Windows 10, 1909 nov update hittas inte av Windows Update?

Permalänk
Medlem

Windows 10, 1909 nov update hittas inte av Windows Update?

Hej, läste Windows 1909 tråden... laddade ner "Uppdaterings Assistenten" för Windows 10. Körde den och fick svar "Tack för att du installerar senaste Windows versionen" och ända alternativ "Avsluta" Kontrollerade men inget har hänt och när jag kör Windows update meddelar den att jag har senaste Windows versionen. Men den är fortfarande 1903??
Jag är med i Windows Insider och har läst att jag skall ställa om denna till: Release Preview, men efter att gjort detta, startat om, sökt uppdateringar igen utan resultat, så har Windows Insider ställt om till tidigare inställning som var "Snabbt". Har försökt flera gånger, samma resultat.
Är det någon som har en lösning till detta?

Permalänk

Du ser alltså inte att du har något "optional" att installera som nedan?

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

@Ecuaman: Är datorn i övrigt fullt uppdaterad?

Permalänk
Avstängd

Det kan bero på att du har någon hårdvara (eller kanske mjukvara) som MS bedömer inte är färdigtestad för senaste releasen. De har hållt på uppdateringar tidigare i vissa fall på grund av sånt.

Permalänk
Medlem

@Dangerdan: Hej... nej precis får inte dessa alternativ. Jag har: version 1903 (OS-version 19028.1)

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Hej denna version som mig veterligen är senaste: 1903 (OS-version 19028.1)

Permalänk
Medlem

@snajk: Hej, tack för svar... så om så är fallet är det inget att göra? Eller kan man ta reda på vad som orsakar detta?

Permalänk
Skrivet av Ecuaman:

@Dangerdan: Hej... nej precis får inte dessa alternativ. Jag har: version 1903 (OS-version 19028.1)

hmmm, nej då är det nog så att något du har inte ännu är "färdigt" enligt MS. Men att det skulle stämma till 100% kan jag inte lova.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

@Dangerdan: Ok, kanske bara att vänta då... om inte någon bra lösning dyker upp Gracias

Permalänk
Medlem

OS-version 19028.1 är 20H1, dvs en senare release än 1909.

MS har bara inte brytt sig om att ändra värdera för winver/reg.
Så du sitter redan på det senaste som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

@MacAllan: Hej denna version som mig veterligen är senaste: 1903 (OS-version 19028.1)

Tyvärr säger det versionsnumret inte mig någonting eftersom ja redan är på 1909.

Men om du kör en windows update så har du installerat allt som finns?
Frågan beror på att man ibland måste vara "fullt" uppdaterad innan man kan gå upp till nästa stora version, brukar framförallt gälla kumulativa uppdateringarna.

Annars kan det vara som redan sagts att din hårdvara eller annan mjukvara inte är "godkänd" ännu för 1909.

Du har svaret av @TechWolf

Permalänk
Medlem

@TechWolf: Hej. Tack för bra info. Men jag blir lite konfunderad då det även står ver 1903 när jag kontrollerar "Operativsystemets build info" det är inte bara "winver" som visar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Men jag blir lite konfunderad då det även står ver 1903 när jag kontrollerar "Operativsystemets build info" det är inte bara "winver" som visar det.

1903 & 1909 kör samma kärna det är bara det att version 1909 inte visas/aktiveras förrän man har installerat den uppdatering som visas på bilden som Dangerdan postade (iaf. var det så som jag förstod det när jag läste om det).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

1909 förstör windows search och crashar gamla hedliga worms spelen så jag backade ifrån den

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@TechWolf: Hej igen. Kontrollerade de ny funktioner som skall vara i 1909 (inte mycket ) men de fanns... så tack så mycket för klargörandet. Mycket viktigt för mig då jag höll på att gå (nuts) för detta problem.
Lite "B" av MS att inte detta är tydligare. För en vanlig användare som mig... Tack igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecuaman:

@TechWolf: Hej igen. Kontrollerade de ny funktioner som skall vara i 1909 (inte mycket ) men de fanns... så tack så mycket för klargörandet. Mycket viktigt för mig då jag höll på att gå (nuts) för detta problem.
Lite "B" av MS att inte detta är tydligare. För en vanlig användare som mig... Tack igen.

Jo visst borde det vara tydligare. Å andra sidan så borde inte en "vanlig användare" installera betaversioner (eller "previews"). Vid skarp release så lär det vara tydligare vilken version man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

@TechWolf: Hej igen. Kontrollerade de ny funktioner som skall vara i 1909 (inte mycket ) men de fanns... så tack så mycket för klargörandet. Mycket viktigt för mig då jag höll på att gå (nuts) för detta problem.
Lite "B" av MS att inte detta är tydligare. För en vanlig användare som mig... Tack igen.

Nej, det är inte så mycket nytt i 1909 jämfört med 1903.
1903 var en desto större uppdatering.
1909 är mer av en finputsning.

Ja, det kan bli lite otydligt genom att du är med i Windows Insider och inte kör en skarp version.
Annars hade läget varit ett annat.
1909 är för övrigt 18363