importerade en SOG Trident innan sommaren. var också fundersam, så jag droppade ett mail till Polisen. fick ett svar från en regionsjurist:
"enligt 1 § lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål får inte knivar innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs och inte heller i fordon på allmän plats.
Enligt 1 § Förordningen (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål får inte springstiletter eller springknivar föras in i Sverige utan särskilt tillstånd.
Om kniven är att anse som en springstilett/springkniv krävs det tillstånd från Polismyndigheten för införsel av kniven. Om kniven inte är att anse som en springstilett/springkniv krävs inget tillstånd men tänk då på att du inte får ha den på allmän plats."
då är frågan, vad definieras som en "Springkniv". Finns liksom ingen rak definition. Men vad jag kunnat läsa mig till på diverse ställen på internet, är att det är en assisterad kniv där bladet kommer ut ur ena änden på handtaget; knivar när bladet viks ut ur handtaget, som den du länkat, är helt lagliga att importera.
Jag fick in min kniv, från USA tror jag den skickades, utan problem.
TL; DR
Den är laglig, kör på!