Alla fyndtips från mellandagsrean

Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Då sitter man ju mitt i solen! Skönt o kunna ta ett svalkande dopp mellan rundorna på CS:GO dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Då sitter man ju mitt i solen! Skönt o kunna ta ett svalkande dopp mellan rundorna på CS:GO dock!

Riktigt smart. Och om datorn skulle bli för varm kan man bara lägga in den i en påse och stoppa ner i vattnet för att kyla ner. Extreme water cooling - open loop.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

I det här fallet handlar det om att delarna är för gamla. Du har en 3570 och det som är aktuellt idag är 8-serien så det har hänt en hel del sen dess och det har ingenting att göra med huruvida datorn är färdigbyggd eller ej, du hade fått köpa nytt moderkort oavsett om du vill kunna använda en ny CPU.

Det är inte heller en märkesdator utan en förkonfigurerad och monterad PC. Märkesdatorer görs av varumärken som t.ex. Lenovo, HP, MSI osv. Det de alla har gemensamt är att möjligheterna till uppgradering är väldigt små av flera anledningar.

Dels har de ofta en väldigt liten och specifik formfaktor vilket gör det omöjligt att byta ut vissa delar men ibland är de även tillverkade på ett sådant sätt att det inte ska gå att byta ut delar vartefter. Utöver det så använder de alltid de absolut billigaste delarna (nätaggregat, kylning, RAM osv.) som finns för att maximera vinsten och nätaggregatet är ofta riktigt skräp som är underdimensionerat och knappt orkar driva datorn, än mindre med ett fläskigare grafikkort (som det oftast inte ens går att ansluta til nätagget då det saknar nödvändiga anslutningar).

Skickades från m.sweclockers.com

Du verkar ha bra koll - tack för infon!
Vad skulle du gjort i min sits nu när jag köpt ett dyrt kort men resten inte riktigt får plats? Är det att t ex. beställa en ihopmontering av helt nya delar förutom t ex. grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Är det att t ex. beställa en ihopmontering av helt nya delar förutom t ex. grafikkortet?

Ja, mer eller mindre. Nytt moderkort, CPU och RAM är ett minimum, ev. även PSU och andra delar beroende på budget. Om jag vore i din situation hade jag sålt av hela datorn och bytt ut allt, fem (sex?) år är en rätt lång tid och ska man ändå kosta på sig ett nytt system kan man lika gärna byta ut allting och få förnyad garanti.

Det beror så klart på vad du har för budget men sett till helheten är det småpengar man sparar in på att återvända chassi osv. och det har hänt en hel del på alla fronter sedan detta bygge. Något jag starkt kan rekommendera är ett semi-passivt nätaggregat som gör under för ljudnivån.

Visa signatur

Fractal Design North | Gigabyte B650 AUROS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Jag var in på IKEA i Valbo (Gävle) idag och snubblade över väldigt billiga USB-C-kablar som kändes gedigna. Dom finns inte att hitta på hemsidan ännu och på hyllkanten stod det "Mini USB" och ett annat artikelnummer (404.096.22 istället för 404.096.19 som förpackningen visade), men priset på 39:- som stod stämde i alla fall.

39:- för en USB-C-kabel av IKEA-kvalitet till vrakpris, helt enkelt!

(Hittade den på den amerikanska sidan)
https://www.ikea.com/us/en/catalog/products/40409619/

Såg denna post och var förbi Ikea i Bäckebol för att se om det fanns där med. Och tro fasen att det gjorde det! 39kr för usb-c kablar i tyg är ju sjukaste fyndet.

Skynda fynda!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Såg denna post och var förbi Ikea i Bäckebol för att se om det fanns där med. Och tro fasen att det gjorde det! 39kr för usb-c kablar i tyg är ju sjukaste fyndet.

Skynda fynda!

Denna kabel är ju Usb 2.0 enligt länken, vilket gör det ganska lamt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ja, mer eller mindre. Nytt moderkort, CPU och RAM är ett minimum, ev. även PSU och andra delar beroende på budget. Om jag vore i din situation hade jag sålt av hela datorn och bytt ut allt, fem (sex?) år är en rätt lång tid och ska man ändå kosta på sig ett nytt system kan man lika gärna byta ut allting och få förnyad garanti.

Det beror så klart på vad du har för budget men sett till helheten är det småpengar man sparar in på att återvända chassi osv. och det har hänt en hel del på alla fronter sedan detta bygge. Något jag starkt kan rekommendera är ett semi-passivt nätaggregat som gör under för ljudnivån.

Tack! Jag sparade din kommentar som en referens inför ett begynnande datorköp. Tråkigt. Jag gillar verkligen den här datorn. Den har varit dödstyst under spelande och har tjänat mig väldigt väl. Jag kan inte ens höra skillnad från när jag spelar tunga, drivande spel till vanligt skolarbete (OneNote, Word osv.).

Bytte iofs ut fläkten som sitter där bak till någon Artic Cooler som är helt.. tyst.

Sista fråga: om jag plockar ihop komponenter men då hoppar grafikkortet (som jag då vill behålla) och beställer montering - är den en bra idé? Fick grafikkortet väldigt billigt så känns osannolikt att jag kan få tag på det för samma pris (Asus GTX 1080 för 5 499:-).

Permalänk
Medlem

Någon som kan erbjuda synpunkter på denna stolen?
https://www.inet.se/produkt/6600563/l33t-extreme-svart-bla

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som inte gillar klen REA? typ 100 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Är det bara jag som inte gillar klen REA? typ 100 kr?

Jo sant men alltid nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Denna kabel är ju Usb 2.0 enligt länken, vilket gör det ganska lamt..

Om det är dataöverföring man ska använda det till ja, ska man bara ha det till att ladda telefonen så spelar det ju mindre roll, eller har jag fel?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av vompen:

Om det är dataöverföring man ska använda det till ja, ska man bara ha det till att ladda telefonen så spelar det ju mindre roll, eller har jag fel?

Det pågick en diskussion på föregående sida hur elsäker den var. Osäker på vad slutsatsen blev, men du kan ju kika igenom där.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Usla reor, dags för Nvidia att dumpa priserna på 10XX nu inför 11XX.
1060 6GB ska ner på 2000-strecket för att ens vara i närheten av prisvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Visserligen sant, men att köpa en kabel med standard/teknik från 2000 känns sådär oavsett pris. Sen så är jag överlag tveksam till att köpa kablar med lägre nivå för lägre pris om man ska skicka ström igenom, säljs mycket skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Om ni fortfarande har Amazon Prime kvar så säljer de Crucial MX500 1TB M.2 för 1800kr, här kostar det som billigast 2323kr. Även de mindre lagringar har billigare pris.

https://www.amazon.de/Crucial-MX500-CT1000MX500SSD4-Internes-...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4644073

Har inte Amazon Prime och för mig kostar det €167.

OT: Wow vad priserna på SSD:er har börjat falla på sistone tiden, speciellt på M.2 SATA diskar som den ovan länkade! Får nu hoppas att RAM också börjar gå ner i pris snart!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har inte Amazon Prime och för mig kostar det €167.

OT: Wow vad priserna på SSD:er har börjat falla på sistone tiden, speciellt på M.2 SATA diskar som den ovan länkade! Får nu hoppas att RAM också börjar gå ner i pris snart!

Hmm, tänkte väl det. Priset visas i tysk moms och blir till slut 175€ vilket blir 1800kr.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Zapa:

Hmm, tänkte väl det. Priset visas i tysk moms och blir till slut 175€ vilket blir 1800kr.

Men hur kan han som inte har prime ändå få samma pris som prime-medlemmar?
Ser ingen skillnad på prime-dealar + att de ska ta bort förboknings rabatten med i Augusti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Men hur kan han som inte har prime ändå få samma pris som prime-medlemmar?
Ser ingen skillnad på prime-dealar + att de ska ta bort förboknings rabatten med i Augusti.

Tror inte att det är en exklusiv Prime deal. Oftast brukar också Prime medlemmar få dessa deals i förväg och även ha snabba leveranser som alternativ vilket resulterar i att de blir märkta som Prime deal.

Permalänk
Medlem

Köpte Gaming stolen som @Deriveh postade i tråden utan diskussion, fy vilket lyft det var ifrån min gamla ikea stol. Grymt smärtfitt för plånboken då den bara gick för 799:-

En sak att tänka på är att den har begränsade vinkel, du kan inte individuellt böja bak dynan, utan bara hela saken åt en gång.

Skrivet av Deriveh:

Butik: Webhallen
Produkt: Gamingstol Svive Yavin Tier
Ordinarie pris: 1399kr (billigast på prisjakt)
Medlemspris beroende på "level": 799kr

Osäker på hur länge det gäller!

https://www.webhallen.com/se/product/285818-Svive-Yavin-Tier-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Sista fråga: om jag plockar ihop komponenter men då hoppar grafikkortet (som jag då vill behålla) och beställer montering - är den en bra idé?

Absolut, det är trots allt väldigt enkelt att installera ett nytt grafikkort och du verkar dessutom redan ha genomfört proceduren på din nuvarande dator. Kika runt lite under köpråd och/eller skapa en egen tråd så får du säkert hjälp med att plocka ihop ett lämpligt system för både plånbok och preferenser.

Visa signatur

Fractal Design North | Gigabyte B650 AUROS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

@shogou: Bra att veta, jag har beställt 2 stycken. (ÄNTLIGEN fått sambon till att börja vilja spela, så ska bygga speldator till henne. )

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, PNY 1TB m2, Samsung 960 EVO 500Gb, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Philips Envia 49" OLED 144hz,
Galleri Ancalagon The Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Huawei p8 lite för 1499kr på Claes ohlsson.
Billigast hittills på prisjakt!

https://m.clasohlson.com/se/Mobiltelefon-Huawei-P8-Lite/38-82...

Nej, kostade 999 kr november 2016 och har efter det flera gånger varit nere runt 1200 kr. Gammal telefon, inget fynd.

Permalänk
Medlem

Är denna dator prisvärd? (8700k gtx1080 för 16 000kr)
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Skrivet av shogou:

Köpte Gaming stolen som @Deriveh postade i tråden utan diskussion, fy vilket lyft det var ifrån min gamla ikea stol. Grymt smärtfitt för plånboken då den bara gick för 799:-

En sak att tänka på är att den har begränsade vinkel, du kan inte individuellt böja bak dynan, utan bara hela saken åt en gång.

https://www.komplett.se/img/p/2400/7d1fe547-1473-a9fd-6cfe-aea347d533be.jpg

Skrivet av Deriveh:

@shogou: Bra att veta, jag har beställt 2 stycken. (ÄNTLIGEN fått sambon till att börja vilja spela, så ska bygga speldator till henne. )

Skulle ni kunna kolla hur hög stolen är? Från golv till toppen av armstödet?
Sänk den till max innan ni mäter. Behöver en stol, men vill kunna knuffa in den mot bordet utan att armstödet tar emot.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Skulle ni kunna kolla hur hög stolen är? Från golv till toppen av armstödet?
Sänk den till max innan ni mäter. Behöver en stol, men vill kunna knuffa in den mot bordet utan att armstödet tar emot.

Tack

* Hade mått bandet nära

Om jag mäter från botten upp.

Sitt dynan

• 50 cm från marken på högsta inställning

• 40 cm från marken på lägsta inställning

Armstödets topp

• ca 74 cm på högsta inställning (från marken)

• ca 67 cm på lägsta inställning (från marken)

Permalänk
Medlem

@ubq8reJBwn2B: REDIGERAT: Oops, såg att någon redan mätt!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, PNY 1TB m2, Samsung 960 EVO 500Gb, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Philips Envia 49" OLED 144hz,
Galleri Ancalagon The Black

Permalänk
Skrivet av shogou:

* Hade mått bandet nära

Om jag mäter från botten upp.

Sitt dynan

• 50 cm från marken på högsta inställning

• 40 cm från marken på lägsta inställning

Armstödets topp

• ca 74 cm på högsta inställning (från marken)

• ca 67 cm på lägsta inställning (från marken)

Skrivet av Deriveh:

@gneken: REDIGERAT: Oops, såg att någon redan mätt!

Tack ska ni ha Hem och mäta efter jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

https://www.komplett.se/img/p/2400/7d1fe547-1473-a9fd-6cfe-aea347d533be.jpg

Låter stolen någonting om man böjer sig osv?

Permalänk

Fler stolstips för den som vill sitta i skräddarställning;
https://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-tjele-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esoteric:

Låter stolen någonting om man böjer sig osv?

Gungar frammåt tillbaka nu, tycker inte den låter något. Men jag har ju bara haft stolen sens i onsdags, så svårt att säga om den kommer göra över tid.