Stoppa "feature updates" Win10

Permalänk
Medlem

Stoppa "feature updates" Win10

Hej,

Är det någon som vet något smidigt sätt att fimpa versionsuppdatering i windows10?
Har sökt en del på nätet och visst finns det tusentals sidor med tips och trix, men jag tänkte kolla om någon här kan ett sätt som är bombsäkert och enkelt. Jag hatar windows10 skiten men är illa tvungen att börja använda det i och med cpu uppgradering och att jag spelar.

//Boff

Permalänk
Medlem

@Boffster:
Har du Win 10 Pro, så ja, har du Win 10 Home, så nej (iaf. inte utan att stänga av WU helt eller använda sig av 3:de parts program).
I Pro gör du det under Avancerade inställningar i Windows Update, där finns att man kan stänga av det i upp till ett år, kräver dock att man har minst 1703, har jag för mig.

Det finns också program som O&O ShutUp10, som kan stänga av det även i Win10 Home.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Fungerar att bara stänga av servicen för windows update så slutar den helt kolla efter uppdateringar.

Dock måste du aktivera den igen om du vill uppdatera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Fungerar att bara stänga av servicen för windows update så slutar den helt kolla efter uppdateringar.

Säker på det ?
När jag testade sist så startades den ändå trots att jag inaktiverade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Fungerar att bara stänga av servicen för windows update så slutar den helt kolla efter uppdateringar.

Dock måste du aktivera den igen om du vill uppdatera.

Ja, men om man inte stänger av Feature Updates, så kommer det att hämtas ny version av Windows automatiskt, när man aktiverar den igen
Så om vill ha säkerhets uppdateringar men inte att Windows ska uppdateras till ny version, krävs det att Feature Updates stängs av antingen genom det som finns i Pro, eller genom 3:de parts program.

Skrivet av Svensktiger:

Säker på det ?
När jag testade sist så startades den ändå trots att jag inaktiverade den.

Ja, den kan startas igen av andra tjänster, dessutom så krävs det att man tar ägarskap av register nyckeln annars ignoreras det fullständigt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ett sätt som borde funka lika bra i Home som Pro är att stänga av Windows Update-tjänsten helt, och istället använda WuMgr (Update Manager for Windows), så kan man själv välja vilka uppdateringar man vill ha, inklusive feature updates (så vitt jag vet).

Har testat den lite och den verkar fungera riktigt bra, omän gränssnittet är lite udda och buggigt än så länge, men jag har inte gått över till att enbart använda den ännu.

Den använder samma API som Windows Update (dvs Windows Update Agent API) för att hämta uppdateringar från Microsofts servrar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Windows 10 Enterprise LTSB 2016 / LTSC 2019 är ännu bättre. Då slipper du allt vad onödiga features heter och får ändå säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara__:

Windows 10 Enterprise LTSB 2016 / LTSC 2019 är ännu bättre. Då slipper du allt vad onödiga features heter och får ändå säkerhetsuppdateringar.

ja den skulle jag vilja ha, men att få tag på en licens är inte lätt.

Permalänk
Medlem

jag vill ha dom "vanliga" säkerhetspatcharna månadsvis, men inte det andra ... har Pro föresten.

Permalänk

Om du har Windows 10 Pro så kan du under advanced settings välja mellan semi-annual channel (targeted) och semi-annual channel.
Den första ger dig feature updates omedelbart, den andra ger dig dem efter att Microsoft bedömer att de är stabila (ca 3-4 månader efter release i targeted).

Lite längre ned så kan du dessutom fördröja "feature updates" upp till ett år och "quality updates"(inklusive säkerhetsuppdateringar) i upp till en månad.
Nu har jag engelsk windows 10 så jag antar att Pyttemjuk har någon halvdan översättning till svenska men det borde gå att hitta ändå.

Om du vill blocka någon specifik uppdatering så kan du ladda ned följande lilla program från Microsoft Show/Hide så kan du gömma en specifik uppdatering så att Windows inte ser den och kommer aldrig att installera den, kan var behändigt när det gäller vissa drivrutinsuppgraderingar som man inte vill ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boffster:

ja den skulle jag vilja ha, men att få tag på en licens är inte lätt.

Finns på exempelvis Ebay för 25$

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffster:

jag vill ha dom "vanliga" säkerhetspatcharna månadsvis, men inte det andra ... har Pro föresten.

Förstår inte varför du inte vill ha nya windows 10 versioner när dem släpps?
Kör du pro och inte uppgraderar kommer du ju vara osupporterad så småningom och då kommer det inte finnas drivrutiner, support, säkerhetspatchar osv.

Näe, låt skiten patchas bara

btw en Windows 10 pro är bara supporterad i 18 månader efter release. Vilket i korta ord betyder att Windows 10 version 1809 kommer vara osupporterad maj 2020 oavsett när du installerade. Så innan 12 maj 2020 behöver du ändå göra en uppgradering.

EDIT: LTSB är mestadels riktade till företag som kör kritiska system. T.ex sjukhus och deras utrustning som inte har internet åtkomst.
Använder man dessutom Office 365 home? Så kommer detta sluta fungera. Näe det smidigaste är att bara köra Pro och förskjuta uppdateringarna om man vill slippa problem som det blev med 1809.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem

har nog kommit fram till att LTSB/LTSC är nog rätt väg att gå för mig ... skulle va riktigt gött att slippa allt jäkla bloat som kommer med den vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffster:

jag vill ha dom "vanliga" säkerhetspatcharna månadsvis, men inte det andra ... har Pro föresten.

Största fördelen med Pro är imo att man har tillgång till group policy (gpedit.msc), det är imo betydligt smidigare att få inställningarna samlade på ett ställe. Har en en profil som jag alltid skjuter på en ny w10 burk som ställer alla inställningar för hur uppdateringar ska hanteras och stänger av massa w10 tjafs. Med det confat har har iaf jag aldrig stött på patrull med uppdateringar som kommit olämpligt eller haft sönder något.

Men annars har du det under advanced, "Choose when updated are installed" så sätter du den till Semi-Annual Channel (är till för företag, ligger 3månader efter konsument), sen kan du ställa deferred till hur länge du vill skjuta upp den extra, max är ett år tror jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lockis:

EDIT: LTSB är mestadels riktade till företag som kör kritiska system. T.ex sjukhus och deras utrustning som inte har internet åtkomst.
Använder man dessutom Office 365 home? Så kommer detta sluta fungera. Näe det smidigaste är att bara köra Pro och förskjuta uppdateringarna om man vill slippa problem som det blev med 1809.

Vad är det för skitprat? Givetvis säger M$ så eftersom de vill tvinga på folk all smörja i sitt OS. Fungerar hur bra som helst att köra privat med även om man måste köpa sin nyckel i en EULA-gråzon. Givetvis hade LTSC sålt som smör om det marknadsförts mot privatkonsumenter också för många ogillar allt bloat som kommer med home/pro.

Dessutom heter det LTSC nu för tiden.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara__:

Vad är det för skitprat? Givetvis säger M$ så eftersom de vill tvinga på folk all smörja i sitt OS. Fungerar hur bra som helst att köra privat med även om man måste köpa sin nyckel i en EULA-gråzon. Givetvis hade LTSC sålt som smör om det marknadsförts mot privatkonsumenter också för många ogillar allt bloat som kommer med home/pro.

Dessutom heter det LTSC nu för tiden.

Vad exakt anser du är skitprat? Att LTSC är riktat till det jag påstår? Eller att Office inte kommer fungera/vara supporterat?

Jag har aldrig påstått att man inte kan köra det som privatperson, däremot så påstod jag och gör fortfarande att LTSC är riktat till maskiner som t.ex finns på sjukhus och driver utrustning där, givetvis finns det andra tillfällen där LTSC lämpar sig. Jag anser dock inte och kommer aldrig anse att det lämpar sig för hemma bruk, någonsin. Sen får du självklart köra det om du vill men det betyder inte att jag anser att det är rätt.

Kommer aldrig förstå varför man inte vill ha feature updates, speciellt inte som hemma brukare. Det tar max 20 minuter att uppgradera din windows via windows update och det sker ungefär var 6:e månad.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lockis:

Kommer aldrig förstå varför man inte vill ha feature updates, speciellt inte som hemma brukare. Det tar max 20 minuter att uppgradera din windows via windows update och det sker ungefär var 6:e månad.

Mycket enkelt att förstå: alla går inte frivilligt och blint med på att vara Microsofts obetalda betatestare.

Och 20 minuter är för övrigt en väldigt variabel tidsåtgång, det tog flera jävla timmar på min bärbara senast.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lockis:

Vad exakt anser du är skitprat? Att LTSC är riktat till det jag påstår? Eller att Office inte kommer fungera/vara supporterat?

Stora delar av ditt inlägg. Jag kör olika varianter av Office, både nya och äldre, både hemma och professionellt på LTSC och det fungerar hur bra som helst. Hurvida någon "365 home" fungerar har jag ingen aning om men om man tvunget måste köra "home"-varianter så är nog inte LTSC rätt Windows-variant ändå.

Skrivet av Lockis:

Jag har aldrig påstått att man inte kan köra det som privatperson, däremot så påstod jag och gör fortfarande att LTSC är riktat till maskiner som t.ex finns på sjukhus och driver utrustning där, givetvis finns det andra tillfällen där LTSC lämpar sig. Jag anser dock inte och kommer aldrig anse att det lämpar sig för hemma bruk, någonsin. Sen får du självklart köra det om du vill men det betyder inte att jag anser att det är rätt.

Nä, lyckligtvis betyder din åsikt väldigt lite för de flesta. Hade vart kul om du faktiskt kunde motivera det längre än att "du tycker så". Snälla, berätta exakt vad det är som gör att LTSC inte lämpar sig för hemmabruk.

Skrivet av Lockis:

Kommer aldrig förstå varför man inte vill ha feature updates, speciellt inte som hemma brukare. Det tar max 20 minuter att uppgradera din windows via windows update och det sker ungefär var 6:e månad.

Det slog dig inte att man kan ha andra krav på sitt pc-användande än dig? Vissa kanske inte vill ha fullt med bloatware, skit-spel som installerar sig själv, "röstassistenter"(aka massövervakningssystem) eller annat som slöar ner datorn.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara__:

Stora delar av ditt inlägg. Jag kör olika varianter av Office, både nya och äldre, både hemma och professionellt på LTSC och det fungerar hur bra som helst. Hurvida någon "365 home" fungerar har jag ingen aning om men om man tvunget måste köra "home"-varianter så är nog inte LTSC rätt Windows-variant ändå.

Nä, lyckligtvis betyder din åsikt väldigt lite för de flesta. Hade vart kul om du faktiskt kunde motivera det längre än att "du tycker så". Snälla, berätta exakt vad det är som gör att LTSC inte lämpar sig för hemmabruk.

Det slog dig inte att man kan ha andra krav på sitt pc-användande än dig? Vissa kanske inte vill ha fullt med bloatware, skit-spel som installerar sig själv, "röstassistenter"(aka massövervakningssystem) eller annat som slöar ner datorn.

Nu får jag dock be dig läsa mitt inlägg igen.
Jag säger inte att det inte funkar idag, jag säger att det ska sluta fungera.
Oavsett vilken O365 version du kör.

LTSC lämpar sig inte för hemmabruk då det för det första inte går mig veterligen att köpa en nyckel på laglig väg för hemma bruk, dem nycklarna du/ni lyckas köpa via ebay är mest troligen stulna MSDN nycklar. Bara där är mitt tyckande mycket mer motiverat än ditt tyckande, för låt oss vara ärliga, det du gör just nu är trollar då du tycker något som är olikt det jag tycker.

Vet inte exakt vad i Windows 10 du anser vara bloatware? Windows Store? Edge? Jag kör enterprise nyckel och har inga problem med så kallat bloatware.

Återigen, använd LTSC om ni vill men när saker slutar fungera eller ni går osupporterade för att eran hårdvara inte stödjs i LTSC eller liknande så kom inte och gnäll då. Gillar man inte hur MS tänker/arbetar finns det gratis Linux operativsystem. Tänker nu inte engagera mig i dina påhopp som saknar all saklig grund. Du ber mig motivera saker utan att på ett vettigt sätt själva motivera/argumentera emot mina påståenden.
Trevlig kväll på dig.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lockis:

Nu får jag dock be dig läsa mitt inlägg igen.
Jag säger inte att det inte funkar idag, jag säger att det ska sluta fungera.
Oavsett vilken O365 version du kör.

Bra, jag ska ta upp det på jobbet på måndag att LTSC kommer att sluta fungera tillsammans med Office så vi kan vara förberedda på massor av problem för att en nollkoll-kille på internet sa det.

Skrivet av Lockis:

LTSC lämpar sig inte för hemmabruk då det för det första inte går mig veterligen att köpa en nyckel på laglig väg för hemma bruk, dem nycklarna du/ni lyckas köpa via ebay är mest troligen stulna MSDN nycklar. Bara där är mitt tyckande mycket mer motiverat än ditt tyckande, för låt oss vara ärliga, det du gör just nu är trollar då du tycker något som är olikt det jag tycker.

Dig veterligen. Haha, bara för att du inte känner till var man får tag på nycklar på laglig väg betyder inte att det inte går. Återigen kommer du med ogrundade spekulationer om saker du inte har någon aning om. Tro gör man i kyrkan, det här är internet och här kommer man ingen vart med det. TS har redan fått PM med tips på hela lagliga nycklar som i värsta fall strider mot EULA. Men olagliga är de definitivt inte. Sluta prata skit!

Btw, är det någon ny trend att anklaga alla som säger emot en för att trolla? Skärp dig.

Skrivet av Lockis:

Vet inte exakt vad i Windows 10 du anser vara bloatware? Windows Store? Edge?

Ja, det var två utmärkta exempel. Finns många fler.

Skrivet av Lockis:

Jag kör enterprise nyckel och har inga problem med så kallat bloatware.

HAHAHAHA. Du lipar om att vi inte kan få tag på LTSC nycklar som privatpersoner men skryter själv med att du sitter på en Enterprise-licens? Var har du köpt den? GÅ OCH LÄGG DIG.

Skrivet av Lockis:

Återigen, använd LTSC om ni vill men när saker slutar fungera eller ni går osupporterade för att eran hårdvara inte stödjs i LTSC eller liknande så kom inte och gnäll då.

Varför skulle inte hårdvara som fungerar på andra versioner inte fungera på LTSC? Det är ju samma OS i en nedskalad variant. Jag har hittils inte stött på en enda pryl/komponent som inte fungerat på LTSC som fungerar på de vanliga varianterna av W10. Det är nämnligen så att drivrutinerna fungerar precis lika bra på LTSC som på de vanliga varianterna. Men visst, man måste installera flera av dem på egen hand istället för att Windows 10 gör det åt en men det är generellt inget problem för normalbegåvade nördar.

Skrivet av Lockis:

Tänker nu inte engagera mig i dina påhopp som saknar all saklig grund.

Det är dina förryckta påståenden som saknar saklig grund, inte mina.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara__:

HAHAHA. Du lipar om att vi inte kan få tag på LTSC nycklar som privatpersoner men skryter själv med att du sitter på en Enterprise-licens? Var har du köpt den? GÅ OCH LÄGG DIG.

Tänker bara besvara denna delen av ditt inlägg då jag är smart nog att inse att du inte är en människa som går att föra en dialog med.
Here goes,
Jag har studerat. En inriktning mot IT. Där fick vi Enterprise licens. Frågor på det?

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lockis:

Tänker bara besvara denna delen av ditt inlägg då jag är smart nog att inse att du inte är en människa som går att föra en dialog med.
Here goes,
Jag har studerat. En inriktning mot IT. Där fick vi Enterprise licens. Frågor på det?

Då borde du inte vara dummare än att du begriper att man kan få fullt lagliga LTSC licenser på precis samma sätt?

Att du sedan nonchalant påtalar att du inte tänker bemöta de fullt rimliga svaren du fick av mig säger nog mer om din inkompetens än min förmåga att föra dialoger. Fakta och saklighet går bra men tro och känsloargument går bort.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem

Nu råkade jag faktiskt hitta detta efter att snabbt ha kollat upp detta LTSC:

Citat:

From January 2020, Microsoft Office 365 will not be supported on LTSC

https://blogs.technet.microsoft.com/ukplatforms/2018/06/11/sa...
Sedan om det är likställt med inkompatibilitet vet jag inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Nu råkade jag faktiskt hitta detta efter att snabbt ha kollat upp detta LTSC:
https://blogs.technet.microsoft.com/ukplatforms/2018/06/11/sa...
Sedan om det är likställt med inkompatibilitet vet jag inte.

Det ska inte gå att installera. Kommer vara samma på win 7 och alla server OS som det ser ut just nu. MS har inte heller släppt information om hur detta ska fungera i terminal server lösningar. Om ts väljer att köra LTSC så är det upp till honom oavsett om andra anser att det är det bästa sedan skivat bröd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem

Datorn LTSC ska rulla på är min lek och spel dator, så inga terminal server lösningar här inte ... och inte heller någon Office 365. Enda jag vill ha är en ren OS som är så rent så möjligt från bloat och crap och som stödjer min nya cpu fullt ut och resten av hårdvaran, och det är enbart spel som gäller på denna burk. "Nytto" burken rullar fortfarande en bra uppstädad 8.1pro med "riktig" och lokal Office med mera, som går kanon.

Permalänk
Medlem

Vilken otrevlig ton det var i den här tråden. Kan vi hålla oss till ämnet utan påhopp?

Jag föreslår att man kör Windows 10 pro och stänger av feature updates till 365 dagar vilket hittils hade räckt för att invänta den skarpa releasen av nästa W10-versionen.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av L'ombra:

Nu råkade jag faktiskt hitta detta efter att snabbt ha kollat upp detta LTSC:
https://blogs.technet.microsoft.com/ukplatforms/2018/06/11/sa...
Sedan om det är likställt med inkompatibilitet vet jag inte.

Okej, Office 365 kommer att sluta supportas om ett och ett halvt år. Kvar finns då Office 2016/2019 att köra så jag ser verkligen inget problem i det. Jag föredrar programvara man betalar för en gång istället för prenumerationstjänster men det är just mina personliga preferenser. Användare som är ute efter den nisch som LTSC faktiskt är står och faller förmodligen inte med Office 365 utan som sagt så finns de ordinarie Office-paketen precis som de alltid gjort.

Skrivet av HoboCop:

Vilken otrevlig ton det var i den här tråden. Kan vi hålla oss till ämnet utan påhopp?

Jag hade önskat att vi kunde hålla oss till riktiga fakta istället för känslor och tyckande som framställs som fakta.

Skrivet av HoboCop:

Jag föreslår att man kör Windows 10 pro och stänger av feature updates till 365 dagar vilket hittils hade räckt för att invänta den skarpa releasen av nästa W10-versionen.

Ser i din signatur att du också kör LTSC så jag blir lite nyfiken på varför du ändå rekommenderar W10 Pro med förskjutna uppdateringar.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara__:

Okej, Office 365 kommer att sluta supportas om ett och ett halvt år. Kvar finns då Office 2016/2019 att köra så jag ser verkligen inget problem i det. Jag föredrar programvara man betalar för en gång istället för prenumerationstjänster men det är just mina personliga preferenser. Användare som är ute efter den nisch som LTSC faktiskt är står och faller förmodligen inte med Office 365 utan som sagt så finns de ordinarie Office-paketen precis som de alltid gjort.

Jag hade önskat att vi kunde hålla oss till riktiga fakta istället för känslor och tyckande som framställs som fakta.

Ser i din signatur att du också kör LTSC så jag blir lite nyfiken på varför du ändå rekommenderar W10 Pro med förskjutna uppdateringar.

Jag kör LTSC då jag har möjlighet till detta igenom legitima kanaler. Alla har inte den möjligheten, och då är Pro den enklaste varianten för att uppnå det man vill - att stänga av feature updates igenom den integrerade funktionen att förskjuta uppdateringar under x antal dagar.

Då slipper man leta efter fulhack som man inte nödvändigtvis alltid garanterat förstår sig på vad dom gör, som t.ex. när man redigerar registret eller Group Policy redigering.

Men för att gå lite halvt om halvt off-topic; W10 LTSC anser jag vara precis det som Windows ska vara. Nerskalat, och fritt från bloatware. Office 356 vet jag inget om då jag inte har det, men jag har licens för Office 2016 som jag nyttjar dagligen och ännu inte gett något tecken på inkompatabilitet. Är det säkert att Office 356 inte kan användas, eller är det officiella stödet som försvinner? Det är två olika saker.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Jag kör LTSC då jag har möjlighet till detta igenom legitima kanaler. Alla har inte den möjligheten, och då är Pro den enklaste varianten för att uppnå det man vill - att stänga av feature updates igenom den integrerade funktionen att förskjuta uppdateringar under x antal dagar.

Då slipper man leta efter fulhack som man inte nödvändigtvis alltid garanterat förstår sig på vad dom gör, som t.ex. när man redigerar registret eller Group Policy redigering.

Men för att gå lite halvt om halvt off-topic; W10 LTSC anser jag vara precis det som Windows ska vara. Nerskalat, och fritt från bloatware. Office 356 vet jag inget om då jag inte har det, men jag har licens för Office 2016 som jag nyttjar dagligen och ännu inte gett något tecken på inkompatabilitet. Är det säkert att Office 356 inte kan användas, eller är det officiella stödet som försvinner? Det är två olika saker.

Håller helt med dig kring det sista stycket och kan nog tycka att det är mer on-topic än diskussionen kring legitima licenser för LTSC. Tycker definitivt att det borde finnas utrymme för en licensmodell där avancerade användare i den privata sfären kan köpa en LTSC-liknande licens där man själv väljer vilka features man vill lägga på. Ogillar skarpt överförmynderiet där M$ bestämmer att jag ska tvingas på nya features utan möjlighet att välja bort dem.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara__:

Håller helt med dig kring det sista stycket och kan nog tycka att det är mer on-topic än diskussionen kring legitima licenser för LTSC. Tycker definitivt att det borde finnas utrymme för en licensmodell där avancerade användare i den privata sfären kan köpa en LTSC-liknande licens där man själv väljer vilka features man vill lägga på. Ogillar skarpt överförmynderiet där M$ bestämmer att jag ska tvingas på nya features utan möjlighet att välja bort dem.

Överförmyndarfasonerna är ju inget nytt, men i och med Windows 8 så tog det ett riktigt kliv framåt. Överväger själv att övergå till Linux, och då främst Kubuntu på grund out of the box kompatabiliteten och skalningsmöjligheter för 1440p skärmar. Synd bara att det krävs en del fipplande för att få igång dom flesta spel i Lutris och Steam proton.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova