Skrivet av ronz:
Skriv gärna en recension och tagga mig när du provat den!
Gör en litet försök:
Kontenta: Kommer behöva byta ut mitt ex pga någon märklig form av "glow" / backlight bleed / ljusaura jag inte sett tidigare på en skärm. Se bilder:
https://imgur.com/a/7SZnn (se bild längst ner för markering av problemet)
Detta framträder extra mycket vid helvit bakgrund, vilket är värre för mig än "klassisk" backlight bleed. Det är som en aura i mitten av skärmen som är ljusare än resten, sen blir det mörkare / lite färgtintade partier till höger och vänster. Drar jag ett annat fönster över detta ligger det nästan som en statisk skugga i hörnen, oerhört irriterande.
Vanlig klassisk backlight bleed är däremot i princip helt obefintlig! Likaså inga som helst problem med banding.
165hz funkar prima, däremot framkom någon liten artefakt då jag ställde in overdrive till Extreme, inte hunnit testa om detta framkommer i faktiska spel eller om det bara var i just det testet. I TestUfo framträder inga artefakter alls i 165 + Overdrive: Extreme, så jag chansar på att det inte är så allvarligt.
Kurvaturen på skärmen känns ovan i början. Jag går från en platt 32" VA 60hz Benq-skärm, så jag är van vid storleken, men i ärlighetens namn hade jag nog hellre valt en rak om jag fått välja, horisontella linjer känns liksom sneda (jag är medveten om att LG 32GK850G-B existerar, men då blir det 1.000kr ytterligare vilket inte lockar). Formen är nog något man vänjer sig vid dock, har jobbat hemma 9h idag och känner att det känns mer och mer naturligt, så det är nog bara en övergångsfas.
Foten på skärmen gör att den hamnar 10cm närmare mig på skrivbordet vs. min Benq (70cm vs. 80cm), så man bör ha ett ganska djupt skrivbord för denna pjäs (mitt är 80cm + lite utdraget från väggen).
Byggkonstruktionen som helhet är väldigt trevlig, foten är mycket tyngre och gedigen än jag initialt trodde! Menyerna är också väldigt lättmanövrerade med den lilla styrspak som är placerad på baksidan. Den enda inställning jag egentligen saknar är någon som helst form av sharpness, det existerar inte alls.
Displayportskabel medföljer, i övrigt finns en HDMI-utgång samt USB-hubb. Man kan även ställa in "Ambient light" som då lyser på undersidan av skärmen i olika färger eller i samma färg som skärmen visar vilket kanske tilltalar någon.
Kontenta: Jag kommer byta denna en gång och hoppas på det bästa. Jag tänker inte ge mig in i något panel-lotteri av rang som man läst mycket om gällande de populära 27" IPS-skärmarna utan jag ger det ett försök till, funkar inte det ger jag upp. För i slutänden är det fantastiskt att spela med g-sync @ 162hz/FPS (enligt blurbusters guidelinjer) vs. att spela utan v-sync på 60hz skärm (föga förvånande), och detta är ändå det format jag vill åt, jag vill inte gå ner till 27" skärm efter att jag haft 32" 1440p skärm i 3 år redan.
Undrar någon något kan ni hojta så ska jag försöka svara innan skärmen åker tillbaka!