Varning OT:
Mycket bra tråd, jag kan inte minnas någon så faktaspäckad inklusive de mycket viktiga små detaljerna!
Sen kanske det får de som inte skiljer på m och M att kanske inse att man måste kunna beskriva saker med exakta termer!
Vi lever ju sedan i ett samhälle där de flesta höga chefer inte inser betydelsen av detaljer..... alla detaljer kostar bara pengar!
Hm, vet inte riktigt vad du menar här men är glad att folk får glädje av tråden!
Den har fått mig att lära mig en hel del mer om fiber.
Hmm, med dina nya lasrar så både skjuter du och tar emot med sämre ljus (förutom core som tar emot marginellt bättre) . Något är lurt här. Tvättade du patchar och optiken?
Edit: Du har väl iofs inte dåliga ljusvärden så ser OK ut. Vad är sfp gränsvärden för tx/Rx? Är du innanför dessa?
Skickades från m.sweclockers.com
Nej, dem är inte tvättade/rengjorda eller omslipade.
All vår utrustning är fresh out of the box förutom core switchen.
Var har du för modellbeteckningar på de SFP du använde innan och nu?
En show Interface eller liknande kommande från switcharna hade med varit intressant.
Ja det är bra om vi kan få veta vilket fabrikat och modell av SFP det rör sig om. Dels för att se vad vi får ha för maximal dämpning på fiberlänken. Men också för att se vad ni använder för standard. Det går inte utläsa med ovanstående information. Om vi inte får det, så börjar det bli för mycket gissningsparametrar.
Vad kan vi ändå se med dessa nya SFP?
Med de förra SFPerna hade ni: 4,05 dB på ena fibern och 4,41 dB på den andra.
Med era nya SFPer har ni: 3,56 dB på ena fibern och 4,11 dB på den andra.
Låt säga att den på 4.05 är samma fiber som nu visar 3.56 och den som är 4.41 är den som visar 4,11.
Då har vi på den första fibern minskat dämpningen med 0,49 dB (4.05-3.56) och den andra med 0,3 dB. Detta enbart med att ni bytt SFPer och inte plockat runt med patchkablar etc?
Om vi också ser till vad ni fått för mätvärden från nätägaren så var det:
3,2 dB respektive 2,5 dB på ena fibern.
2,9 dB respektive 2,4 dB på den andra fibern.
Ert högsta värde på ena fibern var 4,11 dB. Om vi gissar att det är den som har högsta värdet i mätningen, så är det 4,11 dB - 2,9 dB vilket ger 1,21 dB kvar till era kablar och kontakter. Och den andra fibern blir då 3,56 - 2,9 = 0,66 dB kvar till era kablar och kontakter. Nu ser det betydligt bättre ut.
Att det plötsligt blir i snitt 0,4 dB lägre dämpning kan bero på flera saker. Dels kan ni ha blivit av med smuts som fanns i SFPerna. Eller har ni kanske gått från 1310 till 1550 i våglängd som används av SFPerna? Vi behöver ha fakta om SFPerna. Som skrevs ovan, så sänder dessa nya SFPer tydligen med lägre effekt. Men då får vi också en lägre mottagen effekt. Så när vi jämför denna nya utsända effekt och jämför med den mottagna, så ser vi ju att vi trots lägre uteffekt ändå har en LÄGRE dämpning än förut. Så det är i sig inget problematiskt att effekten är lägre. Det viktiga är att vi kan se HUR lågt det får vara för att mottagaren ska kunna använda signalen.
Så. Vi kan alltså konstatera att signalen som kommer fram förvisso är svagare än förut. Men samtidigt ser vi att dämpningen har minskat. Och framför allt - hur beter sig länken?
Först och främst vill jag tacka för alla hjälpfulla råd och information, därnäst vill jag fråga dig hur du räknar ut dämpningen till dB?
Vi använder oss av våglängden 1310.
Direkttronik verkar inte ha kvar samma SFPer som vi hade hemma, dem som är klassade för 10KM är på deras sida 20KM, trots samma art.nr.
Föregående, 2km:
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...
Nuvarande, 10km: (på direkttronik 20KM men är exakt samma art.nr)
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...
Kabel från patch till switch (bägge ändar):
optical fiber cable SM os2 9/12 5UM LSZH 2 0x2 0076 OM - Single mode
Switchar:
Core: EX4500 Juniper
Andra punkten: EX3300 Juniper.
Jag arbetar 2 dagar i veckan, och har examensarbete 2 dagar i veckan, idag arbetade jag så hade endast tillfälle för att boka in ett serviceavbrott, så förutom mätningen i Switchen så har jag inte hunnit undersöka tydligare, detta sker nästa vecka.
I samband med detta kommer vi slå på portsäkerheten för att se hur avbrott i tjänster framstår i samband med 802.1x och de nya SPFerna, samt göra en port-mirroring för att se om packet-loss % reducerats.
Från CORE-Switchen så kopplas fibern vidare, den möts sedan i någon nod hos leverantören, går tillbaka till en annan byggnad, kopplas vidare till vår byggnad längre bort sedan in i switchen.
CORE-SW --/--------NOD---------/----/--SW.
I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5
Corsair Mus och Tangentbord