Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Har en fråga angående dessa

https://www.komplett.se/product/987046/tv-ljud-bild/hogtalare...

Kan man koppla ihop dessa med tv och hur bra är dem för det ändamålet?
Kan man också använda dessa som bakre högtalare i ett surroundsystem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zargoz:

Har en fråga angående dessa

Kan man koppla ihop dessa med tv och hur bra är dem för det ändamålet?
Kan man också använda dessa som bakre högtalare i ett surroundsystem?

Klipsch gör ju rätt bra grejer. Det är ju en aktivhögtalare med inbyggd förstärkare så det är bara ta ut ljudsignalen från TV, antingen analogt RCA eller digital Tos-link. Då sparar du ju in en Receiver / förstärkare. Att använda högtalarna som bakre högtalare fungerar, men det är overkill att slösa ett par aktiva högtalare för det. Surroundsystem använder oftast en receiver som delar upp signalen och skickar den till respektive högtalare.

Permalänk
Medlem

@anon2110: Jag funderade att köpa en surround förstärkare tillsammans med dynavoice högtalare som jag väntar rea på. Undrar mest ifall golvhögtalare med en förstärkare är ett bättre alternativ..

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zargoz:

@darkshippo: Jag funderade att köpa en surround förstärkare tillsammans med dynavoice högtalare som jag väntar rea på. Undrar mest ifall golvhögtalare med en förstärkare är ett bättre alternativ..

Jag skulle ranka Dynavoice som budgetalternativt. Har du en tight budget så kör Dynavoice. Kör dynavoice i mitt vardagsrum därför att jag inte vill betala så mycket för ljudet. Kika här för att se deras paket. https://www.ljudfokus.se/sv/varumarken/dynavoice.html

Permalänk
Medlem

@anon2110: Jag tänkte köpa dessa när de går ner i pris. Enligt omdöme så ska de vara bra för priset och jag tänker inte spendera en mindre förmögenhet på system som frugan kommer tysta ner hela tiden ändå Dynavoice Definition DF-8W

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zargoz:

@darkshippo: Jag tänkte köpa dessa när de går ner i pris. Enligt omdöme så ska de vara bra för priset och jag tänker inte spendera en mindre förmögenhet på system som frugan kommer tysta ner hela tiden ändå Dynavoice Definition DF-8W

Då har du fel fru känner en som snarare gör tvärt om (speciellt vid städning) och den stereon är trasig nu mer (nej inte av städning XD)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Och sen angående att uppgradera senare som någon var kriskt till eftersom inget gick att återanvända. Är ju moderkort, nätagg och chassi som kan vara bökigt, dock kan ju de sakerna vara atx standard, det kan man ju googla rätt på. Eller så säljer man grejorna om 3-5 år och köper nya grejor.

Moderkortet var i DTX format läste jag nånstans, vilket är rätt ovanligt och kanske svårt att hitta ersättare till, så lite begränsningar finns ju... Något man får ta med i beräkningarna, men behöver inte vara en dealbreaker.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanruda:

Dessa har länkats förr, men tål att upprepas. Western Digitals recertified-diskar har galet bra priser:

8GB för 137€. Ger ett TB-pris på ca 177 kronor. Närmast på Prisjakt ligger idag på 272 kronor/TB.
https://www.wdc.com/en-ie/products/wd-recertified/my-book-new...
Disken går såklart att plocka ut och stoppa in i datorn. Det har jag själv gjort.

Detta är bara ett förslag. Finns flera modeller och storlekar att välja på, inklusive NAS:
https://www.wdc.com/en-ie/products/wd-recertified.html

Jättebra priser ja, men man får vara på hugget då inte mycket är i lager. Exempelvis inte den disken du tipsar om.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jättebra priser ja, men man får vara på hugget då inte mycket är i lager. Exempelvis inte den disken du tipsar om.

Så sant, men de brukar ploppa in rätt ofta

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Vad var det nu igen för diskar i de där recertified-diskarna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanruda:

Dessa har länkats förr, men tål att upprepas. Western Digitals recertified-diskar har galet bra priser:

8GB för 137€. Ger ett TB-pris på ca 177 kronor. Närmast på Prisjakt ligger idag på 272 kronor/TB.
https://www.wdc.com/en-ie/products/wd-recertified/my-book-new...
Disken går såklart att plocka ut och stoppa in i datorn. Det har jag själv gjort.

Detta är bara ett förslag. Finns flera modeller och storlekar att välja på, inklusive NAS:
https://www.wdc.com/en-ie/products/wd-recertified.html

17 September 2017 beställde jag en 6tb, den har fungerat felfritt sen dess! Blir nog en till när de kommer in i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Absolut, det är trots allt väldigt enkelt att installera ett nytt grafikkort och du verkar dessutom redan ha genomfört proceduren på din nuvarande dator. Kika runt lite under köpråd och/eller skapa en egen tråd så får du säkert hjälp med att plocka ihop ett lämpligt system för både plånbok och preferenser.

Tack ågren!
Ska pröva att överklocka min CPU först, därefter blir det att köpa nytt om det inte gör någon större skillnad!
Är som att ha ett V8 i en Fiat Punto.

Tack för alla dina inlägg!

Permalänk
Medlem

Clas Ohlsons bluetooth-högtalare:

Ni som köpte högtalaren för ynka 10kr, Vad tycker ni? Själv väntar jag fortfarande på mitt paket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nacud:

Ni som köpte högtalaren för ynka 10kr, Vad tycker ni? Själv väntar jag fortfarande på mitt paket!

Inte heller fått eller hört något ännu.

Permalänk
Medlem

Klipsch R-14PM verkar inte helt optimala enligt Amazon-recension:

Citat:

The reasons for the serious downgrade are twofold. First the negative post on the right speaker is defective and needs to be manipulated to get power to the left speaker. Second, they won't stay on. There is no on/off switch on the back of the speaker, and they turn themselves off if there is no input for a few minutes. They need to be turned on constantly with the supplied remote. And when they are on, they forget the output volume level and revert to the very lowest setting. The R-15PM does have an on/off switch and hopefully this defect is not present with them.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nacud:

Jag hämta mina idag. Beställde att hämta i butik. Var inte så mycket att bygga mer än att koppla kablar och sätta delarna på rätt plats. Ljudkvalitén var inte heller så mycket att hurra för men för 10kr så är det ju inte så höga krav. Snygg design iaf. Roligt och köpa några extra och ge bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coltrasten:

17 September 2017 beställde jag en 6tb, den har fungerat felfritt sen dess! Blir nog en till när de kommer in i lager.

Vad är det för diskar, vilken serie?

Tänker främst ifall man vill köra 24/7

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Hedersmedlem

@Damir2d: WD My Cloud 6 TB WDBCTL0060HWT-EESN.

Exakt vilken disk som sitter i vet jag tyvärr inte. Den körs fortfarande i sitt hölje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Vad är det för diskar, vilken serie?

Tänker främst ifall man vill köra 24/7

Hur många köpte ni? Max 2 per kund enlig hemsidan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Vad var det nu igen för diskar i de där recertified-diskarna?

Jag köpte en My Book 6TB (den äldre, lite rundare) i september ifjol och den har gått nära 24/7 sedan dess. Det satt en WD Blue WD60EZRZ 64MB inuti.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3270970

Edit: ping @Damir2d

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Skrivet av anon195163:

Lenovo IdeaPad 320-15 80XL00R6MX för 3990kr på Netonnet:

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/14-15-tum/l...

Prisjakt(normalpris 4990kr):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4805872

Specs:
i5 7200U
4GB RAM(Max 16GB, en ledig slot)
128GB SSD (2.5”)
15.6” TN-skärm

Kjell & Co har en helt OK rea just nu:
https://www.kjell.com/se/kampanjer/rea

Sidan är lite långsam för mig just nu så kan inte ge några exempel.

Någon som har åsikter om den här datorn? Skulle den fungera bra för min flickvän som ritar mycket på sin Wacom-bräda i photoshop?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Newbranch:

Någon som har åsikter om den här datorn? Skulle den fungera bra för min flickvän som ritar mycket på sin Wacom-bräda i photoshop?

Nej, TN-panelen lämpar sig ej för Photoshop. Ska tydligen vara lite väl ljussvag också.

Borde funka bra som skoldator eller bruksdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Margarin:

Finns redan postat på sidan innan

Skrivet av Dunder:

Klipsch R-14PM, nästan halva priset.
Ett par aktiva högtalare som passar utmärkt till datorn,

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Jag köpte en My Book 6TB (den äldre, lite rundare) i september ifjol och den har gått nära 24/7 sedan dess. Det satt en WD Blue WD60EZRZ 64MB inuti.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3270970

Edit: ping @Damir2d

Helt klart bra erbjudande för en standard disk, synd bara att man får med 6mån garanti på dessa.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av CRHASH:

Finns redan postat på sidan innan

Det är bättre att bara anmäla inlägg som inte ska vara i tråden

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Helt klart bra erbjudande för en standard disk, synd bara att man får med 6mån garanti på dessa.

Stämmer, dock har du alltid 2 års reklamationsrätt inom EU.

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Det står att det är Cat 5e men i beskrivningen så står det också "lämplig för överföring i 100Mb/s" och Cat 5e ska ju klara 1Gb/s, kan någon bekräfta att det är Cat 5e och inte Cat 5?

Permalänk

@Zargoz:

Dock är dessa 100Mbit en enligt Kjell (dock något ologiskt). Pratade med en i butiken om detta och hon hängde inte med vad jag exakt menade (är ju egentligen falsk marknadsföring att köra på cat5 E när det är cat5).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Det står att det är Cat 5e men i beskrivningen så står det också "lämplig för överföring i 100Mb/s" och Cat 5e ska ju klara 1Gb/s, kan någon bekräfta att det är Cat 5e och inte Cat 5?

Skrivet av Broken-arrow:

@Zargoz:

Dock är dessa 100Mbit en enligt Kjell (dock något ologiskt). Pratade med en i butiken om detta och hon hängde inte med vad jag exakt menade (är ju egentligen falsk marknadsföring att köra på cat5 E när det är cat5).

Verkar som att det står 100mbit även på cat5 E förpackningarna fasten cat5 E är 1gbit, så det står fel i beskrivning och även på kartongen.

Nu säljer ju dom även cat6 vilket jag ska åka och köpa på mig ett par till rabatterat pris även där

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem

@Mackey: Om det är cat5 så kommer jag att returnera kablarna.

Visa signatur