En AC för lägenhet utan ventil att föra slangen i

Permalänk
Medlem

En stor nackdel med portabla ac (köpte en på 12.000 btu som netonnnet hade sålt men köpte min beg) är att själva enheten blir varm pga kompressorn samt att om inte slangen är isolerad så blir den även som ett element. Inte så att det blir så varmt att man inte får någon kyla men värt att tänka på. Allt går ju att lösa om man är lite händig. Det går ju att byta ut slangen mot en isolerande (finns nog på biltema) sen kan man ju bygga en isolerad ljudhuv för ljudnivån och öppninng för svala luften. men bara om man kan få in luft utifrån en skuggsida som kyler enheten.

Då vi bor i hus och har bergvärme installerade vi förra sommaren frikyla. Det är som en innedel till en luftvärmepump som kopplas på innan bergvärmepumpen och kyler ned rummet med vätskan från borrhålet som håller en sval temp. Luften ur enheten på väggen är 16grader uppmätt. Det bästa av allt. Den kostar knappt något att ha igång och låter sjukt lite. En fläkt och en cirkulationspump som drar ström. kostade ca 25k att installera. bästa investeringen enl sambon som lider av värme trots att förra sommaren inte var så varm.

Man är ju tyvärr ganska begränsad i lägenhet. Det man bör tänka på är dock att försöka se till att inte värmen kommer in. Fråga hyresvärden om du kan få montera markiser så inte värmen ens träffar rutan och värmer upp lägenheten. när jag bodde i lägenhet och var desperat och funderade på att köra kallvatten sakta genom en jävla massa slang eller genom element alt golvvärmeplattor, ni vet aluminiumplåtar med rör/slangar i för att sprida värmen (el i detta fall kylan) gjorde jag så tillslut att jag spände upp vita lakan utanför fönstrena med uppen upptill. Funkade otroligt bra och såg inte så illa ut utifrån faktisk.

Sorry för långa inlägget, koffeinet slog till =D

Ska se om jag hittar lite bilder, Vet att jag körde med elmätare från clas under ett dygn för att se verkliga förbrukningen.

Permalänk
Medlem

@thu3n: Tror det var denna jag köpte , och sen lite annat relaterat som ovanstående skrev blir den väldigt varm: https://www.clasohlson.com/se/Ventilationsslang/30-7588?gclid...

Permalänk
Medlem

Har haft 3 olika varianter så delar med mig av min erfarenhet.

Skall du få effektiv kyla så är slang via balkongdörr med "kilar" sisådär. Hos mig ville det aldrig bli riktigt täppt, dessutom så var det lite pillande med "på och av" med kilarna då man ville sitta på balkongen. Det brukar följa med kilar på flera, gjorde det för mig, men de är skumgummi-aktiga och inte särskilt bra.

Splittad enhet är nog det jag kan rekommendera om man inte gjorde som jag..fick slut på tålamod och borrade ett 140mm hål för ventilationsröret.
Som någon skrev så väsnas de flesta enheter ganska ordentligt, kan tänka mig att en splitversion är tystare med en del utomhus.

Framför allt, snåla inte när du köper en enhet. Jag lärde mig efter 2 inköp och det 3:e blev riktigt bra. Lycka till.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Det går inte att fixa en platta i plexiglas eller liknande? Då ser det inte lika tokigt ut som med en träskiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

@thu3n:

Bara en observation från en som gått igenom två portabla AC i inte billigaste men långt ifrån dyraste prisklassen, runt 3-4 k per styck.

Min erfarenhet är att båda fungerade hyffsat för att kyla ned t ex ett sovrum om man körde slangen genom fönstret och stängde dörren.
De är dock hyffsat högljudda så de är ingen njutning att ha igång.

Båda dog efter ca 2 år var då kompressorerna vägrade gå igång. Oklart om man kan kasta pengar på kvalitets och ljudproblemen för att komma undan dem.

När de båda dött hade jag ingen lust att köpa en ny utan blev mer strikt med att stänga alla fönster och dörrar om det var riktigt varmt ute och se till att ha persienner nere när solen gassade på som mest. Jag saknade dem aldrig.

Min är uppe i 18 år nu och har rätt många tusen timmar bakom sig - fungerar fortfarande, även om den är lite klen - dock har den vattenskrubber i sig som håller kondensorns nederdel våt (en våtdel med spolpump som duschar vatten över nakna kopparrör i slingor och samtidigt drar en massa luft igenom, vidare genom den torra och varmare delen av kondensorn med flänsar sedan trycks den klart fuktiga hetluften ut i slang) och använder förångningsvärmen från vatten (och även dess egna bildade kondensvatten) för att hjälpa till att kyla en del extra och med dunk vatten kan man förstärka kyla klart märkbart ett antal timmar.

Dom här maskinerna är tyvärr väldigt sällsynta då ingen svensk importör tror att någon vill betala 10 papp för denna när kina-maskinerna bara ligger på par, tre tusen kronor (och pajar efter 2-3 år) medans en 10000:- maskin kan hålla lätt över 10 år.

---

Klassiker om de inte startar är att antingen elektroniken som styr inte gör sitt jobb (2-6 µF kondensator som är slagen sönder av spänningsspikar (tex åska...)) , någon flottör för kondensvattnet eller annat har fastnat och hindrar start eller om det märks att det drar ström (lysena fladdrar till vid påslag och efter en kortare stund (20 sek till minut) knäpper till rejält (klixon-skyddet löser ut - återställer sig automatiskt efter en stund för ny startförsök)) att motorkondensatorn/startkondensatorn (eller annan typ av startapparat) inte fungerar längre - utan fungerande kondensator kan inte kompressorerna starta helt enkelt.

Felen är ofta rätt enkla (om man bortser skuren kompressor) men tyvärr hamnar många av dem på återvinningen för att ingen tycker sig ha råd med reparatör (som ofta är förklädda säljare och ingen riktig rep-snubbe), kvalitén varierande på dessa "reparatörer" och tyvärr mycket lurendrejeri i allt för att man skall köpa nytt och inte reparera det gamla med en komponent som kanske kostar 250:- endast...

Sådana maskiner läcker inte gas - punkt - dessa är hårdlödda hela vägen inklusive påfyllnings-service rör (senare kan dock vara påpressad hatt/ändstycke med hydralisk pressverktyg för gastät ändskarv) och det finns inga skarvar/förbindelser som kan läcka, om man inte råkat ut för maskin med tillverkningsfel eller osunt designade med vibrationssprickor efter en tid och då försvinner köldmediet ganska fort.

Sådana här hermetiska täta maskiner läcker mycket sällan. sjunker kapaciteten så är det snarare indikation på regöringsbehov

Moderna maskiner man köper idag har med stor sannolikhet köldmediet R290 (ren propan) och kanske ibland R32 eftersom R407C och R410A är under utfasningsperiod (EU-beslut) och får inte användas i nytillverkning av produkter - med andra ord är det R407C eller R410A i maskinen så är det hyllvärmare som stått i lager något eller ett par år hos sälj-ladorna.

Om det är bra eller dåligt finns det olika åsikter men rent termodynamiskt så är R290 en förbannat bra köldmedie som överträffar i stort sett alla syntetiska köldmedier i samma tryckområde - problemet är att det inte alltid går så bra att köra i kompressorer som är byggda för R407C/R404A mfl. i alla lägen om man inte vidtar vissa mått och steg. Kölmedelsmaffian har under åren haft sådan inflytande att det har inte funnits några renodlade R290-kompressorer att köpa alls utan tillverkarna som ändå försöker med R290 har använt kompressorer för annan köldmedie för det inte har funnits alternativ och har inte alltid varit så lyckat i avseende livslängd - att det går att bygga bra maskiner med R600a (Isobutan) som är närbesläktad propan har man visat med alla dagens vitvaror (kyl/frys, kondenstummlare, avfukningsaggregat etc.) - men det tog några år och en hel del problem eftersom kompressortillverkare envisades med att tillverka kompressorer avsedda för R12 och R404A - trots att marknaden ville ha något annat...

Som redan nämnt - köp inte en för liten portabel AC - 10000 BTU minimum (ca 2.9 kW kyleffekt) - 3 kW kyla kyler inte alls lika mycket som en motsvarande 3KW element värmer på vintern - jag lovar!

Missnöje med sådana maskiner är nästa alltid beroende på att man köpt för klen maskin. - en maskin med 6-7000 BTU i kyleffekt kyler man en skrubb eller mycket litet rum ungefär - det är lite som en bil - de första 100 hästarna räknas knappt - det är dom över 100 hästarna som börja märkas om man är ute efter körglad bil...

Dvs. den upplevda kyleffekten är från knappt märkbar och definitivt otillfredsställande vid 7000 BTU i ett lite större rum till att vara hyfsat OK kyla vid 10000 BTU och vid 12000 BTU börja folk titta efter vinterjackan/yllekoftan inomhus... - det finns dock nackdelar med 10 och 12000 BTU-maskinerna - dess slangar som leder ut luften är enorma i diameter och drar igenom otrolig mängd med luft ut... - luft som måste läcka in någonstans och helst inte via de solstekta fasadytorna uta från någon sval del av lägenheten/huset....

Portabel AC (de med luftslang) kallas också ofta för 'spot-kylare' bland branch-folk och säger lite om den egentliga praktiska användningsområdet - dvs ok i närheten av denna och dess utblås men annars bedrövligt när det är varmt i omgivningen.

---

Jo en sak till att kolla jättenoga vid tänkt inköp - se till - dvs. kontrollera noga!! - att kondensvattnet förångas upp av portabla AC själv vid körning, det finns enklare varianter när kondensvattnet hamnar i en bytta på enstaka liter eller tre - och en sådan maskin kan tillverka från 1-2 liter kondensvatten i timmen i en fuktig sommardag vilket gör att den kommer att stanna hela tiden pga. full kondensbehållare under sensommar och Brittsommar - när du har tömt för 8:e gången samma dag och det börja bli slabbigt på golvet mellan maskinen och vasken där du häller ut vattnet så börja du bli rejält trött på det hela...

Varma sommardagar så brukar det stå en massa maskiner igång som demo i gubbdagisar och byggvaruhus - eftersom det är då man säljer ut lagret som man kanske har haft i flera år pga. regnsommar åren tidigare - står det också en massa hinkar, halvt fyllda med klart vatten i närheten och moppar för att torka upp spill, där demo-maskinerna snurrar - så är det bara att vända och leta efter annat - och säljarna kommer inte vara behjälpliga med upplysning angående kondensvattnet - speciellt inte om det är modeller som kräver ideliga tömningar av kondensvatten på pallarna...

Permalänk
Medlem

Jag använder denna https://outl1.se/portabel-ac

Jag har ingen som helst luftventil men det räckte att jag använder det tillbehör som medföljer (för fönstermontering) så satte jag slangen vertikalt mot balkongdörren och lägenheten blev nerkylt till trots (lägsta fläktnivån). ACn avdunstar/ångar aktivt bort vattnet så det inte samlas i bottnen, men dagar med extra luftfuktighet kan bildas det lite men det är inte svårt att tömma.

Men fan om den inte låter, tur att man har lurar.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv

Har en enhet på bara 10000 btu, men den kyler med isolerad slang monterad emot vädrings lucka.

Permalänk
Medlem

Behöver man förlänga slangen så bör man gå upp i diameter ett snäpp då fläktarna i dessa maskiner tappar fort flödet även vid lättare motstånd/strypning (märks genom att luften ut ur maskinen snabbt blir ganska mycket varmare än när de blåser fristående med sin orginalslang ansluten och utdragen)

Det som verka fungera bäst (dvs. avger minst med läckvärme) verkar vara aluminiumslang av utdragbar modell - och det där med isolering av slang är knepigt, med isolering kan det kyla luften mer på vägen igenom än när man låter aluminiumslangen vara som det är - blank på utsidan

- skall isoleringen göra nytta så skall den vara rejält tjock och att utsidan som går mot rummet är aluminiumlager längst ut mot rummet och utan plastskikt som förstärkning på sidan som vetter ut mot rummet..

Varför- jo uppvärmd plast/målarfärg även i tunna lager strålar mycket värme om det ligger på uppvärmd yta medans högblank aluminiumyta gör inte det - detta gäller också värmestrålning från det inre av en isolering då många isolermaterial är klara som glas på värmestrålningsområdet - därav ytan ytterst mot rummen bör vara av ej plastbelagd, högblank aluminium (folie).

För att kontrollera förlusten (och därmed oönskad uppvärmning av rummet) så får man mäta temperaturen vid utblåset på AC (med slangen ansluten) och sedan temperaturen i andra ända när luften blåser ut i det fria - temperaturskillnaden skall vara så liten som möjligt.

Permalänk
Medlem

råkade springa på.... - när man inte kan exportera varmluft men har tillgång till vatten och avlopp och vattnet inte kostar för mycket...

https://luftmiljobutiken.se/luftkonditionering/vattenkyld/

dock det är nog inga 4000:- apparater... + att det behövs behörig installation i avseende vattenrör

---

en sådan skulle jag vilja ha tag på - av en säljare i sverige med tanke på att dom väger runt 40 kg + förpackning

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2765007

och nej, det är ingen lågpris kina-maskin...

Permalänk
Inaktiv

Min lösning i lägenheten. Kör en 5000:- portabel enhet och den kyler min 72 kvadrat stora lägenhet på sommaren. Den går hela dagen och stängs av på nätterna för att den väsnas. Hade problem med att täta fönstret varje år. Ritade en 2D-cad och fick denna aluplåt utskuren av en lokal firma

Permalänk
Avstängd

När jag bodde i lägenhet....
Hela väggen i söderläge var täckt av fönster, inga fönster på några andra väggar så omöjligt att få tvärdrag...

Satte vanlig aluminiumfolie för fönstren med maskeringstejp, köpte sedan portabel AC, hade ett fönster på glänt så lite som möjligt för att få ut slangen, tejpade för glipan med kartong.... voila!!! behaglig temperatur. Dock är portabla AC ofta en aning högljudda så fick stänga av den på natten, men då var lägenheten redan härligt sval och på natten värmdes den inte upp mycket

Permalänk
Medlem

Du får göra som jag gjorde sommaren 2014 när det var storbrand i Västmanland.
Körde golvfläkten på fullt blås i datorrummet och sen hade jag gjort små fack av buntband på gallret till fläkten där jag kunde lägga ner kylklampar som jag roterade från frysen när dom tinade!

Blir inte mera ghetto än så!

Permalänk
Medlem

Tja - isklamparna ger nog kyleffekt så nära placeboeffekt man kan komma

Sedan är den 'kylan', det lilla som gavs, väldigt ineffektiv då det kostar mycket energi att frysa ned denna igen i frysskåpet/boxen (med COP under 1, medans en AC-kompressorn kan ligga runt 3) och förstås all värme klamparna absorberade när de smälte + lika mycket till (eleffekt till kompressorn) resulterar till slut som varmluft i köket

Att smälta is ger knappt 93 Wh kyla per kilo smält is, en portabel AC ligger runt 2700-3300 W i kyleffekt - det motsvarar att smälta 31 kilo is per timme vid 2900 Watt kyleffekt...

I amerikansk litteratur brukar man ofta anger hur många 'ton' kyleffekt en kylmaskin orkar med (Ton of refrigeration), vilket då avser hur många 'short ton' (1 short ton = 2000 pounds = 907.18 kg) is, dvs. kylkapacitet i hur motsvarande mycket is det smälts på 24 timmar - en 'ton' kylkapacitet motsvarar i metriska enheter 3.517 kW kylkapacitet.

Amerikanare och deras j***a enheter, ingenting går jämt upp någonstans....

Permalänk
Medlem

@xxargs:

De longhi maskinen säljs av Conrad för 10299kr från deras svenska sida. frakt verkar ingå.

Det är en sådan vatten luft maskin.

Har haft en äldre stor sådan av det märket för ett antal år sedan som jag fick begagnad.

Den kylde förvisso rätt bra men att fylla dunken på 12-15L ibland två gånger dygnet var rätt slitsamt, så hellre en maskin som är gjord för luft enbart. De Longhin fortsatte visserligen på luft när vattnet tog slut men förde då ett förfärligt oväsen samtidigt som den tappade en stor del av kylkapaciteten.

Har en liten kinamaskin av den modellen som man får tömma en vattenbehållare på men 3-4 liter är betydligt lättare än att släpa 10-12L vattendunkar till De Longhin. Får se om den lilla kinamaskinen startar efter att stått stilla i 10år nu när jag flyttat till lägenhet igen.

kina maskinen är mer att rikta kyld luft mot sängen så man kan sova än att den klarar kyla hela rummet.
Kommer nog att sakna värmepumpen jag hade i huset med sina nästan 6kW kyla.

Skulle jag köpa ny nu till lägenheten vill jag ha en sådan som blåser ut både fukt o värme i slangen så man slipper hantera vatten eller ännu hellre om värden tillåter(dessvärre tveksanmt) ett riktigt splitaggregat.

Kan hålla med om att så kallade luftkylare som man fyller med isklampar och som en del säljare försöker lura på folk är helt värdelösa.
Skulle aldrig få för mig att köpa en sådan, är det så varmt att man behöver den tinar klampen på nolltid, ineffektivare kyla finns ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

@xxargs:

De longhi maskinen säljs av Conrad för 10299kr från deras svenska sida. frakt verkar ingå.

Det är en sådan vatten luft maskin.

Har haft en äldre stor sådan av det märket för ett antal år sedan som jag fick begagnad.

Den kylde förvisso rätt bra men att fylla dunken på 12-15L ibland två gånger dygnet var rätt slitsamt, så hellre en maskin som är gjord för luft enbart. De Longhin fortsatte visserligen på luft när vattnet tog slut men förde då ett förfärligt oväsen samtidigt som den tappade en stor del av kylkapaciteten.

Vattnet gör att luftbehovet på slangsidan minskar rätt mycket för en viss kylkapacitet, och det är klart om slangarna är långa eller har smal utsläpps-stuss som gör att kapaciteten är lite för låg vid torrkörning men balanserad vid 'vattendrift', så blir det jobbigt när maskinen jobbar torrt - då den enda den kan göra med viss luftmängd per tid - är att höja temperaturen och kompressorn går hårt, mindre med kyla avges och verkningsgraden sjunker ganska mycket.

Det här gäller alla portabla AC - stryps luftflödet det allra minsta på slangsidan så sjunker kapaciteten snabbt och kompressorn går allt hårdare och ljudligare och ger mindre med kyla. Dessvärre har många billiga portabla väldigt dålig 'tryck' på fläkten (som kan vara på samma axel som fläktar på innerluften) som skall trycka ut luften i slangen och det behövs inte mycket till motstånd för att kapaciteten skall sjunka avsevärt.

måste man skarva slangen för att utsläppspunkten är en bit bort - så måste man gå upp i diameter ganska mycket för att flödet inte skall strypas för mycket och maskinen går varmt och hårt. med tanke på att en 9000-12000 BTU-maskin redan idag har 120 mm-slang för max 2 meter längd så blir det rejäla tarmar som skall förläggas ut...

Och ni som tittar på eran skafferi-ventil för luftutsläpp (ni som har sådana i era (äldre) lägenheter) - dom räcker inte till i area för en 9000-12000 BTU-maskin - de är på gränsen för en 7000 BTU maskin vid torrkörning och fungerar ok först med vattenkylning som tidigare nämnda De longhi-maskiner (tror faktiskt min också är en gammal De longhi-maskin när jag tänker efter, det var De longhi och och Honywell som gjorde den typen av maskiner runt 2000-talet)

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig kattlucka. Kattluckor monteras ju direkt i glaset. Bör ju finnas en AC ventil man kan stoppa in direkt i fönstret eller glasdörren.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett megahål rätt i altandörren. Ventilgaller på utsidan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Vet att till Elgigantens större portabla AC som heter Sandström så får man med en "fönsterpåse" typ. Väldigt stort vitt i nylon/tyg med dragkedja i mitten som man lägger slangen i.
Duken sätts fast med kardborreband som man också får med, funkar prima för mig!

Eftersom du verkar ha Sandstroms portabla AC

Hur stor ljudnivå skillnad är det vid AC/cold med fläktarna? Är det kompressorn som låter mest eller fläkt ljudet (verkar finnas low,medium,max). Räcker det att köra på low-medium eller måste den köras på max hela tiden för det ska få ner tempen.

Och framförallt, hur ofta måste du dränera kondensvattnet vid enbart AC/cold funktion.
Säljaren sa att det inte fylls mycket då det mesta går ut via utblåset i kondens, men att det ändå behövs tömmas lite då och då, hur ofta kunde hon itne svara på.

Vore intressant att veta innan köp.

Cheers.

Permalänk
Medlem

Normalt skall man aldrig behöva tömma under drift om det inte är väldigt fuktigt 100% Rh och typ 35 grader C varmt. I Sverige händer det inte bara att det är så varmt och fuktigt samtidigt att det är ett problem - inte ens brittsommaren runt 2009 när man hade varmt och nära 100% Rh under nästan en månad i stockholm så blev det någon överfyllning och stopp i rätt konstruerade portabla AC

Att man behöver tömma 'ibland' är nog för mig att dra åt mig öronen och titta på annat, då det finns många maskiner som är dåliga på detta och har liten/ingen förångning alls.

Är det en lättåtkommlig bytta på maskinen som man skall tömma så är det en sådan maskin man måste tömma hela tiden medans en maskin med bra förångning så är det bara en liten slang-pip med kork gömt någonstans och man måste ha låga byttor för att tömma - och det bara i samband med större flytt och undanställning på hösten typ.

Permalänk
Medlem

https://luftmiljobutiken.se/fonstertatning-airblock-360-for-p...

Såg dessa kit när jag jobbade i bygg butik som sålde AC, vi hade inte dessa själva men det fanns i någon leverantörs sortiment.
Det är juh knöligt eftersom du itne vill ha en för bulkig lösning, och den får inte va permanent antar jag då du inte kommer köra ACn på vintern.

Denna är mer en temporär lösning för att hänga ut slangen, samt slippa att mygg o annat skit tar sig in, typ som myggnät fast tätare
(Ingen aning om kvalitén, har inte använt själv )

Permalänk
Medlem

@Nivity:
Låter ju lägre low än det andra men inte mycket.
Brukar köra den på max då den inte låter så mycket, men kallt blir det på alla lägen. Tar bara olika lång tid!
Har inte behövt hälla ut något kondensvatten sen jag köpte den. I princip allt åker ut via röret

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Följer ju oftast med en bräda av plast som man ställer på högkant och klämmer i fönstret så att upp-ner är täckt, botten och topp är väl bara täta med kartong bitar eller pressa in filtar emellan och få det hyffsat tätt.

Jag får ett rätt stort hål i övre delen av fönstret, ingen lust från slangen kommer in där, ute luft kommer dock in, men fryser om jag kör ac på max hemma så orka bry sig.

Bara göra det så bra det går och va nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

@Nivity:
Låter ju lägre low än det andra men inte mycket.
Brukar köra den på max då den inte låter så mycket, men kallt blir det på alla lägen. Tar bara olika lång tid!
Har inte behövt hälla ut något kondensvatten sen jag köpte den. I princip allt åker ut via röret

låter bra
Är det den stora eller den mindre du har? Hur stort rum ungefär är det du har den i?
Velar lite på dom 2 olika modellerna.

Permalänk
Medlem

@Nivity:
Har SA12.
Rummet är väl på 40 kvadrat

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Som någon skrev så väsnas de flesta enheter ganska ordentligt, kan tänka mig att en splitversion är tystare med en del utomhus.

Ja, det är som natt och dag. Slipper kompressoroljudet och innedelen brukar ha tyst fläkt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Vart får man tag i en portabel split ac ny? Jag har letat men haft svårt att hitta någon som säljer typ som denna: https://www.alibaba.com/product-detail/portable-type-split-ai...

Edit: "portable split ac" finns på ebay 8200kr + 500kr i frakt

Ebay
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa AirBlock 360 är det någon som har provat den? Håller verkligen tyget ute luften? och kläms inte tyget i fönstret när man stänger?

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk

Electrolux verkar ha en riktigt intressant installationslösning:

Någon som har testat detta "Window-kit"?

Permalänk
Medlem

Jag hängde ut slangen genom fönstret och tätade öppningarna med tejp/plast. Riktigt ghetto, men det håller tätt!