Moderkort hittar ingen ’’boot-device’’

Permalänk

Moderkort hittar ingen ’’boot-device’’

Tjena ny på forumet och undrar varför mitt asus rog strix b360-f gaming inte kan hitta en bort device även fast jag har kopplat in min Ssd med Windows sen tidigare och det lädde till att jag skulle installera om Windows och den hittar inte cd läsaren heller, båda enheterna finns med under kategorin SATA information i bios och då undrar jag varför den inte vill starta från någon av dom 2, alltså dom finns på sata information men inte på boot devices så dom går inte att lägga in någon form av bood prioritering. Skulle vara väldigt tacksam för förklaringar för någon som inte är jätte kunnig om alla begrepp eller på bios överhuvudtaget
Mvh Niklas.

Permalänk
Avstängd

Du måste ju kunna komma åt boot din boot order. Är det så att den har defaultats till easy-mode eller vad dom kallar det? Gå in och kolla om det finns en knapp för att lägga den i advandced mode

Permalänk

Det finns ju en form av Easy mode i bios men hittar inget i själva boot kategorin :I

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jo precis det finns advanced mode och ez mode i boot och där man kan välja mellan dom så står det setup mode!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Dock så är boot options priorities och boot override gråmarkerade och går inte att klicka på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Från Toms Hardware:
I had this problem too and just resolved it. For some weird reason, the ASUS BIOS only lets you use one drive in the Boot Priority list, but you can pick which drive that is. In my case, it had picked the drive I don't want to boot from by default, so I could only use that in the Boot Priority list. I could see the drive I wanted to use everywhere else in the BIOS, so it's recognized, but not in Boot Priority. It drove my crazy.

To change the Hard Disk to be used for Boot Priority, go to the Boot / Hard Disk menu instead. This cryptic menu lists all of your hard disks in a numbered order. Make your boot drive is the first one in the list (select #1, press Enter and pick your HDD) and go back to the Boot Priority menu. Now you should be able to pick the correct drive for your priority sequence.

I hope that helps!

Testa och se om det funkar. Inlägget är från 2013 men med lite tur så kanske det är samma problem som du har. Annars så kolla igenom manualen. Det måste ju stå hur du ska göra där.

Permalänk
Medlem

Funkar det med att välja boot-device via "F11" (tror det var den!)

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde instalelra om i stället för att flytta en disk med win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.