Moraliskt stöd inför beställning - Max19k

Permalänk
Medlem

Moraliskt stöd inför beställning - Max19k

Godmorgon!

Tiden är inne, för att inse att min gamla burk inte vill hänga med längre. Nya titlar som lockar får min 4670k + 780 att vika sig.

Har gått i tankarna om att bara uppgradera burken jag har nu. Gillar chassiet och ax760 tuggar på utan problem - men med tanken på att farsan behöver ny blocket-dator så kanske det är lika bra att lämna över den däråt. Samt nytt är ju alltid kul.

Detta har jag tänkt att klicka hem nu under helgen.
Ska användas till gamla trogna cs+apex+bfv(förhoppningsvis) allt i 1080. Möjligen också lite cad+rendering i framtiden. Hur mycket hjälper en i9 ist för en i7 där?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12368068

Är det något ni hade gjort annorlunda med budget runt 18k?

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Hedersmedlem

Mina tankar:
1. Behöver du ett moderkort med wifi?
2. Personligen hade jag valt ett av Fractals Meshify-chassin för lite bättre luftflöde.
3. Personligen hade jag nog även kört stor luftkylare bara för att jag har sett lite för många trådar här på forumet om AIO-kylare som gått sönder.
4. Grafikkortet känns ärligt talat överdimensionerat för 1080p. Nu har jag inga siffror eller data att backa upp detta med men känslan jag får är att ett 2070 inte kommer kunna användas fullt ut i så låg upplösning. Kanske vill du uppgradera i framtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tänker framför allt att det ser dyrt ut för vad du får. Om du ändå bygger själv kan du plocka ifrån lite olika butiker:
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-8700 (3 389 kr hos Dustin)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2070 GAMING (5 990 kr hos Webhallen)
Chassi: Fractal Design Meshify C TG (749 kr hos Inet)
Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X (1 590 kr hos Komplett)
RAM: HyperX Predator RGB DDR4 3200MHz 2x8GB (1 490 kr hos NetOnNet)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 299 kr hos Dustin)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Gold (1 049 kr hos Inet)
CPU-kylare: Phanteks PH-TC12DX Svart (485 kr hos Inet)
Summa: 16 041 kr

Ska du klocka? Ta i så fall en k-prolle, men den här ger en riktigt god prestanda för priset (speciellt för att vara Intel...)
För prisskillnaden upp till 19k kan du nästan köpa dig en 1080p-skärm med G-sync.
Hårddisken känns lite liten för budgeten och Intels 660P har fått bra betyg.

Edit:
Du kan även satsa på RTX 2080 6990:- om du vill satsa på raytracing i 1080p.

Permalänk
Medlem

Vill tacka er båda för bra input och tips!
Suttit hela dagen och jämfört och dividerat. Det tråkiga är att jag har accepterat dom enormt höga prisökningarna som infallit sedan sist jag byggde en ny"mid/high-end dator".

Det roliga är att jag kommit fram till ett paket som förmodligen kommer tjäna mig väl dom 5+ kommande åren.
Fick upp ögonen för Meshify C, tack för tipset!
Paketet slutade med lite för mycket fokus på utseende men med tanken på att pjäsen ska stå synlig varje dag så why not. Hade nog annars kunnat banta ner pris med 1,5-2k.

Valde också en radiator som kommer monteras väldigt tight mot grafikkortet i fronten. Om det nu inte skulle visa sig fungera så blir det moddning av frontpanelen för att lyckas montera fläktarna utanför ramen och radiatorn innanför.

@Andreaz1 , du nämnde något om överdimensionerat grafikkort. Vilket gjorde att jag lyckats klämma in ett ännu bättre 😂
Hittade ett 2080 windforce på fyndavdelningen hos netonet för 6800. Just nu nöjer jag mig med 1080p, men vem vet...

Storleken på hårddisk klarar jag mig fint på 500gb annars var din 1tb väldigt prisvärd! @Icecrystal

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12369891

+rtx2080 Windforce för 6800kr på fynd hos netonet

Så notan slutade på härliga 19,8k. Har en tendens att alltid lyckas spräcka budgeten... 🤷‍♂️

Fick en tanka om att också beställa sleevade kablar. DOCK så har jag aldrig beställt förr, så varifrån är bäst/snabbast. SAMT vilka kablar är det jag behöver som minimum. Har bara byggt en tidigare dator och minns ju inte för fem öre vilka kablar jag behövde använda till det bygget.
Hittade en smidig hemsida, cablemod.com - läste en recension här på swec om den. Verkar ju lovande men vet inte hur prisvärd dom är?
Någon som känner sig manade att hjälpa mig med det?

Skrivet av Andreaz1:

Mina tankar:
1. Behöver du ett moderkort med wifi?
2. Personligen hade jag valt ett av Fractals Meshify-chassin för lite bättre luftflöde.
3. Personligen hade jag nog även kört stor luftkylare bara för att jag har sett lite för många trådar här på forumet om AIO-kylare som gått sönder.
4. Grafikkortet känns ärligt talat överdimensionerat för 1080p. Nu har jag inga siffror eller data att backa upp detta med men känslan jag får är att ett 2070 inte kommer kunna användas fullt ut i så låg upplösning. Kanske vill du uppgradera i framtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Icecrystal:

Jag tänker framför allt att det ser dyrt ut för vad du får. Om du ändå bygger själv kan du plocka ifrån lite olika butiker:
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-8700 (3 389 kr hos Dustin)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2070 GAMING (5 990 kr hos Webhallen)
Chassi: Fractal Design Meshify C TG (749 kr hos Inet)
Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X (1 590 kr hos Komplett)
RAM: HyperX Predator RGB DDR4 3200MHz 2x8GB (1 490 kr hos NetOnNet)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 299 kr hos Dustin)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Gold (1 049 kr hos Inet)
CPU-kylare: Phanteks PH-TC12DX Svart (485 kr hos Inet)
Summa: 16 041 kr

Ska du klocka? Ta i så fall en k-prolle, men den här ger en riktigt god prestanda för priset (speciellt för att vara Intel...)
För prisskillnaden upp till 19k kan du nästan köpa dig en 1080p-skärm med G-sync.
Hårddisken känns lite liten för budgeten och Intels 660P har fått bra betyg.

Edit:
Du kan även satsa på RTX 2080 6990:- om du vill satsa på raytracing i 1080p.

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibben:

Vill tacka er båda för bra input och tips!
Suttit hela dagen och jämfört och dividerat. Det tråkiga är att jag har accepterat dom enormt höga prisökningarna som infallit sedan sist jag byggde en ny"mid/high-end dator".

Det roliga är att jag kommit fram till ett paket som förmodligen kommer tjäna mig väl dom 5+ kommande åren.
Fick upp ögonen för Meshify C, tack för tipset!
Paketet slutade med lite för mycket fokus på utseende men med tanken på att pjäsen ska stå synlig varje dag så why not. Hade nog annars kunnat banta ner pris med 1,5-2k.

Valde också en radiator som kommer monteras väldigt tight mot grafikkortet i fronten. Om det nu inte skulle visa sig fungera så blir det moddning av frontpanelen för att lyckas montera fläktarna utanför ramen och radiatorn innanför.

@Andreaz1 , du nämnde något om överdimensionerat grafikkort. Vilket gjorde att jag lyckats klämma in ett ännu bättre 😂
Hittade ett 2080 windforce på fyndavdelningen hos netonet för 6800. Just nu nöjer jag mig med 1080p, men vem vet...

Storleken på hårddisk klarar jag mig fint på 500gb annars var din 1tb väldigt prisvärd! @Icecrystal

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12369891https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12369891
+rtx2080 Windforce för 6800kr på fynd hos netonet

Så notan slutade på härliga 19,8k. Har en tendens att alltid lyckas spräcka budgeten... 🤷‍♂️

Fick en tanka om att också beställa sleevade kablar. DOCK så har jag aldrig beställt förr, så varifrån är bäst/snabbast. SAMT vilka kablar är det jag behöver som minimum. Har bara byggt en tidigare dator och minns ju inte för fem öre vilka kablar jag behövde använda till det bygget.
Hittade en smidig hemsida, cablemod.com - läste en recension här på swec om den. Verkar ju lovande men vet inte hur prisvärd dom är?
Någon som känner sig manade att hjälpa mig med det?

De valda ram minnena är mer anpassade för AMD Cpuer tror jag. Byt också till corsair psu IMO.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12369982

Min rekommendation

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibben:

Vill tacka er båda för bra input och tips!
Suttit hela dagen och jämfört och dividerat. Det tråkiga är att jag har accepterat dom enormt höga prisökningarna som infallit sedan sist jag byggde en ny"mid/high-end dator".

Det roliga är att jag kommit fram till ett paket som förmodligen kommer tjäna mig väl dom 5+ kommande åren.
Fick upp ögonen för Meshify C, tack för tipset!
Paketet slutade med lite för mycket fokus på utseende men med tanken på att pjäsen ska stå synlig varje dag så why not. Hade nog annars kunnat banta ner pris med 1,5-2k.

Valde också en radiator som kommer monteras väldigt tight mot grafikkortet i fronten. Om det nu inte skulle visa sig fungera så blir det moddning av frontpanelen för att lyckas montera fläktarna utanför ramen och radiatorn innanför.

@Andreaz1 , du nämnde något om överdimensionerat grafikkort. Vilket gjorde att jag lyckats klämma in ett ännu bättre 😂
Hittade ett 2080 windforce på fyndavdelningen hos netonet för 6800. Just nu nöjer jag mig med 1080p, men vem vet...

Storleken på hårddisk klarar jag mig fint på 500gb annars var din 1tb väldigt prisvärd! @Icecrystal

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12369891https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12369891
+rtx2080 Windforce för 6800kr på fynd hos netonet

Så notan slutade på härliga 19,8k. Har en tendens att alltid lyckas spräcka budgeten... 🤷‍♂️

Fick en tanka om att också beställa sleevade kablar. DOCK så har jag aldrig beställt förr, så varifrån är bäst/snabbast. SAMT vilka kablar är det jag behöver som minimum. Har bara byggt en tidigare dator och minns ju inte för fem öre vilka kablar jag behövde använda till det bygget.
Hittade en smidig hemsida, cablemod.com - läste en recension här på swec om den. Verkar ju lovande men vet inte hur prisvärd dom är?
Någon som känner sig manade att hjälpa mig med det?

Kul att du hittade ett paket som du är nöjd med
Lite åt det dyra hållet som du sa, men det är svårt att klaga på det utöver det!
När det kommer till sleevade kablar så vet jag inte så mycket, men jag tror att deras kit på Inet för 1099:- är vad du får betala. Har ett Corsair och kikade lite på kablar för ett tag sen och de låg på ~300 styck...

Skrivet av AGI:

De valda ram minnena är mer anpassade för AMD Cpuer tror jag. Byt också till corsair psu IMO.

Minnerna fungerar bra för Intel, de är dyrare än de behöver vara men det har han redan nämnt att han förbiser.
Corsair-aggen är säkert bra hos andra (har själv haft 3st olika som ALLA coilwhinat), men Seasonic Focus står sig mycket väl emot dem. Det finns ingen riktig anledning att byta ifrån den.

Permalänk
Medlem

@vibben: Custom sleeves kostar ju som sagt en del, och Cablemod tillverkar helt klart en kvalitetsprodukt. Du kan antingen i det fallet köra på extensions eller kompletta kablar, och då räcker det egentligen att du bara väljer de kablar som är synliga framifrån, så 24 pin, 4/8 eps/atx, samt 2 x 6/8 pci-e. Priset landar på engefär 800-1000:- för full custom sleeves, och några hundralappar billigare för extensions. Om det är värt får du själv avgöra, men det medför helt klart något extra i ett snyggt bygge. Stort + är även möjligheten till att kunna designa sleeves:en hur man vill. Jämfört med färdiga kit.

Seasonic Focus över Corsair RMX varje dag i veckan.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Inaktiv

@AGI varför ska han välja Corsair PSU när Seasonic är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

De valda ram minnena är mer anpassade för AMD Cpuer tror jag. Byt också till corsair psu IMO.

Tror du? 😂
Ja, corsair är också ett mycket omtyckt och vältjänt företag med aggresiv marknadsförning på flera olika plan. Varför mindre företag som Seasonic underskattas som jag har förstått. Seansonic ska vara MINST lika bra som corsair och jag är beredd att testa det. Som Ice säger så har jag redan erfarenhet av mitt enda corsair-agg har ett extremt tystlåtet coilwhin när jag har fläkten igång. Som tur är så har fläkten aldrig riktigt snurrats igång i det passiva läget. Detta på premium-modellen AX760...

Någon anledningen till varför du rekommenderar den ännu större modellen av kraken-kylaren?

Skrivet av Icecrystal:

Kul att du hittade ett paket som du är nöjd med
Lite åt det dyra hållet som du sa, men det är svårt att klaga på det utöver det!
När det kommer till sleevade kablar så vet jag inte så mycket, men jag tror att deras kit på Inet för 1099:- är vad du får betala. Har ett Corsair och kikade lite på kablar för ett tag sen och de låg på ~300 styck...

Minnerna fungerar bra för Intel, de är dyrare än de behöver vara men det har han redan nämnt att han förbiser.
Corsair-aggen är säkert bra hos andra (har själv haft 3st olika som ALLA coilwhinat), men Seasonic Focus står sig mycket väl emot dem. Det finns ingen riktig anledning att byta ifrån den.

Menar du corsiar kitet? Det passar seasonic också?
Typ detta? https://www.inet.se/produkt/6902243/corsair-starter-package-t...

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

@vibben: Custom sleeves kostar ju som sagt en del, och Cablemod tillverkar helt klart en kvalitetsprodukt. Du kan antingen i det fallet köra på extensions eller kompletta kablar, och då räcker det egentligen att du bara väljer de kablar som är synliga framifrån, så 24 pin, 4/8 eps/atx, samt 2 x 6/8 pci-e. Priset landar på engefär 800-1000:- för full custom sleeves, och några hundralappar billigare för extensions. Om det är värt får du själv avgöra, men det medför helt klart något extra i ett snyggt bygge. Stort + är även möjligheten till att kunna designa sleeves:en hur man vill. Jämfört med färdiga kit.

Seasonic Focus över Corsair RMX varje dag i veckan.

Precis det svaret jag ville ha. Vilka kablar som är främst synliga/viktigast!
Tack!
Ska spåna och se om det är värt kostnaden och besväret haha

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibben:

Menar du corsiar kitet? Det passar seasonic också?
Typ detta? https://www.inet.se/produkt/6902243/corsair-starter-package-t...

Blanda inte kablar från en tillverkare till en annan när det kommer till modulära nätagg. De kan ha olika layouts och detta kan leda till att du rätt av steker nätagget, eller andra anslutna komponenter.

Edit: Du kan t.ex se när du går in i Cablemods configurator för custom sleeved cables att den först ber dig välja en tillverkare och sen en modell. Och det är just av den anledningen som jag nämnde ovan.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

@vibben:

Kan rekommendera det här nätagget:
https://www.inet.se/produkt/6903007/corsair-rm750x-750w-v2-wh...
Kommer med vita sleevade kablar, passar bra med chassivalet.
Sen så sparar du ju en slant på att slippa köpa ett kitt.

Seasonic focus plus (tier 2) har haft lite problem med en ostabil 3.3v lina och kablar som inte klarar höga spikar från GPU (ska dock vara fixat på senaste batcherna).
https://linustechtips.com/main/topic/631048-psu-tier-list-upd...
https://www.tomshardware.com/reviews/seasonic-ssr-750fx-focus...

"The +12V rail's performance is quite good. But we can't say the same for Seasonic's 3.3V rail, which fails almost every test. Apparently, the 3.3V rail's performance is the weak link here, and Seasonic should improve it as soon as possible."

RMx-serien V2 (tier 1) är bättre på de punkterna och även tystare.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Blanda inte kablar från en tillverkare till en annan när det kommer till modulära nätagg. De kan ha olika layouts och detta kan leda till att du rätt av steker nätagget, eller andra anslutna komponenter.

Edit: Du kan t.ex se när du går in i Cablemods configurator för custom sleeved cables att den först ber dig välja en tillverkare och sen en modell. Och det är just av den anledningen som jag nämnde ovan.

Ja, det var det jag var rädd för...

Skrivet av D-ryd:

@vibben:

Kan rekommendera det här nätagget:
https://www.inet.se/produkt/6903007/corsair-rm750x-750w-v2-wh...
Kommer med vita sleevade kablar, passar bra med chassivalet.
Sen så sparar du ju en slant på att slippa köpa ett kitt.

Seasonic focus plus (tier 2) har haft lite problem med en ostabil 3.3v lina och kablar som inte klarar höga spikar från GPU (ska dock vara fixat på senaste batcherna).
https://linustechtips.com/main/topic/631048-psu-tier-list-upd...
https://www.tomshardware.com/reviews/seasonic-ssr-750fx-focus...

"The +12V rail's performance is quite good. But we can't say the same for Seasonic's 3.3V rail, which fails almost every test. Apparently, the 3.3V rail's performance is the weak link here, and Seasonic should improve it as soon as possible."

RMx-serien V2 (tier 1) är bättre på de punkterna och även tystare.

Ouf!
Ett mycket komponent alternativ pga den redan sleevade varianten. Helt missat den.
Hade tänkt att gå för vit/svart/grå-tema men kanske ska nöja mig med enbart vitt. Spar ju in en hel del på det viset!
Tack så mycket för inputen!!

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

2. Personligen hade jag valt ett av Fractals Meshify-chassin för lite bättre luftflöde.
3. Personligen hade jag nog även kört stor luftkylare bara för att jag har sett lite för många trådar här på forumet om AIO-kylare som gått sönder.
4. Grafikkortet känns ärligt talat överdimensionerat för 1080p. Nu har jag inga siffror eller data att backa upp detta med men känslan jag får är att ett 2070 inte kommer kunna användas fullt ut i så låg upplösning. Kanske vill du uppgradera i framtiden?

2. - Visst kanske den har bättre luftflöde, vissa kanske till och med tycker den är snyggare. Men jag undrar lite hur stor roll det ökade luftflödet egentligen spelar roll. Och hur mycket mer kommer man höra jämfört med ett "stängt" chassi?
Troligtvis ingen nämnvärd skillnad på någon av punkterna (motbevisa mig gärna) men personligen hade jag ändå valt t.ex. ett Define C framför mesh.

3. - Här håller jag helt och hållet med! I stort sett alla tester visar att en bra luftkylare är mer eller mindre lika bra än nästan alla AIO, och som du säger finns det flera saker som gå sönder med en AIO-kylare, som i värsta fall kan skada övriga komponenter. Inte troligt, men fortfarande möjligt. Nä... tacka vet jag Noctua NH-D15

4. - Det här hör jag ofta, "ingen ide att köpa [dyrt grafikkort] om du bara ska spela i 1080". Jag förstår att det kommer vara CPU:n som flaskar i alla spel med t.ex. en 2080 Ti i 1080p. Men... betyder inte det bara att man kommer kunna använda grafikkortet i måååånga år innan det blir den som flaskar (om vi antar att man alltid spelar 1080p).

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibben:

Tror du? 😂
Ja, corsair är också ett mycket omtyckt och vältjänt företag med aggresiv marknadsförning på flera olika plan. Varför mindre företag som Seasonic underskattas som jag har förstått. Seansonic ska vara MINST lika bra som corsair och jag är beredd att testa det. Som Ice säger så har jag redan erfarenhet av mitt enda corsair-agg har ett extremt tystlåtet coilwhin när jag har fläkten igång. Som tur är så har fläkten aldrig riktigt snurrats igång i det passiva läget. Detta på premium-modellen AX760...

Någon anledningen till varför du rekommenderar den ännu större modellen av kraken-kylaren?

Menar du corsiar kitet? Det passar seasonic också?
Typ detta? https://www.inet.se/produkt/6902243/corsair-starter-package-t...

Ah, nej det tror jag inte passar tyvärr. Jag kollade på deras sleevade kablar då jag hade ett RM1000i.

Permalänk
Medlem

Du klarar av det. Tro på dig själv!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

4. - Det här hör jag ofta, "ingen ide att köpa [dyrt grafikkort] om du bara ska spela i 1080". Jag förstår att det kommer vara CPU:n som flaskar i alla spel med t.ex. en 2080 Ti i 1080p. Men... betyder inte det bara att man kommer kunna använda grafikkortet i måååånga år innan det blir den som flaskar (om vi antar att man alltid spelar 1080p).

Håller helt med. Läser man rekommenderade krav för datorn för det nya Metro Exodus står det Radeon Vega 56 som rekommended vilket är ett väldigt nytt grafikkort. Det går inte särskilt lång tid innan ens dyra grafikkort är old news, så jag tycker att man ska ta det man har råd med. Det är värt att investera i ett bra grafikkort.