Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Mer lekstuga. Ansikte från bilden ovanför, kropp från annan bild där jag inte kunde se lika lugn och samlad ut för att jag hoppade som en jävla ostbåge.

https://i.imgur.com/27JdA3v.jpg

wow

Permalänk
Medlem

Slösade bort ett par timmar den här förmiddagen, tog en pose-bild när jag var i studion i morse och fotade kepsar åt en kund och sen när jag kom hem hände det här haha. ~6/10, men det är kul även när man inte uppnår något särskilt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Tiny Planet-panoramor är kul

20181220_001_01D-20-Redigera by Mr Eliassoo

Byggd av ett 360-panorama vid Stenpiren, Göteborg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vernazza, Italien.

Lago di Carezza, Dolomiterna, Italien.

Visa signatur

Gear: Nikon Z7 II & Z6, DJI Mavic 2 Pro, Nikon Z 14-24, Nikon Z 24-200
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Lago di Misurina, Dolomiterna, Italien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill ha lite skit på väggen hemma som är eget, grubblat på det ett tag och började med en svartvit long exposure över centralbron som idag hängdes upp på väggen.

1D X Mark II
Sigma 24mm F1,4
Nisi ND1000
322s slutartid
F2,8
ISO400

Weird inställningar, mest för att jag ville testa filtret haha, skulle självklart egentligen gått ner till ISO 100 och bländat ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Två kort jag tagit det senaste som jag faktiskt är nöjd med. Tagna med en Mavic Pro.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Vill ha lite skit på väggen hemma som är eget, grubblat på det ett tag och började med en svartvit long exposure över centralbron som idag hängdes upp på väggen.

1D X Mark II
Sigma 24mm F1,4
Nisi ND1000
322s slutartid
F2,8
ISO400

Weird inställningar, mest för att jag ville testa filtret haha, skulle självklart egentligen gått ner till ISO 100 och bländat ner.

https://i.imgur.com/0dZBV9i.jpg

https://i.imgur.com/xcLTZIe.jpg

Snyggt!
Har själv börjat spana lite på ND-filter, men det är en helt ny värld för mig. Något du rekommenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Snyggt!
Har själv börjat spana lite på ND-filter, men det är en helt ny värld för mig. Något du rekommenderar?

Styrkan beror väl på vad du vill göra, har du råd kan du köpa ett variabelt så slipper du ha flera olika. Enda rekommendationen är egentligen att undvik no name-märken om det är starka filter för det som diffar är färgkvalitén på det som släpps igenom och skitfilter kan ha skumma färgstick som är svåra att parera i post sen.

Har du flera objektiv rekommenderar jag att du köper den största storleken du har filtergänga för och ett gäng stepringar bara så kan du använda samma filter på alla linser. Ringarna kostar typ 70 spänn eller något, filter är dyrare att köpa flera.

Finns också ND och Polarisationsfilter kombinerade, det kan vara en idé beroende på vad du gillar att fota. Polfilter är en sån där grej som är riktigt svårt att leva utan när man har vant sig vid att ha det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev en sväng idag också, dock gick det jag var ute efter åt helvete så jag ger det ett nytt försök i morgon eller på tisdag. Den här däremot fick jag med mig hem som sidospår, och är kände var värd att ta fram ordentligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite bilar

gul biiil by AlexEdv, on Flickr

Feta by AlexEdv, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson:

Två kort jag tagit det senaste som jag faktiskt är nöjd med. Tagna med en Mavic Pro.
https://i.imgur.com/scNEhZz.jpg
https://i.imgur.com/DpnDALe.jpg

Den andra påminner väldigt om Cities Skyline.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

vad kul med en fototråd. ser att det finns många duktiga fotografer här och ser även några kända namn från andra forum och så

Fotar själv väldigt mycket och reser runt en del.
Inviger tråden med en bild från Death valley. Usa är ett fantastiskt fotoland och jag har varit där två år i rad och besökt olika nationalparker.
Annars är jag väldigt mycket i Norge och fotar berg och fjordlandskapen där

Mesquite flat sand dunes by andreas, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

vad kul med en fototråd. ser att det finns många duktiga fotografer här och ser även några kända namn från andra forum och så

https://farm5.staticflickr.com/4494/24079109818_162738dc86_c.jpgMesquite flat sand dunes by andreas, on Flickr

Nämen tjena Andreas Välkommen hit!

St. Magdalena, Dolomiterna, Italien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Monterade mitt nya stativ någorlunda vibrationssäkrat i bilen och körde en sväng med kamerans remote på time lapse i 20 minuter. Rolig grej, men skulle definitivt ha städat/tvättat bilen innan haha.

Visa signatur

Permalänk

@Masyve:

riktigt coolt blev det.
Men förklara timelapse, gjorde du en timelapse för en stillbild menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

@Masyve:

riktigt coolt blev det.
Men förklara timelapse, gjorde du en timelapse för en stillbild menar du?

Time lapse som trigger-inställning innebär ju egentligen bara att kameran tar en bild vid en särskild tidsintervall över en viss tid, sammanfogandet som konverterar stillbilderna till frames i video sker (ofta, inte alltid) i post. Så i det här fallet är time lapse-inställningen i princip bara ett sätt att få kameran att sköta sig själv i 20-30 minuter så att jag kan fokusera på att köra och sitta jävligt still liksom.

Visa signatur

Permalänk

@Masyve:

jag förstår. du skulle med andra ord lika gärna kunna använda timern på kameran eller en fjärrkontroll som tog bilden åt dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

@Masyve:

jag förstår. du skulle med andra ord lika gärna kunna använda timern på kameran eller en fjärrkontroll som tog bilden åt dig

Exakt, samma sak egentligen bara lite mer trafikvänligt än att sitta och fippla med en fjärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Unstad Beach, Lofoten, Norge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Blev en sväng idag också, dock gick det jag var ute efter åt helvete så jag ger det ett nytt försök i morgon eller på tisdag. Den här däremot fick jag med mig hem som sidospår, och är kände var värd att ta fram ordentligt.

https://i.imgur.com/MsZcBwA.jpg

Gillar såna kort när det blir som "stjärnor" från lampor. Hur får man till det?

// En som inte kan något om foto

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Gillar såna kort när det blir som "stjärnor" från lampor. Hur får man till det?

// En som inte kan något om foto

Inuti objektivet finns en cirkelformad åtslutande ring som heter bländare, den öppnar/stänger objektivet och förändrar ljusbilden som tas igenom linserna. När bakgrunden är suddig t.ex. är bländaren öppen, när allting är skarpt är den stängd. Det är inte riktigt så enkelt men grundregel liksom.

Beroende på objektiv så ser bländaren olika ut fysiskt, en del är helt runda, en del är kantiga med olika många kanter och en del flumgrejer som folk leker med kan vara formade på särskilda sätt. När kameran tar en bild med lång exponeringstid - alltså samlar in ljus kontinuerligt i flera sekunder (typ som jag gör för att få ljuslinjer från rörliga bilar och sånt), så formas motljus och ljuskällor som går rakt in i objektivet efter bländaren i objektivet mer och mer synligt ju längre tid bilden tas under. En sorts diffraktion helt enkelt.

Det där låter säkert som grekiska men det är den bästa förklaringen jag kan ge haha. Det händer automatiskt på vissa objektiv med vissa kamerainställningar pga. hur ljuset formas före det träffar sensorn. Det finns muppiga typ "stjärnfilter" också med glasskivor som är slipade på ett speciellt sätt så att de tvingar fram den här effekten men då gäller den på allt i hela bilden och det blir väldigt stökigt, väldigt fort. Mer en leksak typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Inuti objektivet finns en cirkelformad åtslutande ring som heter bländare, den öppnar/stänger objektivet och förändrar ljusbilden som tas igenom linserna. När bakgrunden är suddig t.ex. är bländaren öppen, när allting är skarpt är den stängd. Det är inte riktigt så enkelt men grundregel liksom.

Beroende på objektiv så ser bländaren olika ut fysiskt, en del är helt runda, en del är kantiga med olika många kanter och en del flumgrejer som folk leker med kan vara formade på särskilda sätt. När kameran tar en bild med lång exponeringstid - alltså samlar in ljus kontinuerligt i flera sekunder (typ som jag gör för att få ljuslinjer från rörliga bilar och sånt), så formas motljus och ljuskällor som går rakt in i objektivet efter bländaren i objektivet mer och mer synligt ju längre tid bilden tas under. En sorts diffraktion helt enkelt.

Det där låter säkert som grekiska men det är den bästa förklaringen jag kan ge haha. Det händer automatiskt på vissa objektiv med vissa kamerainställningar pga. hur ljuset formas före det träffar sensorn. Det finns muppiga typ "stjärnfilter" också med glasskivor som är slipade på ett speciellt sätt så att de tvingar fram den här effekten men då gäller den på allt i hela bilden och det blir väldigt stökigt, väldigt fort. Mer en leksak typ.

Okej! Tror jag förstår, har kanske lite koll ändå. Men, _måste_ man ha tex nd-filter för detta? Tänkte att det blir alldeles för ljusa bilder annars om man har lång slutartid?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Okej! Tror jag förstår, har kanske lite koll ändå. Men, _måste_ man ha tex nd-filter för detta? Tänkte att det blir alldeles för ljusa bilder annars om man har lång slutartid?

Allt beror på mängden ljus och kamerainställningarna, om du har bländaren på typ F22 och det är kväll/natt så kan du nog köra åtminstone 2-3 minuter slutartid utan ND-filter på vissa platser. Optiskt presterar inte saker särskilt bra på F22 så jag brukar inte rekommendera det direkt, men om du bara är ute efter själva star streak-effekten så räcker 30 sekunder slutartid gott och väl, och det kan du nog få till rätt ofta om det inte är ljust ute.

Det du vill göra för det här är ju att lämna ISO på lägsta möjliga inställningen, olika på olika märken men 100 eller olika L-värden som pushar ner ytterligare. Det med typ F11 och skapligt svagt ljus, kvällsbelysning ute osv. så är du nog uppe och nosar på 15-20 sekunder på många platser redan. Bländaröppningen beror på hur liten öppning objektivet klarar, som i sin tur varierar. Men du får bäst stjärneffekt om du har i princip så högt bländarfal som möjligt utan att objektivet blir oskarpt och dåligt.

Bilden på lyftkranen var bara 5 sekunder och F8, till exempel. Ibland räcker det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var iväg till Hammarsudde uppe på norra Hammarö förra veckan. Lekte en hel del med färgsättningen i Lightroom (hoppas det blev bra) och medan jag gjorde det, så fick jag syn på Andromedagalaxen (andra fotografiet över skogen). Den lyser mycket svagt, som en svag stjärna, men den är där i alla fall Dagen efter blev jag sjuk. Mår i dag mycket bättre än då, men är fortfarande sjuk.

Early night starmap by Erik Edgren, on Flickr

Early night starmap by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

En örn bild från Getterön i Varberg.

20190222-DSC_9791 by Kimmo Räsänen, on Flickr

Permalänk
Medlem

Hade en morgonpromenad. Var äntligen lite sol ute så man får lite mer liv och detaljer när man är ute i skogen.

Permalänk
Medlem

Lofoten, Norge.

Visa signatur

Permalänk

@slotte:
riktigt nice Philip.

vlog från senaste fototuren
https://www.youtube.com/watch?v=oMNRCSj9E_U

Permalänk