Permalänk
Medlem

LG OLED - kort elsladd

Hej,

När är det någon som vet om man kan byta ut elsladden som sitter i LG's OLED TV? Modellen heter C8, men jag är ganska säker på att samm elsladd sitter i de andra modellerna också.

Jag tänkte ha TVn hängandes på väggen, men eftersom att elsladden knappt är 1,5 meter lång och mitt eluttag sitter ca 2,5 meter från TVn så hade jag gärna velat byta ut elsladden som sitter i TVn till en längre sådan. Ett alternativ är ju att ha en förlängningssladd / sladdlåda under TVn, men jag föreställer mig att kommer se fult ut eftersom att förlägningssladden behöver vara jordad, vilket betyder att den blir klumpig och att ha en sladdlåda under TVn kan se konstigt ut..

Permalänk
Medlem

Hejsan frågade samma fråga med min tv cirka 1.5 år sedan..
Svaret jag fick då var att det går men du får inte. Har för mig någon sa att garanti ryker då då behöver skruva och byta saker du inte får byta själv.
J Ag körde med förlägningssladd till en grendosa istället..
Tror inte den behöver vara jordad? M in tv har bara en sån simpel röstade om ja inte minns fel. Alltså utan jord uttag.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hejsan frågade samma fråga med min tv cirka 1.5 år sedan..
Svaret jag fick då var att det går men du får inte. Har för mig någon sa att garanti ryker då då behöver skruva och byta saker du inte får byta själv.
J Ag körde med förlägningssladd till en grendosa istället..
Tror inte den behöver vara jordad? M in tv har bara en sån simpel röstade om ja inte minns fel. Alltså utan jord uttag.

Det är ju så sjuuukt märkligt.. Köper man en så dyr TV, så är det minsta man kan förvänta sig att elsladden är tillräckligt lång, eventuellt går att byta ut till en längre.. Nu blev det ju bara jobbigt..

Permalänk
Bildexpert 📺

Av alla situationer som kräver en lösning torde denna lösning vara den mest uppenbara och enkla, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Av alla situationer som kräver en lösning torde denna lösning vara den mest uppenbara och enkla, eller hur?

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Vad menar du?

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...

eller

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag kan varna för den övre från kjell & Company! (förlängningskabeln)
Jordfelsbrytaren i lägenheten slog till när jag kopplade in den i min appletv. var orolig att hela appletvn hade pajat, men den återställdes bara turligt nog...
Slängde den och köpte en dyrare, jordad med större hona-anslutning som gjorde det svårare att dölja i kabelkanalen, men jag sover bättre om natten.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid: Ja man får vad man betalar för brukar man ju säga

Jag länkade dem bara som exempel

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Proluial:

Vad menar du?

Tja, hur brukar du lösa problemet med korta elsladdar i normala fall?

Permalänk
Medlem

Sitter kabeln fast i TVn eller? Bild på där den går in i TVn? Kan du inte gömma TVns kabel bakom TVn och dra förlängningskabeln från uttaget ända fram till och in bakom TVn?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Enligt Internet så sitter den fast. Men som sagt, speciellt då tjockleken på oled brukar vara ojämn på baksidan så borde det ju gå att få in en skarvsladd bakom den. I detta fall t.ex. över den undre "boxen" på baksidan. Grenuttag är oftast inte så långa, men en vanlig skarvsladd går att få i t.ex. 3 meter.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tja, hur brukar du lösa problemet med korta elsladdar i normala fall?

Grendosa och förlängningssladd nämner han ju redan i startinlägget. Även om det givetvis är en enkel lösning så är det inte alltid estetiskt, och det skulle vara snyggare att ha en längre standardsladd.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺

@macmann1: Japp. Och i de fallen elkabeln är inbyggd/fast måste man förlänga elkablar på sätt man alltid förlängt elkablar. Och därigenom måste varje individ tackla sin specifika situation ifall det finns ett estetiskt mål inblandat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tja, hur brukar du lösa problemet med korta elsladdar i normala fall?

Eftersom att jag inte har ägt en LG TV tidigare så har jag inte stött på detta problem och därför anser jag det värt att fråga i ett forum som har kompetens kring tv apparater och som eventuellt vet om det går att byta ut sladden som sitter i TVn, alternativt ge idéer och inspiration som kan hjälpa mig på traven. Men att försöka dumförklara mig på grund av min "dumma fråga" och oerfarenhet inom området känns inte så schysst..

Permalänk
Medlem

Är det en vanlig "lampsladd" så kan man ju alltid skarva med något i stil med detta:

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/k...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Proluial: Det finns inget givet sätt att byta elkabeln. Precis som det är på många Blu-rayspelare, förstärkare, ljudlimpor och mycket annan hemelektronik som har sina nätdelar på samma sätt. Dessutom all annan mindre komplex elektronik, likt hårtorkar, elvispar och brödrostar där elkabeln är inbyggd.

Samma lösning gäller också för TV:n. Vilket kanske suger ordentligt. Men kanske också är precis rätt lösning för en annan person i en annan situation.

Detta är i alla fall inte oöverstigligt och det flesta har löst liknande problem innan, vilket är min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Sitter kabeln fast i TVn eller? Bild på där den går in i TVn? Kan du inte gömma TVns kabel bakom TVn och dra förlängningskabeln från uttaget ända fram till och in bakom TVn?

Ja, kabeln sitter fast i TVn och den verkar dessvärre inte gå att byt aut. Jag förstår hur du tänker med att gömma sladden bakom TVn, men eftersom att elsladden är "tjock" i slutet (vet ej vad det heter) och endast passar att koppla ihop med detta uttag så blir det ganska svårt att gömma den bakom TVn då avståndet är minimalt.

Permalänk
Medlem

Hur tänkte LG när de monterade fast strömsladden i tv:n ?

På min gamla billiga LG platt-tv jag hade förut var det utbytbar sladd, så konstigt att en tv för 3 ggr priset inte har det

Annars kan man ju kolla om sladden ser ut såhär:
https://www.avforums.com/threads/hack-your-lg-power-cable.204...

Och då köpa en reservdelssladd och löda fast ny sladd på kontakten och montera in i tvn igen.
https://www.4lg.co.uk/tv-home-entertainment/tv-projector/main...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Ja, kabeln sitter fast i TVn och den verkar dessvärre inte gå att byt aut. Jag förstår hur du tänker med att gömma sladden bakom TVn, men eftersom att elsladden är "tjock" i slutet (vet ej vad det heter) och endast passar att koppla ihop med detta uttag så blir det ganska svårt att gömma den bakom TVn då avståndet är minimalt.

Då skulle jag tro att skarvsladd och sladdlåda är den vettigaste lösningen. Skulle rekommendera varianten som finns på clasohlson

https://www.clasohlson.com/se/Kabel--grenuttagsbox-D-line/36-...

...den har fördelen att öppningen från sidan sitter lite gömd bakom mitten vilket gör det lite mer diskret än om den är mitt på sidan. Lite svårt att förklara, men du förstår nog vad jag menar

Permalänk
Medlem

Man kan ju även förlänga kabeln, inget svårt.
Nämen

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Är el-sladden fastlödd direkt i TV:n på LG:s OLED-modeller?! Dom gick direkt till no-buy isf. Gäller detta alla OLED-modeller/årgångar? Hur gammal är din TV @Proluial? Som andra nämnt så är det väl bara förlängningssladd som gäller ifall den är hardwired. Grovt sunk och anti-consumer.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Defender:

Man kan ju även förlänga kabeln, inget svårt.
Nämen

"Kan" och "bör" är inte alltid samma sak tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Enligt Internet så sitter den fast. Men som sagt, speciellt då tjockleken på oled brukar vara ojämn på baksidan så borde det ju gå att få in en skarvsladd bakom den. I detta fall t.ex. över den undre "boxen" på baksidan. Grenuttag är oftast inte så långa, men en vanlig skarvsladd går att få i t.ex. 3 meter.

Det kanske du har rätt i..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike_SWE:

@Zippeer: Smart att rekoomendera en Ojordad förkängingskabel.

Kabeln från TV:n är ju ojordad? Då ger det väl inget att ha en jordad förlängningskabel.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Alternativt kan du ju slå hål i väggen bakom TVn. Limma fast förlängnings dosan bakom teven och låt sladden gå in genom väggen samt ut nånstans nära uttaget.

Så behöver du inte riskera förlora garantin på Tvn

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Är el-sladden fastlödd direkt i TV:n på LG:s OLED-modeller?! Dom gick direkt till no-buy isf. Gäller detta alla OLED-modeller/årgångar? Hur gammal är din TV @Proluial? Som andra nämnt så är det väl bara förlängningssladd som gäller ifall den är hardwired. Grovt sunk och anti-consumer.

Köpt i fredags på BF. LG OLED C8, dvs senast modellen. Så sjukt dåligt.. Förstår inte vad de tänker med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike_SWE:

Då kanske denna variant är bättre. Lite mer diskret. Finns det förlängningssladdar med tunnare sladd?

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kabeln från TV:n är ju ojordad? Då ger det väl inget att ha en jordad förlängningskabel.

Kabeln är dessvärre jordad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kintobe:

Alternativt kan du ju slå hål i väggen bakom TVn. Limma fast förlängnings dosan bakom teven och låt sladden gå in genom väggen samt ut nånstans nära uttaget.

Så behöver du inte riskera förlora garantin på Tvn

Då riskerar jag istället min flickvän