Permalänk
Medlem

Bra att även M ansluter sig till Vänsterpartiets förslag om att slopa karensdagen. Jag antar att vi kommer att slå vab- och sjukpenningrekord i år oavsett.

Jag tänker såhär, väldigt få läkare har gått ut och sagt att vi tar i alldeles för mycket, att vi är oroliga i onödan, att folk ändå dör i influensa. Däremot har politiker (kanske inte främst i Sverige, här har de flesta inte sagt flaska) och "vanligt folk" uttryckt sådana åsikter.

Däremot har, tycker jag, ett ansenligt antal läkare gått ut och sagt att vi gör för lite, att det här riskerar att gå åt skogen, och att många vanliga sjukdomar inte kommer att kunna behandlas då det helt enkelt inte kommer att finnas plats på sjukhusen. Det krävs inte en stor ökning för att vården ska vara helt överbelastad. Vi kommer, om det går som i Italien, att se fall, i tidingarna, där folk som inte fått vård har dött. Sen kommer man att sluta skriva om det, eftersom det snart inte är en nyhet längre.

F.ö har de nya rekommendationerna gjort att många skolor inte vill ha snuviga eller hostande elever hos sig. Jag antar att folk får vabba. Men efter en vecka krävs läkarintyg - kommer det att slopas? Jag har flera barn, kan vabba i skift, ingen fara för mig. Kan skolorna bedriva vettig undervisning om kanske 25-50% av eleverna är borta till och från?

Hur blir det med förskolor? Ska snoriga barn portas? Finns i detta nu säkert 25% snoriga barn på landets förskolor. Föräldrar vill inte vabba för lite snuva, och det förstår jag, barn kan snora av och till hur länge som helst. Hosta kan sitta i en månad. Kommer förskolor/skolor att rekommenderas hålla barn hemma kommer dessutom en stor del av personalen att försvinna. De flesta som jobbar i förskolan har barn i förskole- eller skolålder, man kommer kanske ändå inte att kunna bemanna skolorna.

Intressanta tider.

Jag förespråkar inte nu en stängning av skolor och förskolor, men om det sker får man någon slags förutsägbarhet. Och det måste ske på villkor att föräldrarna såklart inte flänger runt på stan med sina barn.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Nu är det klart att karensdagen slopas.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Karensdagen slopas
Enligt ett pressmeddelande som gick ut i samband med presskonferensen är det tydligt att en av de största åtgärderna som kommer att vidtas är att karensdagen kommer slopas.
"Karensdagen slopas genom att staten betalar ut sjukpenning för första dagen i sjukfallet och anslaget för smittbärarpenning höjs. Åtgärderna bedöms kunna minska smittspridningen och därmed belastningen på vården", står det i pressmeddelandet.

Permalänk
Medlem

Det var det enda rimliga. Vad ska vi med staten till om den inte kliver in under katastrofer.

Permalänk
Medlem

@Def_Dog: Trodde du att det bara var folk över 60 som blev smittade?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Ytterst intressant om viruset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Nu är det klart att karensdagen slopas.

Kan få motsatt effekt. Folk som är sjuka börjar för tidigt för att prova om de klarar vara på sitt älskade arbete nu när det är gratis att vara sjuk igen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kan få motsatt effekt. Folk som är sjuka börjar för tidigt för att prova om de klarar vara på sitt älskade arbete nu när det är gratis att vara sjuk igen.

Gratis?

Sjukersättning som är 100% är nog inte många som har...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Varför skulle folk inte göra det annars då?

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

@Def_Dog: Trodde du att det bara var folk över 60 som blev smittade?

För någon vecka sedan så var budskapet att unga inte drabbades, än mindre barn som låg i någon riskzon men mycket har och är ju fortfarande osäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Det var det enda rimliga. Vad ska vi med staten till om den inte kliver in under katastrofer.

...och du är medveten om att staten är vi själva?

(ibland undrar man, när folk pratar om staten och dess finanser, det är våra egna pengar som vi betalar in och sen röstar vi emellanåt på personer som ska representera oss och vår vilja för hur vi ska fördela våra gemensamma pengar)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

För någon vecka sedan så var budskapet att unga inte drabbades, än mindre barn som låg i någon riskzon men mycket har och är ju fortfarande osäkert.

Budskapet var att inga unga dog och att de generellt inte blir lika sjuka av corona, fortfarande är det 0 döda i åldersgruppen 0-9 år.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Gratis?

Sjukersättning som är 100% är nog inte många som har...

Har man inte nån högre lön kan det lätt gå jämnt upp med lunch och transport.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Läsvärt:

Citat:

I think most people aren’t aware of the risk of systemic healthcare failure due to #COVID19 because they simply haven’t run the numbers yet. Let’s talk math. 1/n

Permalänk
Medlem

37 nya fall i Västra Götaland. Varav 2 inhemska (dvs de har ej rest eller haft kontakt med folk som rest till smittoområden)

Permalänk
Lego Master

Det verkar diskuteras att stoppa större folksamlingar (500, 1000 pers måhända). Och det är ju uppenbart att det kommer gälla tex konserter, festivaler och liknande tillställningar.
Men hur blir det med köpcentrum? Många av våra större köpcentrum har flera tusen besökare per dag (även om folk kanske frivilligt undviker dem i dessa tider), men de enda jag vet som har stängt såna i nån större utsträckning är Italien. Tankar? Skulle de stängas i samband med att konserter "undanbedes"?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det verkar diskuteras att stoppa större folksamlingar (500, 1000 pers måhända). Och det är ju uppenbart att det kommer gälla tex konserter, festivaler och liknande tillställningar.
Men hur blir det med köpcentrum? Många av våra större köpcentrum har flera tusen besökare per dag (även om folk kanske frivilligt undviker dem i dessa tider), men de enda jag vet som har stängt såna i nån större utsträckning är Italien. Tankar? Skulle de stängas i samband med att konserter "undanbedes"?

Nä, där kan man tillämpa "social distancing", svårare på en konsert etc. där man står som packade sillar. Skulle nog hellre ha förbud mot att åka kollektiv-trafik, där är det packade sillar fenomenet, i alla fall i Stockholm, jobbigt nog en normal vabruari...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det kommer nog bli så om man inte lyckas med smittspårning längre. Dvs systemet kan inte hantera mängden smittade längre och sjukhusen börjar få svårt att hantera mängden patienter, då måste man göra som italien och stänga allt.
Kanske man borde ha gjort det tidigare egentligen men det här kommer nog hålla på minst resten av året och det är svårt att stänga av ett land i ett år.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nä, där kan man tillämpa "social distancing", svårare på en konsert etc. där man står som packade sillar. Skulle nog hellre ha förbud mot att åka kollektiv-trafik, där är det packade sillar fenomenet, i alla fall i Stockholm, jobbigt nog en normal vabruari...

Jag skulle vilja se att dom sanerar tunnelbanan minst 2 gånger per dag, det är nog "bästa" stället för ett virus att få fäste i en stor del människor.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Tycker jag bara ser myndigheter och politiker som står och pratar och berömmer varandra. Det är dags för handling, stålsätta sig och förbereda sig på det värsta och hoppas på det bästa. Jag är rädd för att det här går fullständigt åt helvete och spårar ur fullständigt. Tycker de borde gå ut till företagarna och uppmana dem till att se över alla rutiner så att de som kan jobbar hemifrån. I övrigt så har jag har inga förväntningar på en regering som knappt fungerar i goda tider, det kommer kosta många hälsan och livet. Tror det är upp till var och en att ta rätt beslut i tid både som företagare och individ, man ska inte förvänta sig att staten, myndigheter finns där som ledare och ge stöd. Det enda de bryr sig om är karensdag, las, jobb och pengar.

Jag hörde Tegnell säga i ett svar till en journalist "vi kommer klara det minst lika bra som Italien", är den utgången att klassa som "bra" så då vill jag inte veta vad som är sämre, det är ju i min oprofessionella bedömning totalt haveri.

Tycker att vi åtminstone ta rygg på övriga länder åtgärder så behöver vi iaf inte vara sämst som vanligt.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

I Tyskland sa Merkel att 60-70% av befolkingen kan bli sjuka. Den stora oron nu och det vi ser i Italien är att sjukvården går ner på knä, vilket drabbar alla som är i behov av sjukvård. Det är därför man skulle behöva ta krafttag för att begränsa smittan nu.

Vi ser redan idag att exempelvis 1177 är svårt att nå. Hur kommer det se ut när vi har mångt fler sjuka? Finns ju inte kompetent personal å slänga in bara. Sveriges beredskap är för ett lågt antal sjuka, medans grannländerna har sagt mycket högre siffror som kan bli drabbade.

Statsepidemiolog Anders Tegnell om beräkningarna på hur många som kommer insjukna i coronaviruset: "Alla gissar olika"x.x

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

37 nya fall i Västra Götaland. Varav 2 inhemska (dvs de har ej rest eller haft kontakt med folk som rest till smittoområden)

Källa på att dom är inhemska? Låter som informationen som kom igår, där det sedan visades sig att bara en var inhemsk, han från Kungälv. Idag har dom inte släppt någon information om smittspårningen.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Detta kan ju tom drabba politiker, det betyder väl då att något görs hoppas jag.
*gömmer mig*

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Källa på att dom är inhemska? Låter som informationen som kom igår, där det sedan visades sig att bara en var inhemsk, han från Kungälv. Idag har dom inte släppt någon information om smittspårningen.

Jag tittade live på presskonferensen som var idag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Folkhälsomyndigheten föreslår en begränsning om att inga allmänna sammankomster med fler än 500 personer ska få hållas.

Syftet med förslaget är att förhindra tillfällen då ett stort antal människor kommer från olika delar av landet, och kanske också från omvärlden, och samlas på en och samma plats. Det gäller alltså exempelvis stora idrottsevenemang, stora konserter, mässor och konferenser.

– Det är en smittskyddsåtgärd som kan ha effekt i det läge vi befinner oss nu, och för att vara effektiv så bör åtgärden gälla över hela landet, säger Johan Carlson, generaldirektör för Folkhälsomyndigheten.

500, det var rejält tilltaget, det antalet bör stämma överrens med vissa tåg/tunnelbanehållplatser samt Kontor i Stockholm.

Permalänk
Lego Master

Förslaget om begränsning på evenemang om fler än 500 pers kommer följas;
https://omni.se/sammankomster-pa-over-500-personer-kommer-beg...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Söderbäck:

Andra stycket låter som ett klassiskt fall av konspirationsteorier. Dra gärna ner på den delen tack.

Precis om dina förutfattade meningar och åsikter skiljer från mina så är det en konspirationsteori?
Självklart gör dom stickprovskontroller på folk, baserat på ingen fakta alls. Influensa dödar också vissa annars friska så Corona är inget värre är det någon som säger också. Om vissa slutar säga sånt så kanske det var mindre konspirationsteorier därute också?
Nu har vi 2 kritiska fall i Sverige, det var 0 i förrgår.

Skrivet av Def_Dog:

https://www.rjl.se/nyheter/nyheter-och-pressmeddelanden/dagli...

Lågstadieunge som fått smittan, så nu är det alltså inte bara 60+ som råkar ut för eländet?

Skrivet av Dockland:

Alltså jag tror du missförstått. Barn blir smittade lika mycket om vuxna/äldre.

Skrivet av Mindfighter:

Budskapet var att inga unga dog och att de generellt inte blir lika sjuka av corona, fortfarande är det 0 döda i åldersgruppen 0-9 år.

I dom flesta fall så var det bara rubrikerna som sa att barn inte smittas det sedan skrev dom annat längre ner i artiklarna, dom flesta hade med att barn smittas men väldigt få/inga får allvarliga symptom och pga det så antogs dom inte smitta alls eller i mindre utsträckning.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/darfor-smittas-inte-barn-...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpJxqb/myndigheten-barn-...
"Eftersom viruset sprids genom så kallad droppsmitta, alltså genom hostningar och nysningar, är det därför betydligt mindre risk att barn kan smitta andra eftersom de inte blir lika sjuka."
För barn är ju jätteduktiga på att inte hosta och nysa på folk.

Skrivet av yrfhar:

Karens är ju första dagen, det räknas inte om du blir sjuk igen inom 5 dagar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Det första dödsfallet kopplat till coronaviruset i Sverige gäller en person som under onsdagen dog vid Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge, skriver Region Stockholm i pressmeddelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Hur kan någon "gilla" det inlägget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

...och du är medveten om att staten är vi själva?

(ibland undrar man, när folk pratar om staten och dess finanser, det är våra egna pengar som vi betalar in och sen röstar vi emellanåt på personer som ska representera oss och vår vilja för hur vi ska fördela våra gemensamma pengar)

Är du medveten om att de flesta inte betalar någon statlig skatt?

[EDIT]: Menade självklart statlig inkomstskatt