Skrivet av Alotiat:
Har jobbat i branschen tidigare så passar på att skjuta ett par frågor:
1. Vilken råvara tycker du är bäst på Klompen? (inkl. skötsel)
2. Bakas brödet på plats och/eller bakas det av en bagare?
3. Hur många kockar arbetar under ett vanligt kvällspass?
Bonus: Om du fick ändra på något (realistiskt) vad skulle det vara?
Cool!
1. Svår fråga, inte tänkt på det i detalj tidigare. Många saker vi får in är riktigt roliga eftersom så mycket som möjligt är lokalt och närodlat. (När första sparrisen kommer in för året, jag gillar inte ens sparris i vanliga fall men den kan man äta rå, så krispig, söt och god!) Mycket av köttet är riktigt gött med, ett tag körde vi på en vilträtt med varierande detaljer, vad som fanns hemma för stunden, t.ex. dovhjortsfilé, rådjur, älg, med mera. Men, för att svara korrekt och inte bara ge ett alltför diplomatiskt svar så får det vara hästen. Jag hade aldrig ätit häst innan men djäklar! En hästfilé stekt till perfektion är riktigt svårt att klå.
2. Kockarna bakar fruktbröd och fröknäcke som bjuds på i restaurangdelen*, hamburgebröd och surdegsbröd kommer dagligen från ett lokalt bageri. (Ronaldo's bageri inne i stan)
*(bjuds vanligtvis på i restaurangdelen. Vill inte lova eller garantera att det kommer bli av när vi dundrar in ett gäng på 40+ pers samtidigt. Kommer vara nog att göra för stackarna ändå!)
3. Två, max tre. Brukar vara en person som kör prepp på dagen, så på fredag-lördag stannar de och hjälper till med service till kanske 20:00. Vanliga dagar alltid två på kvällen. Hoppas innerligt de bunkrat upp ordentligt inför 28:e! Vi brukar aldrig ha bokningar på mer än 20-25 pers, rätt säker på att vi inte haft 30+ sedan jag började jobba, så får se hur detta går.
Bonus!
Efter att ha jobbat där såpass länge har jag som tur är redan fått ändra på en hel del. Mest småsaker och detaljer, men sådant som gör jobbet lättare för oss och trevligare för gästen. Som svar får jag säga något som jag krigat för länge, men som aldrig riktigt blivit av, då det har bytts inköpare flera gånger under tiden jag varit där, är ett större och bättre vintage-utbud på öl. Det finns en del lagrat och "coolt", men i min mening inte nog. Det är en väldigt svår satsning, både plats- och pengamässigt, men det finns nog med intresse från gästerna att bygga upp ett riktigt respektabelt lager. En del populära öl som man vet blir riktigt bra med tiden köps in några kollin om året, för att lagras i minst X antal år. Sedan när man har lite äldre kan man börja släppa lite av varje årgång så de riktigt intresserade kan köra en vertikalprovning. Klompen firar 10 år nu i höst och jag ser inte att det kommer ha dött ut om ytterligare 10 år (ifall inget drastiskt skulle ske) så en sådan satsning skulle ge ett riktigt respektabelt rykte och verkligen sätta Klompen på kartan som inte bara ett ställe med OK öl, utan en av Sveriges ledande ölbarer. (Vilket med tiden skulle få många bryggare att känna till stället och erbjuda mer små batcher och unika produkter, vilket bara blir en god spiral uppåt)
Det kanske blev lite väl detaljerade svar, men men!