Permalänk
Medlem

Datorn låter som en EMP som spolar upp

Hej,

På sista tiden har min HTPC börjat låta på ett sätt jag aldrig hört tidigare. Det är lite svårt att beskriva ett ljud, och jag hittar inga bra videos med ett liknande ljud. Det är ett högfrekvent ljud som ökar i frekvens över ca 1 sekund innan det blir knäpptyst. För mig låter det ungefär som när en EMP bomb börjar "ladda upp" innan en detonation i en film, eller som en liten elmotor går från stillastående till sjukt många varv väldigt väldigt snabbt. I filmen under så är det en motor som börjar snurra igång, tänk er det ljud fast mer högfrekvent ljud och i hastighet x50. Totalt så hörs ljudet i 0.5-1 sekund för att sedan tystna tvärt.

Anledningen att jag avfärdar att det skulle vara någon fläkt eller dyl som helt enkelt börjar snurra upp är hur högt det låter. Det är ett ljud som tydligt hörs igenom lägenheten och är många gånger högre i volym än den högsta fläkten jag stött på.

Någon som har en aning om vad det kan vara, eller ifall det är något att bry sig om? Tack på förhand

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i5 2300
Processorkylare: CM Hyper 212 Evo
Moderkort: Från en Acer Aspire M3920
Minne: 3st 2GB stickor från Aspire M3920
Grafikkort: iGPU
Hårddisk: 1st Kingston SSD, 1st WD Black 3TB, 1st Seagate någonting 2TB
Nätaggregat: Evga White 500w¨
Chassi: Fractal Design Node 804
Övrig kylning: Fractal Design Silent series 3st, tillhör chassit
Övrig info: Kopplat till tv via HDMI för både ljud och bild. Tv är sedan kopplad vidare mot en receiver och ett 2.0 system.

Permalänk
Medlem

Kan det vara hårddiskarna? Om du har en Seagate barracuda så kanske du vill kika på detta gällande deras livsspann

https://www.sweclockers.com/nyhet/19930-backblaze-redovisar-f...

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.