUTER OFF eller vad det nu står.. Jag har testat resetta bios och ta ut batteriet o det funkar inte. För övrigt går datorn igång normalt bara att jag inte får bild. Vad finns det att göra? Snälla hjälp mig.
/nixon

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400+@2205MHz AIUHB | 2x256mb Twinmos Winbond PC3200 | ATI Radeon 9700pro | 120gb HDD | Aopen H600B

Permalänk
Medlem

det låter juh som fel med flashningen ( men det vet du juh antagligen redan).

okay kanske lite onödigt inlägg

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
det låter juh som fel med flashningen ( men det vet du juh antagligen redan).

okay kanske lite onödigt inlägg

Men det stog att det blev rätt gjort och jag startade om den.. hade bild då.. seb resettade jag o då försvann bilden!

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400+@2205MHz AIUHB | 2x256mb Twinmos Winbond PC3200 | ATI Radeon 9700pro | 120gb HDD | Aopen H600B

Permalänk
Medlem

Har du testat ha batteriet ur under natten?

Permalänk
Medlem

NF7:s awdflash verkar inte fungera så bra...

Har ett NF7-S, flashade häromdagen, det stod "please wait" medans den laddade bin filen till chippet och diskettenheten lät sådär som bara en diskettenhet kan... men den slutade efter 30 sek... diskettlampan lös, men det blev inte klart, stod fortfarande bara "please wait".

Väntade typ 15 min, inget hände, så jag resetade, men det funkade som tur var...

Så flashningar som inte blir klara funkar, och helt felfria flashningar funkar inte...

Om du hade bild eller inte när du stängde av datorn spelar ingen roll eftersom datorn bara använder bioset några få sekunder när den bootar, sen läser den inget mer från bios chippet förän nästa boot.

Jag har för mig att de inte rekommenderar att man flashar med överklockat system... Körde du överklockat när du flashade?

Permalänk

Ja den var lite överklockad när jag flasha..
Kan jag på något sätt få tilbaka orginalbioset?
Tangentbordet. musen och skärmen verkar inte få kontakt med moderkortet?

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400+@2205MHz AIUHB | 2x256mb Twinmos Winbond PC3200 | ATI Radeon 9700pro | 120gb HDD | Aopen H600B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nixon
Ja den var lite överklockad när jag flasha..
Kan jag på något sätt få tilbaka orginalbioset?
Tangentbordet. musen och skärmen verkar inte få kontakt med moderkortet?

Nej den var inte överklockad. Vi clearade cmos innan vi flashade..

Permalänk
Avstängd

Re: Skärmen svart efter bios-flashning!

köp nytt bios

Permalänk
Medlem

Re: Re: Skärmen svart efter bios-flashning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dylan
köp nytt bios

Var och hur mkt kostar det?

Permalänk

det känns exakt som när man överclockat bara att det inte funkar att resetta bios...

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400+@2205MHz AIUHB | 2x256mb Twinmos Winbond PC3200 | ATI Radeon 9700pro | 120gb HDD | Aopen H600B

Permalänk

Datorbutiken svarade att med två likadana moderkort så kan man fixa detta. Någon som vet hur?

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400+@2205MHz AIUHB | 2x256mb Twinmos Winbond PC3200 | ATI Radeon 9700pro | 120gb HDD | Aopen H600B

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jot
NF7:s awdflash verkar inte fungera så bra...

Har ett NF7-S, flashade häromdagen, det stod "please wait" medans den laddade bin filen till chippet och diskettenheten lät sådär som bara en diskettenhet kan... men den slutade efter 30 sek... diskettlampan lös, men det blev inte klart, stod fortfarande bara "please wait".

´

Du ska ALDRIG använda AWDFLASH! Aldrig. Bara problem, hungersnöd, misär, olycka, farsot och krig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Q. I flashed with the wrong file. Or my flash was incomplete. Is there any way to recover?
A. If your floppy drive seeks on power up and then stops after a short period of time, you may have a chance to recover. The following information was obtained from Wim's Bios http://www.wimsbios.com/ FAQ's. Corrections on AWARD Bios by Terry McGuire.

Award: The boot-block BIOS will execute an AUTOEXEC.BAT file on a bootable diskette. Copy an Award flasher & the correct BIOS *.bin file on the floppy and execute it automatically by putting AWDFLASH *.bin /sn /py /cc /r in the AUTOEXEC.BAT file. The * would be the correct bios .bin file and there must be spaces between the slash marks. Put it in the floppy and turn on the computer when the floppy seeks it will load the correct bios and reboot by itself. When it finishes you have to remove the floppy and enter the CMOS SETUP and modify the CMOS for your configuration.

http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=3199

Visa signatur

[size="1"]"Your appearance now is what we call 'residual self-image'. It is the mental projection of your digital self." - Morpheus[/size]
[size="1"]"...For $100, this dye is found in most makeup...(BZZZ) Diahrea! (LAUGHS) Oh, I'm sorry. What is Diahrea!" - Peter Griffin on Jeopardy![/size]

Permalänk
Medlem

Det där tror jag vad jag vill om.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macrint
Det där tror jag vad jag vill om.

Jaa jag med. Jag var med när det hände och den letar inte ens floppy..

Permalänk
Medlem

Det är absolut inget "bluff o båg" med det som jag skrev (eller snarare länkade till). Sen hur många gånger det lyckas har jag ingen aning om men det kostar ju inget att prova...

Edit: Eller ni menade kanske inte mitt inlägg?

Visa signatur

[size="1"]"Your appearance now is what we call 'residual self-image'. It is the mental projection of your digital self." - Morpheus[/size]
[size="1"]"...For $100, this dye is found in most makeup...(BZZZ) Diahrea! (LAUGHS) Oh, I'm sorry. What is Diahrea!" - Peter Griffin on Jeopardy![/size]

Permalänk
Medlem

Det är sant. Boot-block är en helt avskilld del i flashminnet som normalt inte skrivs om vid normal flashnig.
Den delen innehåller dom nödvändigaste instruktionerna för att kunna läsa en floppy.

Så prova och se. Däremot om den tex. har hunnit flasha 50% innan den hänger sig så är ju risken ganska stor att dom första 50% körs och att den då hänger sig utan att ens försöka köra boot-blocket.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk

Har du testat att resetta biosen på det speciella nforce-2 sättet?

dvs. dra ur all ström till datorn och låt det vara så i 30 sekunder, sen håller du in insert och bootar upp burken, när den kommer till POST släpper du insert och trycker delete så ska du komma in i biosen.

Permalänk
Medlem

jag har fått liknande problem nyss =/ men jag flashade inte, jag testade "bara" lite osynkade fsb's, drog upp den till 240(vafan, man måste ju testa?) datorn startar men det händer inget. Jag tänker, inga problem så är det ju alltid när man klockar för mycket. Resetar bios, inget händer. tar ut batteriet i 30min, inget händer. resetar/plockar ut batteriet massa gånger, inget händer.

STÖRIGT! ska testa "nforce2-sättet" och se om det funkar, brb...

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

funkade inte =/ datorn går igång som vanligt, känner av hd's mm... men ingen POST =/ är ju precis som det brukar vara vid för hög överklockning men denna gången går det inte att reseta/ta ut batteriet.

HELP PLEASE! (klarar inte en helg utan min egen dator, orka sitta på en pII-450?)

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

JAg pressade mina kort i FSB, dock synkat men två stycken 1.2 dog för mig på ungefär samma sätt som ditt, "BIOS corruption" är mycket vanligt bland 1.2:or, tyvärr

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aprox
jag har fått liknande problem nyss =/ men jag flashade inte, jag testade "bara" lite osynkade fsb's, drog upp den till 240(vafan, man måste ju testa?) datorn startar men det händer inget. Jag tänker, inga problem så är det ju alltid när man klockar för mycket. Resetar bios, inget händer. tar ut batteriet i 30min, inget händer. resetar/plockar ut batteriet massa gånger, inget händer.

STÖRIGT! ska testa "nforce2-sättet" och se om det funkar, brb...

Du har antagligen brännt bios chippet.

Permalänk
Medlem

äeh, nu börjar jag bli lessen =/hade ju ffs inte mer än 1.7 i vdd
fattar fan inte, hade ju inte igång den på det äns =/ bara satte in 240, 1.7vdd, osynk startar om, ingen bild, resetar, inget händer.
HUR FAN KAN MAN BRÄNNA FITT-CHIPPET DÅ?!
fan, orkar inte med rma o grejer, jobbigt...

EDIT: då blir det bara runescape & irc denna helgen :p, inge tweakande & spelande.
EDIT-2: finns det ngn risk att mina komponenter har tagit skada? (har 90gb hemma-filmade filmer och en massa shareware program som jag inte vill tanka )
EDIT-3: Ahh, du skrev bios-chippet? men vad har bios chippet att göra med detta?

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

tjena! kom hem efiter fest nu har haft batterier ut ur datorn sen förra inlägget, men det fubkade inte denna gånge heler, men men, alla som har tips, snällmskriv, orkar verkligen inte med 450'n(compaq ) när man har en som fungerar bra i 220x10 som normal, inte när man 3dmarkar för då maxxar man högre... jaja fred ut! had det grabbar1

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

men varför skulle bios-chippet va brännt? fattar inte det =/ jaja, kan nog fixa bios-chip gratis(morsans sambo äger www.totem.se) så det kanske löser sig på så sätt. får be om ursäkt fö förra inlägget, va _lite_ full.
Hursomhelst, alla som har tips, fega inte att posta

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

aprox. otur.

Visa signatur

Dont Think You Are..
Know You Are.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne
Köp ny bios från www.eksitdata.com

http://www.64bits.se/recensioner/x-bios/index.shtml

Det där får det bli för min del..
Hockert hoppas du betalar

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400+@2205MHz AIUHB | 2x256mb Twinmos Winbond PC3200 | ATI Radeon 9700pro | 120gb HDD | Aopen H600B