Lämna tillbaka Gigabyte 2070 SUPER och vänta på nästa generation, eller behålla?

Permalänk

Lämna tillbaka Gigabyte 2070 SUPER och vänta på nästa generation, eller behålla?

Tjo Sweclockers.

Jag står inför lite utav ett dilemma.
I slutet utav förra året köpte jag ett Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER Windforce OC 8GB på fyndvara för 5.299 kr med 90 dagars öppet köp (Helt sjukt NetonNet låter en testa prylar så länge om man är med i deras kundklubb).
Kortet är föga använt då jag arbetar på annan ort så jag har inte bränt några fläktar eller slitit på kortet i allmänhet.

Min fråga till er på forumet är följande:
Skulle ni lämnat tillbaka kortet för att få tillbaka pengarna och köra på ett GeForce 970 tills de nya korten kommer ut i slutet på året. Eller skulle ni fortsatt använt 2070 super och försökt sälja det när de nya korten kommer?

Följdfråga:
Om de nya korten verkligen är 50 procent effektivare per watt, hur tror ni begagnatvärdet på dagens kort kommer förhållas i framtiden? 50 procent billigare än idag, 25 procent?

Ser fram emot att höra hur ni hade resonerat.

Permalänk
Medlem

Gick personligen från ett 970 till ett 2070 super i Oktober och skulle själv inte lämnat tillbaka det om jag hade möjligheten. Detta beror dock på att jag spelar ca 20 timmar per vecka och inte skulle vilja gå tillbaka till mitt 970:s prestanda.

Hur jag skulle tänkt i ditt fall:
1. Hur mycket kommer jag rimligtvis spela fram till dess? Om under 5 timmar per vecka så skulle jag nog klara mig med ett 970 till slutet av året.
2. Vilken typ av spel spelar jag? Om nyare AAA-titlar och fps så skulle jag nog inte vilja nedgradera, men om bara/mest äldre spel och spel som ej kräver mer än 60 fps i 1080p så skulle en nedgradering inte kännas lika illa.
3. Hur mycket kommer jag spela efter nya korten släpps, och vilken typ av spel spelas då? Dvs skulle en uppgradering från ett 2070 super vara aktuell redan då?
4. Vilken upplösning kommer jag närmsta 2-3 åren vilja spela i? Om jag inte planerar att spela i 4K så bör ett 2070s duga till 60+fps high i 2-3 år framöver i de flesta nya spel.

Så sammanfattat skulle jag nedgraderat om jag spelat lite nu men tänker spela mer samt eventuellt satsa på 4K till slutet av året. Om jag däremot planerade att spela mer inom närmaste tiden, samt att behålla 1080p/1440p monitorn tills vidare och önskar en bättre upplevelse än ett 970 ger skulle jag behållit mitt 2070 super och inte tänkt på att uppgradera förrän tidigast sent 2021 eller tidigt 2022. Generellt sett rekommenderar jag aldrig att uppgradera endast till nästa generation om du då inte även går upp ett par snäpp (t ex från 2070s till 3080ti i ditt nuvarande fall).

Gällande begagnat värden så är det svårt att säga i dagsläget, beror mycket på hur AMD utmanar Nvidia i pris/prestanda. Om vi går efter hur man brukar säga att prestandan utvecklas så bör du få kring 20-30% mer prestanda för samma peng, så ett 2070s kanske motsvarar ett 3060 vilket kommer att kosta 4000kr om vi går efter 2060 priser. Lägg därtill till ett litet avdrag för begagnat så kanske du får 3000-3500kr vid försäljning då nya korten släpps.