Fick någon annans paket.

Permalänk
Medlem

Fick någon annans paket.

Hej Sc,

Jag hade lagt en beställning på en butik och fick två kolli idn för detta. Ena paketet var mitt, det andra hade två fraktetiketter, en till mig och en till nån. Det var inte min beställning, packsedeln hade han andras namn.

Butiken är av mindre modell och de förlorar inte mer än någon hundralapp av förlusten. Naturligen kontaktar jag dem dock och berättar. Ärligen hade jag förväntat mig att de skulle låta mig behålla paketet. Efter att jag skrivit två gånger så kommer de med ett märkligt svar.

De uppskattar min ärlighet. Jag "får gärna" skicka det vidare till rätt person via den andra fraktetiketten. Om paketet inte är isönder.

Det var allt i princip. Inget ursäkta för besväret men ej heller att de kräver det ska iväg, än mindre hur jag gör om paketet inte är i skick. Därför tror jag lite grann att de medvetet hade tappat bort paketet och redan skickat ut ett nytt. Sedan vill de ursäkta besväret för den andra kunden genom att jag ska skicka vidare hans första paket. Om så fallet, satsar de hellre på att vinna hans konsumenthjärta än mitt.

Jag ska dröja ut på det lite grann och glömma lämna in det eftersom jag är så upptagen. Då lär jag uppfatta om de menar allvar eller inte. Men vad tror ni? Lite svårt utan detaljer men föreställ er att butiken är ett kafferosteri och paketen innehöll kaffe, inget dyrt tekniskt alltså. Men som jag läser deras svar ger de mig ett eget val

Permalänk
Medlem

vad ja vet har du ingen skyldighet att "arbeta" gratis åt dom, skulle det hända mig skulle jag ge dom valet att ersätta mig för tiden/besväret eller låta mig behålla paketet, alternativt kan du säga att du lägger det utanför dörren så får dom skicka någon att hämta det, var dock noga med att påpeka att du inte tar något ansvar om paketet försvunnit när det läggs utanför dörren

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: jo det låter smart. Vad jag har läst runt om är att man inte har rätten att behålla det. Men jag har ju berättat om händelsen och såvitt jag kan se och du nämner har jag ingen skyldighet att aktivt bli av med paketet. Sen känns ju som deras tvetydiga svar inte kan bevisa att jag agerar fel om jag inte gör något. Det låter exakt som om man ska göra en retur: man är inte skyldig att returnera ett köp men man kan om man Vill och om paketet är helt blir det dessutom gratis

Sen handlar jag hos dem regelbundet så vill helst inte orsaka arga svar, men ser ut som de struntar i

Permalänk
Medlem

Och sen kan man ju alltid göra det moraliskt rätta. Att faktiskt hjälpa till i en situation som blivit fel. Synd att det så sällan är det som rekommenderas på forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Självklart hoppas jag att TS gör det rätta, men samtidigt förstår jag att han tappar lusten. Det blir extrajobbande för honom då företaget gjort fel men de kan inte ens bemöda sig med ett trevligt svar som tog 60 sekunder att formulera av typen;

"Oj vi tycks ha gjort fel. Tack för att du påtalade felet och vi skulle uppskatta om du hade möjligheten att lämna in paketet igen för vidare transport för att den andra kunden ska få sina varor så fort som möjligt. Sedan vill vi gärna erbjuda 25kr rabatt på nästa paket som tack för hjälpen!"

På detta sätt hade båda kunderna blivit nöjda, samt det känns mer trevligt att hjälpa dem att reda upp SIN situation.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Konsumenter som tror att man per default bör dyrkas för att man handlat en vara. Makalöst.

Vad gör ens det här inlägget under konsumenträtt?

Permalänk
Medlem

Lägg undan paketet och lämna in det nästa gång du ska till Posten? Hur svårt kan det va?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Orka överanalysera och göra en grej av det. Är du uttråkad eller? Skicka iväg skiten och glöm det.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av nmo:

Konsumenter som tror att man per default bör dyrkas för att man handlat en vara. Makalöst.

Vad gör ens det här inlägget under konsumenträtt?

För att frågan är vad man har för rättigheter och skyldigheter som konsument när man fått ett paket man inte beställt? Handlar inte om dyrkan utan bara om att veta vad som gäller.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Jävlar vad svårt det kan vara att vara hjälpsam då.
Du ska klistra på ett klistermärke och lämna det till ett postombud, inte bestiga ett berg.

Maken till mentalitet att kräva ersättning för att göra en moraliskt rätt insats.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag sållar mig till flertalet andra skribenter här. Skit samma vad du är skyldig att göra. Vad sägs som att inte vara ett arsle och bara skicka vidare paketet? Hur kul hade du tyckt det var om du satt och väntade på paketet och någon sniken sate satt och höll på det?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

För att frågan är vad man har för rättigheter och skyldigheter som konsument när man fått ett paket man inte beställt? Handlar inte om dyrkan utan bara om att veta vad som gäller.

Inte någonstans i TS post har han ställt den frågan. Avseende dyrkan så kan jag inte annat tolka av hans inlägg än just det av hur han uttrycker sig.

"Satsar dom hellre på att vinna hans konsumenthjärta"... varför skulle dom ens behöva vinna TS konsumenthjärta i det här scenariot? Vad möjligen har butiken för skyldighet i det här scenariot mer än att be om ursäkt för besväret?

I slutändan verkar inte det här handla om mer än att TS vill ha något som han inte har rätt till. Något som är genomgående för majoriteten av inlägg här där folk gnäller på butiker när dom åberopar konsumenträtt. Det är i mitt tycke inte en fråga om konsumenträtt utan en fråga om moral.

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte alls på en del användare som har svarat i den här tråden, hur tänker ni egentligen?
Varför ska TS rätta ett fel som en butiken gjort, och dessutom lägga tid och sina egna pengar så det blir rätt?

I min värld är det butiken som gjort fel och som också ska lösa detta. Att TS tog sig tid och slängde iväg ett mail till butiken ifråga visar att det inte är något fel på hans moralkompass, så hur folk kan ifrågasätta den, är för mig en gåta.
Om det är någon ni sura användare ska rikta agg mot så är det väl butiken ifråga, speciellt med ett så uselt svar som TS fick.

Det butiken borde ha svarat, är att dom skickar någon som kommer och hämtar upp paketet, alternativ att dom skickar en returfraktsedel, eller helt enkelt att han får behålla försändelsen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jag förstår mig inte alls på en del användare som har svarat i den här tråden, hur tänker ni egentligen?
Varför ska TS rätta ett fel som en butiken gjort, och dessutom lägga tid och sina egna pengar så det blir rätt?

Jag tror att de flesta hänger upp sig på det fetstilta som TS skrev i citatet nedan.

Skrivet av Psisis:

Butiken är av mindre modell och de förlorar inte mer än någon hundralapp av förlusten. Naturligen kontaktar jag dem dock och berättar. Ärligen hade jag förväntat mig att de skulle låta mig behålla paketet. Efter att jag skrivit två gånger så kommer de med ett märkligt svar.

Jag fick också fel order skickad till mig för ett tag sedan när jag beställde min nya dator.
Givetvis var jag upprörd eftersom jag ville ha mina prylar, men det visade sig finnas på posten redan som jag kunde hämta ut.
Så det problemet löste sig.

Tyckte jag att det kändes jobbigt att behöva printa två fraktsedlar och lägga de felskickade paketen på posten?
Absolut inte, eftersom jag vet att den som skulle ha ordern säkerligen hade uppskattat att få sina paket så snart som möjligt.

Givetvis är det en stor skillnad i ordervärde, men jag tycker inte att det ska spela någon roll.
Att butiken har gjort fel är en sak, att de kunde formulerat en bättre ursäkt är en annan, men att anse att man ska ha någon form av ersättning eller rättighet att behålla en felskickad vara tycker också även jag är moraliskt fel.

Till sist, ärligt talat, hur j*vla dyrbar anser man att 15-30 minuter av sin tid och en tripp till posten är värd egentligen?
Om man nu inte kan "kasta bort" den lilla tiden och en eventuellt reskostnad för att göra rätt för sig, så får man väl lämna in paketet i samband när man handlar eller något, då postombud oftast finns i anslutning till en matbutik.
Tycker det är lite trist med folk som alltid förväntar sig någon form av belöning eller betalning för att göra en så liten sak som lämna in ett paket på posten...

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Inaktiv

Vad tror du, att du ska få nobelpriset för att göra något så normalt som att hjälpa till lite. Gå ner till posten som en normal människa och lämna in paketet så det kommer rätt.

Herregud.

Permalänk
Avstängd

Du fick någon annans paket och sådant kan hända så varför ska du jävlas? Vidarebefodra det som en normal människa!
Om brevberäraren lämnar någon annans brev i din brevlåda, slänger du det då istället för att rätta till misstaget?
Om du får in någon annans pengar på ditt konto så skulle du inte se till att dom kommer till rätt person?
Om du hittar en plånbok på stan, försöker du inte hitta ägaren då?

Det låter lite som bara för att ett företag har gjort fel så ska du ha ersättning, du ska ha ursäkter.

Du är inte en "special snowflake" om du tror det.

Jag har fått annans paket 2 gånger. Jag sökte upp personen för att sedan denna swishade mig fraktpengar och var överlycklig att jag hörde av mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Jag förstår mig inte alls på en del användare som har svarat i den här tråden, hur tänker ni egentligen?
Varför ska TS rätta ett fel som en butiken gjort, och dessutom lägga tid och sina egna pengar så det blir rätt?

I min värld är det butiken som gjort fel och som också ska lösa detta. Att TS tog sig tid och slängde iväg ett mail till butiken ifråga visar att det inte är något fel på hans moralkompass, så hur folk kan ifrågasätta den, är för mig en gåta.
Om det är någon ni sura användare ska rikta agg mot så är det väl butiken ifråga, speciellt med ett så uselt svar som TS fick.

Det butiken borde ha svarat, är att dom skickar någon som kommer och hämtar upp paketet, alternativ att dom skickar en returfraktsedel, eller helt enkelt att han får behålla försändelsen.

Det kostar ingenting att skicka vidare ett paket som kommit fel.. Antingen finns det en lapp på redan eller så får man en ny fraktsedel att sätta på lådan.

Vi pratar alltså 30 min av personens tid? TS går väl och handlar lite då och då, då kan man ta med sig det och lämna på posten.

Jag fick komponenter till en hel dator en gång av Webhallen när jag beställde ett grafikkort. Då blev det mer struligt för de misslyckades notera att jag skickat tillbaka grejerna så behövde åka in till deras butik här i stan.

Lite irriterande, men vafan, kom igen xD Så jobbigt är det inte, fixa det och få det överstökat.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Håller med många här, svårt att bara skicka tillbaka och vara lite hjälpsam. Givetvis hade kundtjänst kunnat bett om ursäkt, det är dåligt däremot.

Det roliga är att jag sitter själv med kundtjänst och jag fick PRECIS en sån här kund i örat. 9,5/10 kunder godkänner att jag ber om ursäkt och beklagar, lägger in någon form av tillgodo och sen skickar tillbaka på en fraktfri adress. Vissa är desto jobbigare...

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Känns ju som att du mest försöker få medhåll från andra för att berättiga dig att ha kvar paketet själv. Ja men för helvete skit i att lämna in det, sitt och gotta dig över att du fått något gratis. Berätta gärna för dina polare hur du dragit nytta av någon annans misstag och att du minnsan inte tänker lyfta ett finger. Hoppas du känner dig som en bättre och starkare människa av det....

ELLER så kan du göra som vilken normal människa som helst och antingen ta med paketet nästa gång du själv åker till posten, dvs minimalt besvär för dig själv. Meddela gärna butiken att det är detta du tänker göra och om dom mot förmodan vill att du ska skicka det snabbare får du väl, om det är till allt för stort besvär/kostnad, meddela butiken att du då vill ha ersättning. Det som kan hända då är att du antingen får behålla paketet, får ersättning för att lämna in det eller får vänta med att lämna in det när det passar dig.

Ett ganska enkelt tillvägagångssätt skulle jag säga.

Och hur butiken har formulerat sig tycker jag är ganska intressant att det ens diskuteras i tråden när TS inte ens bemödat sig skriva exakt vad det är dom svarat. Bara det gör ju att man misstänker att det är något han vill dölja. Men visst, är det nu så att det inte är en regelrätt ursäkt i mailet so what. Det är människor som sitter på andra sidan, precis som du och jag, som är trötta på sitt jobb, på livet, gud vet vad. Nej du fick kanske ingen krypande ursäkt den här gången, men skriv till aftonbladet då och berätta om hur kränkt du känner dig eller sluta tramsa.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Jag hade (och har) lämnat in paketet till posten utan krav på kompensation eller ersättning.
För det är så jag önskar att folk gjorde med mitt paket, om det hamnat på fel ställe. Oavsett vems fel det är.

Dessa trådarna får mig alltid att fundera på vilka Sweclockare egentligen är.
Observationer:

  • Ingen Sweclockare åker någonsin till Ica/Coop eller vart servicestället för posten ligger, om de inte har ett paket att hämta.

  • En Sweclockare är totalt oförmögen att bära ett paket från sitt hem, men att bära hem samma paket går utmärkt.

  • En Sweclockare måste dessutom vara vana vid en grym lön, då deras förväntade ersättning för att hantera ett felskickat paket matchar en VD-lön på ett internationellt företag.

Felstavning
Permalänk
Medlem

Fixa till problemet, inte för företaget som skickat fel, utan för den andra kunden som sitter och väntar på sitt paket. Att vara en god medmänniska är sin egen lön.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv

Vad är det med en del bortklemade människor som övertygar sig själva att man har rätten på sin sida genom att argumentera för sina olägenheter kontra vad som är moraliskt rätt.

Dina "olägenheter" är obefintliga då du har fått frakthandlingar för godset. Troligtvis är du inte en grottmänniska och handlar allt på distans och förmodligen vill du åka ut någonstans till mänskligheten för att utföra köp eller ärenden generellt. Passa då på att ta med detta monstruösa problem till paket och lämna in detta.

Hade jag varit företaget hade jag fakturerat dig för godset och därefter bokat taxi eller annat bud för att hämta godset. För att sedan då kreditera det.

Permalänk
Medlem

Ja va fan, det är bara att hjälpa dem skicka det vidare.

Det är ju samma sak med alla som får fel post och bara lägger det i trappuppgången och hoppas en brevbärare ska plocka med sig det hem. Det händer ju aldrig tyvärr. Ta med det felaktiga brevet och lägg det på lådan eller lägg det i rätt grannes brevinkast. Det tar extra tid ja, men visst hade man önskat att andra gjorde samma sak för en själv?

Permalänk
Medlem

Skicka paketet nästa gång bara du åker förbi en postkontor/utlämningsställe? Eller ville du enbart få sympati svar om att få behålla paketet?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA; PCNSE

Permalänk
Medlem

Lämna in det som en normalt funtad människa och glöm det.

Nej, du behöver inte åka till utlämningsstället så fort du får mailet, det är helt ok att göra det på lördag när du ändå ska dit för att köpa ostbågar (obs. exempel). Säg till personalen "hej, det här kom fel, skicka det till rätt person eller till avsändaren". Gå före i kön/påkalla uppmärksamhet att du bara ska lämna ett paket som blivit fel om det tar för lång tid.

Skicka sedan ett mail till företaget där du påpekar dina åsikter om hur deras kundtjänst hanterat ditt ärende.

Om du nu råkar bo på ett ställe som innebär att du måste åka några mil för att lämna in det, vilket förekommer för en minoritet, så är det helt ok att begära ersättning för att lämna in paketet och det får du då meddela företaget. Men det gäller som sagt en minoritet.

Ett par andra tillfällen där det vore rimligt med en annan lösning är om paketet är väldigt stort/tungt (typ en soffa eller ett nedplockat hus) eller om produkten måste förvaras på ett visst sätt (exempelvis kylvara eller kärnbränsle). Men om paketet är av "normalstorlek" så är det inte orimligt att du helt enkelt lämnar tillbaka det.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Skapade du en extra profil för att ställa denna fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jag förstår mig inte alls på en del användare som har svarat i den här tråden, hur tänker ni egentligen?
Varför ska TS rätta ett fel som en butiken gjort, och dessutom lägga tid och sina egna pengar så det blir rätt?

Lite som att fråga "varför man ska vara snäll?". Spontan brainstorming här: ööh, typ moral och sånt kanske?

Vad blir det nästa? Kösystem är ingen lag, det är ok att tränga sig?

Permalänk
Avstängd

Dagens ungdom alltså... suck! Att ens fundera över en så självklar sak visar att endera är TS ett unikum i sin snikenhet/otrevlighet eller så är samhället allvarligt på glid. Hoppas på det förra dock är jag inte alltför hoppfull.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Lite som att fråga "varför man ska vara snäll?". Spontan brainstorming här: ööh, typ moral och sånt kanske?

Vad blir det nästa? Kösystem är ingen lag, det är ok att tränga sig?

Nej nej.

Vi ska leva i en värld där ingen annan någonsin skulle lyfta ett finger för att fixa något "som är någon annans misstag".

Tänk vilket underbart samhälle!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

“Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients.”

― Richard Branson

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"