Permalänk
Medlem

XMP gör att datan startas om 2 gånger

När jag testade att starta xmp så startas ju datan om efter bios vilket är normalt men 2 sec efter omstart så stänger den av sig 1 gång till för att sedan starta normalt och alla inställningar jag gjort är kvar. Jag lät asus bios tuner wizard göra en lättare överklockning till 4.5 ghz och den startar om men bara 1 gång som den borde. Så det är bara när jag startar xmp som det blir 2 omstart och det sker bara efter jag aktiverat och inget mer efter det. Är det någon som varit med om detta?. Datan fungerar jätte bra förutom omstarten efter att jag startat xmp och

Jag har en intel core i5 8600k, asus prime z370-p, Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB, be quiet 680w 80+gold. Palit geforce gtx 1070 dual. Firecuda 1tb hybrid hårddisk

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Medlem

@Hugge83: Kolla med CPU-Z om minnet går enligt XMP profilens spec.

Den där typen av omstart händer om datorn känner av att minnets inställningar inte är fungerande, varvid den startar om med mildare inställningar.

Hur många minnesstickor har du? det är vanligt att XMP inte går att använda med mer än två stickor.
Du kan behöva köra XMP men manuell minnesvolt och öka den något tex till 1,3v från 1.25 som det antagligen är default.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kolla om XMP-profilen ökar BLCK eller inte. Om den gör det kan det vara en idé att sätta tillbaka den till 100 och överklocka med multiplier istället.

Sen kan det hända att RAM-minnena vill ha lite mer volt än de får...

I min begränsade erfarenhet är det inte helt ovanligt att XMP-profilen inte funkar rakt uppochner utan lite vidare pyssel.

Permalänk
Inaktiv

Finns minnena med som kompatibla till moderkortet?
Listan finns att hämta där du laddar ner drivrutiner till moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Finns minnena med som kompatibla till moderkortet?
Listan finns att hämta där du laddar ner drivrutiner till moderkortet.

ja dom är med på listan

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@Hugge83: Kolla med CPU-Z om minnet går enligt XMP profilens spec.

Den där typen av omstart händer om datorn känner av att minnets inställningar inte är fungerande, varvid den startar om med mildare inställningar.

Hur många minnesstickor har du? det är vanligt att XMP inte går att använda med mer än två stickor.
Du kan behöva köra XMP men manuell minnesvolt och öka den något tex till 1,3v från 1.25 som det antagligen är default.

jag har 2 stycken stickor och ja det är som du säger doms täller om sig förutom när jag kör tunner wisard på bios då ställer den xmp samt klockar och det funkar fint

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du bör uppdatera moderkortets BIOS för kompatibilitet för minnen, för nya BIOS uppdateringar förbättrar alltid RAM kompatibilitet för nya minnen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Kan det vara så att du bör uppdatera moderkortets BIOS för kompatibilitet för minnen, för nya BIOS uppdateringar förbättrar alltid RAM kompatibilitet för nya minnen.

Jag köpte nytt moderkort cpu och ram för 7 dagar sedan och det va det första jag gjorde

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@Hugge83: Kolla med CPU-Z om minnet går enligt XMP profilens spec.

Den där typen av omstart händer om datorn känner av att minnets inställningar inte är fungerande, varvid den startar om med mildare inställningar.

Hur många minnesstickor har du? det är vanligt att XMP inte går att använda med mer än två stickor.
Du kan behöva köra XMP men manuell minnesvolt och öka den något tex till 1,3v från 1.25 som det antagligen är default.

Följde ditt råd och jag gick från 1.2 til 1.23 och nu är jag inne med 2666mhz

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Skrivet av Hugge83:

När jag testade att starta xmp så startas ju datan om efter bios vilket är normalt men 2 sec efter omstart så stänger den av sig 1 gång till för att sedan starta normalt och alla inställningar jag gjort är kvar. Jag lät asus bios tuner wizard göra en lättare överklockning till 4.5 ghz och den startar om men bara 1 gång som den borde. Så det är bara när jag startar xmp som det blir 2 omstart och det sker bara efter jag aktiverat och inget mer efter det. Är det någon som varit med om detta?. Datan fungerar jätte bra förutom omstarten efter att jag startat xmp och

Jag har en intel core i5 8600k, asus prime z370-p, Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB, be quiet 680w 80+gold. Palit geforce gtx 1070 dual. Firecuda 1tb hybrid hårddisk

Vad är problemet igentligen?
Är du bara nyfiken varför den startar om 2 gånger så är det lika hos mig när jag aktiverade xmp har
en i5 8600k och ett Asus Prime Z370-A mobo och det verkar vara normalt att den gör så..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

förlåt men inte DATA utan DATOR. helt olika saker..... sorry

Permalänk
Inaktiv

Brukar inte xmp profilen köra 1.35V

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Vad är problemet igentligen?
Är du bara nyfiken varför den startar om 2 gånger så är det lika hos mig när jag aktiverade xmp har
en i5 8600k och ett Asus Prime Z370-A mobo och det verkar vara normalt att den gör så..

Skickades från m.sweclockers.com

vad jag kan komma fram så är det 1.2 Ram prestanda på mina minnen och jag behövde bara gå över den gränsen jag satte 1.23v och då gick det utan en extra omstart! fast när jag kollar cpu-z eller bios efter så ligger dom på 1.2. vi har ju samma cpu och du z370-A och jag p så det kanske har med minnen och moderkortet att göra

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hollowman71:

Vad är problemet igentligen?
Är du bara nyfiken varför den startar om 2 gånger så är det lika hos mig när jag aktiverade xmp har
en i5 8600k och ett Asus Prime Z370-A mobo och det verkar vara normalt att den gör så..

Skickades från m.sweclockers.com

@hollowman71

Det är inte normalt, den startar om den andra gången med andra settings i Bios då något är felinställt eller trasigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@hollowman71

Det är inte normalt, den startar om den andra gången med andra settings i Bios då något är felinställt eller trasigt

Den startar inte om sig 2 gånger när jag ökar från 1.2 till 1.23 funkade med 1.21 också! Det som är lite konstigt är att nör jag loggat in så ligger värder på 1.2 igen.

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Skrivet av anon298854:

@hollowman71

Det är inte normalt, den startar om den andra gången med andra settings i Bios då något är felinställt eller trasigt

Men har jag fattat fel han skriver ju att alla i ställningar är kvar som han gjort? :
Taget från hans första inlägg :
När jag testade att starta xmp så startas ju datan om efter bios vilket är normalt men 2 sec efter omstart så stänger den av sig 1 gång till för att sedan starta normalt och alla inställningar jag gjort är kvar.

/peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Brukar inte xmp profilen köra 1.35V

Min ligger då så när jag har xmp profil på så det är riktigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Min ligger då så när jag har xmp profil på så det är riktigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på vilket minne, TS har 2666 minne, de ligger på 1.2v i XMP, snabbare minnen än så brukar hoppa upp på 1.35v

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Brukar inte xmp profilen köra 1.35V

Skrivet av hollowman71:

Min ligger då så när jag har xmp profil på så det är riktigt!

XMP kör inte nödvändigtvis 1.35V, det skiljer sig från minne till minne och beror på vad minnet är speccat till.
TS minnes XMP-profil ligger på 1.2V.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Skrivet av Wikai:

XMP kör inte nödvändigtvis 1.35V, det skiljer sig från minne till minne och beror på vad minnet är speccat till.
TS minnes XMP-profil ligger på 1.2V.

Okej ja jag kör med 3000 minnen så dom behöver väl lite mer kräm 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I dag när jag startade datan och skulle gibba lite så va ramen på 1.35v hahah fattar ingenting dock är jag sjukt nöjd med sakerna jag köpte och grädde på moset är att jag har inte 100% cpu användning i black ops 4 längre vilket känns bra då det är en ren lottning hur din cpu kommer fungera i det så sjukt ostabila spel och efter lite klockning i dag så körde jag allt på high med 170+ fps 👌

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hugge83:

I dag när jag startade datan och skulle gibba lite så va ramen på 1.35v hahah fattar ingenting dock är jag sjukt nöjd med sakerna jag köpte och grädde på moset är att jag har inte 100% cpu användning i black ops 4 längre vilket känns bra då det är en ren lottning hur din cpu kommer fungera i det så sjukt ostabila spel och efter lite klockning i dag så körde jag allt på high med 170+ fps 👌

Japp, de minnena trivs bäst i 1.35V

Skönt det löste sig 😁

Permalänk
Medlem

@anon298854: Jag pillar ju runt en del i bios för att lära mig mer om klockning då jag är ganska ny på detta. Så inställningarna som funkade har jag i huvudet. men så skrev du att de minnen jag har trivs bäst med 1.35v eller du kanske menada dina egna?. iallafall så testade jag det i går och det gick bra men i dag när jag var inne på bios så stod det 1.35v fast texten var gul! vad menas med det?

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Medlem

När texten byter färg är det för att man går över vissa förinställda gränsvärden, fortsätter du uppåt kommer texten bli röd. Min är också gul, på flera ställen... x)

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@Naga: jag misstänkte det men det konstiga är att jag har lagt in högre värden där innan och då hände inget xD mitt moderkort z370-p ha varit skumt sedan jag köpte det på inets fyndhörna ihop med i5 8600k.

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Medlem

jaha då var det strul med xmp igen nu får jag blå skärm för jag försökte fixa problemet. så frågan är om det kanske inte är så att antingen så är det mina minnen eller så är det moderkortet som är knäppt. z370-p kan man ju bara google lite så är det många som haft problem med det och det är det billigaste alternativ att byts för det köpte jag billigt på inets fyndhörna.

Använder jag xmp samtidigt som jag ej har överklockat blir pcn ostabil om jag då försöker sänka volten för den är fortfarande hög även om allt är på auto och start inställningar core speed 4,2mhz vilket känns högt borde och core voltage är upp i 1.100v så om man sedan sätter på xmp så blir det sjukt ostabilt. så varför ha minnen på 2666 om jag bar kan köra dom i 2133,

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Medlem

Pff va trött jag blir haha har ansökt om att få skicka tillbaka mina ram minnen och det va inga problem 👍👍men nu så verkar det varit windows som strulat. 😵👈

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.