Permalänk
Medlem

Köpa dator för 10-15k

Hej! Nu vill även jag köpa en dator och jag tänkte be om lite hjälp då jag inte kan mycket om datorer förutom att spela spel!
Min budget ligger på som rubriken säger och jag har snabbt lagt ihop några produkter jag tror är bra men vill gärna höra er åsikt.

https://www.inet.se/produkt/5311109/intel-core-i7-6700k-4-0-g...

Nu när den nya generationen av grafikkort har släppts ut så vet jag inte om jag borde skaffa ett sådant istället, tänkte mig kanske en 2070, just nu spelar jag på 1080 men kan tänka mig att uppgradera till 1440 eller 4k snart.
Jag är osäker på både HDD:n och SSD:n är bra, vet inte heller vad för nätagg jag ska ta och vilken chassi som passar bäst. Tänkte fråga er om en luftkylare eller vattenkylare är bättre att ha. Sen så vill jag gärna ha RGB belysning, tycker det är fräckt. Har jag glömt något mer?

Permalänk

z390 för 1800 är ett slöseri på pengar i princip, köp ett dugligt z370. Har du just nu en i7-6700k? förstod inte riktigt. 4TB HDD är en bra massa, jag vet inte riktigt hur folk kommer upp ditt utan oändligt mycket 4k videor eller så. Skulle rekommendera en 970 EVO 500gb just nu ist för vanlig Sata, 6x hastighet inte för att det gör någon enorm skillnad i vardags saker. Men för en extra 200kr är det en självklarhet i mina ögon. Ifall du någonsin ska gå upp till 1440p eller ens tänker på det bör du köpa 2070. Den ger riktigt bra prestanda för pengarna. Ca 5-15% över 1080 beroende på spel.

Permalänk
Medlem

6700K bör du inte köpa, den är gammal. Köp i5 9600K. Eller AMD Ryzen 2600X.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

CrepSek69, aha okej, antar att jag borde ta den billigare z370 https://www.inet.se/produkt/1901263/asus-prime-z370-p-ii-bf18... , finns två versioner på black friday. Den CPU:n hade jag också på köplistan. Vad är skillnaden mellan den SSD:n du har lagt fram? Är den snabbare än den 860 evo?
Får leta efter ett bra pris för 2070.

Cybernerd, jag brukar modellera 3d och har hört att i7 ska vara bättre för det? Finns det något i7 du kan rekommendera? Eller ska jag hålla mig till i5-9600?

Permalänk
Avstängd

@Kanashii: Ett Ryzen system är en bättre investering, tack vare SMT på Ryzen 5 och 7 processorerna. Ska du köra på ett Intel system så kommer du behöva uppdatera BIOS för att en Intel 9000 serien processor ska vara kompatibel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Slänger in ett tips och även en förfrågan om samma produkt.
https://www.komplett.se/product/1092915/demovaror/datorer/kom...

Sedan ställer jag mig frågande eftersom jag i varje fall inte kommer in på datorns innehåll. Är det samma för er?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kanashii: Z370-moderkort kräver en BIOS-uppdatering för att Intels 9000-serie ska fungera, och för det krävs oftast att man har en äldre processor från 8000-serien att utföra uppdateringen med. Om du vill ha en processor från 9000-serien som 9600K så bör du alltså välja ett Z390-moderkort, eftersom Z390 är nyare och fungerar med 9000-serien direkt ur kartongen.

Permalänk
Medlem

Det här är vad jag fått fram, moderkortet blev lite dyrare men det har jag inga problem med.
Behöver jag fler kylare med tanke på att det ingår några för chassit och cpu:n?
Tycker ni att det ser tillräckligt bra ut för att beställa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanashii:

https://komponentkoll.se/bild/aQzGL.png

Det här är vad jag fått fram, moderkortet blev lite dyrare men det har jag inga problem med.
Behöver jag fler kylare med tanke på att det ingår några för chassit och cpu:n?
Tycker ni att det ser tillräckligt bra ut för att beställa?

Ser bra ut. Skulle dock övervägt Komplett datorn som rekommenderades tidigare i tråden, den är mer prisvärd.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av himmeljord:

Slänger in ett tips och även en förfrågan om samma produkt.
https://www.komplett.se/product/1092915/demovaror/datorer/kom...

Sedan ställer jag mig frågande eftersom jag i varje fall inte kommer in på datorns innehåll. Är det samma för er?

Skickades från m.sweclockers.com

Innehållet i datorerna brukar skifta ifrån dag till dag.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanashii:

Behöver jag fler kylare med tanke på att det ingår några för chassit och cpu:n?

Jag vet inte riktigt vad du menar med det, men det följer med en kylare till CPUn som är ganska hyffsad, samt 3x 140mm fläktar till chassit. Fler fläktar till chassit lär du knappast behöva, men möjligtvis kan du välja till en bättre CPU-kylare om du är ute efter så låg ljudnivå som möjligt eller vill överklocka.