AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Detta är dock helt ointressant för priserna kan ändras 2-3 ggr för räkna med att butikerna kommer kolla vad dom andra lägger sig och justera nära detta.

Var dum och nämnde till Netonnet att dom låg 500 kr under det listade 6390 på Prisjakt på 3900X och när jag var in senare idag och frågade om dom kunde ta hem den till måndag så sa dom att deras priser kan ändras tills på söndag.

Så antar att fler en jag varit in och frågat efter mitt inlägg om 5890 kr för 3900X och kanske om andra modeller som folk varit nyfikna på priset.

Men därför allt bestäms på Söndag och varorna först listas i datasystemen på butikerna är det först då vi vet.

Naaaaj, det skulle du inte ha sagt Äh dom är nog medvetna om det ändå och de brukar oftast ligga lägst ändå eller åtminstone bland de lägre priserna. Intressant att de gav dig ett pris som var hela 500 kr billigare. Du frågade inte om de andra processorerna när du ändå va där?

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kapacitet är inte allt, b450 mortar genererar 20w vid 125A, b450 tomahawk vid samma ampere genererar 18w värme, mortar har lite sämre effektivitet på sina MOSFETs jämfört tomahawk. Ingen jätteskillnad dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Så, sammantaget med kylflänsen för SOC-VRM så kanske det är Tomahawk som är lite lite vassare prestanda/krona. Jag har inget emot ATX så jag skulle tagit Tomahawk.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

btw, var inne på på det tyska forumet där de läcktes lite info/"recension" och hittade dessa priser:

https://www.alternate.de/AMD/Ryzen-5...roduct/1553394
https://www.alternate.de/AMD/Ryzen-7...roduct/1553396
https://www.alternate.de/AMD/Ryzen-7...roduct/1553397
https://www.alternate.de/AMD/Ryzen-9...roduct/1553398

Rätt galet att de säljer en 3800X för €429 - OBS, kan ingen tyska och vet ej om det är en legit återförsäljare

Källa: https://www.forum-3dcenter.org/vbulletin/showthread.php?t=586...

EDIT: de har tagit ner produkterna från sidan tyvärr

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av milk^:

btw, var inne på på det tyska forumet där de läcktes lite info/"recension" och hittade dessa priser:

https://www.alternate.de/AMD/Ryzen-5...roduct/1553394
https://www.alternate.de/AMD/Ryzen-7...roduct/1553396
https://www.alternate.de/AMD/Ryzen-7...roduct/1553397
https://www.alternate.de/AMD/Ryzen-9...roduct/1553398

Rätt galet att de säljer en 3800X för €429 - OBS, kan ingen tyska och vet ej om det är en legit återförsäljare

Källa: https://www.forum-3dcenter.org/vbulletin/showthread.php?t=586...

Det är ju ungefär samma pris som Sverige. Glöm inte att räkna på Svensk skatt, tyskland har endast 19%.

Så det blir en bit över 4800 kronor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Det har du helt rätt i! Bara lite kinkig över de priser vi sett hittills på 3700X, kanske blir positivt överraskad på söndag.

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

hmm insåg just nu att mina corsair lpx 3200mhz minnen kanske kommer kunna köras i sina 3200mhz istället för 2993mhz som nu är max

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Lördag kommer vara den längsta dagen på längeeeeeeeee

Permalänk
Medlem

Navi 5700. 349 Usd
Navi 5700XT. 399 Usd
Anniversy Edition. 449 USD

https://www.eteknix.com/amd-announces-radeon-rx-5700-xt-with-...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@DJ_Datte: Sant

Personligen tycker jag man borde helt skippa medel FPS och bara visa minimum. Är det det som säger hur mjuk upplevelse man har.

Finns flera exempel där intel "vinner" med kanske 170 fps medel men minimum är 90 mot en AMD som har 130 medel men minimum på 110 fps.

Problemet uppkommer ju om t.ex. en processor dimper ned i 15 FPS under en microsekund för att sedan hålla säg klara 150 FPS resten av rundan medan en annan processor inte dimper ned i 15 FPS (säg pga. en dåligt renderad scen som uppkommer 1 av 100 ggr) men flaskar GPUn så kraftigt att man bara får ut 90 FPS i samma runda. Skulle man bara visa lägsta så skulle du bara se att den CPU som annars är överlägsen bara "levererar 15 FPS" medan den sämre presterande kanske leverar 60 som minst. Då blir ju allt skevt ändå.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Problemet uppkommer ju om t.ex. en processor dimper ned i 15 FPS under en microsekund för att sedan hålla säg klara 150 FPS resten av rundan medan en annan processor inte dimper ned i 15 FPS (säg pga. en dåligt renderad scen som uppkommer 1 av 100 ggr) men flaskar GPUn så kraftigt att man bara får ut 90 FPS i samma runda. Skulle man bara visa lägsta så skulle du bara se att den CPU som annars är överlägsen bara "levererar 15 FPS" medan den sämre presterande kanske leverar 60 som minst. Då blir ju allt skevt ändå.

Därför en frametime graf är det absolut bästa, då syns alla renderingstider utan avjämning till medel fps vilket all fps är för en given tidpunkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Därför en frametime graf är det absolut bästa, då syns alla renderingstider utan avjämning till medel fps vilket all fps är för en given tidpunkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Korrekt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kommer sweclockers recension av 3000x serien släppas på söndag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Kommer sweclockers recension av 3000x serien släppas på söndag?

15.00 CEST på Söndag går NDAt ut. SweC brukar ha en recension uppe 10-15 minuter efter NDAt gått ut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Jag antar vi diskuterar min. fps som framräknat i riktiga tester, där det handlar om att cpu el gpu är bottlenecked, som har sett till att deras maskiner inte har random saker körandes i bakgrunden, och att testerna går att göra om många gånger med samma resultat. Inte random drops till 0 för att en konstig usb drivis som inte har något relaterat till det man tester frös

jag brukar köra 3ggr, och ser dessa drops lite överallt och nej det handlar inte om usb-drivisar, eller bottleneckad cpu eller gpu. det är vad msi afterburner plockar fram till mig som min-fps, nu kanske de "riktiga testerna" som du pratar om använder något annat program.
jag brukar mer koncentrera mig på hur känslan i spelet är samtidigt.

world war z testade jag häromdagen, det hackade (små stutters) som bara den på både min intel och ryzen i dx11, men körde man vulkan så var det som smör. men även där fick jag en låg min fps, fastän det aldrig märktes något konstigt när man spelade, så dessa min fps känner jag är helt oväsentliga, kolla på frametime istället i msi afterburner, för där kan man se spikarna lätt när det små-hackar i spelen (och dessa märks tydligt när man spelar dessutom)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag percentiler är lättare än frametimegraf.
Min
1%
5%
Medel
Standardavvikelse
Är för mig mest tydligt.

Permalänk
Medlem

Någon tysk sida som missa vilken dag de kunde släppa testerna: https://imgur.com/a/YkoOCgM

3700x är tydligen mellan 20-30% snabbare än 2700x i spel, en mindre förbättring...

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas: Om jag byter så blir det sannolikt en 3700X, förhoppningsvis går den att överklocka likvärdigt eller marginellt sämre än 3800X.

3900X väljer jag nog bort därför att den dagen 12 trådar är behövligt så kommer det finnas snabbare produkter på marknaden.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

En spekulation om priserna.
Med tanke på att det inte var några problem att dra av $50 ifrån GPU:erna när Nvidia släppte nya kort.
Kan det vara så att AMD inte tillåter att man går ut med priser på hemsidor för att kunna sänka priserna ifall Intel / Nvidia skulle få för sig att sänka sina priser inför lanseringen av Zen2?.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Ibymafayhas: Om jag byter så blir det sannolikt en 3700X, förhoppningsvis går den att överklocka likvärdigt eller marginellt sämre än 3800X.

3900X väljer jag nog bort därför att den dagen 12 trådar är behövligt så kommer det finnas snabbare produkter på marknaden.

Mvh

Jag trode inte jag behövde 8 core heller men fy fan vad det var kul med extra cores helt plötsligt gick det att alt tabba från ett mmorpg spel o titta på youtube utan minsta hack. Man märkte hur allting bara fungerade smooth. Jag vill kunna handbreaka och spela samtidigt tex så det blir en 12 core fet värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

En spekulation om priserna.
Med tanke på att det inte var några problem att dra av $50 ifrån GPU:erna när Nvidia släppte nya kort.
Kan det vara så att AMD inte tillåter att man går ut med priser på hemsidor för att kunna sänka priserna ifall Intel / Nvidia skulle få för sig att sänka sina priser inför lanseringen av Zen2?.

Så är det absolut, de konkurrerar med två giganter med (i jämförelse) begränsade resurser, de måste få ut så mycket de kan, samtidigt som de konkurrerar starkt och förhoppningsvis ser bra ut till slutkonsument, och får en bra start på sin försäljning. Både Intel o nVIDIA, med alla dess problem, hade kunnat droppa priser ner till 0% vinst o blöda pengar ett tag medans de stoppar AMD att ta marknadsandelar.

AMDs starkaste kort i CPU marknaden är att folk kan behålla sina moderkort, det gör att deras marknaddel blir bara större o större, utan att resettas varje gång de släpper en ny gen, då folk annars bytar båda m/B o cpu, o kan då mycket lättare skifta lojalitet. Intels största anledning att inte göra så är att de gör en relativt stor extra vinst i consumer marknaden genom att sälja chipsets, och håller sina moderkortspartners glada för de får sälja överprisade moderkort samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Jag trode inte jag behövde 8 core heller men fy fan vad det var kul med extra cores helt plötsligt gick det att alt tabba från ett mmorpg spel o titta på youtube utan minsta hack. Man märkte hur allting bara fungerade smooth. Jag vill kunna handbreaka och spela samtidigt tex så det blir en 12 core fet värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns andra roliga saker man kan prova sig fram när dessa släpps. AMD har framhållit att latensen mellan CCX är mycket bättre nu, och beroende på prestanda tester, så kan man göra nått crazy som tex aktivera två cores per CCX i en 3900X, o få en otroligt strömeffektiv / överklockningsbar 8 core som har 16MB cache per varje två cores, vilket kan resultera i intressanta benches. Så klart, måste testas

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Jag trode inte jag behövde 8 core heller men fy fan vad det var kul med extra cores helt plötsligt gick det att alt tabba från ett mmorpg spel o titta på youtube utan minsta hack. Man märkte hur allting bara fungerade smooth. Jag vill kunna handbreaka och spela samtidigt tex så det blir en 12 core fet värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det stämmer inte alls, faktum är att zen/+ uppvisar mer seghet/tröghet i win än intel cpuer när man ex tabbar ut från ett spel och in i säg ett dokumment med prestanda siffror från fraps/afterburner. zen/+ helt enkelt är för seg(höga latenser) kontra intel för sådana plötsliga händelser, e ju därför amd fortfarande släpar efter i spel/databaser.

Det är ju helt annorlunda när man belastar hela cpun fullt ut med som du säger stream/rendering + spel men man märker av att zen/+ fortfarande har issues i vissa laster.

får se om zen2 förbättrar detta avsevärt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Installerade det nya bioset för Crosshair VII, det är AGESA 1.0.0.2 men PBO Overdrive funktionen med +0-200MHz som finns i bios för Prime Pro saknas fortfarande. Det verkar som att man måste vänta på en ny version av Ryzen Master för att kunna använda den funktionen(AMD har sagt att det skall gå att aktivera i Ryzen Master). Eller så vill Asus sälja fler Crosshair VIII så man gimpar Crosshair VII litegrann. Prime Pro behöver man inte gimpa för den är redan gimpad med sin 240A VRM.

edit. dessutom är bioset lite trasigt, för mus fungerar inte i det, så räkna med att det bör komma ett nytt snart.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Installerade det nya bioset för Crosshair VII, det är AGESA 1.0.0.2 men PBO Overdrive funktionen med +0-200MHz som finns i bios för Prime Pro saknas fortfarande. Det verkar som att man måste vänta på en ny version av Ryzen Master för att kunna använda den funktionen(AMD har sagt att det skall gå att aktivera i Ryzen Master). Eller så vill Asus sälja fler Crosshair VIII så man gimpar Crosshair VII litegrann. Prime Pro behöver man inte gimpa för den är redan gimpad med sin 240A VRM.

https://1.bp.blogspot.com/-sgochxbdz64/XSBbvr90sYI/AAAAAAAA4XY/F3av5ScoWGYGeGK1t-rkjBGLqYY1rVNEACLcBGAs/s1600/cachemem.png

Asus verkar dock visa olika options beroende på CPU, jag har jämfört tex mitt moderkort (Asus Zenith Extreme) och den har olika options med mina 1950X vs youtubers som har 2950X (fast samma bios/etc). Så det kan mycket möjligt vara nått du får se när du sätter in en 3-series CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Fast det stämmer inte alls, faktum är att zen/+ uppvisar mer seghet/tröghet i win än intel cpuer när man ex tabbar ut från ett spel och in i säg ett dokumment med prestanda siffror från fraps/afterburner. zen/+ helt enkelt är för seg(höga latenser) kontra intel för sådana plötsliga händelser, e ju därför amd fortfarande släpar efter i spel/databaser.

Det är ju helt annorlunda när man belastar hela cpun fullt ut med som du säger stream/rendering + spel men man märker av att zen/+ fortfarande har issues i vissa laster.

får se om zen2 förbättrar detta avsevärt.

Vet ej jag kom från 2600k overclockad till 4.8ghz när jag öppnade youtube tog det bra 10 sekunder att bara maximera om man samtidigt var inne i ett spel. Gammal cpu ja men fortfarande bra drag i den frekvensen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Fast det stämmer inte alls, faktum är att zen/+ uppvisar mer seghet/tröghet i win än intel cpuer när man ex tabbar ut från ett spel och in i säg ett dokumment med prestanda siffror från fraps/afterburner. zen/+ helt enkelt är för seg(höga latenser) kontra intel för sådana plötsliga händelser, e ju därför amd fortfarande släpar efter i spel/databaser.

Det är ju helt annorlunda när man belastar hela cpun fullt ut med som du säger stream/rendering + spel men man märker av att zen/+ fortfarande har issues i vissa laster.

får se om zen2 förbättrar detta avsevärt.

Är det något man märker eller är det endast mätbart? Jag kommer inte ihåg hur det var med min 8700k men reagerade aldrig på att tabba var segare nu när jag bara har min 1600 kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Installerade det nya bioset för Crosshair VII, det är AGESA 1.0.0.2 men PBO Overdrive funktionen med +0-200MHz som finns i bios för Prime Pro saknas fortfarande. Det verkar som att man måste vänta på en ny version av Ryzen Master för att kunna använda den funktionen(AMD har sagt att det skall gå att aktivera i Ryzen Master). Eller så vill Asus sälja fler Crosshair VIII så man gimpar Crosshair VII litegrann. Prime Pro behöver man inte gimpa för den är redan gimpad med sin 240A VRM.

edit. dessutom är bioset lite trasigt, för mus fungerar inte i det, så räkna med att det bör komma ett nytt snart.

https://1.bp.blogspot.com/-sgochxbdz64/XSBbvr90sYI/AAAAAAAA4XY/F3av5ScoWGYGeGK1t-rkjBGLqYY1rVNEACLcBGAs/s1600/cachemem.png

Nyaste bios på x470-i var också helt trasigt.
Musen funkar inte och jag kan inte överklocka som innan så jag hoppas på ett nytt bios nu typ.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Så taggad på att se skillnaden när jag byter till 3700X från min ej överklockade 1600 (fick riktigt dåligt ex).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

AMDs starkaste kort i CPU marknaden är att folk kan behålla sina moderkort, det gör att deras marknaddel blir bara större o större, utan att resettas varje gång de släpper en ny gen, då folk annars bytar båda m/B o cpu, o kan då mycket lättare skifta lojalitet. Intels största anledning att inte göra så är att de gör en relativt stor extra vinst i consumer marknaden genom att sälja chipsets, och håller sina moderkortspartners glada för de får sälja överprisade moderkort samtidigt.

Att behålla moderkorten är en stark sida ja, men det är ju en sanning med modifikation då jag till exempel måste köpa nytt moderkort om jag vill kunna köra en 3900x/3950x, då mitt nuvarande B450 moderkort troligen inte har VRM som riktigt klarar av den uppgiften utan att svettas. Detta vet vi dock inte helt förrens tester släpps där man testar en 3900x på ett "sämre" moderkort.

Sedan har ju AMD enbart sagt att de ska ge stöd fram till 2020, vilket kanske innebär att Zen2 är det sista som släpps på AM4.
DDR5 kommer att vara en del av marknaden nästa år, och definitivt 2021, så då behövs det en ny socket oavsett och nya moderkort.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz