Permalänk
Medlem

Löner IT Linköping

Hej!
Hur ser löneläget ut i Linköping för en systemutvecklare nuförtiden?
Ska kanske flytta ner från stockholm.
Har Runt 6-8års erfarenhet.
Jag kör mestadels java/kotlin, aws osv.

Är det konsult man ska satsa på eller finns det schyssta arbetsgivare som har en egen produkt?

Med vänlig hälsning,
Lefebvre

Permalänk
Medlem

Hej!

Det varierar mycket på kunskap, drivkraft, erfarenhet, personliga egenskaper, etc..
Men man kan i regel alltid kika på lite olika sidor för lön och statistik.

exempel:

SCB:
Här!

Lönestatistik.se:
Här!

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikiru:

Hej!

Det varierar mycket på kunskap, drivkraft, erfarenhet, personliga egenskaper, etc..
Men man kan i regel alltid kika på lite olika sidor för lön och statistik.

exempel:

SCB:
Här!

Lönestatistik.se:
Här!

Tack. Men tyvärr har jag aldrig tyckt de sidorna stämmer överens med verkligheten. De är alltid ganska låga, mot vad jag, och mina gamla skolkamrater har haft för lön genom åren.

Om jag säger såhär istället, är det bara en dröm att inte hamna under 50K/månad som utvecklare i Linköping?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Tack. Men tyvärr har jag aldrig tyckt de sidorna stämmer överens med verkligheten. De är alltid ganska låga, mot vad jag, och mina gamla skolkamrater har haft för lön genom åren.

Om jag säger såhär istället, är det bara en dröm att inte hamna under 50K/månad som utvecklare i Linköping?

Det är nog en dröm även i de större städerna. Men vem vet, ts kanske sitter på spetskunskap och erfarenhet, typ COBOL.

Runt 36-42 000kr skulle jag gissa är rimligt. Jag har knappt ett års erfarenhet och tjänar 31 000kr. Du kan ju ta en titt i denna Sweclockers tråden också: https://www.sweclockers.com/forum/trad/764637-vad-har-ni-i-lo...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är nog en dröm även i de större städerna. Men vem vet, ts kanske sitter på spetskunskap och erfarenhet, typ COBOL.

Runt 36-42 000kr skulle jag gissa är rimligt. Jag har knappt ett års erfarenhet och tjänar 31 000kr. Du kan ju ta en titt i denna Sweclockers tråden också: https://www.sweclockers.com/forum/trad/764637-vad-har-ni-i-lo...

I stockholm är det absolut ingen dröm med 50.000. Jag ligger en bra bit över det idag. Därav min fråga, så extremt mycket billigare levnadskostnader är det inte i Linköping jämnfört med Stockholm att motivera ett så stort lönetapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

I stockholm är det absolut ingen dröm med 50.000. Jag ligger en bra bit över det idag. Därav min fråga, så extremt mycket billigare levnadskostnader är det inte i Linköping jämnfört med Stockholm att motivera ett så stort lönetapp.

Om du sitter med "en bra bit över 50k" som sysutvecklare i java så skulle jag sitta kvar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Om du sitter med "en bra bit över 50k" som sysutvecklare i java så skulle jag sitta kvar...

Kan bara hålla med. TS ska nog inte ha någon tanke på att flytta till Linköping om TS inte vill ha en betydande sänkning av sin lön ivf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Hur menar du att det inte är mycket billigare i Linköping? Klart mat och liknande inte är någon skillnad, däremot bostadspriserna är ju markant billigare i Linköping jämfört med Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Du får det att låta som något ovanligt?
Har många gamla/nuvarande kollegor med runt samma lön som mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Kan bara hålla med. TS ska nog inte ha någon tanke på att flytta till Linköping om TS inte vill ha en betydande sänkning av sin lön ivf.

Jag är medveten om att jag skulle behöva sänka min lön, därav frågan i starten. Men iom att det finns en del stora bolag där trodde jag iaf inte att en nedgång till 40K var aktuellt utan som minst nånstans runt 50. Men det verkar tydligen omöjligt på de svar jag får här. Vilket är rätt deprimerande att lönerna är så dåliga i en stad som marknadsför sig som innovativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Hur menar du att det inte är mycket billigare i Linköping? Klart mat och liknande inte är någon skillnad, däremot bostadspriserna är ju markant billigare i Linköping jämfört med Stockholm.

Borde ha varit tydligare. Än av anledningarna till att flytta till Linköping skulle vara att vi får en villa för samma peng som vår lägenhet här. Så boende kostnaden skulle vara nästintill oförändrad för oss.

Permalänk
Medlem

@lefebvre: Klart det finns de som har den lönen och över det. Men bara för att du har 6-8 års erfarenhet och kan java/kotlin, aws osv så garanterar det dig inget. Allt handlar om vad du kan och vad företagen/företaget har behov av. Men det är väl bara du kontaktar de största företagen i Linköping och ser vad de erbjuder? Kanske har du någon specifik kompetens som just de är ute efter. Men en helt "vanlig" utvecklar kastar de nog inte pengar på om de inte måste.

Du får tänka på att de har ett universitet i Linköping där det utbildas rätt mycket personer med adekvata utbildningar för för det du jobbar med så troligen så är det inte så att det är katastrofbrist på personal. Även om det oftast låter så när diverse undersökningar görs. Fast då handlar det ju oftast om att du ska ha 5-10 års erfarenhet och bara vilja ha 25k i lön. Dessa är det ju alltid stor brist på

Sedan innebär väl inte en "innovativ stad" att en "kodslav" får hög lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Billigare självklart men inte billigt. Linköping är ändå Sveriges 5e största stad. Du får räkna med minst 5 miljoner för hus och lägenhet beror på var du bor men mellan 2-4 miljoner. Jag bor i Linköping och det är en dyr stad jämfört med mycket annat. Dock har jag inte någon sådan lön. Nu ångrar man att man hoppade av systemutveklarutbildningen jag gick på LiU

Vill man bo billigt kan man köpa hus på landet för 500k och ändå inte få längre pendlingsavstånd än vad många sol bor i utkanten av Stockholmsregionen har.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Du får det att låta som något ovanligt?
Har många gamla/nuvarande kollegor med runt samma lön som mig.

Sjäkvklart finns det folk som lyfter "för bra" löner för vissa tjänster men det betyder inte att alla (snittet) som har den tjänsten får samma lön. Nu menar jag absolut inte att du inte är värd din lön!

Det är möjligt att ni sitter på ett väldigt bra företag, att det var brist på arbetskraft när ni anställdes osv. Men det är nog inte så att alla sysutvecklare inom java har en bra bit över 50k, inte ens i stockholm.

Men sen är det ju inget som säger att du inte kan få samma lön på annan ort. Sök jobb och se vart du hamnar. Hittar du jobb som erbjuder liknande lön så är det ju bara att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Mat är såklart dyrare i Stockholm också. Ica på söder kostar betydligt mycket mer än Ica Maxi.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

får känslan av att du o dina kollegor har "köpts" kvar där ni är idag? Dvs att företaget höjt er lön mer än brukligt för att ni är oumbärliga för någon kund eller system. Om man hamnat i det läget så kan det vara svårt att ha kvar lönen även om man byter inom Stockholm.

Linköping är väl dessutom inte SÅ mycket billigare boende etc..

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Inte illa, trodde inte att AWS och Java kunde ge såpass mycket i Stockholm, det är vad jag jobbar med idag för ett stort globalt företag. Du har inte möjlighet till att jobba på distans?

Jag köpte ett hus på landet för 600k och allt är betalt så nu bor jag gratis, så min lön känns hög för mig men blir spännande att se vart man hamnar om några år.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

kan du inte jobba kvar med shlmslön och ändå flytta till Linköping? jobba merparten remote.

Jag jobbar i Sthlm men bor 18 mil utanför. Tar tåget ett par dagar i veckan till Sthlm och jobbar då på tåget så jobbtid. Åker 7, framme på kontoret i sthlm ca 8:45 och är då ofta först på kontoret. Stick 16 och hemma igen 18.

Win-win

Men jag vet inte hur lång tid tåget tar från Linköping. kanske inte funkar?

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj