Garaget blir biorum
Då var det dags att ta tag i renovering av källaren nu när övervåningen är så gott som färdig.
Kommer bli kontor/gamingrum, tvättstuga, gym och bio. Självklart börjar jag med det roligaste.. bion.
Källaren är en typisk källare med betongväggar, betonggolv och puts. När huset byggdes på 50 talet så var det så klart inte tänkt att användas som boyta så det medför en del jobb att få ordning och det begränsar även valet av material man kan använda en hel del. Vi har turen att bo på en väldigt självdränerande mark så fukt är inget större problem i vår källare som tur är. Jag kommer trots det använda mig av så lite organiskt material som möjligt.
Långsidorna på garaget där en av väggarna är yttervägg kommer endast lagas och målas med silikatfärg då jag inte vill påverka väggens förmåga att torka. kortsidorna kommer reglas upp med plåtreglar och sättas gips på.
Avloppet kommer gjutas igen och sen kommer textilplattor som andas läggas.
Taket reglas upp och där sätts svart akustiktak i form av Sombra A
Kommer även att bygga egna ljudabsorbenter att sätta på väggarna, samt hänga scenmolton både för mysfaktor och akustik.
Bioutrustningen består av 120" ramspänd projektorduk samt Optoma UHD projektor. Yamaha 4k HDR hemmabioreciever. Högtalare från warfedale. Google Chromecast Ultra och min gaming PC. Philips Hue beslysning med både spotlights och led strip.
Blir helt klart en utmaning att få det stilrent och mysigt med så pass "kalla" material att jobba med men jag tror att tyget och belysningen ska lösa det mesta.
Har ritat upp några grova skisser i SketchUp och här ser ni en av dom. Jag kommer köra på svart och blått tema i hela rummet så skissen är mest för att se hur det ska möbleras och vad som får plats.

Tror det blir andra möbler i form av biosoffor eller fotöljer men lade in mina Ikea möbler så länge.
Här är lite bilder på kaoset innan jag drog igång

Kom gärna med feedback eller förslag om ni finner tråden av intresse 🙂