Permalänk
Medlem

Lider med er efter att ha sett bilderna.
Mina funderingar är ju på vad för typ av partiklar det är. Kanske kan samla ihop en hel del och få det analyserat av någon firma för att se vad det består av. Borde ju rimligen underlätta felsökningen. Samt att man har lite kött på benen om man skulle behöva bråka med BRF/Fastighetsbolag.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Luftfuktigheten är en bra sak som flera varit inne på. En annan sak är faktiskt väggar och tak. Kan vara dom som fäller. Ett alternativ är kanske att patentera alla väggar och tak. Kan ju vara görbart men tanke på att lägenheten inte verkar vara så stor. Du kan ju samtidigt passa på att dra latexfog i ALLA glipor och springor du hittar.

Och som tidigare personer varit inne på var är det för damm egentligen? Att få en analys på det låter ju vettigt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Damm består till största delen av hudavlagringar, resten är från textiler/kläder.

I detta fallet visar TS bilder tydligt att det inte handlar om hudpartiklar. Det är ju långa, ljusa trådar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla kommentarer och ber om ursäkt om det avhandlats innan men jag råkade ut för något liknande för några år sedan när jag och exfrun hyrde ett ganska gammalt hus under ett par år. Ett jäkla damm som alltid kom tillbaka hur mycket man än städade!
Insåg att det var skit från isoleringen i väggarna som tog sig in! Sjukt irriterande (och säkert inte speciellt nyttigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Jag är ganska säker på att alla som har skrivit något i denna tråd inser att något är väldigt fel! Frågan är hur pass öppen du är att verkligen ta till dig alla råd du får och att seriöst testa de olika förslag i praktiken? Här krävs det nog mer faktiska och handfasta tester istället för rena antaganden. Även vissa mätningar kan eventuellt behöva göras, men det behöver inte alltid vara dyrt.

Jo jag tar till mig men jag har ju redan testat mycket som jag inte kommer testa igen. Och kommer det till att täcka över och bo inplastad med stora fläktar då väljer jag att tömma lägenheten och flytta ur under tiden och det är inget beslut jag tar ikväll. Jag hoppas kanske att nån har tips om nån yrkesman att anlita för att få ordning på allt. Jag uppskattar allt engagemang och beaktar allt men jag lever i detta och har ändå rätt bra koll på vad dom inte hjälpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Har tejpat alla glipor jag sett men nej kan nog inte tejpa in allt. Måste anlita nån som kan ta hand om detta 😅

Allt som gäller tror jag. Osäker på hur personen du anlitar ska kunna göra så mycket annat heller utan att pengarna rusar iväg med att testa saker du redan gjort och resa fram och tillbaka...

Spärra köket, bygg en vägg av plast och tejpa för allt runt. Flytta ut micron så du överlever någon dag eller våldgästa vänner :).

Jag hade enorma bekymmer med cigarettlukt i förra lägenheten efter installation av FTX aggregat och det visade sig komma från springor i väggen bakom köksfläkten/skåpen. Så när grannen rökte under sin fläkt med oberoende rör så kom det ändå in rök i min lägenhet pga drag och tryckförändringar.
Även om grannen kört torktumlare 24/7 tror jag det lilla läckaget inte hade orsakat dammängden du ser nu.

Är det inkommande från utomstående källa men inte via ventilation så är det bara att börja dela upp och tejpa exakt allt systematisk för att utesluta. Jag ser ingen annan väg.

En sak som jag glömt. Köp en rökpenna och gå runt överallt och se om du kan hitta något ställe där det drar förutom ventilation. Billig lösning för att hitta små drag

Permalänk
Medlem
Skrivet av myfz:

Lider med er efter att ha sett bilderna.
Mina funderingar är ju på vad för typ av partiklar det är. Kanske kan samla ihop en hel del och få det analyserat av någon firma för att se vad det består av. Borde ju rimligen underlätta felsökningen. Samt att man har lite kött på benen om man skulle behöva bråka med BRF/Fastighetsbolag.

Lycka till

Tack 🙏 Ja jag har också funderat på analys av dammet. Vem skulle kunna analysera det tro? Bostadsföreningen är inkopplad likaså fastighetsskötarna Driftia. De kliar sig i huvudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Allt som gäller tror jag. Osäker på hur personen du anlitar ska kunna göra så mycket annat heller utan att pengarna rusar iväg med att testa saker du redan gjort och resa fram och tillbaka...

Spärra köket, bygg en vägg av plast och tejpa för allt runt. Flytta ut micron så du överlever någon dag eller våldgästa vänner :).

Jag hade enorma bekymmer med cigarettlukt i förra lägenheten efter installation av FTX aggregat och det visade sig komma från springor i väggen bakom köksfläkten/skåpen. Så när grannen rökte under sin fläkt med oberoende rör så kom det ändå in rök i min lägenhet pga drag och tryckförändringar.
Även om grannen kört torktumlare 24/7 tror jag det lilla läckaget inte hade orsakat dammängden du ser nu.

Är det inkommande från utomstående källa men inte via ventilation så är det bara att börja dela upp och tejpa exakt allt systematisk för att utesluta. Jag ser ingen annan väg.

En sak som jag glömt. Köp en rökpenna och gå runt överallt och se om du kan hitta något ställe där det drar förutom ventilation. Billig lösning för att hitta små drag

Tack för dina förslag 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Och som tidigare personer varit inne på var är det för damm egentligen? Att få en analys på det låter ju vettigt.

Gör detta så vet du vad det är för slags damm och det kan hjälpa dig lokalisera orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Jag är ganska säker på att alla som har skrivit något i denna tråd inser att något är väldigt fel! Frågan är hur pass öppen du är att verkligen ta till dig alla råd du får och att seriöst testa de olika förslag i praktiken? Här krävs det nog mer faktiska och handfasta tester istället för rena antaganden. Även vissa mätningar kan eventuellt behöva göras, men det behöver inte alltid vara dyrt.

Diplomatiskt uttryckt. tillskillnad från mig.
Det handlar ju om att hitta alla möjliga orsaker, och eliminera dem tills en återstår.
Det innebär ju att, i detta fall, eliminera dem som källa. Dvs, tejpa, packa-undan, osv-osv. Men ta en möjlig i taget, utvärdera skillnaden.
Man kanske ska tejpa upp en test-yta på ett bord, så att utvärderingen sker på samma ställe. Gärna samma tid på dygnet, efter samma intervall. Dokumentera resultat med bilder. Göra en testplan, nedskriven, så man inte råkar glömma nåt.

Damm kommer från många olika källor, så det är kanske inte bara en bov i dramat, många små källor kanske ger ett stort fenomen. Det är nåt som kan ställa till det.

Förslag är alltså att plita ner alla förslag och idéer, och verkligen fundera på om de verkligen är eliminerade eller irrelevanta. Det finns ju ingen som tjänar på att avfärda nånting bara för att man tycker att det inte ska vara just -det-.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Kollat med anticimex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Diplomatiskt uttryckt. tillskillnad från mig.
Det handlar ju om att hitta alla möjliga orsaker, och eliminera dem tills en återstår.
Det innebär ju att, i detta fall, eliminera dem som källa. Dvs, tejpa, packa-undan, osv-osv. Men ta en möjlig i taget, utvärdera skillnaden.
Man kanske ska tejpa upp en test-yta på ett bord, så att utvärderingen sker på samma ställe. Gärna samma tid på dygnet, efter samma intervall. Dokumentera resultat med bilder. Göra en testplan, nedskriven, så man inte råkar glömma nåt.

Damm kommer från många olika källor, så det är kanske inte bara en bov i dramat, många små källor kanske ger ett stort fenomen. Det är nåt som kan ställa till det.

Förslag är alltså att plita ner alla förslag och idéer, och verkligen fundera på om de verkligen är eliminerade eller irrelevanta. Det finns ju ingen som tjänar på att avfärda nånting bara för att man tycker att det inte ska vara just -det-.

Jag förstår. Det är inte lätt att få till att tejpa in lägenheten i sektioner tex. Som jag sa att om jag behöver det går jag istället ta en firma som tömmer allt, bo borta. Min förhoppning var att någon varit med om detta och satt på svaret. Nu var det inte så och då får jag söka vidare. Mitt nästa steg är analys av dammet och då skulle fastighetskillen kolla med nån vän som var nån expert. Efter det tar jag hit en besiktningsman. Det är planen för nu. Men tack för alla förslag. Jag tar dem till mig och är öppen för de nya men det jag redan undersökt behöver jag ju inte göra igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Det är ett Hepafilter. Det är inget luftdrag som går att känna när den körs. Den våttorkar efter sig. Osvsett om ni tycker att damm måste komma ur den så samlar den ju bevisligen upp massor. Jag har en stor matta i rummet och den kan inte våttorkar så ja jag måste dammsuga.

Vad är det för matta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Vad är det för matta?

Samma matta som jag hade i förra lägenheten utan damm 😊 en orientalisk

Permalänk
Skrivet av Oila:

Detta ovan är inte jag med damm problemet 😅 nån annan pratar om sin ventilation här också

Nej självklart var svaret till honom.
Men du sade själv att du inte hade damm där.
Vad säger ovk att ditt flöde är per don?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Samma matta som jag hade i förra lägenheten utan damm 😊 en orientalisk

Anledningen till frågan var att vissa mattor kan torka och börja ludda av sig med tiden. Men har du koll på den så är det nog något annat.

Permalänk

Hur ser färgen i taket ut? Kan det börja ge med sig? Om dina grannar inte har samma problem, har dom målat om eller är målningen av ditt tak nyligen gjord? Kan någon apparat hos dig påverka något mer än hos dina grannar? Otroligt långsökt men kanske? Jag hoppas du hittar orsaken, det låter inte roligt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Kollat med anticimex?

Nej. Kan man det gällande damm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej självklart var svaret till honom.
Men du sade själv att du inte hade damm där.
Vad säger ovk att ditt flöde är per don?

Vet inte siffrorna men de säger att det är perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Hur ser färgen i taket ut? Kan det börja ge med sig? Om dina grannar inte har samma problem, har dom målat om eller är målningen av ditt tak nyligen gjord? Kan någon apparat hos dig påverka något mer än hos dina grannar? Otroligt långsökt men kanske? Jag hoppas du hittar orsaken, det låter inte roligt alls.

Tack 🙏 Tror inte färgen i taket kan ge sånt damm dock.

Permalänk

1: För analys av det uppsamlade dammet kanske du kan kontakta en ventilationsingengör eller en ventilationstekniker. Skulle de vara fel så tror jag att de kan lotsa dig vidare så att du kan få en lösning på det heta.

2: Be en elektriker mäta den statiska elektriciteten eller köp en egen mätare för en ganska billig peng. Att avfärda detta för att du inte får så många statisk-elektricitet-stötar vore bara dumt. Människokroppen ger ju inga värden....det är mätnng som gäller.

3: Mät luftfuktigheten i samtliga rum. Finns billiga luftfuktighetsmätare på Biltema och dylikt.

4: Plus övrga råd här i tråden från andra naturligtvis, för även jag tror att felet har fler orsaker och inte bara en.

5: Du bör nog testa en sak i taget och testa även sådant som du själv kanske inte tror på. Varför? Jo, för du verkar ha provat mycket redan, men utan att att ha hittat svaret. Då måste du nog gå vidare helt utan förutfattade meningar och helt enkel hålla alla dörrar öppna helt förutsättningslöst.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund!

Permalänk
Medlem

Släck ned och använd laser-vattenpass och försök lysa runt och se om du hittar någon källa? 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Jag förstår. Det är inte lätt att få till att tejpa in lägenheten i sektioner tex. Som jag sa att om jag behöver det går jag istället ta en firma som tömmer allt, bo borta. Min förhoppning var att någon varit med om detta och satt på svaret. Nu var det inte så och då får jag söka vidare. Mitt nästa steg är analys av dammet och då skulle fastighetskillen kolla med nån vän som var nån expert. Efter det tar jag hit en besiktningsman. Det är planen för nu. Men tack för alla förslag. Jag tar dem till mig och är öppen för de nya men det jag redan undersökt behöver jag ju inte göra igen.

Du behöver inte tömma lägenheten för att sektionera och testa (däremot sova borta några dagar för att göra livet enkelt).
Stor fläkt behövs inte heller, bara liten typ badrumsfläkt/bordsfläkt eller liknande så du skapar en tryckskillnad för den borde inte behöva vara stor alls så länge du tejpar bra.
Nylonstrumpan kan komma till pass här också

Det finns plast med förapplicerad tejp så det borde gå väldigt fort att smälla upp, en timme eller nåt. Med tanke på hur fort dammet kommer lär det räcka att du är borta en natt innan du verifierar resultatet med säkerhet. Kom bara ihåg att stänga av dammsugaren och våttorka gärna innan (ingen dammsugare) för att minimera mängden damm i luften innan du börjar.