Vem kan vara intresserad av antik hårdvara?

Permalänk

Vem kan vara intresserad av antik hårdvara?

Hej,

I mitt garage står en fullt fungerande disk till ett Modcomp-system som driftsattes 1984. Sparade disken när systemet togs ur drift 2004 och den har sedan dess stått i olika uppvärmda lokaler. Dessa lokaler upphörde nyss och sedan dess har den stått i mitt garage.

Nu när den sparats i 21 år (eller 41 år sedan installation) känns det dumt att den står i mitt garage, blir smutsig och på sikt går sönder.

Något tips på vart man kan skänka denna disk? Något museum eller liknande?

För den nyfikne så hanterade detta Modcomp-system nätövervakning, kontroll och styrning av 40kV och 130kV elnätet (kanske även 400 kV) för Östsverige mellan 1984 och 2004. Tror det är samma system som användes av NASA under 70 och 80-talet.

Diskpacken är på 40Mbyte, de yttre skivorna på varje sida är skydd för de inre tre skivorna som är databärande. Enligt märkning på diskpacken ligger det 3 filer på disken.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Här är en video på när den körs igång:

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ingen användning av denna själv men känner till flera samlare som nog gärna hade haft denna i hobbyrummet.

Cool hårddisk och ett stycke industrihistoria!
(Jag håller mig till 5,25" och mindre storlekar)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

www.datormuseum.se ?

Lär säkert kunna försvinna fort på auktioner mm annars. Sen vad som händer med den efter det blir såklart oklart om man har någon form av beige knight känsla för den.

Den kan såklart hamna i annat förvar till den framtiden då "it belongs in a museum!", eller byggas om till lådbil.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Tack för svaren. Jag börjar med att kontakta datormuseum och vill inte dom ha den får jag kanske kolla med dina kontakter Oskar000

Visa signatur

Citera för svar!