Är Android ett segare/tyngre OS än iOS?

Permalänk
Medlem

Är Android ett segare/tyngre OS än iOS?

Jag har länge haft Windows 10 Mobile som privat mobil och iPhone som arbetsmobil. Men har nu bytt W10M till en Android. Det jag upplever är att Android inte är lika responsivt/snabbt som iOS även om hårdvaran på pappret är bättre.

Stämmer min upplevelse?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det beror nog mycket på vilken tillverkare du har valt, jag har Oneplus och har aldrig haft en så snabb telefon OS mässigt oavsett vad jag har jämfört den med

Visa signatur

GPU: EVGA GeForce GTX 1080 8GB ACX3.0 FTW Hybrid | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz | CPU-kylare: be quiet! Silent Loop 240mm | Moderkort: Aorus Master Z390 | RAM: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Svart | M.2 SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB | SSD: Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Fractal Design Integra M 650W | Chassi: Fractal Design Define R6 USB-C Svart TG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Jag har länge haft Windows 10 Mobile som privat mobil och iPhone som arbetsmobil. Men har nu bytt W10M till en Android. Det jag upplever är att Android inte är lika responsivt/snabbt som iOS även om hårdvaran på pappret är bättre.

Stämmer min upplevelse?

Beror helt på hur mycket bloat som din tillverkare har tryckt in från start. Av de jag har testat tycker jag att Samsung är värst på detta. Jag drog ned Lineage OS 15.0 för min gamla Samsung S4 plus pico GApps och den är betydligt snabbare än nästan alla androidtelefoner jag har testat eller sett folk använda trots att den är från 2013.

Permalänk
99:e percentilen

Jag tror att det ligger något i det. En anledning, som jag förstått det, till att iOS ofta flyter bättre än Android är att det är designat för touchskärmar från början, medan Android togs fram för någon form av klockor och av legacyskäl gör hela UI-renderingen på huvudtråden.

Men jag skulle också gärna vilja veta vad du menar med "även om hårdvaran på pappret är bättre". Inte helt ovanligt att folk tror att diverse Android-telefoner har "bättre hårdvara" (vad man nu menar med det) när Apples systemkretsar i själva verket krossar allt motstånd åtminstone på CPU-sidan, om jag kan tolka ett diagram rätt. Apples A13 får alltså över 1 300 poäng i Geekbench (4? 5?) singeltrådat; den snabbaste enheten från en konkurrerande tillverkare är Galaxy S10+ med 760 poäng, vilket med nöd och näppe slår iPhone 7.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

En fördel som IOS har är ju uppdateringar under en längre tid då t.o.m gamla Iphone 5 har fått en uppdatering 2019.

Permalänk
Medlem

Mycket handlar nog om optimering. Apple släpper 3-4 telefoner varje år (nuförtiden). Det släpps många fler androidtelefoner med varierande hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

@maweric: Omöjligt att svara på om man inte vet vad för mobil det handlar om.

Permalänk
Medlem

Android använder mer RAM minne om jag minns rätt. Därför har många Android telefoner mer RAM än iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag märkte en hel del random segheter och smålagg på min Iphone 7+
Men jag märkte också smålagg, segheter med Samsung S8 jag hade så.

Android är det väl bäst att ha typ så nära stock man kan komma.
Och för ha riktigt flyt högre hz osv.
Asus ROG 2 ex har ju 240hz touch och 120hz oled vilket på pappret låter jävligt nice.

Ge mig en sådan Android mobil fast med fokus på saker som Kamera och well, icke gaming osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Stämmer min upplevelse?

Vad jag personligen inte gillar med just "snabbhet" i IOS är att det baseras helt och hållet på animationen.
Om animationen ej laddat färdigt kan du inget trycka på för "knappen finns inte än"
Jämtemot android som kanske tog längre tid att visa samma animation - så kunde du fortfarande trycka dig förbi för knappen finns redan placerad enligt systemet men inte animationen. Så du sparar tid på detta vis när det väl sker lagg i system.
Överlag är det samma men mer specifikt helt A och O vad du gör sen om du har nöd för appar speciellt utvecklade för IOS eller vice versa.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag tror Android är mycket sämre.

Appar i Java och ett gammalt Linux och ett uselt filesystem f2fs, är ingen bra kombination. Medan IOS, tror jag, bygger på FreeBSD och använder moderna C-kompilatorn clang. Hoppas Apple kommer med budgetmobil eller att kineserna utvecklar något billigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag tror Android är mycket sämre.

Appar i Java och ett gammalt Linux och ett uselt filesystem f2fs, är ingen bra kombination. Medan IOS, tror jag, bygger på FreeBSD och använder moderna C-kompilatorn clang. Hoppas Apple kommer med budgetmobil eller att kineserna utvecklar något billigare!

Mycket tror där.

Permalänk
Medlem

Android-appar är väl kompilerade till någon form av bytekod för att sedan tolkas i Android Runtime (ART). Detta för att Android kan köras på så olika hårdvarukonfigurationer. Nackdelen är att ett antal CPU-cykler går åt till tolken av bytekoden. Androidtelefoner kan förstås parera detta med snabbare CPU. Det går också åt mer minne vilket svårare att komma ifrån.

Apple har bara ett fåtal olika hårdvarukonfigurationer och vad jag känner till så kompileras appar till binärer vilket effektiviserar exekveringen och det går åt mindre minne.

Korrekt?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Min högst subjektiva åsikt baserad på att haft Iphone 7 och fipplat med sambons Iphone XR ställt mot min S10 är att det inte direkt är någon större skillnad. Både XR och S10 är bättre än 7'an men sinsemellan så är de same same, största skillnaden är vad man är van vid/tycker om då båda OS är riktigt riktigt bra och det egentligen numera är en ren smaksak.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Stämmer min upplevelse?

Jag skulle säga att Android i sin grundform inte alls är tyngre eller segare än iOS. Min gissning är att du har en telefon som använder sig av tillverkarens modifierade gränssnitt, t.ex Samsungs One UI eller Experience eller TouchWiz, som definitivt är tyngre och segare än iOS.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Android-appar är väl kompilerade till någon form av bytekod för att sedan tolkas i Android Runtime (ART). Detta för att Android kan köras på så olika hårdvarukonfigurationer. Nackdelen är att ett antal CPU-cykler går åt till tolken av bytekoden. Androidtelefoner kan förstås parera detta med snabbare CPU. Det går också åt mer minne vilket svårare att komma ifrån.

Apple har bara ett fåtal olika hårdvarukonfigurationer och vad jag känner till så kompileras appar till binärer vilket effektiviserar exekveringen och det går åt mindre minne.

Korrekt?

Beror också på hur appen är programmerad. Vanligtvis är det som du skriver. Går också att kompilera direkt till native kod på Android t.ex. med flutter och Dart (funkar även på iOS) men det finns också appar som renderar ungefär som en webbsida om de är gjorda i t.ex. electron. En del spel är gjorda i C++ och renderas med OpenGL.