@Pettson88 angående mitt signifikanta bruk av ordet signifikant Nej det är faktiskt inte en svengelsk idiom utan bara ett ord jag tenderar att använda i det sammanhanget. Betydande fyller samma funktion, men det är inte ordet som ligger närmast till hands. I och med att jag levt och andats amerikansk engelska sedan tidiga tonåren kan det säkert på någon undermedveten nivå påverkat att de använder det närliggande significant, men jag använder inte amerikanska begrepp i övrigt så det är nog isolerat till det här ordet i så fall
Kul att det uppskattades! Ja Matrox Parhelia är ett intressant kort, och det fanns med på min manuslista inför artikelns författande, men det var så förbenat mycket som skulle gås igenom att jag fick koncentrera mig på ett fåtal betydande kort från olika tillverkare. Hade faktiskt en bild på ett Parhelia-kort jag tänkt slänga med, men det blev inte så av någon anledning.
När jag skulle svara på detta slogs jag av att ingressbilden kanske/förhoppningsvis inte stämmer inom de kommande åren. Att ATI och Nvidia skapade en duopol som gäller än idag är lite småtråkigt ur konkurrenssynpunkt, och det hade varit riktigt smutt om Intel lyckas skapa en trio i och med Xe-serien.