Och det är inga problem att göra i andra typer av bolag heller. Har inget emot "företag" eller ägande till investerare. Det jag har emot är att ett aktiebolag ser ut att gå under, för de går plus, och de sprider rykten, på gott och ont, för att sedan kunna gynnas av dessa när de köpt aktier. Mao... "investerarna" har inga skyldigheter mot företagets bästa.
Mao, problemet är att man manipulerar företaget genom aktierna... inte företaget genom att du investerar. Du kan tjäna pengar på företaget, utan att investera ett enda skit i "företagets intresse". Där är problemet. Så att företaget går med vinst är inte "bra nog".
Och poängen visade du väl med H&M Söderbäck, då i andra typer av bolag hade detta lösts internt. Inte genom att "ryktet om att de sköter sig dåligt får kursen att gå ner, men andra köper ändå det för de kan tjäna på att det går dåligt ändå." Att folk kan faktiskt tjäna på att det går dåligt också via tex obligationer eller rent av kommissionen... vilket ju inte gynnar företaget i sig.
I sig är väl inte aktiebolag kanske problemet, men sekunden du börsnoteras, blir det.
Nej... överdriv lagom.
Men vinst är tydligen gratis och självklart enligt alla aktier. Alla måste ge vinst. Vinst, vinst...
Alla företag vill gå med vinst. Sen kan företaget välja att dela ut den i pengar eller återinvestera den. I exemplet med H&M så är familjen själva som är största ägare och har den storta påverkan hur ett företag sköts. Att låna ut sina pengar till ett företag och ej få något för det tror jag inte att det är många som gör. Med andra ord när du köper aktier tar du en kalkylerad risk, så vinsten är inte gratis utan det är den kalkylerade risken som är kostnaden.
Jag förstår inte riktigt varför du tycker att det är så dåligt med börsnoterade bolag. Anledningen som jag tror varför ett bolag över huvud taget vill börnoteras är ju för att få in pengar. Vill man då kunna styra sitt företag så får man se till att inte sälja ut för stor del.
Sen tror jag att det är viktigt och skilja på aktiekurs och företag och ej sätta ett likamed tecken mellan dom.
Skickades från m.sweclockers.com