Följ Black Week på SweClockers

Besviken med min nyköpta dator, går det att lämna tillbaka?

Permalänk
Medlem

Besviken med min nyköpta dator, går det att lämna tillbaka?

Hej,

Igår köpte jag en laptop Lenovo Y30 från Media markt som jag inte alls är nöjd med. Datorn blir överhettad och fläktarna går på högvarv trots att jag endast har internet igång. Förpackning är bruten och datorn är testad, har jag rätt att lämna tillbaka datorn?

"9. Öppet köp
För produkter där ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen gått ut erbjuder säljaren returrätt mot full återbetalning av köpeskillingen i upp till 30 dagar efter det att konsumenten informerats om att produkten finns för avhämtning eller att leverans kan ske, s. k. öppet köp. För att åberopa öppet köp ska produkten och dess förpackning vara i nyskick. Produkten ska återlämnas komplett och i sin originalförpackning. Mjukvara, spel, film, musik och mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning. Om så inte är fallet förbehåller sig säljaren rätten att returnera produkten på köparens bekostnad varvid återbetalning inte sker alternativt innehålla sådan del av återbetalningen som motsvarar felet eller bristen. Öppet köp gäller inte för förbrukningsvaror (t. ex. batterier och rakhyvlar), hygienartiklar, klimatprodukter, produkter till vilka ett abonnemang är knutet, mjukvaror och produkter som film, musik, presentkort och alla typer av värdebevis samt särskilt kundanpassade produkter. Öppet köp gäller endast konsument (privatperson) och inte för näringsidkare."

Det står ingenstans att datorn inte får vara uppackad från kartongen? Mao borde det inte vara några problem?

Permalänk
Medlem

Brukar inte vara problem så länge allt är ok.
Däremot brukar de ta ut en återställningsavgift för datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Brukar inte vara problem så länge allt är ok.
Däremot brukar de ta ut en återställningsavgift för datorer.

Vet du ungefär hur mycket den brukar ligga på?

Permalänk
Medlem

Hört att vissa tar ca 800 kr i avgift om allt är reko.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara att lämna tillbaka och säga att du inte är nöjd. Så länge inget är sönder (som du har gjort) så ska det inte vara något problem. Bästa är att återställa den själv innan du går dit.