Raid 0 - överföring

Permalänk
Medlem

Raid 0 - överföring

Hej,

Jag undrar om man kan ta ut två diskar från datorn som är ihopkopplade till en disk (raid0) och koppla in dem i en annan dator alternativt med två kabinetter så att man kan få tillgång till filerna.

Någon som har koll?

Visa signatur

Nateer

Permalänk
Medlem

Inga sådana övningar innan du har gjort backup på alla filer först - vi behöver inte någon ytterligare tråd över folk som desperat försöker rädda sina filer som plötsligt 'försvunnit' när man mekar runt med datorn och kopplar om mellan olika diskar.

Men för att svara på din fråga - det beror....

Är det under linux så kan en sådan operation mycket väl fungera då det rent logiskt inte ser skillnad på en disk som sitter på en SATA-buss i datorn eller om det är via en USB till en extern kabinett. 'udev' i linux är mycket kompetent och sätter ihop olika RAID och i dessa olika filsystem automagiskt om den ser en chans att klara av det.

Är det en moderkorts-RAID0 så är 'all bets are off' eftersom moderkorts-BIOS inte har den här virtuella filsystemstänket som är närmast standard i Linux-världen.

Är det RAID0 under windows - tja, det få någon annan svara på...

Hur eller hur - ingen meck utan en backup på rubbet och 8TB externa USB-diskar är prisvärda idag om du inte har sådan redan innan och redan har full backup.

Permalänk
Medlem

Om de sitter i ett fysiskt raid-kort så är det väl en sak annars är det tveksamt om jag skulle vågat mig på något sådant. Jag skulle inte ens våga köra RAID0 från första början.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Har kört RAID0 tidigare (med full backup) men efter en diskmissöde (skrev data rått till fel disk...) så har jag insett att det inte är värt det - återställningstiden är för lång - speciellt om det slangas via Ethernet - att det är värt en 3'-disk i minst RAID5-konstellation eller i RAID1/RAID10 om man har råd med ytterligare fler diskar.

Det är inte bara diskhaveri som kan få en RAID att skita sig - även användarmisstag kan göra rent hus... - därav backup - alltid!!

Permalänk
Medlem

@Nateer:
Fungerade inte för mig. Moln lagra allt, och installera ny striping partition. Och tanka ner allt.
Använde moderkortets RAID funktion. Kanske är annorlunda med RAID kort.

förtydligande
Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

'molnlagra allt' kan man förvisso göra om man sitter på en vass lina - men även med 100 MBit/lina kommer det ta tid om det är flera TB-stora diskar.

En stor 8TB USB-snurrdisk kan lagra från 100 till uppemot 200 Mbyte/s vid en backup medans molntjänst är max 10 MByte/s på en 100 MBit lina - ja om det inte trottlas ned ytterligare (mot blackblaze var det typ 20 MBit eller ca 2 Mbyte/s...)

Har man bråttom med sin backup så är inte molntjänsten förstahandsvalet...

Permalänk
Hedersmedlem

Som folk skriver ovan, det beror på.

Är det mjukvaruraid borde det gå om du stoppar i diskarna i en annan dator som kör samma OS och eventuellt raid-program samt filsystem.

Är det hårdvaruraid i en PC/NAS/whatever borde det gå om du kopplar diskarna på en likadan kontroller i en annan kärra.

Två kabinetter.. kanske med mjukvaruraid, det beror på hur kompetent den är, som nämt ovan..

Men ta backup först.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

En intenso 8TB-disk går på ca 1950:- (Seagate-disk i denna, Seagates egna ca 100-lapp till) - det är bara att handla och sedan göra kopia på allt/backup.

När det är gjort så behöver du inte alls vara lika nervös med dina befintliga diskar när du prova och skiter det sig så har du filerna kvar på din backup-disk.

Och jag lovar dig - dom ca 2000:- för en backuppdisk är väldigt billigt i jämförelsen med situationen att i eftertankens kranka blekhet inser att man förlorat all sin data på sina diskar i försöken till ommöblering av diskarna i burken.

Även om man senare lägger sin backup på molnet så är det alltid bra att ha en lokal kopia på en extern disk också.

Permalänk
Medlem

Tack för alla inputs! Kan också flika in anledningen här nedan:

Anledningen till att jag vill detta är för att bios har slutat fungera så datorn fryser vid start.

Jag kan därför inte ens komma åt diskarna på nuvarande dator och jag har viktiga filer jag behöver spara. Kanske räcker med att flasha bios? Vill bara inte riskera att något försvinner..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nateer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nateer:

Anledningen till att jag vill detta är för att bios har slutat fungera så datorn fryser vid start.
Skickades från m.sweclockers.com

Var exakt stannar den upp? Och det kan även vara någon av diskarna som hänger datorn så datat kan i värsta fall redan vara borta iom att du kör raid0.
Sedan en viktig fråga att svara på som ställdes längre upp: hur har du satt raid:en? är det under OS och vilket OS eller är det i något raid bios från moderkortet?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Var exakt stannar den upp? Och det kan även vara någon av diskarna som hänger datorn så datat kan i värsta fall redan vara borta iom att du kör raid0.
Sedan en viktig fråga att svara på som ställdes längre upp: hur har du satt raid:en? är det under OS och vilket OS eller är det i något raid bios från moderkortet?

Precis när MSI-loggan kommer (dvs det första man ser).
Exakt samma problem som de beskriver i tråden nedan:
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=262328.0

Alltså verkar det vara ett relativt vanligt problem med den datorn jag också har. Hoppas detta betyder att det inte lutar åt att hårddiskarna har förlorat data.

Svar nummer 7 i den tråden löste problemet, men han är några nivåer över mig om han fick behålla all data framgick inte dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nateer

Permalänk
Medlem

[quote postid="17776307" userid="13814" name="GreyWilk"]
Glömde säga att jag inte vet hur raiden är uppsatt. Jag bara antar att det är raid0.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nateer

Permalänk
Medlem

Så det är en laptop du har? Som levereras med förkonfigurerad raid?
Har du kontaktat MSI's support? Har du någon garanti kvar?
Om inte annat kan du ju fråga dem om deras raid-lösning och om du med problemet du har kan få ut datat du vill.

Det verkar i alla fall vara något MSI-hittepå med raid:en där de matchar ihop en SSD med en HDD men det verkar som att det ska vara en raid0-liknande i alla fall.

Och till sist som är sagt många gånger på detta forum: har du data du inte vill tappa, se till att du har backup. Och raid är inte backup.
Så, nu är det också sagt

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Det stämmer, förkonfigurerad laptop ala raid
Dem har ju inte någon direkt support här utan hänvisar till någon annan butik för reparationer. garantitiden har dessvärre löpt ut.

Japp, har blivit efterklok nu och ska alltid ha backups numera.

Men om jag vet hur de har satt upp raiden, kan jag då teoretiskt sätta upp samma raid på en annan dator med filerna intakta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nateer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nateer:

Men om jag vet hur de har satt upp raiden, kan jag då teoretiskt sätta upp samma raid på en annan dator med filerna intakta?
Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr väldigt svårt att svara på, men med mer information desto bättre och mer informerat beslut om väg framåt kan ju så göras.
Kan hoppas att någon annan här har kanske någon mer info om MSI's raid i laptops.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@Nateer: Med största sannolikhet är BIOS bara i RAID-läge, ganska vanligt bland OEM-dator från fabrik, men har ingen RAID-grupp konfigurerad. Det krävs mer än en disk för RAID.
Du borde kunna ta ut disken och läsa den i en annan dator... förutsatt att disken inte är krypterad mm.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det stod inte i början att du var redan inför fullbordat faktum...

Vad du än gör - grotta inte runt på diskarna - om möjligt ta diskimage på diskarna (nu behöver du verkligen en stor disk att lägga disk-imagen på)

Är det BIOS som sköter RAID så är det mycket möjligt att en linux skulle kunna läsa ut hela diskimagen ihopsatt (dvs. ser ut som en större disk än de fysiska diskarna) men också på ev annan dator/via diskdocka läsa ut en diskimage i taget och sedan blir det att lista ut hur mycket av början på disken som hör till RAID-konfigurationen och hur mycket av det som tillhör filsystemet - det kan vara mycket detektivarbete för att hitta skarvarna och är det i någon 'stripad'-konfiguration, ännu värre... Är filsystemet dessutom skadat (och förklaring varför datorn inte bootar) så är det ännu mera jobb och det kanske blir att använda kommersiella diskräddningsprogram eller att vända sig till en diskräddningsföretag (dom 10 papp som det kan handla om får du då se som läropengar i vad det blir i konsekvens av att inte ta regelbunden backup...) - och du kommer att HATA NTFS när du har försökt rädda en massa filer ur dem, NTFS är inte rolig när den går sönder - och gör det relativt lätt.

Det finns en möjlig chans att linux MDADM faktiskt förstår innehållet i början på varje disk och kan sätta ihop det - när jag lusläste det lite tidigare så verkar det finnas viss support för att kunna läsa in startsektorerna för olika LSI-Hardware RAID från bl.a HP (läs P400, P410 etc) på disk-images taget från deras SAS-diskar i arrayen och sätta ihop dessa som en mjukvaru-RAID.

Men när man micklar med sådan så gör man alltid på kopior av diskimage - aldrig direkt på original-diskarna eller dess diskimages. med andra ord - det är inte 1st 8TB-disk du behöver köpa, utan minst 2....

1 st. man har orginalkopiorna på och en man arbetar på, den här typen av räddningsövningar innebär att man måste ha flertal stora diskar att kunna växla mellan och gott om armbågsrum på var och en av dem.