Köpa äldre begagnade delar eller vänta på next gen?

Permalänk
Medlem

Köpa äldre begagnade delar eller vänta på next gen?

Är sugen på att köpa en stationär dator. Eller snarare bygga en egen såklart. Inte första gången jag gör det och försöker alltid hitta bäst bang for the buck.

Ryzen 2600 var den cpu jag siktade på och tänkte kombinera det med nya generationen Nvidia kort.
Korten blev ju en förfärlig besvikelse vad gällande priset och jag kunde inte bry mig mindre om Raytracing.

Så nu funderar jag: ska jag försöka plocka på mig kanske lite äldre cpu och moderkort tillsammans med DDR 3 minnen från marknaden här på sweclockers tex i7 4770k med tillhörande moderkort och ett begagnat grafikkort.
Eller ska jag vänta tills sommar och förhoppningsvis AMDs svar på RTX serien?

Hur mycket skillnad gör det liksom att ha en ny Ryzen cpu vs en gammal cpu när det gäller gaming och all-round användning?

Lite råd tack! Har inga problem att vänta lite men trist att vänta 7 månader om nästa AMD kort blir kassa.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du spelar och vad du har för krav, samt hur mycket pengar du är villig stt läggs idag och sammanlagt inom 5 år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Hur mycket skillnad gör det liksom att ha en ny Ryzen cpu vs en gammal cpu när det gäller gaming och all-round användning?

Allt mellan noll och en hel del.

Köpte en begagnad 4790k och ett 980 för snart fyra år sen, känns fortfarande som overkill för det jag spelar och gör i övrigt med datorn.

Kollar du testerna sweclockers gjort på sistone så står sig t o m de första i7’orna hyggligt i spel parat med ett nyare grafikkort och lite överklockning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag är i kvalet att byta ut min dator från 2011. Jag kör på en i7 2600k, 8gig ram, ssd och ett gammalt GTX 770.

Bestämde mig för att köra på en ryzen 2700 som var billigare under Black friday och köpte även ett moderkort med minnen samt ssd. Känner kanske att jag skulle tagit en 2700X istället men jag tror med det jag gör kommer jag blir mer än nöjd.

Däremot är grafikkortet en helt annan fråga. Största problemet är att jag inte har satt någon budget och skulle kunna lägga 14k på ett grafikkort men jag tycker helt seriöst det är på tok för mycket pengar. Jag tycker egentligen att mer än 5000 kr på ett grafikkort är ganska mycket. När jag köpte mitt 770 betalade jag 1999 kr vilket var en bra deal precis när 900 serien hade rullat in.
Nu blir man ju bara mörkrädd, kollat lite på beggade 1080 Ti men de verkar gå för runt 6000 - 7000 kr och då vet jag inte om jag hellre köper ett nytt rtx 2070 även om det känns som att jag inte kommer använda tekniken. Även kollat på 1070 Ti.

Men som sagt, har beslutsångest delux när det kommer till grafikkort!

Permalänk
Medlem

Då har jag ytterligare en fråga : kort som 1070 går ju att köra i SLI right? Vad behövs för att köra detta?
Kan jag köpa ett 1070 nu och senare om några år om jag behöver fler fps kan köpa ett till 1070? Antar att jag behöver minst ett mATX moderkort då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Då har jag ytterligare en fråga : kort som 1070 går ju att köra i SLI right? Vad behövs för att köra detta?
Kan jag köpa ett 1070 nu och senare om några år om jag behöver fler fps kan köpa ett till 1070? Antar att jag behöver minst ett mATX moderkort då?

Ja, men troligen är vettigare att uppgradera till något nyare kort när det är dags.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."