Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Har alla ni som klockat era barton prollar höjt vdd spänningen?? min är som orginal på 1,7v (kan de stämma?) och jag kan inte klocka fsb någe vidare mycket.. vcore ligger nu på 1,7 volt, har testat o höja men då rebootar bara datorn av någon anledning.. har ett EPoX 8RDA+ dvs jag måste voltmodda om jag ska kunna höja vdd:n. Ska jag behöva göra det? :/ beställde en Volcano 11 kylare idag, kan det underlätta? tempen är ca 51 grader i full load..

låter som du har ett Klent nätagg

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem

Jag kör min 2500+ i 200*10. Har voltat ner den till 1.6, hur stabil som helst. Har testat lite olika kombinationer med FSB på 215 och multipliern på 8.5, eller vad det nu var. Körde volten på 1.75 då, men då rebootade den efter ett tag.

Kör ett Zalman 400w-agg, och det ska vara förhållandevis stabilt, så vitt jag vet.

Jag är dock rätt färsk på det här med klockning, så jag har inte riktigt koll på hur mycket man måste höja volten hit och dit för att det ska fungera tillfredställande. Är dessutom lite skraj för att höja för mycket, jag kör bara med luftkylning än så länge. Men imorgon får jag förhoppningsvis min vattenkylning, då ska jag testa lite mer.

En annan sak som kanske är värt att notera är att jag kör med Corsair 2x512Mb Twinx-minne, det är bara 400mhz-minnen, och de har väldigt aggressiva timings som standard. Kan detta måhända vara orsaken till att burken blev instabil i 215 FSB?

En annan sak som är lite skum är att jag inte verkar kunna köra multipliern högre än 10 när jag kör 200 FSB, antingen vill fanskapet inte boota över huvud taget, eller så låser den sig när den börjat ladda Windows.

Är för övrigt ett NF7-S Rev2.0 jag har som morsakort.

Visa signatur

> Jaså, ere så?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
ursäkta arne men varför kör du inte din processor som gåri 2714mhz till 3dmark? du har aldrig postat nått resultat över typ 2620mhz, och varför kör du 217fsb? du sa ju att ditt epox klarade 243mhz

Att en processor gör 2714mhz med ett minne är en sak Den går aldrig att klocka lika högt med 2minnen Och dual kör man ju för att få så höga 3dmarkpoäng som möjligt Sen är det så här också att högst mhz betyder inte högst 3dmarkpoäng Just nu har jag inget 3dmarkresultat hos futuremark som är över 2620mhz förrutom när jag tog mitt rekord med Ti4200 och då använde jag min XP2400 som klockar ca 10mhz högre http://service.futuremark.com/compare?2k1=5732337

Att jag körde på Bartonprocessorn är ju inte heller så konstigt även fast den klockar sämre än min XP1700:a så ger den ju högre 3dmarkpoäng säkert tack vare 512Kb cache

Fsbn.. jaa Jag har aldrig påstått att datorn är stabil i fsb 243 men visst har jag kört de för att kolla vad jag fick i Memory benchmark och det med endast 1 Corsairminne

Att jag körde 217x11.5 nästa steg är ju 227x11 och jag tror inte datorn fixar det med dubbla minnen (dual) men visst skulle det varit bättre för 3dmarkpoängens skull att köra det

Hoppas du blev nöjd med förklaringarna

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

en slk-800 skulle jag tro...??

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapaved
låter som du har ett Klent nätagg

är 360 Watt för klent? :/

skrev förresten fel angående vdd:n den ligger som orginal på 1,58 volt.. men jag börjar undra om mitt EPoX 8RDA+ kanske inte är så himla bra?? om man ska behöva vdd modda bara för att höja fsb:n 20 mhz så är det ju riktigt uselt rent ut sagt :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
är 360 Watt för klent? :/

skrev förresten fel angående vdd:n den ligger som orginal på 1,58 volt.. men jag börjar undra om mitt EPoX 8RDA+ kanske inte är så himla bra?? om man ska behöva vdd modda bara för att höja fsb:n 20 mhz så är det ju riktigt uselt rent ut sagt :/

ja. alltså agget kan ha mycket watt men det kanske inte är så stabilt. den kanske tappar lite på spänningen och då kan det bli instabilt

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapaved
ja. alltså agget kan ha mycket watt men det kanske inte är så stabilt. den kanske tappar lite på spänningen och då kan det bli instabilt

okej men vad rekomenderar du da? jag har ett agreggat som medföljde chieftec dragon (fulltower) lådan jag köpte för ett tag sen...

Permalänk
Medlem

ähhh ditt aggregat duger.
Jag är nöjd med mitt inga dropps på 5 och 12 volten har inte.
Fast jag har överklockat ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koefz
Jag kör min 2500+ i 200*10. Har voltat ner den till 1.6, hur stabil som helst. Har testat lite olika kombinationer med FSB på 215 och multipliern på 8.5, eller vad det nu var. Körde volten på 1.75 då, men då rebootade den efter ett tag.

Kör ett Zalman 400w-agg, och det ska vara förhållandevis stabilt, så vitt jag vet.

Jag är dock rätt färsk på det här med klockning, så jag har inte riktigt koll på hur mycket man måste höja volten hit och dit för att det ska fungera tillfredställande. Är dessutom lite skraj för att höja för mycket, jag kör bara med luftkylning än så länge. Men imorgon får jag förhoppningsvis min vattenkylning, då ska jag testa lite mer.

En annan sak som kanske är värt att notera är att jag kör med Corsair 2x512Mb Twinx-minne, det är bara 400mhz-minnen, och de har väldigt aggressiva timings som standard. Kan detta måhända vara orsaken till att burken blev instabil i 215 FSB?

En annan sak som är lite skum är att jag inte verkar kunna köra multipliern högre än 10 när jag kör 200 FSB, antingen vill fanskapet inte boota över huvud taget, eller så låser den sig när den börjat ladda Windows.

Är för övrigt ett NF7-S Rev2.0 jag har som morsakort.

händer precis samma för mig. kommer inte högre än 10x på multiplern i 200fbs.
har ett klent nätagg på 300w så min 12v ligger på drygt 11.50 :/
har fixat bättre kylning på bryggorna för dom va jäkla varma men allt jobb till ingen nytta.
sitter på 3st 256megs twinmos-winbond original å undrar om nån har nån koll hur mycke jag kan klocka dom utan extra kylning.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Lirar 229MHz DualChannel (4-222)... 10*229 blir lite varmt dock väntar på vatten.
Kan tillägga: Ja, jag är nöjd med Barton 2500.

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk
Medlem

Har en barton 2500+ men kan inte klocka den något speciellt, kör den i ca 1980MHz, var mitt nätagg som satte stopp för klockningen (Codegen 300W). Beställt ett Antec Truepower 480W som förhoppningsvis hjälper min klockning.

Permalänk
Medlem

Nu lyckades jag ruska igång fanskapet i 220*10. Körde minnena i 6-2-2-2 (den ordning det står i Bios), givetvis synkat. Höjde Vcoren till 1.7.

Väldigt skumt, jag har inte gjort något speciellt. Men folks tips om att "köra in" processorerna verkar nästan stämma. Nog för att den inte var stabil, men tillräckligt för att se smaskiga skillnader i olika test i Sandra.

När jag testade Prime stendog den efter några sekunder.

Visa signatur

> Jaså, ere så?

Permalänk
Medlem

Min är 24/7-prime stabil i 223*10, 4-2-2-2 sync. men lägger av redan efter en stund i Prime95 på 225 (varför finns inte 224?). Har inte hunnit kolla om det är prollen eller nåt annat som säger stopp!

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swed
Min är 24/7-prime stabil i 223*10, 4-2-2-2 sync. men lägger av redan efter en stund i Prime95 på 225 (varför finns inte 224?). Har inte hunnit kolla om det är prollen eller nåt annat som säger stopp!

De flesta barton vill inte ha hög fsb, min klarar bara 222MHz, inte 1 MHz över, medans min 1700+ tog 233MHz som ingenting. Men det går att fixa genom att kapa en brygga vid L12, kommer inte ihåg vilken det är nu bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marquzz
De flesta barton vill inte ha hög fsb, min klarar bara 222MHz, inte 1 MHz över, medans min 1700+ tog 233MHz som ingenting. Men det går att fixa genom att kapa en brygga vid L12, kommer inte ihåg vilken det är nu bara.

Har läst om L12 (trodde att det var L3?) nånstans och tror att den sätter deufault 133 buss. Hjälper det vid höga fsb?

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapaved
har du stabil 12V då vid den Mhz:en? vilket nätagg har du?

12v ligger på 12,2v. kommer upp i 2450mhz om jag grillar allt o jag har antek true blue 350watts nätagg

Visa signatur

amd xp2500+@3200+ h20 kyld ,herkules radeon 9700pro h2o kyld ,Soltek SL-75FRN2 h2o kyld NB ,2*256mb twinmos m winbond 400mhz ,koolance pc2-601bw voltmoddad ,160gig seagate +annat godis till ett värde av 32000 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swed
Har läst om L12 (trodde att det var L3?) nånstans och tror att den sätter deufault 133 buss. Hjälper det vid höga fsb?

Ja tydligen ska det hjälpa. Kolla om du har en jumper på moderkortet för att ställa in standard till 133 så blir det ett enklare ingrepp (Jag har det tyvärr inte.)

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.