Signaltäckning mellan våningsplan från accesspunkt?

Permalänk
Medlem

Signaltäckning mellan våningsplan från accesspunkt?

Om jag monterar accesspunkter i taket på våning 1 i mitt hus, kan jag räkna med att jag har täckning också på våning 2 rakt ovanför dessa? Har träbjälklag mellan våningarna.
Är det någon skillnad i täckning beroende på om jag monterar i tak eller på vägg?
Funderar på TP-Link EAP 225/245 och Ubiquiti Unifi UAP-AC-Lite/UAP-AC-LR/UAP-AC-Pro

Permalänk
Avstängd

Beror på vad du menar med täckning, 5ghz och max hastighet? nej.
5ghz täckning med sänkt hastighet? antagligen.
2,4ghz och "acceptabel" hastighet? defenitivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Beror på vad du menar med täckning, 5ghz och max hastighet? nej.
5ghz täckning med sänkt hastighet? antagligen.
2,4ghz och "acceptabel" hastighet? defenitivt

Ok, tack. 2.4 GHz och "acceptabel" hastighet är fullt tillräckligt så då testar vi med detta.

Permalänk

Nu vet jag inte hur just dessa AP:s fungerar och samverkar, har erfarenhet av ciscos prylar.
Med deras produkter placerade man hellre enheten mot väggen nära taket om målet var att täcka 2 våningar.

Det iom att "loben" med täckning ej har bra räckvidd "bakåt".
Ett tips bara om du upplever täckningen som halvdan.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Nu vet jag inte hur just dessa AP:s fungerar och samverkar, har erfarenhet av ciscos prylar.
Med deras produkter placerade man hellre enheten mot väggen nära taket om målet var att täcka 2 våningar.

Det iom att "loben" med täckning ej har bra räckvidd "bakåt".
Ett tips bara om du upplever täckningen som halvdan.

Ok, tack, ska testa och mäta signalnivåer innan jag skruvar fast prylarna.

Permalänk
Medlem

UAP-AC-LR är inte optimal om man vill täcka flera plan.
Munken är "tillplattad" för att den skall täcka mer åt sidorna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W