Har du bundit ditt avtal på produktionsanläggningen också?
För du har nämligen två olika anläggningsnummer på din förbrukning och produktionsanläggning.
Du behöver inte ha samma elhandelsföretag på dessa två.
Borde vara så ja, men de jag ringde, Trollhättans energi och Telge energi som va bland de som betalar bäst, ville inte teckna något avtal så länge det inte va på både köp och sälj delen. Struntade faktiskt i att ringa runt mer utan låter tiden löpa ut.
Men som sagt det blir ju inga jättestora skillnader, kanske 20 öre per kwh, vilket ger kanske 1200 per år extra.
Absolut största besparingen får man ju i att använda sin egenproducerade el eftersom man slipper alla skyhöga avgifter och skatter då.
Det skulle finnas en hyfsat billig lösning på lagring av el. Tyvärr är ju batteribanker idag alldeles för dyra för att vara en lönsam investering.
Postar en bild på senaste fakturan som visar förhållandet vad jag får betala för 348 kwh respektive får betalt för 1031 sålda kwh. Det är ju skatter och avgifter som står för största delen.
Intressant när jag tittar nu, får betala ca 40 öre/kWh rörligt pris, men får betalt 25 öre/kWh spotpris.
Så vilket bolag betalar bäst då? antar att Elon betalar bäst första året med sin extra krona
Antar du menar Eon? De är en av de som betalar sämst, som jag skrev och du kan se på bilden får jag tom betala en förlustersättning på några ören till Eon när dom köper el av oss.
De har väl en kampanj där man får 1 kr extra per kWh såld el, men den gäller enbart om man köpt anläggningen via dom själva. Så va det i alla fall när jag kollade för ett tag sedan.
Kolla på denna, http://www.prosument.se/, med mina uppgifter är det Trollhättan energi som betalar bäst förutom Vattenfall (men då gäller köp av anläggning från Vattenfall)