Hej
Mina stackars päron som är pensionärer nu har råkat ut för en kul (tråkig) sak nu när man valt att avveckla gamla hederliga coax dosan från comhem så nu är det fiber som gäller.
Mina päron har bara haft ett tv abonnemang de senaste åren eftersom pensionspengarna inte är....så....ja inte mycket alls faktiskt.
Så de har bara internet via sina mobiler som de delar till sina datorer.
De beställde iaf tv via fiber hos comhem och fick hem en digitalbox (Arris VP1113) nyss.
Idag besökte jag dem efter jobbet för att hjälpa o koppla in den. Men det gick ju inte så bra. Efter lite samtal med deras support så visade det sig att det krävs att digitalboxen har åtkomst till internet för att kunna ladda hem senaste programvaran som sker direkt när man startar upp boxen. Sen skulle det fungera att kunna se TV via fiber.
Problemet är alltså att digitalboxen måste vara inkopplad i fiberdosan på väggen här och samtidigt också internet men den har bara en TP/RJ45 ingång. Dvs den saknar wifi.
Finns det någon sätt att dela internet från en mobil via USB och sen ha en omvandlare andra ändan av USB sladden med en TP/nätverkskabel?
Tacksam för snabb hjälp så kanske jag kan få igång deras fiber tv redan imorgon