Hörlurar sprakar till datorn

Permalänk
Medlem

Hörlurar sprakar till datorn

Hej sweclockers!
Jo.. nu är det så att jag har skaffat mig ett Gaming headset.
Men det sprakar i bakgrunden och ibland väldigt mycket
Det är inte bara dom nya som sprakar utan alla olika hörlurar man kopplar in till datorn. Hörlurarna kopplar jag in där fram Och där bak når inte sladden..

Tog bort en länk
Permalänk
Rekordmedlem

Är det analog inkoppling så är det datorn som ger störningar på n¨tt sätt så prova först att koppla in direkt på moderkortet för att kolla om det ev är dåliga kablar till frontpanelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det analog inkoppling så är det datorn som ger störningar på n¨tt sätt så prova först att koppla in direkt på moderkortet för att kolla om det ev är dåliga kablar till frontpanelen.

Har ingen aning om det är analog inkoppling eller inte
Och hur kopplar jag in det till moderkortet?
Vill tillägga att det funkar utan brus till mitt ps4

Är okunnig om spnthä

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Huwz:

Har ingen aning om det är analog inkoppling eller inte
Och hur kopplar jag in det till moderkortet?
Vill tillägga att det funkar utan brus till mitt ps4

Är okunnig om spnthä

Analog inkoppling är teleplug, digital är usb.
På baksidan datorn finns kontakter som sitter direkt på moderkortet utan att använda några kablar i lådan, du skrev att kablarna på headsetet inte når dit men då får du flytta datorn eller dig själv så det går att koppla in där, det handlar om felsökning och inte att du ska ha det så vid normal användning.
Har du datorn ansluten i ett jordat vägguttag och vilket headset är det du använder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Analog inkoppling är teleplug, digital är usb.
På baksidan datorn finns kontakter som sitter direkt på moderkortet utan att använda några kablar i lådan, du skrev att kablarna på headsetet inte når dit men då får du flytta datorn eller dig själv så det går att koppla in där, det handlar om felsökning och inte att du ska ha det så vid normal användning.
Har du datorn ansluten i ett jordat vägguttag och vilket headset är det du använder ?

Headset: Hyperx cloud (vet inte om det är II) dock sprakar det men andra lurar oxå
Jag ska försöka att flytta datorn utan att kablarna inte når
Finns tre utag analoga tror jag.. dem är tre olika färger
Vilken av dem färgerna ska jag sätta in det i? Är små små tecken där bara
Testade i ett sv dom och det sprakade eller så anslöts det inte

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Huwz:

Headset: Hyperx cloud (vet inte om det är II) dock sprakar det men andra lurar oxå
Jag ska försöka att flytta datorn utan att kablarna inte når
Finns tre utag analoga tror jag.. dem är tre olika färger
Vilken av dem färgerna ska jag sätta in det i? Är små små tecken där bara
Testade i ett sv dom och det sprakade eller så anslöts det inte

Det borde stå i din manual också.
Hyperx cloud ansluts väl via usb så de har sitt eget ljudkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa att bara plugga in det via en usb-kontakt, alltså ingen analog sladd (liten guldfärgad pinne i ett hål) alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

http://1.bp.blogspot.com/-wid2SwroG3s/UViIfhl3z5I/AAAAAAAAABk/3QmdZ_6Tz2c/s1600/computer+sound+card.jpg
Det borde stå i din manual också.
Hyperx cloud ansluts väl via usb så de har sitt eget ljudkort.

Hmm... står att jag ska ha fått en USB controller och nån liten USB sak till
Men i lådan ligger det inget sånt. Finns heller ingen plats i lådan för det.

Jag vet inte om jag låter trög heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Testa att bara plugga in det via en usb-kontakt, alltså ingen analog sladd (liten guldfärgad pinne i ett hål) alls.

Har ingen USB kontakt till headsetet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Huwz:

Hmm... står att jag ska ha fått en USB controller och nån liten USB sak till
Men i lådan ligger det inget sånt. Finns heller ingen plats i lådan för det.

Jag vet inte om jag låter trög heller

Är du säker på vad headsetet heter ?
Hursomhelst så om det låter illa även på baksidan vid analog inkoppling så ger datorn störningar eller så är headsetet trasigt, du bör testa headsetet i ett annat ljudkort och du borde testa ett annat headset i din dator.
Är det datorn som ger ifrån sig störningar så behöver du skaffa ett annat ljudkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är du säker på vad headsetet heter ?
Hursomhelst så om det låter illa även på baksidan vid analog inkoppling så ger datorn störningar eller så är headsetet trasigt, du bör testa headsetet i ett annat ljudkort och du borde testa ett annat headset i din dator.
Är det datorn som ger ifrån sig störningar så behöver du skaffa ett annat ljudkort.

Hej! Det prasslar inte i en annan dator

Vad kostar ett nytt ljudkort?

Permalänk
Medlem

Jag tror den här kommer lösa dina problem

https://www.inet.se/produkt/6600098/antlion-audio-usb-adapter

Visa signatur

Fractal Design North | Gigabyte B650 Aorus Elite AX Ice| MSI GeForce RTX 4080 Super

7800X3D | Noctua NH D15S | 32GB DDR5 6000MHz CL30 | M.2 NVME 2000gb | | Corsair RM850X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Huwz:

Hej! Det prasslar inte i en annan dator

Vad kostar ett nytt ljudkort?

Pris väljer du själv men för spelljudkort så ska du kanske hoppa över de allra enklaste och ge dig in i mellanklassen som är typ 500-1500 kr

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Clibben:

Ja den är ju billig och lösningen är enkel. Men jag har svårt att tänka mig att det blir bra ljud med ett så billigt litet ljudkort...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja den är ju billig och lösningen är enkel. Men det där ljudkortet lär inte ge mer än grundläggande ljuduppspelning med rätt så rasslig kvalité.
Jag rekommenderar att leta lite djupare om det är annat än samtal man tänkt använda det till.

Jag har tänkt att använda det tillg Gaming.
Spela med folk och själv
Duger det till gaming?

Permalänk

Min son hade samma problem nyligen med samma lurar ( Hyperxcloud II ). Var ena usb porten i fronten som spökade och löste sig när han pluggade in i en anna utav de tre han har i fronten!

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem med ett par Sony WH-1000MX, det konstiga är att sprakar och ter sig kass även över bluetooth. Misstänker att det är något strul med jordningen då datorn inte sitter i jordat uttag. Kan det vara något annat?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk

Är det HyperXcloud II lurar du har så ska det medfölja kontrollenhet med usb som du skriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakkobia:

Är det HyperXcloud II lurar du har så ska det medfölja kontrollenhet med usb som du skriver!

Har inte fått med en kontrollenhet med USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pris väljer du själv men för spelljudkort så ska du kanske hoppa över de allra enklaste och ge dig in i mellanklassen som är typ 500-1500 kr

Om man köper ett USB ljudkort typ..
För 200kr
Ska jag förvänta mig bra ljud och mic ljud då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huwz:

Har inte fått med en kontrollenhet med USB

Vad är det för kablar på headsettet då?
Hyperx cloud 2 har om jag inte misminner mig 1st 4-polig aux DVS. Headsetkontakt för mobiler, detta kan göra att du inte får in kabeln rätt, löses med adaptersladd.

Cloud 1 (även qpad qh85) har förlängningssladd i lådan

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja den är ju billig och lösningen är enkel. Men jag har svårt att tänka mig att det blir bra ljud med ett så billigt litet ljudkort...

Den fungerar faktiskt bättre än man kan tro för att få bort störningar från tex moderkortet.
Jag kör själv denna mot min Modmic 5 och det blir toppen.
Ifall han ska köpa en "riktig" dac/amp som även har ingång för mic, så kommer priset bli ganska mycket högre för något lättillgängligt.

Har även flera vänner som har köpt denna produkt som har hjälpt med att få bort störningar i headset & mikrofon.

Visa signatur

Fractal Design North | Gigabyte B650 Aorus Elite AX Ice| MSI GeForce RTX 4080 Super

7800X3D | Noctua NH D15S | 32GB DDR5 6000MHz CL30 | M.2 NVME 2000gb | | Corsair RM850X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Möjligen en dum fråga men, hur många volymkontroller finns det på vägen till lurarna?
Har lurarna kontroll, applikationen en kontroll och os:et en kontroll, hur står nivåerna?
(Om man har en hög förstärkning i datorn men sen begränsar i lurarna finns det risk att man förstärker upp bruset.)

Testa att lyssna utan någon signalkälla igång, sprakar/brusar det då med?
Är det samma nivå på ljudet i olika applikationer?

Är det en laptop med inbyggd mic som är aktiv samtidigt?
Knacka med fingret på skalet till datorn och lyssna i lurarna!

Permalänk
Medlem

HyperX Cloud 7.1 ljudkort Här är annars det ljudkort som ska följa med till Hyper X Cloud II.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Clibben:

Den fungerar faktiskt bättre än man kan tro för att få bort störningar från tex moderkortet.
Ifall han ska köpa en "riktig" dac/amp som även har ingång för mic, så kommer priset bli ganska mycket högre för något lättillgängligt.

Har även flera vänner som har köpt denna produkt som har hjälpt med att få bort störningar i headset & mikrofon.

Det kan jag absolut tänka mig hjälper mot störningarna! Verkar vara många som använt den här dongeln just för ändamålet med lyckat resultat.
Det jag snarare tänker på är att DACen i den lille grejen kanske inte kan generera nå vidare ljudkvalité.
Men ja, det var några år sedan jag hade koll på ljudkort

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clibben:

Så det funkar alltså bra utan att ljudet hackar sprakar eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huwz:

Jag kan såklart inte garantera att det löser ditt problem. Problemet kan ju ligga på annat ställe såklart.
Juat nu använder jag min endast för min mic och den gör det jobbet bra iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huwz:

Svara gärna på våra frågor om du vill ha hjälp att lösa problemet.
T.ex. exakt modell, typ av kontakter. Då kanske du slipper köpa något nytt.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare