Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

vi funderar över om man tror att räntorna kommer stiga nu inom kort (lite med anledning av Corona).

Är det någon som har hyfsad koll på framtidsprognosen för räntorna?

Snarare tvärtom, att de kommer gå ner pga Corona och allt som pågår nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@ol-korv: Som ovanstående svarat så är det troligare att räntorna sjunker något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Snarare tvärtom, att de kommer gå ner pga Corona och allt som pågår nu.

Skrivet av MsSmith:

@ol-korv: Som ovanstående svarat så är det troligare att räntorna sjunker något.

Okej, tack för infon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Är det någon som har hyfsad koll på framtidsprognosen för räntorna?

Den som har de kan göra sig mycket pengar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Det som saknas för att komma ner i 70% är i dagsläget en bit under 200k och det skulle ge nånstans runt 1700kr att stoppa in i sparande. Blir det mer pengar över nån gång framöver så får ett nytt mål var att komma ner till 60% och lunna lägga lånet hos exempelvis Avanza om inte banken ger jättebra ränta.

Resonemanget kring bilen är att betalar jag den som en klump nu så frigör det en hel del pengar varje månad som går att stoppa in i sparandet eller göra andra saker för. Dessutom är jag lite småsur på att de höjt räntan samt tar ut aviseringsavgift trots att det går via kivra. I sammanhanget är det en småpengar men ändå sånt som är tråkigt att betala...

Sen finns det nån form av trygghetsönskan att veta att allt är betalt och att kunna klara sig med ganska små inkomster på längre sikt. Ett betalt hus med inte så stort underhållsbehov är billigt att bo i som det fungerar idag med skatter och avgifter.

Det där med 60% eller 70% belåningsgrad för att få ta lån hos vissa långivare verkar baseras på bankens uppskattade marknadsvärde. De gånger jag har sökt lån verkar de ha värderat bostaden tillräckligt högt för att kunna få mig som kund. Nu senast var "uppskattat marknadsvärde" 4,7 miljoner hos en bank, då köpte vi för 3,1 miljoner för 4,5 år sedan. Låter orimligt för mig, men jag har gärna låg ränta om de vill ha mig som kund. Så ta belåningsgrad med en nypa salt, och gör ansökningar för att se vad bankerna säger.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Pantbrev

Vad är detta? Ska detta betalas in när man köper eller lånar på huset? Hittar inget svar.

Lagfarten förstår jag 1.5% av husets värde "det man köpte det för"

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Pantbrev

Vad är detta? Ska detta betalas in när man köper eller lånar på huset? Hittar inget svar.

Lagfarten förstår jag 1.5% av husets värde "det man köpte det för"

Pantbrevet utfärdas som bevis för att en inteckning av en fastighet har gjorts i fastighetsboken, ägararkivet, hos Lantmäteriets fastighetsinskrivning. Om låntagaren inte kan betala sitt lån och fastigheten måste säljas, kommer den som har pantbrevet att få pengar i första hand. En inteckning i form av ett pantbrev är därför en säkerhet för banken eller utlånaren.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ralleballe:

Det där med 60% eller 70% belåningsgrad för att få ta lån hos vissa långivare verkar baseras på bankens uppskattade marknadsvärde. De gånger jag har sökt lån verkar de ha värderat bostaden tillräckligt högt för att kunna få mig som kund. Nu senast var "uppskattat marknadsvärde" 4,7 miljoner hos en bank, då köpte vi för 3,1 miljoner för 4,5 år sedan. Låter orimligt för mig, men jag har gärna låg ränta om de vill ha mig som kund. Så ta belåningsgrad med en nypa salt, och gör ansökningar för att se vad bankerna säger.

Pratade med banken i förra veckan och blev lite klokare. Gjorde som jag hade tänkt och betalade ner till 70% för att kunna sänka amorteringen till 1% istället. Fick även ett halvt löfte om 1,6% på fem års bindningstid vilket utan att jämföra är skapligt men inte superbra. Omvärdering ska bara gå att göra vart femte år om man inte har gjort några större förändringar/förbättringar på huset och det har vi inte hunnit med ännu under de tre åren som vi har haft det.

Resultatet ser ut att bli nånstans under 3000kr/månad att betala i ränta och amortering. Total boendekostnad (exklusive renoveringar och andra dyra saker) blir i storleksordning vad en del betalar för en hyresrätt på kanske en fjärdedel av ytan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@OSkar000: Har ni bara 2,2-2,5 miljoner i lån så låt det vara rörligt. Rörlig ränta bör ni kunna förhandla ned till kanske 1,2%

Permalänk
Medlem

@downup: För att förtydliga @vinylens svar så är det något du betalar när du belånar huset. Det du vill låna måste täckas av ett pantbrev. Pantbreven följer dock med fastigheten så om föregående ägare har lånat för (och därav att det finns pantbrev för) säg, 1 miljon och du inte vill låna mer så behöver du inte betala något. Vill du dock låna 1.5 miljoner så får du då betala 2% avgift på resterande 500000kr som du vill låna utöver det som det redan finns pantbrev för. Dvs du behöver då betala 10000kr för att utöka pantbrevet för fastigheten.

Permalänk
Medlem

Ska ha räntemöte den 1/4 om radhuset som vi får tillgång till 11/5.

Tror ni man kan få lägre ränta redan då med tanke på börskriserna om man binder sig eller ska man ha is i magen och ha det mesta rörligt?
Kommer låna runt 2,5 miljon.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Ska ha räntemöte den 1/4 om radhuset som vi får tillgång till 11/5.

Tror ni man kan få lägre ränta redan då med tanke på börskriserna om man binder sig eller ska man ha is i magen och ha det mesta rörligt?
Kommer låna runt 2,5 miljon.

Beror ju helt på vad de erbjuder.
Bundet är ju lägre än den rörliga nu i vissa fall.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@isbjoern
Ska precis ta o binda om några delar av bolånet, tänker såhär, väldigt oroligt i världen just nu, binder hellre 3 år och har tid på mig o spara extra om räntan skulle skena närmsta året.
Vi klarar en ökning på 5% om det skulle vara så att vi körde rörligt, men tar hellre 0,4 procentenheter högre ränta (har inte kollat exakt än), i 3 år, än risken att den sticker iväg på tok för många procent.
Väntar man för länge med o binda, om det nu blir en kris, så kommer ju även den fasta räntan sticka iväg.

Skulle säga att det handlar om magkänsla.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@isbjoern
Ska precis ta o binda om några delar av bolånet, tänker såhär, väldigt oroligt i världen just nu, binder hellre 3 år och har tid på mig o spara extra om räntan skulle skena närmsta året.
Vi klarar en ökning på 5% om det skulle vara så att vi körde rörligt, men tar hellre 0,4 procentenheter högre ränta (har inte kollat exakt än), i 3 år, än risken att den sticker iväg på tok för många procent.
Väntar man för länge med o binda, om det nu blir en kris, så kommer ju även den fasta räntan sticka iväg.

Skulle säga att det handlar om magkänsla.

Fast om det blir en kris så är ju den mest sannolika utvecklingen att räntan sänks ytterligare, eller iaf att den låga räntan bibehålls längre.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Pantbrev

Vad är detta? Ska detta betalas in när man köper eller lånar på huset? Hittar inget svar.

Lagfarten förstår jag 1.5% av husets värde "det man köpte det för"

Du behöver som sagt pantbrev uppgående till minst samma belopp som du vill belåna fastigheten med. Finns det fysiska pantbrev så behöver du veta var de är, annars får du ansöka om att döda dem och ta ut nya. Nyutfärdade pantbrev är normalt datapantbrev och då kan de inte komma bort, utan det antecknas i Lantmäteriets register vem som är innehavare. Att ta ut nya pantbrev kostar 2 % av pantbrevsbeloppet plus en administrationsavgift på några hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du behöver som sagt pantbrev uppgående till minst samma belopp som du vill belåna fastigheten med. Finns det fysiska pantbrev så behöver du veta var de är, annars får du ansöka om att döda dem och ta ut nya. Nyutfärdade pantbrev är normalt datapantbrev och då kan de inte komma bort, utan det antecknas i Lantmäteriets register vem som är innehavare. Att ta ut nya pantbrev kostar 2 % av pantbrevsbeloppet plus en administrationsavgift på några hundralappar.

När ni säger belåna är det ifall man vill låna mer sedan?

Har ett hus nu vi tittar på och det kostar 1.35m pantbrev ligger på 700.000kr.

Vi planerar att belåna mer på huset om ett år pga badrum renovering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

När ni säger belåna är det ifall man vill låna mer sedan?

Har ett hus nu vi tittar på och det kostar 1.35m pantbrev ligger på 700.000kr.

Vi planerar att belåna mer på huset om ett år pga badrum renovering.

På den fastigheten kan du ha bolån på 700k utan att ta ut nya pantbrev.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

När ni säger belåna är det ifall man vill låna mer sedan?

Har ett hus nu vi tittar på och det kostar 1.35m pantbrev ligger på 700.000kr.

Vi planerar att belåna mer på huset om ett år pga badrum renovering.

Då behöver du ta ut nya pantbrev på mellanskillnaden mellan lånebeloppet och pantbrevssumman. Lånar du 1 Mkr till köpet så behöver du ett nytt pantbrev på 300 kkr. Vill du sen låna ytterligare 100 kkr för att fixa badrummet så behöver du ett pantbrev till på 100 kkr.

Administrationen sköts av banken och avgiften för pantbreven dras i regel vid utbetalningen av lånet, dvs lånar du 300 kkr på nytt pantbrev så får du ut ca 293 500 kr (2% av 300 kkr + 500 kr). Dessutom skall lagfarten betalas (1,5% på hela köpesumman + några hundra), i ditt fall ca 21 000 kr.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Då behöver du ta ut nya pantbrev på mellanskillnaden mellan lånebeloppet och pantbrevssumman. Lånar du 1 Mkr till köpet så behöver du ett nytt pantbrev på 300 kkr. Vill du sen låna ytterligare 100 kkr för att fixa badrummet så behöver du ett pantbrev till på 100 kkr.

Administrationen sköts av banken och avgiften för pantbreven dras i regel vid utbetalningen av lånet, dvs lånar du 300 kkr på nytt pantbrev så får du ut ca 293 500 kr (2% av 300 kkr + 500 kr). Dessutom skall lagfarten betalas (1,5% på hela köpesumman + några hundra), i ditt fall ca 21 000 kr.

Lagfart ska in inom 3 månader efter underskrift är det korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Lagfart ska in inom 3 månader efter underskrift är det korrekt?

Ja, jag har för mig det.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MsSmith:

@OSkar000: Har ni bara 2,2-2,5 miljoner i lån så låt det vara rörligt. Rörlig ränta bör ni kunna förhandla ned till kanske 1,2%

Ska kolla runt på lite olika banker och se vad de kan ge för ränta, både bunden och rörlig.

Tror lånet vi har är för litet för att nån ska vilja ge neråt 1,2% i dagsläget. Det lär ju kunna hända en del både med räntor och bostadsmarknad under våren och försommaren.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Känns nästan dumt att fråga som läget är idag, men är det dumt att köpa hus just nu? Är väldigt nära en budgivning just nu. Kan banken neka lån pga omständigheterna som är nu? Kommer räntan dra iväg? Kommer huspriserna rasa?

Många frågor och många går nog inte att svara på, men hade varit kul att göra era tankar kring detta.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saigon:

Känns nästan dumt att fråga som läget är idag, men är det dumt att köpa hus just nu? Är väldigt nära en budgivning just nu. Kan banken neka lån pga omständigheterna som är nu? Kommer räntan dra iväg? Kommer huspriserna rasa?

Många frågor och många går nog inte att svara på, men hade varit kul att göra era tankar kring detta.

Boräntan lär knappast dra iväg. Hela världen måste ju se till att likviditeten finns. Centralbankerna står redo och räntan kan ju alltid sänkas bortom noll. Höjer man räntan nu så kommer bolagen att gå i konkurs då det redan är ansträngt. Det här kommer blåsa över så självklart ska du köpa ditt boende. Om du inte köper det för att spekulera med.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av saigon:

Känns nästan dumt att fråga som läget är idag, men är det dumt att köpa hus just nu? Är väldigt nära en budgivning just nu. Kan banken neka lån pga omständigheterna som är nu? Kommer räntan dra iväg? Kommer huspriserna rasa?

Många frågor och många går nog inte att svara på, men hade varit kul att göra era tankar kring detta.

Jag tror att det finns en risk att bopriserna kraschar. Vi har idag väldigt hög belåningsgrad på våra boenden (min förra lägenhet hade jag fyra gånger så stort lån som eget kapital) vilket gör att det kan bli stora dominoeffekter. Det krävs bara att några hundra tappar jobb och behöver byta boende för att priserna ska börja gå neråt (som exempel har redan Scandic avskedat 2000 personer i Sverige).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Det krävs bara att några hundra tappar jobb och behöver byta boende för att priserna ska börja gå neråt (som exempel har redan Scandic avskedat 2000 personer i Sverige).

De har varslat 2000 personer. En väldigt stor skillnad på varsel och avsked.

Permalänk
Mattecoach

@joakim99:

Absolut, fel av mig!
Däremot var ju detta bara ett exempel, det är ju alltid de som inte är fastanställda som ryker först.

Jag jobbar inom industrin och kan säga att det redan där är väldigt stora effekter. De få som fortfarande vill köpa kan inte då det alltid är någon komponent som härstammar från en nedstängd fabrik. Det är väl i princip mjukvara som kan rulla på som vanligt, men det är nog inte så kul utan kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Känns nästan dumt att fråga som läget är idag, men är det dumt att köpa hus just nu? Är väldigt nära en budgivning just nu. Kan banken neka lån pga omständigheterna som är nu? Kommer räntan dra iväg? Kommer huspriserna rasa?

Många frågor och många går nog inte att svara på, men hade varit kul att göra era tankar kring detta.

Det är inte så troligt att räntan kommer skena i närtid. Men du måste ha i åtanke att den troligtvis kommer höjas så småningom.
Utöver det har vi en bostadsbubbla idag, frågan är bara om den spricker imorgon eller om femtio år, ingen som vet.

Bankerna vill tjäna pengar så det vore väldigt konstigt om de skulle neka dig lån, under förutsättningarna att du har tillräckligt god ekonomi och kontantinsats förstås.

Man kan älta det här fram och tillbaka i alla evigheten men det enkla svaret är att ingen vet om det är dumt att köpa bostad nu (ekonomiskt sett), själv tycker jag att man ska köpa en bostad om man vill men däremot ska man kanske inte förvänta sig att värdet kommer öka på samma sätt som den gjort hittils.

Permalänk
Medlem

Stötte på en lägenhet idag där säljaren hade pantsatt hela lägenheten. Pratade lite med mäklaren och hon förklarade att man kan göra så ifall man inte ha kontantinsats?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Stötte på en lägenhet idag där säljaren hade pantsatt hela lägenheten. Pratade lite med mäklaren och hon förklarade att man kan göra så ifall man inte ha kontantinsats?

Pantsatt? Eller belånat?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Varför är bankernas bedömning att räntan komma ligga kvar på ungefär samma nivå? Nu knuffas vi in i en antagligen rätt djup lågkonjunktur, då borde väl den rimliga bedömningen vara ytterligare lägre räntor?

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple