Måste plötsligt alltid starta om för att VGA-porten ska upptäcka projektorn?

Permalänk
Medlem

Måste plötsligt alltid starta om för att VGA-porten ska upptäcka projektorn?

Lenovo Thinkpad W530 (Uppdaterade drivrutiner)
Windows 10

Ì flera år har jag daglingen använt min laptop för att kolla på video via min projektor.
Men sedan ett par månader tillbaka måste jag starta om datorn för att VGA-porten ska "upptäcka" projektorn. Riktigt störigt i längden!

Hur kan jag fixa det?

När jag hade ett annat projektor-problem för typ tio år sedan så tipsade någon om att gå in och ändra en nolla till en etta (eller tvärtom) i några sorts inställningar. Minns inte var det var dock, men det kanske kan vara nån ledtråd?

Permalänk
Bildexpert 📺

@white-k: Känner inte till några parameterändringar, men skulle testa med annan kabel för att se om det gav rätt effekt.

Annars, VGA till projektor? Är det väldigt gamla prylar du har? Med HDMI håller grafkkort och projektor hela tiden kontakten med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@white-k: Känner inte till några parameterändringar, men skulle testa med annan kabel för att se om det gav rätt effekt.

Annars, VGA till projektor? Är det väldigt gamla prylar du har? Med HDMI håller grafkkort och projektor hela tiden kontakten med varandra.

Hmm. Jag har svårt att misstänka kabeln eftersom det funkar finfint att dra in och ut kabeln under en närliggande "tidsintervall".
Jag misstänker att det är när något på datorn startas som "upptäckandet" av kabeln slutar fungera och då kräver omstart.

Har inte gamla prylar men av nån puckad anledning har min laptop en digital video-port istället för HDMI.
Jag har testat med några Digital Video to HDMI-konverters, men åtminstone de billiga modeller jag har testat har inte funkat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av white-k:

Hmm. Jag har svårt att misstänka kabeln eftersom det funkar finfint att dra in och ut kabeln under en närliggande "tidsintervall".
Jag misstänker att det är när något på datorn startas som "upptäckandet" av kabeln slutar fungera och då kräver omstart.

Har inte gamla prylar men av nån puckad anledning har min laptop en digital video-port istället för HDMI.
Jag har testat med några Digital Video to HDMI-konverters, men åtminstone de billiga modeller jag har testat har inte funkat bra.

Är det inte en vanlig Mini displayport den har? Borde fungera utan problem. Varenda mac-användare fick ju använda detta ganska länge innan apple stoppade dit HDMI-portar på sina datorer.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Är det inte en vanlig Mini displayport den har? Borde fungera utan problem. Varenda mac-användare fick ju använda detta ganska länge innan apple stoppade dit HDMI-portar på sina datorer.

Jo ursäkta, skulle precis in och redigera till "Mini DisplayPort"

Du menar att en konverter borde funka utan problem?
Med ena konvertern blev det ingen bild alls och med den andra flimmrade det så att man såg bilden nån sekund sedan försvann den osv. Men det var som sagt billiga kina-konverters, så jag kanske borde testa med nån dyrare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av white-k:

Jo ursäkta, skulle precis in och redigera till "Mini DisplayPort"

Du menar att en konverter borde funka utan problem?

Ja jag tycker verkligen inte det ska vara ett problem om inte porten är trasig. Exempel:

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=666159

När jag tänker efter beror det väl kanske också på vilken upplösning du sitter på? Men eftersom du kör VGA i dagsläget antar jag att det inte är en 4K-proj direkt?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺

@white-k: Kör med en mini-dp-till-hdmi-adapter så bör det lösa sig