Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Swedishchef_90:

Generellt brukar synligt damm INTE vara farligt utan det du inte ser är det man bör oroa sig för.
Livsfarlig är den förmodligen inte men väldigt irriterande är det definitivt....

Precis. Jag är inte jätteorolig för hälsan mer trött på att städa.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av zogez:

Har inte läst alla svar.. Har dina grannar samma problem? Vore otroligt konstigt om det bara var din lägenhet.

Vissa grannar tycker det är dammigt men inte på min nivå. En granne har det tydligen sjukt dammigt men OVK killarna visste inte om det var för att han aldrig städar. 125 lägenheter så vet inte hur andra har det men jag är den enda som klagar hos styrelsen

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Oila:

Vissa grannar tycker det är dammigt men inte på min nivå. En granne har det tydligen sjukt dammigt men OVK killarna visste inte om det var för att han aldrig städar. 125 lägenheter så vet inte hur andra har det men jag är den enda som klagar hos styrelsen

Hur länge har du bott i lägenheten....och har problemet förändrats uner tiden, eller har det varit lika illa hela tiden?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst tråden så det kanske redan framkommit,
Vad har du för tak i lägenheten? är det vanligt betongtak eller har du trä eller versionen med spänd duk osv?
är det trä eller spändduk har du garanterat boven där.
är det betong tak skulle jag börjat med att torka väggar och tak med fuktig duk noga, hjälper inte detta kan man närmast garantera att det kommer utifrån så då är frågan har du något värmeverk i närheten? vi har en fabrik väldigt närma oss som bränner spån, vanliga filter så som damfilter i in luftventilerna filtrerar inte det fina stoftet utan vi behöver använda väldigt täta filter för att slippa få damm inne.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Trum-Petaren:

Hur länge har du bott i lägenheten....och har problemet förändrats uner tiden, eller har det varit lika illa hela tiden?

10 år. Ja jag har ägnat 10 år av mitt liv att städa som en idiot och försökt hitta orsaken.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

10 år. Ja jag har ägnat 10 år av mitt liv att städa som en idiot och försökt hitta orsaken.

Nu vet vi varför förra boende flyttade, tror jag nog.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Oj, oj, oj! I 10 år!? Jag har full förståelse för att du har tröttnat på att städa, men jag förstår inte alls varför du inte har tagit in någon extern och opartisk expertis, t.ex. miljökontoret, för att få hjälp?? Detta är för mig en gåta. Eller tror du fortfarande att du kommer lösa problemet på egen hand? Det tror inte jag....

Att bara ta in hyresvärden/föreningen räcker inte och de är inte externa.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Trum-Petaren:

Oj, oj, oj! I 10 år!? Jag har full förståelse för att du har tröttnat på att städa, men jag förstår inte alls varför du inte har tagit in någon extern och opartisk expertis, t.ex. miljökontoret, för att få hjälp?? Detta är för mig en gåta. Eller tror du fortfarande att du kommer lösa problemet på egen hand? Det tror inte jag....

Att bara ta in hyresvärden/föreningen räcker inte och de är inte externa.

Har tagit tag i detta i omgångar men styrelsen har inte tagit det på allvar. Sen har jag försökt på egen hand och även försökt att acceptera att jag måste städa såhär mycket. Men denna gång ska jag inte ge mig.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Ok du menar köpa en luftfuktare? Har fått frågan om vi får mycket stötar här hemma men tycker inte det. Men tack för tips.

Jag får helt galet mycket stötar denna årstid, och i år har det varit värre. Ligger på 25% just nu och då har det ändå blivit ganska mycket varmare/fuktigare ute nu än tidigare. 0C och 60% mot -25C och 80-100%...

Men vet inte om jag märker av mer eller mindre damm så här års. Kanske mindre pga det är mörkare...

Låter dock som ett helt gräsligt problem du har.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Skit i styrelsen hävdar jag med bestämdhet! Det har uppenbarligen inte hjälpt. Och du kan inte bo så här hur länge till som helst!

Får jag fråga på vilken ort du bor i?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asbest har inte använts på länge och de ventilationsrör som gjordes av det förr dammar inte. Det är när man river gammal asbest som det blir farligt och det finns rigorösa säkerhetsregler kring det

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Swedishchef_90:

Så snabb dör man inte av asbest dock?

"Om man andas in asbesthaltigt damm kan man bli allvarligt sjuk i bland annat cancer. De allvarliga sjukdomarna uppträder först efter cirka 20–40 år. Varje år dör cirka 100 persone"

20-40 år gäller inte om du blir kroniskt exponerad av asbest, arbetarna som håller på med asbest har tur om dom lever 20 år.. och det är med partikelfilter vid hantering... detta... såvida man inte glider runt med gasmask+hazmat i den mängden som ts visar på bilderna så har du nog otrolig tur om du klarar 10

edit:

Citat:Skrivet av Bakwetu:

Asbest har inte använts på länge och de ventilationsrör som gjordes av det förr dammar inte. Det är när man river gammal asbest som det blir farligt och det finns rigorösa säkerhetsregler kring det

jag kan med 200% säga att de rigorösa säkerhetsregler som skall skötas inte görs på alla arbetsplatser.. mig kollega skulle asbestsanera sin lägenhet (fine i guess).. hantverkare blev ditskickade, dom tejpade upp lite plast, inga skydd bortsett från handskar + glasögon.. dom började riva, såga, u name it.. damm ÖVERALLT i lägenheten. När hon frågade om asbest var farligt till hantverkarna så sa dom att det är ofarligt (hon har 2 små barn 2+5 år), kommer till jobbet efter och frågar oss andra... vi tittar på varandra som frågetecken och undrar om hon är seriös.. Japp det var hon. På bilden hon visar så ser man 2 snubbar.. bar överkropp + shorts (sommar), brillor, handskar och söndersågade/sönderslagna asbeströr som ligger utspritt på golvet i deras kök med damm ÖVERALLT (skåp, golv, bord, stolar, luckor.. överallt).

Inte nog med att deras bostadsrättsförening rent utav har ljugt för dom.. nu är deras lägenhet asbestkontaminerad och det är inget du får bort utan att riva allt och bygga nytt. Av ren gudomligt sammanträffade så har företaget bostäder som utländsk personal bor i när dom arbetar här i sverige, någon i ledningen fick reda på detta och företaget erbjöd våran kollega att bo där tills dom har hittat en ny lägenhet. Hon är fortfarande besvärad och går runt orolig över att hennes barn kan ha fått i sig detta.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av cyklonen:

I detta fallet visar TS bilder tydligt att det inte handlar om hudpartiklar. Det är ju långa, ljusa trådar.

glasfiber isolering har ju sådan karaktär. men hade det varit sådant så borde TS vara drabbad av eksem eller dylikt.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Selmalagerlöf:

20-40 år gäller inte om du blir kroniskt exponerad av asbest, arbetarna som håller på med asbest har tur om dom lever 20 år.. och det är med partikelfilter vid hantering... detta... såvida man inte glider runt med gasmask+hazmat i den mängden som ts visar på bilderna så har du nog otrolig tur om du klarar 10

edit:

jag kan med 200% säga att de rigorösa säkerhetsregler som skall skötas inte görs på alla arbetsplatser.. mig kollega skulle asbestsanera sin lägenhet (fine i guess).. hantverkare blev ditskickade, dom tejpade upp lite plast, inga skydd bortsett från handskar + glasögon.. dom började riva, såga, u name it.. damm ÖVERALLT i lägenheten. När hon frågade om asbest var farligt till hantverkarna så sa dom att det är ofarligt (hon har 2 små barn 2+5 år), kommer till jobbet efter och frågar oss andra... vi tittar på varandra som frågetecken och undrar om hon är seriös.. Japp det var hon. På bilden hon visar så ser man 2 snubbar.. bar överkropp + shorts (sommar), brillor, handskar och söndersågade/sönderslagna asbeströr som ligger utspritt på golvet i deras kök med damm ÖVERALLT (skåp, golv, bord, stolar, luckor.. överallt).

Inte nog med att deras bostadsrättsförening rent utav har ljugt för dom.. nu är deras lägenhet asbestkontaminerad och det är inget du får bort utan att riva allt och bygga nytt. Av ren gudomligt sammanträffade så har företaget bostäder som utländsk personal bor i när dom arbetar här i sverige, någon i ledningen fick reda på detta och företaget erbjöd våran kollega att bo där tills dom har hittat en ny lägenhet. Hon är fortfarande besvärad och går runt orolig över att hennes barn kan ha fått i sig detta.

Min citering är från AMV och deras AFS som.är baserad på att jobba utan mask.
asbest gör igenom vissa typer av kläder också det är därför man alltid har "hazmat" när man river. Dels för att inte sprida och dels för att få rätt typ av klädesplagget som inte släpper igenom

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Finns det tilluft till lägenheten? Kan ju också vara att det kommer tilluft via nån springa/spricka i väggen så isolering följer med.
Tips där är ju om du känner någon som har värmekamera kan man fort se vart det kommer nu när det är kallt ute.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Tack! Nu har jag eldat och kan lugna alla med att det inte är asbest. Det brann upp. Jo säkert inte bra ändå att andas in förstås.

Tycker det här är en viktig punkt att beakta.
Detta tyder på att fibrerna inte består av ett obrännbart material, vilket medför att det inte är mineralull, varken glasull eller stenull.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Jag har så sjukt dammigt. Och jag har gjort ALLT. Ingen vet var det kommer ifrån. Inte från inluft (satt nylonstrumpa och inget damm fastnar däremot på utsuget i badrummet men där ska det ju ut) Har stor Elektrolux luftrenare som jag dammsuger varannan vecka. Robotdammsugare går varannan dag och blir full. 68 kvm. OVK ok. Inget undertryck. Kan damma handfatet eller soffbordet när jag går på morgonen och på eftermiddagen är det lika dammigt. Det kommer inte utifrån för grannarna har inte dammigt. Har samma möbler och textilier som i förra lägenheten och där behövde jag i stort sett aldrig damma. Vem kan jag kontakta? Vem kan kunna detta? Det kan inte vara ett mysterium. Föreningen har varit här och de förstår inte heller. Ser att det finns en annan tråd om detta sedan år tillbaka men ingen lösning…

Var bor du? Det är generellt dammigare i stan.

Min teori är att du får in damm från tvättstugan.
Om du försökt filtrera tilluften kommer det nog nån annan från. Då man har övertryck i trapphus (för brandskydd) kommer även luft in via ytterdörren.
Den går att täta med dammlist men har du brevinkast kommer luft ta den vägen istället. (Vilket kanske är bättre?)

Tänkte föreslå luftrenare men det såg jag att du redan hade.

Damm som genereras hemma är annars från hud, kläder, sängkläder och papper (speciellt toapapper och näsdukar)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av tankjunior:

Tycker det här är en viktig punkt att beakta.
Detta tyder på att fibrerna inte består av ett brännbart material, vilket medför att det inte är mineralull, varken glasull eller stenull.

Det brann ju upp skrev jag.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Jepp, skrev fel. Menade att det inte består av ett obrännbart material.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Två saker som redan tagits upp i tråden är rökmaskin/penna/etc och nyligen värmekamera.
Båda kan användas till att upptäcka drag i springor osv.

Värmekamera kostar ju dock en del finns ju en del billigare men kostar fortfarande en del och vet ej hur pass bra dom är.
Men ventilations företag/tekniker och en del andra arbetes grupper har ju dessa redan om du tar in extern hjälp.
Behöver ju vara en temp skillnad för att drag ska kunna hittas med värme kamera, vilket det kanske inte alltid är.

Rökpenna/maskin är billigare men inte lika snabbt att hitta drag med.
Finns ju även incense/rökpinnar betydligt billigare men ger ju inte ifrån sig lika mycket rök så tar lite längre tid och kanske lite svårare o hitta drag med.
Plus är ju att det luktar gott om man handlar rätt, behöver ju inte vara nån temp skillnad med rök.

En stearin/vax ljus kan ju används med men är ju svårare igen då lågan behöver vara väldigt nära för att draget för att märkas.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Citera flera Citera
Permalänk

Har du provat att 'binda' väggarna/tapeter i något rum, att späda ut t.ex. tapetklister väldigt mycket och använda det som ett slags bindemedel för väggarna?

Jag tänker att någon äldre, alternativt exklusiv och tjockare typ av tapet kan innehålla mycket fibrer, som när den är för gammal släpper.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Dylanator:

Har du provat att 'binda' väggarna/tapeter i något rum, att späda ut t.ex. tapetklister väldigt mycket och använda det som ett slags bindemedel för väggarna?

Jag tänker att någon äldre, alternativt exklusiv och tjockare typ av tapet kan innehålla mycket fibrer, som när den är för gammal släpper.

Jag har inte tapeter, förutom 1 fondvägg.

Permalänk
Medlem

Men den mängden damm hade jag själv börjat leta efter felkopplad ventilation eller liknande. Tilluft som är ihopblandat med frånluft, frånluft som kanske har brott på röret och ligger och trycker in skitig luft i ett dolt utrymme etc.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Jag röstar på en soffa, kuddar, matta eller liknande.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Jag kom ihåg i min gamla lägenhet så blev badkaret dammigt väldigt snabbt. I mitt hus har inte mitt badkar blivit dammigt på 3 år. Jag skulle tippa på ventilationen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Har du kommit längre? Jag tror fortfarande på sektionering även om det så klart inte är det bekvämaste. Här är en billig lösning med plast med förapplicerad tejp.
https://www.lidl.se/p/tackmaterial/p10027879#searchTrackingMa...

Permalänk
Medlem

Tack. Har anmält till miljökontoret som sätter press på föreningen att utreda. Fortsättning följer.

Citera flera Citera