Permalänk
Medlem

Sjukt mycket damm. Desperat..!

Jag har så sjukt dammigt. Och jag har gjort ALLT. Ingen vet var det kommer ifrån. Inte från inluft (satt nylonstrumpa och inget damm fastnar däremot på utsuget i badrummet men där ska det ju ut) Har stor Elektrolux luftrenare som jag dammsuger varannan vecka. Robotdammsugare går varannan dag och blir full. 68 kvm. OVK ok. Inget undertryck. Kan damma handfatet eller soffbordet när jag går på morgonen och på eftermiddagen är det lika dammigt. Det kommer inte utifrån för grannarna har inte dammigt. Har samma möbler och textilier som i förra lägenheten och där behövde jag i stort sett aldrig damma. Vem kan jag kontakta? Vem kan kunna detta? Det kan inte vara ett mysterium. Föreningen har varit här och de förstår inte heller. Ser att det finns en annan tråd om detta sedan år tillbaka men ingen lösning…

Permalänk
Medlem

Damm inomhus är ofta från hudflagor och/eller päls från hemmets invånare, damm utifrån, från kläder.
Skulle gissa på att ditt hem har ett aning undertryck, vilket suger in damm utifrån. Detta kan ju vara för att det ska vara så, kan också vara för att dina grannar har blockerat sina luftintag och fläkten som ligger bakom undertrycket från början, tar all sin luft från ditt hem…

Men har du uteslutit alla de troliga orsakerna, så måste orsaken, hur osannolik den än är, vara den otroliga orsaken…
Så, du har inga oförklarliga strumpor liggande? Om så, kanske det är hos dig alla försvunna strumpor hamnar, de som försvinner från allas tvättmaskiner……
Skojar lite. Nån expert kanske kommer med fler teorier, men det är säkert nåt av de mest troliga ändå, du har inte hittat det än bara.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk

Är det dammbollar eller "fint damm" som ligger?
om du testar, om du nu har möjlighet, att ha badrumsfönstret öppet.
Låt det vara lite öppet och sen går du hemifrån. Stäng badrumsdörren så fläkten inte suger lika mycket från lägenheten.

Är det fortfarande lika mycket damm som ligger?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Har du gammalt hus? Jag bor i hus från 1947 och det är som du säger en dag så är det damm överallt. 2 vuxna och 2 katter.
Rensar filter på ftx, avfuktare, luftvärmepumpar mm men det komner nytt direkt.
Vet inte vad det beror på men kanske är så i äldre hus.
Ska stoppa in pollenfilter i ftx enheterna jag har i sommar o se om det hjälper.
Har också luft renare.

Har tyvärr inga tips.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Nu såg jag att du hade samma textilier men vissa kläder kan damma något otroligt. Kanske värt att testa att bara använda material som inte dammar när du är inomhus och se om det blir någon förändring.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Tack för input! De mätte ventilationen senast idag - inte undertryck. Spelar ingen roll om jag har öppna eller stängda fönster eller öppen eller stängd badrumsdörr. Det är synligt damm. Jag får damm i linserna innan jag fått i dem i ögonen på morgonen. Enda stället som är dammfritt är min klädkammare som är full med kläder. Helt ologiskt. Har bott här i 10 år och provat allt. Huset är gammalt.

Glömde nåt
Permalänk

Hej!

Jag skulle nog mäta luftfuktigheten i alla rum om jag vore i dina kläder. För låg luftfuktighet skapar statisk elektricitet som i sin tur drar till sig damm.

Testa därför att styra luftfuktigheten till minst 60 % under en kort period, typ några dagar eller mer. Vid 60 % minimerar man den statiska elektriciteten. Jag säger inte att detta är lösningen, men kanske en bit på väg? Jag skulle i varje fall prova.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund!

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av damm, hur ser det ut om du drar en taperemsa på en dammig yta ? Bild ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Jag skulle nog mäta luftfuktigheten i alla rum om jag vore i dina kläder. För låg luftfuktighet skapar statisk elektricitet som i sin tur drar till sig damm.

Testa därför att styra luftfuktigheten till minst 60 % under en kort period, typ några dagar eller mer. Vid 60 % minimerar man den statiska elektriciteten. Jag säger inte att detta är lösningen, men kanske en bit på väg? Jag skulle i varje fall prova.

Ok du menar köpa en luftfuktare? Har fått frågan om vi får mycket stötar här hemma men tycker inte det. Men tack för tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vad är det för typ av damm, hur ser det ut om du drar en taperemsa på en dammig yta ? Bild ?

Hur lägger jag till bilder här? Det är några 3-4 mm långa trådar. Vanligt synligt damm. Har massor av bilder men vet inte hur jag får in dem här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Damm inomhus är ofta från hudflagor och/eller päls från hemmets invånare

Ändra kost för lägre metabolism kanske hjälper.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kan det kanske komma från kläderna (de som aktivt används inomhus alltså)?

"Enda stället som är dammfritt är min klädkammare som är full med kläder."

... de dammar inte där de hänger passivt, men de dammar vid bruk?

Jag tänker om det kan ha något med material, tvättmaskin, tvättmedel, sköljmedel, torktumlare att göra.

Knappast, men jag gissar bara fritt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Oila:

Hur lägger jag till bilder här? Det är några 3-4 mm långa trådar. Vanligt synligt damm. Har massor av bilder men vet inte hur jag får in dem här.

Har du eller ägaren rengjort alla filter etc?
intag, fläktkanal etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Nej, du behöver inte köpa någon luffuktare för att öka luftfuktigheten. Det räcker att du hänger kläder på tork. Helst sådana som torkar långsamt. Att du inte får elektriska stötar är inget kvitto på att du inte har statisk elektricitet i dina rum. Fråga din förening om de har eller kan låna mätverktyg för just statisk elektricitet.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ändra kost för lägre metabolism kanske hjälper.

Kanske. Om dammet bl.a kommer från döda hudceller, så skulle man kanske kunna motverka det genom att inte skapa fler… misstänker dock att enda sättet för det är att eliminera värdorganismen. Det bör ju rendera i en enda stor hudcell. Lättstädat.
Om vi ska vara lite makabra så där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lyckades jag länka dammbilderna här? https://imgur.com/a/SIX4VVR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du eller ägaren rengjort alla filter etc?
intag, fläktkanal etc

Japp! Allt är rensat och alla filter bytta.
Här är bilder: https://imgur.com/a/SIX4VVR

Permalänk
Medlem

Testat med rejält stark arbetsbelysning för att kunna se dammpartiklarna i luften, och hur de eventuellt rör på sig - jag tänker luftströmmar?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Kanske. Om dammet bl.a kommer från döda hudceller, så skulle man kanske kunna motverka det genom att inte skapa fler… misstänker dock att enda sättet för det är att eliminera värdorganismen. Det bör ju rendera i en enda stor hudcell. Lättstädat.
Om vi ska vara lite makabra så där.

Jag har bott i 11 olika lägenheter. Detta är inte min hud: https://imgur.com/a/SIX4VVR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Lyckades jag länka dammbilderna här? https://imgur.com/a/SIX4VVR

Ser ut som klädfibrer?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Testat med rejält stark arbetsbelysning för att kunna se dammpartiklarna i luften, och hur de eventuellt rör på sig - jag tänker luftströmmar?

Tror det blir svårt. Man ser i solljus hur de liksom hänger i luften men det är ingen speed…

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ser ut som klädfibrer?

Nä då borde det vara fullt av damm i klädkammaren men det är enda dammfria stället. Så inte från mina kläder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Nej, du behöver inte köpa någon luffuktare för att öka luftfuktigheten. Det räcker att du hänger kläder på tork. Helst sådana som torkar långsamt. Att du inte får elektriska stötar är inget kvitto på att du inte har statisk elektricitet i dina rum. Fråga din förening om de har eller kan låna mätverktyg för just statisk elektricitet.

Ok! Hänger tvätt och duschar dagligen med öppen dörr. Tror inte det hjälper tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Nä då borde det vara fullt av damm i klädkammaren men det är enda dammfria stället. Så inte från mina kläder.

Kanske ... förutom att de ju som sagt inte används där inne, där är de bara förvarade.

Men som sagt, långsökt, jag tror inte det är förklaringen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kan det kanske komma från kläderna (de som aktivt används inomhus alltså)?

"Enda stället som är dammfritt är min klädkammare som är full med kläder."

... de dammar inte där de hänger passivt, men de dammar vid bruk?

Jag tänker om det kan ha något med material, tvättmaskin, tvättmedel, sköljmedel, torktumlare att göra.

Knappast, men jag gissar bara fritt.

Men jag och mina kläder har ju bott och levt i andra lägenheter. Det är inte kläderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Men jag och mina kläder har ju bott och levt i andra lägenheter. Det är inte kläderna

Det jag tänkte är om det kan ha något med tvättmaskinen eller eventuell torktumlare som används där du bor nu.

Just eftersom problemet är så udda så utesluter jag ingenting i gissningarna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det jag tänkte är om det kan ha något med tvättmaskinen eller eventuell torktumlare som används där du bor nu.

Har ingen torktumlare. Och kommer de från badrummet där tvättmaskinen står och utsuget är så skulle det inte spridas till resten av lägenheten tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Har ingen torktumlare. Och kommer de från badrummet där tvättmaskinen står och utsuget är så skulle det inte spridas till resten av lägenheten tror jag.

Jag tänkte om tvättmaskinen av någon okänd anledning i praktiken orsakar att kläderna släpper ifrån sig ovanligt stora mängder fibrer när de används.

Låter inte troligt, men som sagt, jag bara höftar vilt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Jag har bott i 11 olika lägenheter. Detta är inte min hud: https://imgur.com/a/SIX4VVR

En sida på nätet säger ” Det finns fler partiklar som utgör damm: smuts, pollen, mögelsporer, döda hudceller, hår och tygfibrer, såväl som luftburna föroreningar som träaska, kemikalier och fordonsavgaser.”
Sen är det ofta inte en enda typ av partikel man ser, utan snarare en blandning av många olika.
Det du visar på din bild kan vara, men behöver inte vara en enda tygfiber. Det kan vara en tygfiber tillsammans med andra partiklar som bildar en större massa. Tar man bort en typ av partikel från den blandningen så kan massan bli mindre, så att den kanske inte syns längre, eller inte märks lika tydligt.

Är du och dina kläder samma genom alla 11 lägenheter, så bör det vara en nytillkommen faktor. Alltså djur, nya människor. Miljön i sig, ventilation, drag. Utomhus-egenskaper. Bör vara skillnad på att bo granne med ett grustag jämfört med en skogsglänta.

11 lägenheter bör också innebära att kläderna i sig inte är exakt samma heller, det kan vara sämre/annorlunda kvalitet på tyget. Andra typer av kläder. Att man går från 100% polyester till 100% ull kanske skulle ge en effekt.

Som sagt, jag tror inte det är nåt magiskt svart dammhål, utan säkert en enkel förklaring, den är inte funnen än bara.

Glömde ord
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag tänkte om tvättmaskinen av någon okänd anledning i praktiken orsakar att kläderna släpper ifrån sig ovanligt stora mängder fibrer när de används.

Som sagt, jag bara höftar vilt.

Ok… ja ingen aning 🤷‍♀️ Men kläderna har inte blivit genomskinliga än iallafall 😅