Permalänk
Medlem

Behöver datorn uppgraderas?

Hej på er forumskamrater!

2013 byggde jag ihop en dator med följande komponenter:
- Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
- A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Svarta
- Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
- Noctua NH-U9B SE2
- Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär
- MSI Z87-G45 GAMING ATX
- Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5

Då jag har befunnit mig utomlands har datorn inte använts de senaste två åren. Men nu ska jag flytta hem igen och tänkte kolla hur jag kommer klara mig med min setup. Är okunnig på området så all hjälp uppskattas.

Jag kommer främst att använda datorn vardagligt. Kör gärna med 2 eller 3 skärmar och gör analyser i lättare program. Kommer även att spela lite Overwatch och Wow. Jag är absolut inte ute efter någon monstermaskin men den skall vara snabb och kunna spela spelen på hyffsat bra inställningar helt utan problem. Pengamässigt spelar mindre roll, vill så klart spendera så lite som möjligt men ändå ha bra grejer.

Grafikkortet:
Måste bytas då den ena fläkten glappar och låter som ett flygplan under belastning. Några tips på ett prisvärt grafikkort?

Resterande komponenter:
Vad skulle behöva bytas? SSD verkar vara väldigt seg om man jämför med nyare.
Klarar sig processorn/ram-minnerna helt ok?
Och moderkortet? Hade jag kunnat köpa ny processor/ram-minnen/grafikkort och klara mig med mitt gamla moderkort?
Nätaggregatet klarar även nyare grejer antar jag?

Oerhört tacksam för alla tips jag kan få.
Tack på förhand!
Knut

Permalänk
Medlem

Ska du köpa nytt så är det GTX 1060 6gb eller AMD 480/580/590 som brukar rekommenderas.
Beg skulle jag säga att GTX 980 är ett stabilt kort.

CPU skulle du kunna försöka hitta en i7:a istället och såklart överklocka oavsett om du behåller i5:an eller byter upp dig.

Edit: Ovan sagda saker gör att du kommer kunna ha datorn för det du nu önskar, skulle du ha en massa pengar över är ju ett nytt system med Ryzen 5 bäst "bang for the buck" imo men det drar ju fort iväg i kostnad jämfört med att uppgradera prylar i nuvarande system.

Permalänk
Medlem

Jag har i princip samma setup (MB, CPU, ram) som du med undantaget att jag bytte grafikkort till GTX 970 för ca: 3 år sen och har inga problem alls med de spel du refererar till. Byter du upp dig gällande grafikkort enligt panzerfisters råd så tror jag inte du kommer ha några problem på ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett nyare grafik är det enda som behövs tycker jag det ser ut som. Spelat dem där titlarna med betydligt sämre dator utan problem så.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB