AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejonpojken:

Får mitt moderkort och 3900X från inet imorron. Hade extrem tur och fick en processor paketerad och skickad på fredagen några timmar efter att jag beställde när de var slutsålda. Hur det fungerar har jag ingen aning men jag klagar inte.

Hur lyckades du lägga en beställning på en vara som inte fanns i lager?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Hur länge är man villig att slösa med 16 PCIe-banor till grafikkortet, när 8 räcker och blir över?

Jag tror att samtliga tillverkare vill gå över till högre PCIe-versioner, så fort det bara går...

Skrivet av JonasT:

Jag ser inte övergången till PCI Express 4.0 som något negativt, utan snarare tvärtom. Dubblerad bandbredd per bana är väldigt välkommet och vi kommer säkerligen komma till en punkt där den ökade överföringshastigheten blir en nödvändighet för att inte strypa kraften hos framtidens grafikkort. Sen finns det massa andra fördelar som utökade möjligheter till högpresterande lagring och inte minst att reducera flaskhalsen i kommunikationen mellan processorn och enheter som är kopplade till styrkretsen.

Det jag dock vill komma fram till är att man inte ska stirra sig blind på en syntetiskt testprogram som använder en specifik arbetslast vars enda syfte är att bombardera PCI Express-bussen med tillräckligt mycket data för att mätta den. Det finns säkert en del som ögnar igenom en recension, ser diagrammet för 3DMark PCI Express Feature Test och via det kommer till slutsatsen att de absolut måste ha PCI Express 4.0 på sitt moderkort för annars kommer spelprestandan hos exempelvis ett Radeon RX 5700 XT att bli grovt lidande – något som absolut inte är sant med en "riktig" arbetslast från ett spel.

Detta kommer att bli särskilt viktigt nu i sommar samt till hösten när många står inför beslutet vilket moderkort de ska köpa till sin Ryzen 3000-processor. Jag säger inte att man inte ska köpa ett moderkort med X570, men tar man sikte på mellanklassen och exempelvis en Ryzen 5 3600 blir det lite skev kostnadsfördelning att lägga lika mycket, eller i de flesta fallen mer, på moderkortet än vad man pungade ut för processorn, och speciellt då när en B450-bräda för bråkdelen av kostnaden kan göra jobbet lika bra för 9 av 10 användare.

Förhoppningsvis dyker styrkretsen B550 (eller vad den nu kommer att heta) upp någon gång efter årsskiftet, och då behöver man inte längre välja bort PCI Express 4.0-stöd för att komma ner i kostnad på moderkortet. Men fram tills dess är det dock ett val som måste göras, och jag tror (önskar att jag hade en magisk kristallkula) att riskerna att hållas tillbaka av PCI Express 3.0 för grafikkort är förhållandevis liten de närmaste åren.

Tack för en grundlig och uttömmande genomgång av läget!

Ja, PCIe 3.0 räcker till, men kräver 16 banor.

Men det jag försökte peka på är att det är slöseri att använda merparten av CPUns PCIe-banor till GPUn.
När det med högre PCIe-versioner kommer att räcka med 8 banor, vilket potentiellt frigör fler "ostrypta" banor till M.2 diskar mm.

Tillverkarna har här ett tydligt incitament att driva på utvecklingen mot högre PCIe-versioner.

Mitt inlägg var avsett som en allmän reflektion, och inte som reklam för x570.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av vendelt:

Hur lyckades du lägga en beställning på en vara som inte fanns i lager?

Det är väl bara att klicka "köp" och så vipps har du förbokat? Gå in på inet och kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Kör 2x8Gb Trident Z 3200 CL14-kit med 3900X i väntan på de två extra som är på väg...

Kört den i 3600 1:1 med 16-14-14-14 i 1,35V med en minnesfördröjning på 68,7ns.

Lyckats att klocka till 3400 med CL14 på 1,4V men den vägrar köra 3600 i CL15...

Hmm... Gick att klocka den till 3600, tom 3733 i CL14 med lite högre spänning, 1,45+.
Dock så märkte man inte av det så mycket på minnesfördröjningen.
Ligger fortfarande på 68,5ns.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Hmm... Gick att klocka den till 3600, tom 3733 i CL14 med lite högre spänning, 1,45+.
Dock så märkte man inte av det så mycket på minnesfördröjningen.
Ligger fortfarande på 68,5ns.

B-die älskar spänning och du får för varje ,05v en bra ökning, något du ska kika på är subtimings och fintrimma dom. Akta för att ta i för hårt bara, 1.45v bör vara rätt riskfritt dock, kört de själv i två år och då brukar man inte behöva extra kylning på minnena heller.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

B-die älskar spänning och du får för varje ,05v en bra ökning, något du ska kika på är subtimings och fintrimma dom. Akta för att ta i för hårt bara, 1.45v bör vara rätt riskfritt dock, kört de själv i två år och då brukar man inte behöva extra kylning på minnena heller.

Är Gskill Trident Z också Samsung B-dies beställt CL16 3600 mhz kit av dessa.
@tellus82

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Är Gskill Trident Z också Samsung B-dies beställt CL16 3600 mhz kit av dessa.
@tellus82

Kolla B-Die finder:

https://benzhaomin.github.io/bdiefinder/

Men, ja, alla 2x8GB kit av dom är B-Die. Och alla är 8.9ns. Bör klocka bra.

Visa signatur

|| 9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5080 TUF OC(450W) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear.1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII Ext. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3070 FTW Ultra || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kolla B-Die finder:

https://benzhaomin.github.io/bdiefinder/

Men, ja, alla 2x8GB kit av dom är B-Die. Och alla är 8.9ns. Bör klocka bra.

Tackar så mycket för den infon

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejonpojken:

Det är väl bara att klicka "köp" och så vipps har du förbokat? Gå in på inet och kolla.

Ett annat tips kan vara ett sätta bevakning på lagerstatusen lite här och var. Jag fick en 3900x jag hade bokat sedan tidigare skickad i fredags från INET, men hann även beställa ytterligare en till kontoret. Båda ramlade in på det lokala postombudet igår!

Om man orkar med lite meck och vill ha sin processor så fort som möjligt kan man även lägga beställningar hos flera butiker, som man sedan avbokar så fort man får bekräftelse att en order har fyllts på någon av butikerna.

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Markusas:

Monterat MSI ACE i mitt O11 Dynamic nu i väntan på att 3900X ska dyka upp.
Noterade att en av de nio skruvarna som sätter moderkortet på plats (Den i mitten på mittenraden) är gömd under chipset/m.2-kylflänsen och inte går att skruva i utan att ta bort hela heatzinken och fläkten.

Kollade runt lite och det verkar som att x570-korten från ASUS har samma dilemma.
Känns som ett märkligt val då det i min värld är den som är "viktigast" för att lasta av tyng från grafikkortet?
Eller är detta inget problem?

@anders190 hur gjorde du med ditt Pro Carbon? Tog du bort stand-offen helt eller?

Hej!
Jag har varit lite frånvarande från forumet senaste dagarna, stökiga grannar och har inte haft energi att läsa forumet. Men såg att jag citerats.

Det är det fästhålet vid översta PCIe x16-kortplatsen alltså? I mitt chassi satt det en plastdistans, eller vad jag tror är av plast, ingen skruv eller liknande, vid just detta hål sedan mitt gamla Asus Z170-moderkort så använde samma även här. Nu har jag heller inte satt tillbaks PCI-e kylflänsen som normalt täcker denna, men kommer troligen göra detta när jag är in och pillar nästa gång. Den är skruvad och lätt att ta bort, förutsatt att inget sitter ivägen då hehe.

Men som du säger vore det nog bra om det mittersta fästhålet i moderkortet faktiskt var fixerat, såvida det inte är bättre att den teoretiskt är lite mer slapp och flexig i mitten? Jag är lite osäker här faktiskt.

Lite svårt att se på bilden men om man måste lossa så mycket för att komma åt skruven så förmodar jag att MSI och ASUS förhoppningsvis tänkt till kring placeringen här. Eller har ni hittat något svar under dagen kanske?

Permalänk
Medlem

Framgår inte vilken agesa Roman menar 1.0.0.3, eller 1.0.0.3AB, det finns en A och en AB, A är endast första patchen & AB är bägge patcherna för just boost beteende. Sen verkar Roman ha missupfattat vad max boost menas, han kör genomgående all core tester för att se om han kan nå 4.6GHz single core boosten, hmm... (i slutet körde han ett single core test)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejonpojken:

Haha var visst lite trött där. Ja du har ju helt rätt. Vilken tur man kan ha ändå, själv väntar jag fortfarande på Webbis men funderar på att kanske lägga en spontanorder hos inet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Men det jag försökte peka på är att det är slöseri att använda merparten av CPUns PCIe-banor till GPUn.
När det med högre PCIe-versioner kommer att räcka med 8 banor, vilket potentiellt frigör fler "ostrypta" banor till M.2 diskar mm.

Det kan du egentligen redan göra, eftersom många moderkort har 2 st. PCIe-portar anslutna till processorns PCIe-linor som kan köras i x8/x8. Så om du använder en PCIe->M.2-adapter i den andra PCIe-porten så får du just den situationen. Däremot tror jag inte att Ryzen klarar av att dela upp PCIe-banorna så att man kan köra två M.2 SSDer i en PCIe-port likt Intels Z370/390 kan göra, så det blir lite slöseri med PCIe-banor att ansluta en x4 M.2 till en x8-port.

Men X570 har förutom PCIe 4.0 också betydligt mer PCIe-banor tillgängliga, 16 st. PCIe 4.0 jämfört med 8 st. PCIe 2.0 för X370/470. Så behovet att ta av grafikkortets PCIe-banor är mycket mindre med X570, medan det är en nödvändighet med X370/470 om man vill ha mer än en M.2 PCIe 3.0 SSD eftersom de styrkretsarna endast har 8 st. PCIe 2.0-banor.

Så det hade absolut kunnat vara en idé att använda färre PCIe-banor till grafikkortet för att få fler över till annat, men X570 gör att det sällan blir nödvändigt. Det kanske blir mer relevant med B550, vi får se. Andelen användare som vill kunna använda flera M.2 SSDer kommer troligtvis öka rätt rejält under de kommande åren när allt fler uppgraderar sin nuvarande M.2 SSD, och hellre har fortsatt nytta av den gamla istället för att bara slänga den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vendelt:

Ni som fortfarande väntar på era beställningar, har ni hört nåt från butikerna om orderstatus? Hoppas något händer under den kommande veckan...

Väntar på komplett's uppgraderingspaket, som enligt order är "beställd, bekräftad i lager 18 jul". Har inte orkat besvärat supporten för att höra om de vet något mer, då jag antar att alla kunder frågar och de inte kan göra något åt det.
Så får väl se på torsdag om de lyckas skicka iväg något.

Återstår också att se om jag får kalla fötter för 3800x innan dess :). Såg att 3700x finns i lager så kanske lika bra att ta den istället, men ram minnen verkar ändå vara slut överallt.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

https://youtu.be/tlUE8GlkbGA

Framgår inte vilken agesa Roman menar 1.0.0.3, eller 1.0.0.3AB, det finns en A och en AB, A är endast första patchen & AB är bägge patcherna för just boost beteende. Sen verkar Roman ha missupfattat vad max boost menas, han kör genomgående all core tester för att se om han kan nå 4.6GHz single core boosten, hmm... (i slutet körde han ett single core test)

Verkar vara en fix med bios innan vi kan se full potential i de nya cpuerna. tycker dock den fungerar bra med mitt gamla moderkort (asus prime x370 pro).
finns dock lite små hicups jag stött på men det kan lika gärna vara windows 10 som jag är extremt ovan vid men med tanke på att i princip vid alla stora uppdateringar dom släpper så blir det bara fel så kan de nog mycket väl vara 10an...saknar redan 7an.

måste testa boosten vid olika volt - offsets vid tillfälle då man kan få dålig prestanda vid allt för mycket volt avdrag trots att den boostar bra och har bra temps.
kanske för låg volt helt enkelt inte "trycker på" ordentligt.
kan köra med så hög offset som 0.1875 men dragit ned lite till 0.1500 sedan fallout 4 bettede sig riktigt underligt, kraftiga fps drops, ned till ca 5 fps och konstiga frysningar och det trots att den kunde tugga prime 95 i timmar.
har upplevt det på min gamla i5 2500k också, krashade i vila/ lättare saker men pumpade prime 95 i dygn utan problem.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Verkar vara en fix med bios innan vi kan se full potential i de nya cpuerna. tycker dock den fungerar bra med mitt gamla moderkort (asus prime x370 pro).
finns dock lite små hicups jag stött på men det kan lika gärna vara windows 10 som jag är extremt ovan vid men med tanke på att i princip vid alla stora uppdateringar dom släpper så blir det bara fel så kan de nog mycket väl vara 10an...saknar redan 7an.

måste testa boosten vid olika volt - offsets vid tillfälle då man kan få dålig prestanda vid allt för mycket volt avdrag trots att den boostar bra och har bra temps.
kanske för låg volt helt enkelt inte "trycker på" ordentligt.
kan köra med så hög offset som 0.1875 men dragit ned lite till 0.1500 sedan fallout 4 bettede sig riktigt underligt, kraftiga fps drops, ned till ca 5 fps och konstiga frysningar och det trots att den kunde tugga prime 95 i timmar.
har upplevt det på min gamla i5 2500k också, krashade i vila/ lättare saker men pumpade prime 95 i dygn utan problem.

Jag tror fortfarande du har alldeles för mycket offset, -0.05-0.10V kommer troligen prestera bättre men ändå ta udden av stock temperaturerna lite grann lagom

Visa signatur

|| 9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5080 TUF OC(450W) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear.1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII Ext. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3070 FTW Ultra || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hej!
Jag har varit lite frånvarande från forumet senaste dagarna, stökiga grannar och har inte haft energi att läsa forumet. Men såg att jag citerats.

https://asset.msi.com/resize/image/global/product/product_10_20190527133015_5ceb75e78257b.png62405b38c58fe0f07fcef2367d8a9ba1/1024.png

Det är det fästhålet vid översta PCIe x16-kortplatsen alltså? I mitt chassi satt det en plastdistans, eller vad jag tror är av plast, ingen skruv eller liknande, vid just detta hål sedan mitt gamla Asus Z170-moderkort så använde samma även här. Nu har jag heller inte satt tillbaks PCI-e kylflänsen som normalt täcker denna, men kommer troligen göra detta när jag är in och pillar nästa gång. Den är skruvad och lätt att ta bort, förutsatt att inget sitter ivägen då hehe.

Men som du säger vore det nog bra om det mittersta fästhålet i moderkortet faktiskt var fixerat, såvida det inte är bättre att den teoretiskt är lite mer slapp och flexig i mitten? Jag är lite osäker här faktiskt.

Lite svårt att se på bilden men om man måste lossa så mycket för att komma åt skruven så förmodar jag att MSI och ASUS förhoppningsvis tänkt till kring placeringen här. Eller har ni hittat något svar under dagen kanske?

https://asset.msi.com/resize/image/global/product/product_8_20190527093622_5ceb3f1621047.png62405b38c58fe0f07fcef2367d8a9ba1/1024.png

Precis, fick svar från en moderator på MSIs forum och han sa att jag ska ta bort distansen där och bara köra med 8 skruvar/distanser.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Litet tips för er som kör ComboPI AGESA & har strul med minneshastighet, jag testade nyss att göra en full reset til defaults & sen vart de inte lika kul att klocka minnen, tidigare laddade jag bara sparad profil & kollade inte hur denna bios betedde sig mer specifikt. Det som inträffade var att jag noterade två saker. Detta kan vara hyperspecifikt för mitt kort & just ihop med en 1800x men hur som.

Alla drive strength värden var satta helt käpprätt åt skogen, istället för ca 24 ohm som det borde vara för ClkDrv, AddrCmdDrv, CsOdtDrv och CkeDrv var alla satta till 120 ohm, detta oavsett minneshastighet (du hittar dessa under CAD BUS settings), Samma med terminerings motstånden för IMC'n, de hade värden som var lite si & så, exempelvis RTT_NOM som bör ligga på RZQ/7 (34ohm) och RTT_PARK på RZQ/5 (48ohm) även ProcODT var käpprätt med 120, det bör ligga inom 40-60 eller 80 som mest, AMD själva rekommenderar inget över 80. Efter att manuellt satt dessa igen så klockar minnena åter precis som vanligt med exakt lika låga latenser som vanligt. Det kan alltså vara värt att kolla in dessa värden & se ifall ditt mobo också sätter dom helt åt skogen. Bara som en liten brasklapp så kan dessa värden skilja markant på Zen2, finns ännu mycket lite info att tillgå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kan du egentligen redan göra, eftersom många moderkort har 2 st. PCIe-portar anslutna till processorns PCIe-linor som kan köras i x8/x8. Så om du använder en PCIe->M.2-adapter i den andra PCIe-porten så får du just den situationen. Däremot tror jag inte att Ryzen klarar av att dela upp PCIe-banorna så att man kan köra två M.2 SSDer i en PCIe-port likt Intels Z370/390 kan göra, så det blir lite slöseri med PCIe-banor att ansluta en x4 M.2 till en x8-port.

Det är just pga detta som jag längtar efter en seriös test av MSI's Creation eller Godlike-kort. De kommer med en M.2-adapter som rymmer 2st enheter, så det ser ju ut som tanken är att man ska köra dem i x8. Jag hittar ingen bekräftelse än på hur de faktiskt fungerar, dock.

I Intel-fallet handlar det om BIOS och politik om jag förstått det hela rätt, och inte hårdvara. BIOS måste supporta s.k. PCIe Bifurcation för att kunna splitta upp flera enheter som i fallet M.2-adaptrar (med >1 M.2 slot på, alltså). Det funkar fint med X299 t.ex. (och alla Xeon) men inte alls med Z370/390. Har du sett/hört att det fungerar med nåt mainstream-kort? Berätta gärna i så fall, jag försökte verkligen få det att fungera med Z370 men det verkade helt kört.

Åter till AMD så har jag sett att bifurcation funkar på X399-moderkort. Ej testat själv men det finns ett par tester där folk framgångsrikt kör det.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag tror fortfarande du har alldeles för mycket offset, -0.05-0.10V kommer troligen prestera bättre men ändå ta udden av stock temperaturerna lite grann lagom

helt stock med turbo så toppade den 93 grader vilket känns lite mycket, vad är egentligen safe temperaturer 24/7? med offset på 0,8750
så hade jag ca 70 grader, vid 0,15 ligger jag runt 75, vet inte vad jag ligger på dom andra min en vild gissning är runt 80+(har för mig att jag testade på 0,1 och då låg jag på 82)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

helt stock med turbo så toppade den 93 grader vilket känns lite mycket, vad är egentligen safe temperaturer 24/7? med offset på 0,8750
så hade jag ca 70 grader, vid 0,15 ligger jag runt 75, vet inte vad jag ligger på dom andra min en vild gissning är runt 80+(har för mig att jag testade på 0,1 och då låg jag på 82)

82 är inte så farligt med tanke på att det är torture test, så varmt blir det aldrig vid normal användning. Du får jämföra hur mycket prestanda du tappar på -0-15 vs -0.1V men om du slipper stutter i spel så är det klart värt lite högre temp.

Det kanske är en konspiration för att få alla att köpa 360 rad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får se om Robert Hallock nappar på en tweet, frågade han rakt ut om just CAD BUS värden som är ok för Zen2, likaså termineringsvärden. Förhoppningsvis kanske man kan få ett svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Litet tips för er som kör ComboPI AGESA & har strul med minneshastighet, jag testade nyss att göra en full reset til defaults & sen vart de inte lika kul att klocka minnen, tidigare laddade jag bara sparad profil & kollade inte hur denna bios betedde sig mer specifikt. Det som inträffade var att jag noterade två saker. Detta kan vara hyperspecifikt för mitt kort & just ihop med en 1800x men hur som.

Alla drive strength värden var satta helt käpprätt åt skogen, istället för ca 24 ohm som det borde vara för ClkDrv, AddrCmdDrv, CsOdtDrv och CkeDrv var alla satta till 120 ohm, detta oavsett minneshastighet (du hittar dessa under CAD BUS settings), Samma med terminerings motstånden för IMC'n, de hade värden som var lite si & så, exempelvis RTT_NOM som bör ligga på RZQ/7 (34ohm) och RTT_PARK på RZQ/5 (48ohm) även ProcODT var käpprätt med 120, det bör ligga inom 40-60 eller 80 som mest, AMD själva rekommenderar inget över 80. Efter att manuellt satt dessa igen så klockar minnena åter precis som vanligt med exakt lika låga latenser som vanligt. Det kan alltså vara värt att kolla in dessa värden & se ifall ditt mobo också sätter dom helt åt skogen. Bara som en liten brasklapp så kan dessa värden skilja markant på Zen2, finns ännu mycket lite info att tillgå

På Asus 2406 så klarar default auto eller D.O.C.P inte en MHz över 2133MHz, det slutar bara med oändligt pip-pip-pip vid omstart den försöker inte ens köra training(har satt på 10 repetioner), sätter jag värdena manuellt(jag använder samma värden som du nämner) så kan jag gå direkt från 2133 till 3400 utan minsta hicka. Det tvekar inte ens vid omstart, och kör membench timtals helt utan errors.

Mycket märkligt bios, men det är med 2700X, alla jag sett med CH7 säger att det är väldigt mycket lättare att klocka minnena med en Ryzen 3000 iproppad och alla jag sett har nått bättre resultat än vad dom någonsin har haft på Ryzen 1000 eller 2000.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag ser inte övergången till PCI Express 4.0 som något negativt, utan snarare tvärtom. Dubblerad bandbredd per bana är väldigt välkommet och vi kommer säkerligen komma till en punkt där den ökade överföringshastigheten blir en nödvändighet för att inte strypa kraften hos framtidens grafikkort. Sen finns det massa andra fördelar som utökade möjligheter till högpresterande lagring och inte minst att reducera flaskhalsen i kommunikationen mellan processorn och enheter som är kopplade till styrkretsen.

Det jag dock vill komma fram till är att man inte ska stirra sig blind på en syntetiskt testprogram som använder en specifik arbetslast vars enda syfte är att bombardera PCI Express-bussen med tillräckligt mycket data för att mätta den. Det finns säkert en del som ögnar igenom en recension, ser diagrammet för 3DMark PCI Express Feature Test och via det kommer till slutsatsen att de absolut måste ha PCI Express 4.0 på sitt moderkort för annars kommer spelprestandan hos exempelvis ett Radeon RX 5700 XT att bli grovt lidande – något som absolut inte är sant med en "riktig" arbetslast från ett spel.

Detta kommer att bli särskilt viktigt nu i sommar samt till hösten när många står inför beslutet vilket moderkort de ska köpa till sin Ryzen 3000-processor. Jag säger inte att man inte ska köpa ett moderkort med X570, men tar man sikte på mellanklassen och exempelvis en Ryzen 5 3600 blir det lite skev kostnadsfördelning att lägga lika mycket, eller i de flesta fallen mer, på moderkortet än vad man pungade ut för processorn, och speciellt då när en B450-bräda för bråkdelen av kostnaden kan göra jobbet lika bra för 9 av 10 användare.

Förhoppningsvis dyker styrkretsen B550 (eller vad den nu kommer att heta) upp någon gång efter årsskiftet, och då behöver man inte längre välja bort PCI Express 4.0-stöd för att komma ner i kostnad på moderkortet. Men fram tills dess är det dock ett val som måste göras, och jag tror (önskar att jag hade en magisk kristallkula) att riskerna att hållas tillbaka av PCI Express 3.0 för grafikkort är förhållandevis liten de närmaste åren.

För mig själv tittade jag en hel del på b450 kort men det föll varje gång på bristen av m2 slots. Alla med bra vrm som fanns tillgängliga hade bara en m2 slot som jag hittade, har ett aorus elite och en 3600 liggandes på skrivbordet nu i avvaktan på att bios stabiliserar sig. Man har ju tack och lov ganska långt öppet köp hos netonnet.

Permalänk
Medlem

Redditarmén rapporterar om nya WHEA-problem som verkar ha att göra med NVMe-enheter.. Lång post här: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cd7pqb/warning_samsung_...

Korrupta filer, massor av WHEA-errors i windowsloggen och så. Känns inte bra, hoppas att AMD kan klura ut vad som orsakar detta rätt snabbt.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

82 är inte så farligt med tanke på att det är torture test, så varmt blir det aldrig vid normal användning. Du får jämföra hur mycket prestanda du tappar på -0-15 vs -0.1V men om du slipper stutter i spel så är det klart värt lite högre temp.

Det kanske är en konspiration för att få alla att köpa 360 rad

Ska testa lite imorgon är tanken, tror du cinbench kan vara bra att se prestandan på, såg att någon/några upptäckt tappet där. annars kanske något spel har ett bra inbyggt bench program man kan köra rundor på? svårt att få bra resultat om man "benchar själv" i spelet, tex springer runt lite random varje gång, så inbyggt test vore bäst.

Ska jag någon gång köra vatten kylning så blir det nog faktiskt något lite mer intressant som en stor bil radiator eller ett vanligt element. såg en kille här på swec som satte upp ett nytt element på väggen och kopplade, 2 datorer han hade till det, fungerade bra att köra även om det inte värmde speciellt mycket, men han fick riktigt bra temperaturer.

men med vatten kylning av något slag skulle jag inte våga låta datorn vara på själv vilket händer rätt frekvent.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Redditarmén rapporterar om nya WHEA-problem som verkar ha att göra med NVMe-enheter.. Lång post här: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cd7pqb/warning_samsung_...

Korrupta filer, massor av WHEA-errors i windowsloggen och så. Känns inte bra, hoppas att AMD kan klura ut vad som orsakar detta rätt snabbt.

Det var väl samsungs egna PCI-E driver för nvme'n som gav felet, även nvidia har väl hintat om att det handlar om drivar fel som orsakar whea error.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite intressant fakta som jag extraherat från den där bilden av Matisse paketet där man kan se igenom kislet etc, det finns enbart nog många kontaktpunkter för IF på en CCD för att stödja 110 bitar breda paket om man skulle använda alla enbart för data (verkligen inte troligt).

Detta betyder att AMD mer troligt kör 64 bitars bred PHY och kör QDR på FCLK (4 st transfers per IF klock).

Efter lite research gjorde tydligen IFOPs likadant på Threadripper/Epyc, men där skrev de nästan inget´n markadsföring om IFOP/IFIS och det mesta står på wikichip.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det var väl samsungs egna PCI-E driver för nvme'n som gav felet, även nvidia har väl hintat om att det handlar om drivar fel som orsakar whea error.

har själv en samsung 970. hur vet man om man har samsungs driver, har inte laddat ned något. hittade lite korrupta filer i mitt system som fixades med DISM verktyget(kunde inte fixas med enbart sfc).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har själv en samsung 970. hur vet man om man har samsungs driver, har inte laddat ned något. hittade lite korrupta filer i mitt system som fixades med DISM verktyget(kunde inte fixas med enbart sfc).

Tänk på att sista windows patchen också orsakar just korrupta filer enligt sfc, det felet har exakt samma fix så det kan vara det du sett. Annars kliv in i hardware manager (enhetshanteraren)/disk drives/Samsung SSD 970 EVO/properties/driver, står det microsoft under provider är det inga problem, du kan också kika i event viewer om du har WHEA errors, har du inga & heller inga disk errors så är det mycket troligt windows patch felet du hade.

Edit: finns ett ställe till drivarn kan hamna, enhetshanteraren igen men under Storage Controllers, där bör du ha "Standard NVM Express Controller". Står det Samsung controller där har du samsung drivarn

Visa signatur