Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

En tämligen enad forskarkår.
Av samma anledning som när vi upptäckte att vi höll på att förstöra ozonlagret. Givetvis fanns det skeptiker för ozonproblematiken då också. Men poltikerna lyssnade och agerade. Bra grej.

Men... läste du inte mitt förra inlägg? Problemet är att vi alla släpper ut för mycket.

Man kan försöka blunda för problemet hur man vill genom att försöka "dela bort" problemet, men det blir mest självbedrägarei.
Delar vi in det per världsdel så släpper vi också ut för mycket.
Delar vi in det per land så släpper vi också ut för mycket. Delar vi in det per kommun så gäller samma sak. Delar vi in det per gata eller på hushåll så släpper vi fortfarande ut för mycket.
Problemet är ju att vi förstör miljön oavsett om landet är stort eller litet eller hur man än vill dela in den. Per person släpper vi ut för mycket koldioxid och det förstör ordentligt.

Det du inte verkar förstå är att även om vi i Sverige väljer att gå tillbaka till stenåldern och inte släppa ut något alls utom möjligtvis lite vedeldning för att tillaga mat så kommer det inte göra någon som helst skillnad...

Hur mycket tror du indien och kina släpper ut? Förmodligen mer på en dag än Sverige på 100 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu har jag inte gått till några personangrepp på dig, så det vore ganska klädsamt om du också låter bli det.

Att det redan hamnat farliga ämnen i naturen är inget argument för att inte hålla nere nivåerna på det som släpps ut så mkt man kan.

Edit: Höj nivån tack, så att ingen mod låser tråden.

Vi har hög skatt på drivmedel eftersom det inte är bra att släppa ut avgaser från bensin och diesel i naturen. Det är inte heller bra för levande varelser att andas in dessa ämnen, om du inte visste det?

Skatt är ett styrmedel. Man vill givetvis att folk samåker samt använder kollektivtrafik i så stor mån som möjligt. Hade drivmedelsskatten varit mycket lägre hade det också släppts ut mer avgaser då folk hellre hade varit lata och kört själva i bilen till jobbet än att försöka spara pengar på att samåka. Ganska enkel logik.

Du kan väl presentera dina siffror då eftersom du säger dig veta att pengarna går till en massa annat?

Inte bra att andas in avgaser, näe inte om man enbart andas in det. Jag tycker inte att det är något stort problem med smog i Sverige tycker du?

Är du så blind så du inte inser att bensin och diesel är en kassako för regeringen? Om vägskatten och bensinskatten gick till vägarna så skulle de vara gjorda av 24 karats guld...

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Inte bra att andas in avgaser, näe inte om man enbart andas in det. Jag tycker inte att det är något stort problem med smog i Sverige tycker du?

Är du så blind så du inte inser att bensin och diesel är en kassako för regeringen? Om vägskatten och bensinskatten gick till vägarna så skulle de vara gjorda av 24 karats guld...

Jag är inte blind, antar att du inte heller är det?

Om du påstår att drivmedelsskatterna är en "kassako" kan du väl presentera lite siffror och belägg för det du säger? Kan t om hjälpa dig lite på traven:

Man får in ca 60 miljarder om året från olika drivmedelsskatter samt fordonsskatter. Bara vägarna lägger man runt 30 miljarder på årligen. Ska vi sedan räkna in underhåll av allt annat relaterat till transportnätet i Sverige samt järnvägsnätet undrar jag om dessa siffror kommer att gagna dina argument.

Statens inkomster ligger i runda slängar på 1000 miljarder kronor årligen. Känns det fortfarande som en kassako om vi kikar på siffrorna ovan?

Sedan hoppas jag att du inte tror att det enbart är direkt inandning som är det enda dåliga med avgaser från bensin- och dieselfordon.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju nå påhitt från Kina.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Så här mycket
https://climate.nasa.gov/evidence/
Ganska enkel graf som de flesta vetenskapsförnekare borde förstå.

Grafen känns väldigt.. skev..?

Först och främst så presenteras inte siffrorna de senaste 70 åren (på ett vettigt sätt).

Sen undrar jag, vad hade de för system för att mäta koldioxidnivån i atmosfären för 400 000 år sedan? Eller för 100 000 år sedan för den delen..?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Först och främst så presenteras inte siffrorna de senaste 70 åren (på ett vettigt sätt).

Sen undrar jag, vad hade de för system för att mäta koldioxidnivån i atmosfären för 400 000 år sedan? Eller för 100 000 år sedan för den delen..?

Dom mäter i isen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Om vägskatten och bensinskatten gick till vägarna så skulle de vara gjorda av 24 karats guld...

Källa? Låter tämligen orimligt.

Skrivet av xcluzive:

Om man nu inte är insatt i hur de tar prover genom att borra i isen vid polerna osv, varför vara kritisk till grundkonceptet? Nu vet jag inte exakt hur de fick siffrorna till grafen du undrar över, men det är åtminstone ett tillvägagångssätt. Varför inte erkänna att man inte vet tillräckligt och fokusera sig på att samla fakta innan man bildar en åsikt? Syftar på ditt tidigare inlägg där du uttrycker en tydligt kritisk åsikt i trådens huvudämne. Undvik logiska fallgropar (ytterligare ett ämne jag rekommenderar att du läser upp på).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av soulis:

Det du inte verkar förstå är att även om vi i Sverige väljer att gå tillbaka till stenåldern och inte släppa ut något alls utom möjligtvis lite vedeldning för att tillaga mat så kommer det inte göra någon som helst skillnad...

Hur mycket tror du indien och kina släpper ut? Förmodligen mer på en dag än Sverige på 100 år.

Nä det förstår jag mycket väl. Det handlar ändå missvisande att försöka dela in grupperingar som gör att man själv inte ska behöva göra något.
För det är en skillnad i genomslag i lag och ansvarsområde per individ. Det här behöver man förstå för att greppa problematiken.

Vad menas med genomslagi lagen då?
Ja det är vad du är inne på. Kina exempelvis är ju stort och får de igenom en lagändring så påverkar det över 10% av jordens befolkning
Relevant att reglera utsläppsmängder där. Reglerar man lagar om utsläpp i Sverige så omfattar det långt färre människor. Det har du rätt i. Du har tänkt rätt här. Men det finns fler perspektiv att ta in för att förstå hela bilden. Det här perspektivet är alltså inte fel, men det är bristfälligt.
Jag kan försöka förklara det med några exempel.

Staden Huanggang är en liten stad i Kina med obetydlig invånarmängd jämfört med Sverige. Är det så att miljöpolicys sätts per stad/region i Kina så har det långt större effekt att Sverige skärper sina miöjöstsdgar kring koldioxidutsläpp än att Huanggang ändrar sina lagar.

Ett annat exempel är att kineserna per invånare i dagsläget redsn släpper ut mycket mindre pet invånare än svenskarna gör. Ja, de är fler i sitt land än svenskarna så totalt blir deras utsläpp högre än Sveriges. Men vad säger att en kines ska ha strängare utsläppsregler än en svensk. Det är ju knappast gudsgivet att länder med färre invånare har fått rätten att släppa ut mer per invånare, ellehur?

Dn annan anledning handlar om inflytande
Varför skulle Kina försöka hålla nere utsläppen på en nivå per invånare som inte alls motsvarar en livsstil som i exempelvis skandinavien? Varför skulle Kina behöva engagera sig i miljöfrågor alld när andra mindre länder helt skiter i det? Det är ytterst demorsliserande om Kina skulle behöva hålla nere utsläppsstandarder medan många andra bara skiter i det.

Därför är det viktigt att vi på individnivå förstår att vi alla är med och bidrar till problemet. Indier bidrar i snitt mindre än svenskar per person till koldioxidutsläppen så vi gör mer fel än indierna i snitt. Vi är inte mer "entitled" att släppa ut mer per person oxh det hjälper inte tilll att lösa problemet att konstatera att indien har fler invånare.

Så det handlar alltså om en rättvisefråga ockdå och då blir problemet mer komplext än att bara räkna på genomslag per land som du först var inne på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Till alla obildade i tråden, en kort sammanfattning:

Vid polerna finns världens tjockaste istäcke, genom att borra djupt kan forskare extrahera infrusen gas (och i sällsynta fall organiskt material). Små bubblor av infrusen gas visar luftens sammansättning tusen och åter tusentals år tillbaka. På kort sikt kan vi ta del av väderdata och satellitbilder över jorden. Sedan människan började bruka maskiner och fordon (med växthusgaser som följd) har smältningen av istäcken och glaciärer eskalerat med ytterligare temperaturhöjning. Ju mindre "vitt" som reflekterar solens strålar ut i rymden desto mer av strålarna stannar i vår atmosfär, aka det blir varmt. Med högre temperatur följer t.ex väderkatastrofer och utdöende av djurarter som inte hinner anpassa sig på ett par hundra år. Torka blir intensivare i redan torra länder.

Ett skräckscenario som länge gnagt i bakhuvet är golfströmmens existens. Den håller oss relativt varma här uppe, speciellt Norge och Island. Om den försvinner eller byter riktning får vi det jäkligt kallt trots globalt högre temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Du behöver bara läsa bildtexten för att få svar på frågan.
"This graph, based on the comparison of atmospheric samples contained in ice cores and more recent direct measurements, provides evidence that atmospheric CO2 has increased since the Industrial Revolution. (Credit: Vostok ice core data/J.R. Petit et al.; NOAA Mauna Loa CO2 record.) Find out more about ice cores (external site)."
https://icecores.org/

Den här typen av information använder forskare som utsätter varandra för granskning och ifrågasättande konstant, då visar över 97% av alla studier att vi har en global uppvärmning som är i jordens historia unik och skapad av människan.

Nu har vi inte tid att blidka alla som inte är klimatforskare om att klimatforskarna har rätt eftersom trots forskningen så är en majoritet av jordens befolkning exempelvis religiös i någon mening. Mellan forskarna råder sk konsensus i frågan.
https://www.skepticalscience.com/global-warming-scientific-co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Tror nog du underskattar både vad det kostar att underhålla dessa vägar men även vad det skulle kosta att göra en vägsträcka i 24 karats guld..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Per capita släpper Sverige ut mer än Kina och Indien. Per land är ju ganska irrelevant, då skulle ju Indien ha högre skatter än Sverige eftersom det totala värdet i skatter är större i Indien.

Grunden för tråden är ju om forskningen som forskarna inom området enats om är korrekt. Om du inte förstår grundprinciper som att man måste mäta människors påverkan per capita och inte per land tycker jag inte du ska uttala dig i ämnen som berör forskning.

Permalänk
Medlem

@Happen: jag tror jorden går i "cirkler" och att detta är en naturlig sak. OM det är så att vi påverkar tror jag inte det är bilar/tillverkningsindustrin som är problem,
i så fall tror jag det är djurhållningen. då det blir jäkligt stora metan utsläpp av detta. metan ska vara många gånger skadligare än koldioxiden. dessutom står djurhållningen för sjukt stora mängder vatten som blir förstört. Obs att jag inte har något emot att vi dödar och äter djur utan detta är bara min uppfattning efter kollat på lite väl många dokumentärer om energi/mat och klimat.
Fast sista forskningen visade att haven tydligen binder koldioxid i mycket större utredningen än vad man trott tidigare
så jag är väldigt skeptisk till "miljöhotet"

Ps: lite underhållande är det att miljömupparna vill stänga ner det renaste vi har, kärnkraften.
Kolla på pandoras promis och se hur ni ställer er till kärnkraften efter sett den.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Källa? Låter tämligen orimligt.

Om man nu inte är insatt i hur de tar prover genom att borra i isen vid polerna osv, varför vara kritisk till grundkonceptet? Nu vet jag inte exakt hur de fick siffrorna till grafen du undrar över, men det är åtminstone ett tillvägagångssätt. Varför inte erkänna att man inte vet tillräckligt och fokusera sig på att samla fakta innan man bildar en åsikt? Syftar på ditt tidigare inlägg där du uttrycker en tydligt kritisk åsikt i trådens huvudämne. Undvik logiska fallgropar (ytterligare ett ämne jag rekommenderar att du läser upp på).

***bort/mod***
Sen tyckte jag grafen var skev och manipulerad. Det är en åsikt jag fortfarande står för.
***bort/mod***

§1/påhopp /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

***bort/mod***
Sen tyckte jag grafen var skev och manipulerad. Det är en åsikt jag fortfarande står för.
***bort/mod***

På vilket sätt är den skev och manipulerad? Utveckla gärna.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

På vilket sätt är den skev och manipulerad? Utveckla gärna.

Läs mitt första inlägg. En tabell ska vara från 0 till slut. Det är inte den tabellen. Ett streck rakt upp sista 70 åren. Hade vart mer intressant att se senaste 200 åren isåfall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Läs mitt första inlägg. En tabell ska vara från 0 till slut. Det är inte den tabellen. Ett streck rakt upp sista 70 åren. Hade vart mer intressant att se senaste 200 åren isåfall.

Det beror ju helt och hållet på vad det handlar om. Jordens existens kan delas in i olika utvecklingscykler. Den som Nasa har valt är ju den senaste och presenterar ett klimat som är mer sammanhängande än om man skulle lägga in flera cykler. Exempelvis med tanke på vulkanisk aktivitet osv.

Det som är intressant är ju den enorma uppgång av koldioxid i atmosfären i samband med industrilisationen som skett under 1900-talet. Vilket är en enorm ökning under en extremt liten tidsrymd.

Har fortfarande inte sett några belägg från din sida gällande att grafen skulle vara manipulerad eller skev för den delen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

***bort/mod***
***bort/mod***

Jag skippar ett direkt svar då du verkar skriva saker lite på måfå och kopplar ihop orelaterade saker (om jag tolkar dig rätt är en av dina tankebanor "om du inte har min typ av humor, läs upp på fake news"). Istället vill jag poängtera att detta är ett seriöst ämne, som folk tar på allvar och vill ha en vuxen dialog kring. Men om jag nu har misstolkat dig, hur hade du presenterat 400 000 år av statistik på en graf som är några hundra pixlar bred? Jag ser inget "skevt" med den, den visar tydligt det den försöker visa, ett långvarit mönster som abrupt har brutits. Diskussionen är kring hur och om det påverkar, och varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Det är en graf, inte en tabell.

Det beror på innehållet i grafen. Kan värdet inte understiga ett värde kan man ha det som bas, exempelvis en graf över en persons kroppstemperatur blir inte mer rättvis om den börjar från 0 grader, man väljer då hellre ett värde som 35 grader, medans om man talar om dygnsmedeltemperatur i Stockholm kanske väljer -25 som botten. Eftersom koldioxid är normalt i luftens atmosfär är det mest lämpligt att visa den lägsta noterbara mängden som botten i grafen. Att man visar 400 000 år beror på att det finns de som förnekar klimatförändringarna med att det skulle vara naturliga cykler, det grafen då gör att den väldigt tydligt visar hur de normala cyklerna ser ut och hur dagens förändringar förhåller sig till dessa. Samma sak gäller jordens medeltemperatur förändrats också cykliskt men sådant som tidigare tagit 10 000 år tar nu helt plötsligt 100 år. Svårigheten med temperaturdata är att man väljer en plats att studera, då kan variationer vara större än globalt.
https://www.climate.gov/news-features/climate-qa/what%E2%80%9...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Ett skräckscenario som länge gnagt i bakhuvet är golfströmmens existens. Den håller oss relativt varma här uppe, speciellt Norge och Island. Om den försvinner eller byter riktning får vi det jäkligt kallt trots globalt högre temperaturer.

Exakt min oro, det var många somrar sedan det var badvärme i havet på norra västkusten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Till alla obildade i tråden, en kort sammanfattning:

Vid polerna finns världens tjockaste istäcke, genom att borra djupt kan forskare extrahera infrusen gas (och i sällsynta fall organiskt material). Små bubblor av infrusen gas visar luftens sammansättning tusen och åter tusentals år tillbaka. På kort sikt kan vi ta del av väderdata och satellitbilder över jorden. Sedan människan började bruka maskiner och fordon (med växthusgaser som följd) har smältningen av istäcken och glaciärer eskalerat med ytterligare temperaturhöjning. Ju mindre "vitt" som reflekterar solens strålar ut i rymden desto mer av strålarna stannar i vår atmosfär, aka det blir varmt. Med högre temperatur följer t.ex väderkatastrofer och utdöende av djurarter som inte hinner anpassa sig på ett par hundra år. Torka blir intensivare i redan torra länder.

Just golfströmmen är orsaken varför klimatet i Norden gick från att vara en snööken till att faktiskt vara beboelig. Skulle den byta flöde så kommer det att märkas på sikt. Till att börja med så kommer folk inte kunna odla något här uppe. Om det ens går att bo i norra delarna av detta land.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det största problemet är ju att det är så skönt att vara skeptisk till forskningen, då slipper man ju ändra sina livsvanor eller göra uppoffringar. Folk kan gå till rätt extrema längder för att slippa förändra något och det känns som miljöfrågan är just ett bevis på det.

http://klimat.story.aftonbladet.se/chapter/darfor-ar-den-bla-...

(Åh nej, AB, fake news etc)

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det största problemet är ju att det är så skönt att vara skeptisk till forskningen, då slipper man ju ändra sina livsvanor eller göra uppoffringar. Folk kan gå till rätt extrema längder för att slippa förändra något och det känns som miljöfrågan är just ett bevis på det.

http://klimat.story.aftonbladet.se/chapter/darfor-ar-den-bla-...

(Åh nej, AB, fake news etc)

Japp, samma beteende återfinns även gällande exempelvis bistånd, fadderverksamhet osv osv. Skönt att vara skeptisk, då slipper man ju ge några pengar för att hjälpa andra. Det sjuka gällande klimathotet är ju att man gör skit för sig själv och sina eventuella barn bara pga bekvämlighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Japp, samma beteende återfinns även gällande exempelvis bistånd, fadderverksamhet osv osv. Skönt att vara skeptisk, då slipper man ju ge några pengar för att hjälpa andra. Det sjuka gällande klimathotet är ju att man gör skit för sig själv och sina eventuella barn bara pga bekvämlighet.

Enklare att ignorera allt än att ändra sitt beteende. Framförallt när man tänker i banor som "Men vad gör de andra då?" och "Spelar ingen roll vad lilla Sverige gör.."...

Många bäckar små brukar man själv tänka men samtidigt så har man själv svårt att tänka sig ett liv med mindre konsumtion av kött. Saker som återvinning är det betydligt enklare med eftersom det finns containrar i stort sett överallt idag för återvinning. Så det är väl en bra start.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Enklare att ignorera allt än att ändra sitt beteende. Framförallt när man tänker i banor som "Men vad gör de andra då?" och "Spelar ingen roll vad lilla Sverige gör.."...

Många bäckar små brukar man själv tänka men samtidigt så har man själv svårt att tänka sig ett liv med mindre konsumtion av kött. Saker som återvinning är det betydligt enklare med eftersom det finns containrar i stort sett överallt idag för återvinning. Så det är väl en bra start.

Tänker alla så blir det ingen som tar tag i problemen. Kan man däremot gå i täten och visa att samhället faktiskt tjänar på att bli mer miljövänligt, då kan det bli så att andra tar efter. Så jag håller med.

Det är en sak att inte vara påläst, men det värsta är de som verkligen vill och försöker missleda folk gällande detta. Det är inte av en ren slump att en överväldigande majoritet av forskare inom detta område är oroliga över utvecklingen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://klimat.story.aftonbladet.se/chapter/varningen-arktis-a...

Allt fler forskare har noterat kraftiga ökningar av temperaturen kring Antarktisk och årstiden då is skapas sjunker i antal månader. Samtidigt blir antal dagar där temperaturen ökar kraftigt börjar bli fler och fler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Naturliga svängningar med draghjälp.

Jag tror på klimatförändringen men inte som ett hot. Att det förändras och att vi är en del av orsaken är ju självklart.

Vi är många däggdjur på jorden just nu och vi producerar energi. Att det skulle vara unikt tror jag inte utan det går i cykler. Det blir många energiproducenter, jorden värms upp, slår över och blir skitkall.
Energiproducenterna dör och växtligheten tar över. De binder koldioxiden, genererar syre och stabiliserar klimatet. Någon variant av energikonsument börjar öka i antal och så är vi igång igen. det går i cykler om 20.000 år.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd

Så som jag uppfattat det är det största hotet att Golfströmmen störs av vattnet från de smältande isarna, då får vi -60 C på vinter och +15 C på sommarn, burr! Men det är inte klart än!

Skulle jag få bestämma skulle vi satsa på att elektrifiera samhället och utöka kärnkraften Lite vind och sol här och där som krydda :D.

Folk som förnekar att temperaturen ökar måste blunda, arter flyttar norrut, graferna pekar uppåt, isar smälter, bönder sår tidigare, extremväder blir vanligare...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Jag tror på klimatförändringen men inte som ett hot. Att det förändras och att vi är en del av orsaken är ju självklart.

Vi är många däggdjur på jorden just nu och vi producerar energi. Att det skulle vara unikt tror jag inte utan det går i cykler. Det blir många energiproducenter, jorden värms upp, slår över och blir skitkall.
Energiproducenterna dör och växtligheten tar över. De binder koldioxiden, genererar syre och stabiliserar klimatet. Någon variant av energikonsument börjar öka i antal och så är vi igång igen. det går i cykler om 20.000 år.

Stora delar av världen använder fortfarande kol vid energiutvinning. När man eldar träkol och stenkol så frigör man stora delar av koldioxid som lagrats. Ett gigantiskt problem sett ur miljöperspektiv. Att det går cyklar var 20.000 år är nog ganska sant men problemet är att forskning visar på att den människan just nu skyndar på denna cykel. Detta märks t.ex. i Antarktis (som jag länkade tidigare) men även över hela världen. Ett exempel på människans påverkning är Ozonlagrets förtunning av användning av freoner eller sjöar som surnat helt. Samtidigt så surnar även haven allt eftersom.

Skrivet av Esseboy:

Så som jag uppfattat det är det största hotet att Golfströmmen störs av vattnet från de smältande isarna, då får vi -60 C på vinter och +15 C på sommarn, burr! Men det är inte klart än!

Skulle jag få bestämma skulle vi satsa på att elektrifiera samhället och utöka kärnkraften Lite vind och sol här och där som krydda :D.

Folk som förnekar att temperaturen ökar måste blunda, arter flyttar norrut, graferna pekar uppåt, isar smälter, bönder sår tidigare, extremväder blir vanligare...

Skiftar golfströmmen sitt flöde så kan du drömma om att det skulle vara några +15C på somrarna. Grader uppemot -60 på vintern kommer leda till enorma problem eftersom en människa kan börja ta skada efter enbart tio minuter i -60 grader celsius (skiftar iof från person till person). Skulle Golfströmmen skifta så kommer norra Sverige med största sannolikhet inte gå att bo i.

https://www.livescience.com/34128-limits-human-survival.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Märkligt att forskarna ser avvikelser i närtid när man mätt detta ca 400 000 år tillbaka i tiden, om det nu skulle vara 20 000 års cykler?

Låter mest som en dålig gissning :/

Visa signatur