Äntligen reklamfri Youtube med Premium!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon150792:

Så länge reklam uppfattas som ett störningsmomment för mig så kommer jag att använda adeblockers, om det är så viktigt att kunna få betalt för sina youtube uploads så får man planera eller vara populär i dagens läge, använda Patreon är ett bra alternativ som inte handlar om störningsmomment och T-shirts etc. Att försöka lägga något moraliskt ansvar på de som tittar på gratis vids via youtube är dumt.

Tycker du det är ok att smita in på bio utan att betala också? Att betala är ju ett stort "störningsmoment". Det är precis samma sak, och blott ett exempel av många.

Visandet av videor på Youtube är inte gratis, de betalas med reklam, eller som nu med Premium-abonnemang.

Hur kan det vara dumt att man gör rätt för sig och ersätta andra för det arbete de lägger ner och som du tydligen tycker är tillräckligt bra för att titta på? Är det någon ny typ av moral?

Skrivet av N!klas:

Google Play Music / Google Music ingår i YouTube Premium utöver YouTube Music. Där har du lite fler inställningar för kvalité.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Maiooo:

Om det är främst för musik som ni prenumererar på YouTube Music så borde ni verkligen köra Spotify istället. YouTube Music kör 128 kbps mot Spotifys 320 kbps. Samma pengar för bättre kvalle hos Spotify.

Som sagt ingår Play Music och där har iaf jag 320kb/s.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Tycker du det är ok att smita in på bio utan att betala också? Att betala är ju ett stort "störningsmoment". Det är precis samma sak, och blott ett exempel av många.

Visandet av videor på Youtube är inte gratis, de betalas med reklam, eller som nu med Premium-abonnemang.

Hur kan det vara dumt att man gör rätt för sig och ersätta andra för det arbete de lägger ner och som du tydligen tycker är tillräckligt bra för att titta på? Är det någon ny typ av moral?

Om man har som affärsmodell att få tjäna pengar på att folk ska aktivt ska välja avaktivera deras adblocker, så har man ett stort problem om man lägger in otroligt störande reklam som innebär att tittaren får vänta flera sekunder innan denna får se klippet.
Att för tittare skippa denna reklam är lika lagligt och omoralisk som att använda allemansrätten och plocka svamp och bär från annans mark.

De som driver sidan har dock driftkostnader och jag med flera avaktiverar då min adblocker på sidor som jag vill ha kvar. Jag har hängt på många ställen som helst, t.ex www.xbox-se.com. Många hängde där hela dagarna och en dag la de bara ner stället, varvid man satt där helt paff och undrade, vad ska man nu göra på internet?

Nå driftkostnaden på youtube står google för och de har för många förlorat alla moraliska rättigheter. Det handlar för dem del snarare om vad som är lagligt. De som skapar youtubeklipp förlorar inget av att fler tittar, snarare höjer det deras tittarsiffror, de kanske inte får lika mycket betalt, men då får de göra som Linus Tech Tips med flera och göra egen reklam i sina snuttar.

Jag tror dock att regeringen i framtiden kan samarbete med google kan förbjuda adblockers, Google går då med på att censura fler regeringskritiska sidor och youtubekanaler. Och regeringen tillbaka ser till göra det olagligt att selektivt plocka ut material som man vill från en sida.

Permalänk
Relik 📜

Så nära, men så långt borta. Utan familjemöjlighet blir det för dyrt, så håller kvar Spotify. Stod ananrs redo att köra GPM bara för att få reklamfritt YT "på köpet".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maiooo:

Om det är främst för musik som ni prenumererar på YouTube Music så borde ni verkligen köra Spotify istället. YouTube Music kör 128 kbps mot Spotifys 320 kbps. Samma pengar för bättre kvalle hos Spotify.

Reagerade också på att musik-kvalitén var så mycket sämre på YT än Spotify (och självklart Tidal). Spelar inte så stor roll med mina Apple-lurar men med mina Sony BT LDAC och Onkoy trådade blir det för stor skillnad. Tycker Google borde höja i alla fall till Spotifys bitrate.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Svaret, hittar du längs ner i Multiman's inlägg ovan! <-Bara o klicka, om du inte orkar skrolla!
Jag satt och lystnade hela dagen, kvällen och halva natten igår, och med mina B&W PX lät det då väldigt mycket bättre än 128kb/s.
Där emot om du väljer att lystna på nått video klipp som någon lagt upp, kan kvalitén givetvis bli hur sunkig som helst. Men Google musics material är hög kvalité
Jag blev också förvånad igår, över hur mycket de faktiskt hade. Förväntade mej att hitta mängder med artister som ej var representerade, men hittintills har jag inte sprungit på halt. (Säker på att det måste finnas.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Yes det ingår i google music, stämmer. Men jag vet inte. Skulle hellre ha sett att det fanns i YouTube Music från början... menmenmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tycker du det är lika förkastligt och omoraliskt att stänga av ljudet på tv:n eller byta kanal när det blir ett reklaminslag?

Permalänk
Medlem

Alla vet, att det går att stoppa besökare/kunder från att ta del av deras matterial, mot en avgift eller påtvingad reklam tid.

Om ett företag vet/tror att deras material, är så bra att deras kunder är villiga att betala för det, varför inte, bara bygga en betalvägg runt det man erbjuder. egentligen END of story

Man kan inte både ha både fram och bakdörren Öppna och Stängda samtidigt, och sedan klaga på det,
då får man också ta emot kunder som kommer in bakvägen, och bete sig hyfsat mot även dem, eftersom det INTE i dags datum är OLAGLIGT, och då skall man också veta att även om man vet hur man stänger den möjligheten, så gör man det av olika skäl inte. snacka om moral, dubbelmoral.

Sedan TYCKA och sägea att det är moraliskt rätt gå in genom framdörren, då får man väl (ursäkta min franska) för tusan då, stänga den jäkla bakdörren, hur svårt skall det behöva vara?

IRL, De kunder som köper mina varor, och betalar för sig, och de som återkommer, tycker att det matchar, pris/upplevelse/kvalitet, på det jag erbjuder, mot den kostnad de betalar. (annars hade de väl inte valt att återkomma), och om de inte betalar får dom inget, punkt.finns ingen annan väg.

sedan har även jag, kunder som inte är nöjda, eller inte vill betala eller även kunder som jag inte är nöjd med, och de kommer INTE, får inte komma tillbaka.

På den linjen kan man också tycka mycket om Youtubes "trial Period", man skall ju faktiskt inte behöva klicka sig vidare för att säga upp abonemanget, även om det för en data nörd kan tyckas enkelt, skulle min fru, ha glömt bort det innan september och säkerligen åkt på att i alla fall betala för en hel månad, vare sig hon hade velat eller ej, då kreditkorts uppgifter måste lämnas vid första registreringen.
Tillräckligt många sådana á 119:- så är ju kampanjen redan betald.

Rätt enligt MORAL principen hade väl då varit att, här varsogod testa oss i 3 månader, sedan om du vänligen lämnar oss din email adress, hör vi av oss 2 veckor innan tiden går ut och hör med dig om du tyckte att det var bra, och om du nu möjligtvis skulle kunna tänka dig att betala för att fortsätta få ha tillgång till vårat fina erbjudande...

Ett gammalt citat:
You can please some of the people, some of the time, but you cannot please all of the people, all of the time.

Varför törs då inte Digitala aktörer göra likadant, litar de kanske inte på att de får tillräckligt med betalande kunder, eller vill de samtidigt ha tillsynes fyllda lokaler, som kanske lockar in andra nya betalande kunder.

Den dag betalväggar sätts up, kommer jag nog att betala för det jag INTE kan vara utan, Jag handlar ju andra saker idag jag vill ha, däremot kommer jag aldrig någonsin betala genom att se på reklam då jag LAGLIGT kan använda det utan att begå något brott,.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Det är gratis att titta på, med eller utan reklam är det gratis, om man använder en adblocker så slipper man störningsmoment och som jag sa tidigare, hoppas man på intäkter från sina vids som man laddar up så finns det vägar som garanterar intäkter.

Skrattretande att sitta på forum och försöka vara moral polis, löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Det är gratis att titta på, med eller utan reklam är det gratis, om man använder en adblocker så slipper man störningsmoment och som jag sa tidigare, hoppas man på intäkter från sina vids som man laddar up så finns det vägar som garanterar intäkter.

Skrattretande att sitta på forum och försöka vara moral polis, löjligt.

Kanske inte lika mycket skrattretande och löjligt som otacksamt och meningslöst. Det kvittar vilka sätt någon försöker få betalt så kommer en del alltid komma med omogna, motsägelsefulla ursäkter att rättfärdiga att allt ska vara gratis.

- Reklamfinansiering är irriterande och fel och därför är det rättfärdigat att använda adblockers. Vill man ha betalt ska man inte använda reklamfinansiering utan en betaltjänst, annars får man skylla sig själv.
- Betaltjänster är på tok för dyra. Leverantörerna borde splitta det i felra tjänster så man kan betala bara för det man vill ha. Att slå ihop allt till en samlingstjänst är ett ondskefullt sätt att lura på konsumenter saker de inte behöver.
- Det finns så många olika tjänster att man har inte råd att betala för alla man vill ha, de borde slås ihop till en stor tjänst istället. Men den får inte kosta något, eller åtminstone ska det gå att välja en reklamfinansiera modell, där man kan använda adblocker.
Osv...

Det förstör debatten för de som försöker belysa problemen och driva fram realistiska alternativ som fungerar, när folk som inte är insatta får bilden att det är griniga småungar som skriker på ena sidan mot etablerade kunniga företagare på andra sidan.

Jag ser personligen inget moraliskt fel i att konsumera kultur gratis om man inte har råd att betala, så länge det inte innebär ett ekomiskt bortfall för kreatören vilket det oftast inte gör då alternativet vore ingen konsumtion alls. Men har man inte råd att betala för sig så kan man stå för det och inte hitta på en massa lama ursäkter. Att vara fattig är gör en inte till en dålig människa. Att vara en snål, egoistisk jävel gör en däremot till ett riktigt svin som förstör för alla andra, inte minst för de som vill göra rätt men inte har råd. Men är man ett svin kan man åtminstone vara ett stolt ärligt svin och stå för det och inte skylla på att alla andra gör fel, det är bara pinsamt.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man håller koll på vilket avsnitt man är på i en serie på Youtube?

Jag följer ganska många kanaler på Youtube sedan tidigare men de är inga följetånger där man bör se alla avsnitt och i rätt ordning så jag har aldrig reflekterat över detta tidigare. När jag nu lagt till ett par Youtube Originals serier vill jag ju komma ihåg vilka avsnitt jag hunnit titta på. Finns det någon självklar funktion jag missat eller är detta ett ännu ett exempel på bristfälligt användargränssnitt som är så typsikt för i princip alla streamingtjänster?

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Inaktiv

@nipe: Som jag nämnde tidigare finns det garanterade intäkter, jag personligen kommer fortsätta med adblockers, att du tycker att det är svineri och/eller stöld skiter jag i.

Permalänk
Medlem

Haha, inte en chans jag ger en krona till Google. Jag har inte sett ett reklamklipp ifrån Google på flera år eftersom jag helt enkelt blockerar den. Det var så länge sedan jag såg det så jag hade nästan glömt att de har reklam faktiskt.

Men ett ännu starkare skäl är att deras censur av videoklipp som inte har någonting med lagbrott eller hat att göra blockeras allt mer. Det är en mycket oroväckande utveckling och jag har istället börjat titta på fräschare nytänkande alternativ som https://d.tube och andra friare alternativ som nu börjar se bra ut så något mer stöd får Google inte mer. Har också bytt ut Google.com mot Duckduckgo som sökmotor och Gmail mot Yandex och Protonmail. Så utöver något klipp ibland på Youtube med reklamblockerare försöker jag ha så lite med Google att göra som bara möjligt. Istället för Google Drive har jag eget moln osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Nope, var Google Music jag lyssnade på men jag/vi får nog föröka hålla oss till vad tråden handlar om så det inte blir en Spotify vs Goole Music/ You Tube music tråd.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Mina krav:

1. Möjlighet att skippa Music, då jag redan har Spotify och noll intresse av att byta tjänst.

2. Försäkran att överskottet går till de kanaler jag abonnerar på (eller åtminstone enbart och endast till det jag tittar på), inte till alla.

Annars blir det inget för min del, och reklamen får fortsätta flöda på telefonen (som är den enhet jag främst använder för YT-gluttande) trots att jag verkligen HATAR reklam.

Stöder de kanaler jag gillar bäst via Patreon hursomhelst.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

@Doctor9
Youtube music har en download-knapp. Samma sak med google play music. Du kan till o med ladda hem det till en offline-mixtape, whatever that is.

Tyvärr laddas youtube-videor/musiken hem krypterad, så det är inga färdiga mp4-filer eller så.

@Pelle @Zachtionman @talonmas

Jag har använt Google Play Music i ett par år nu och kan utan tvekan säga att det är minst i klass med spotify. 20kr billigare i månaden och en tveklöst bättre radio-funktion, som verkligen hittar oupptäckta nya favoriter. Till alla som är något intresserade av detta kan jag absolut tipsa att testa i 3 mån och se vad ni tycker om Google Play music, i mina ögon utan tvekan bättre än spotify.

119kr/mån jmf med 99kr/mån (om det är vad spotify prem kostar nu för tiden också) är inte så farligt, o då får man två olika musikspelare (Google play music + Youtube music) samt fri tillgång till reklamfritt youtube på alla enheter. Då blir det inte alls lika svindyrt längre

Sjukt ovärt för studenter med andra ord då (49kr/mån spotify), men bra med konkurrens

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

1. Du kan bara ha 1000 låtar i en spellista. Det är ju en bisarrt låg gräns! Efter en import av mina Spotify-listor är nu min favorit lista uppdelad i 9 stycken olika spellistor, seriöst google...

Har du nästan 10 000 låtar i en lista??? Är du ens människa?

Hade du sträcklyssnat på den 24h om dygnet så hade det tagit ca en månad att plöja igenom haha

Permalänk
Medlem

Så Google Music har ingen officiell Windows klient, verkar som man lyssnar via webbläsaren och ett addon till Google Chrome. Jag har dock avinstallerat Google Chrome. Såg att det verkar finnas en inofficiell klient för Windows (och andra system), men vill helst inte använda 3dje part klienter för en prenumerationstjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Hade du sträcklyssnat på den 24h om dygnet så hade det tagit ca en månad att plöja igenom haha

Vad spelar det dig för roll om andra vill ha jättestora spellistor? Han drabbades uppenbarligen av begränsningar i Google Music.

Permalänk
Medlem

Hade varit intresserad om YouTube Music var i klass med Spotify, men inte som det ser ut i dagsläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jackbob:

Jadå

Har ett antal listor över 1000 låtar som alla är handplockade. Jag gillar min musik!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jadå

https://i.imgur.com/4w8qhXS.png

Har ett antal listor över 1000 låtar som alla är handplockade. Jag gillar min musik!

Är din Spotify spellista publik? Märkt att jag gillar det mesta i metal som du gillar hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vad spelar det dig för roll om andra vill ha jättestora spellistor? Han drabbades uppenbarligen av begränsningar i Google Music.

Ta nu två djupa andetag och fundera på om det kanske är ett rimligt antagande att jag helt enkelt bara ser den komiska kontrasten i att han har väldigt stora spellistor tillskillnad från mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo, jag kan förstå det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Är din Spotify spellista publik? Märkt att jag gillar det mesta i metal som du gillar hehe.

https://open.spotify.com/user/nokiron/playlist/0B8g9iU9jmqmS9...

Det är bara att lyssna på. Den är under konstant trimmande/tilläggande

Spellistan är skapad 2008-2009 någon gång.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

https://open.spotify.com/user/nokiron/playlist/0B8g9iU9jmqmS9...

Det är bara att lyssna på. Den är under konstant trimmande/tilläggande

Spellistan är skapad 2008-2009 någon gång.

Super!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Turbonisse: Nope, var Google Music jag lyssnade på men jag/vi får nog föröka hålla oss till vad tråden handlar om så det inte blir en Spotify vs Goole Music/ You Tube music tråd.

Håller med, vi behöver inte göra någon tävling av det hela. Båda har sina för och nackdelar, men på det stora hela är båda skapligt lika prisvärda. Det blir andra faktorer som spelar in i vad man bör välja.
Angående bitrate, som du tidigare kritiserade, ville jag bara klargöra att de är lika. (Källa: Android central!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite saftigt med 119:- om man bara vill slippa reklamen.
Från gratis till gratis+reklam till 119:- reklamfritt sticker lite i ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilendhir:

Tycker det är lite saftigt med 119:- om man bara vill slippa reklamen.
Från gratis till gratis+reklam till 119:- reklamfritt sticker lite i ögonen.

Är nog inte det som är tanken.
Kan inte säga att jag rekommenderar tjänsten. Men jag nappade, det är ju gratis i tre månader och jag måste säg att lite mer mervärde än så, ger det faktiskt.

Sista månaden har jag zappat runt på HBO och inte hittat nått mer att titta på, så i fredags sa jag upp det.
Nu med Premium, hittade jag ett par sjysta serier jag börjat kolla på. Inte så de motiverar 119kr/mån, men det är en början. När jag fick problem med dubbel debitering av Spotify för ett tag sedan, såg jag inget annat val än att blockera dem vid roten, dvs min bank. (De hade ingen kundtjänst över huvud taget. Fick inte ett svar på en månad.)
Nu har jag helt plötsligt tillgång till ett större musik utbud än Spotify har med samma 320kb/s bitrate.
Lägg sedan till att vi är fler i hushållet och ett familjeabonnemang kostar 179kr/mån. Upp till sex personer, då är det helt OK.

EDIT:
Upptäckte precis att serien jag börjat kolla på, är i 4K. Ännu en lite bonus!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Slog också till direkt!
inte för att Youtube Premium löser några problem för mig då jag kör adblock där. Utan för att jag vill slippa reklamen men ändå stödja de som skapar underhållningen för mig.

Du stödjer de när du tittar på reklamen det är så de tjänar pengar. 50% till video skaparen 50% till youtube.

När du köper premium stödjer du bara youtube.

Visst på datorn har jag ublock men på mobilen har jag absolut inga problem att titta på 5 sek eller 15 sek reklam. Tänk dig tvn 3-5 min reklam.