Permalänk
Avstängd

Sätta upp TV på betongvägg

Hej

Hade behövt råd angående ovan.. bor i ett hyreshus från 60-talet och tänkte sätta upp min TV på väggen då jag har så mycket elektronik som hade behövt stå uppe på TV-bänken så jag började med att köpa en: Bosch Universal Detect

Tänkte att de var lika bra att köpa en bättre modell det hjälpte dock inte känner jag.. för när jag för den över väggen piper den nästan konstant om att den funnit elkablar etc men det är väldigt random ibland visar en punkt grönt och ibland ger den utslag för både elkabel och metall. Provade att lägga den på köksbordet och närma mig med ett metallföremål under och då är den 100%-ig även en vanlig trävägg verkar funka fint. Förra hyresgästen hade sin TV uppsatt på motsatt vägg men enligt denna var den monterad rakt på ett par elkablar... oftast, om man jämför med borrhålen heh. Känns nästan som att väggen antingen är för tjock för att ge ett korrekt utslag eller så är där en massa elkablar nära varandra som gör att den blir förvirrad..

Vad hade ni gjort?

Tack

Permalänk
Medlem

Betongväggar har även armeringsjärn så det kan vara ganska klurigt att lista ut var det går att borra eller inte bara med hjälp av en kabelsökare.

Men oftast så är kabelkanalerna rent vertikala eller horisontella från vägguttagen, vilket ger en bra ledtråd till var man borde kunna borra.

Det finns även utrustning som lägger ut en signal som gör att man kan hitta ledningar, men eftersom huset är från 60-talet så är det troligt att det är metallrör för kablarna, och då kan det eventuellt inte fungera, och det gör också att kabelsökare blir "förvirrade", bl.a. för att metallrören kan vara i kontakt med armeringen.

Permalänk
Avstängd

Har du uttag nere vid sockeln i väggen så försök helt enkelt art inte sätta borren i samma lodräta linje då elen går där. Finns inga uttag så är det bara att borra. Armeringsjärn är problemet men då de tar upp en rätt liten del av väggen så skulle jag säga chansa. Har du en bra borrhammare så brukar det lösa sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Goofa:

Vad hade ni gjort?

Jag hade nog byggt en ny vägg av trä. Vad menar jag med "ny vägg av trä" tänker du då? Jo, att du bygger en "ram" kan man säga för just tv'n. Som ungefär detta klippet https://www.youtube.com/watch?v=fllQIiaZs1o Har du möjligheten till att göra det?

Permalänk

Äh, bara borra på ! TVn måste ju upp 😃
Är det en inner eller yttervägg(även de mot trapphus)? Känns som det är större risk att det går ledningar mellan våningarna i ytter/trapphus väggarna. El internt i lägenheten borde varit lättare att dra i golv/tak?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av anon186265:

Jag hade nog byggt en ny vägg av trä. Vad menar jag med "ny vägg av trä" tänker du då? Jo, att du bygger en "ram" kan man säga för just tv'n. Som ungefär detta klippet https://www.youtube.com/watch?v=fllQIiaZs1o Har du möjligheten till att göra det?

Mycket extrajobb för något som går att lösa med 2 hål i väggen 😂

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalledalle:

Är det en inner eller yttervägg(även de mot trapphus)? Känns som det är större risk att det går ledningar mellan våningarna i ytter/trapphus väggarna. El internt i lägenheten borde varit lättare att dra i golv/tak?

Det är en innervägg mot en granne på andra sidan blev bara lite orolig när en polare sa att han kände två som hade dragit med sig all el i sina lägenhetshus när de gjorde samma sak i hus från samma tid hos samma hyresvärd

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

I den lägenhet jag bor (byggd 68) så sker fördelningen i lägenheten från elcentralen via kanaler i taket och sedan går det vertikalt från taket ner till uttagen vid golvet.

Så frågeställningen som gjordes är relevant, men det finns inga enkla svar.

Permalänk
Medlem

Borra bara långsamt, försiktigt och inte onödigt djupt.

Om det plötsligt kommer ett hålrum så slutar du borra och kollar efter.

Om du stöter i ett armeringsjärn så borrar du ju bara ett nytt hål bredvid, TVn täcker ju ändå?

Visa signatur

AMD 7800X3D | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+/FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Fast du måste ju fästa den grejen i väggen med så jag ser ärligt inte vad du vinner med detta.
Det blir otroligt merjobb.
Det blir ännu fler hål i väggen.

Permalänk

@Goofa: Som anra säger så är det bara att borra. Titta om det sitter uttag i en rak lodrät linjer med ditt hål och undvik det. Kom också ihop att använda PLUGG såklart! Finns i princip inga betongväggar som är så tunna att man inte kan sätta upp en TV på dem.

Permalänk
Rekordmedlem

Rören för kablar lär gå lodrätt eller vågrätt i väggen och mitt på en vägg lär det inte finnas några elrör om det inte finns nått som "motiverar" det och sitter det dosor, uttag eller kontakter borde du se dem. bu behöver ju inte heller borra särskilt djupt för att hänga upp en tv och rören ligger inte i väggens ytskikt så om du inte "tokborrar" lär det inte vara nått problem.
En 40 x 8 mm plugg kan skjuvbelastas med 25 kilo i "dålig" betong och med över 100 kilo i bra och du kanske använder 4 pluggar vilket då låter dig hänga upp mellan 100 och 500 kilo beroende på betongkvaliten så du behöver inte använda nån enormt stor plugg som riskerar att gå in i nått djupt inne i väggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du inte har en borr redan så tänk på vad du köper med, det är skillnad på slagborr och slagborr.
Billiga från byggvaruhusen och liknande är sällan bra nog för jobbet, du kommer tro att du kör rakt på metall eller adamantium 😋
Få tag på något ordentligt, låna eller hyr om du inte kan köpa, det kommer bespara dig mycket svett och tårar när du slipper spendera 30 min för att ta dig in mer än 2-3 cm bär du trycker för allt du är värd och istället kör in borren på 2 sekunder utan ansträngning.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Om du inte har en borr redan så tänk på vad du köper med, det är skillnad på slagborr och slagborr.
Billiga från byggvaruhusen och liknande är sällan bra nog för jobbet, du kommer tro att du kör rakt på metall eller adamantium 😋
Få tag på något ordentligt, låna eller hyr om du inte kan köpa, det kommer bespara dig mycket svett och tårar när du slipper spendera 30 min för att ta dig in mer än 2-3 cm bär du trycker för allt du är värd och istället kör in borren på 2 sekunder utan ansträngning.

Jag rekommenderar inte slagborr. Det väsnas mer än det borrar!
Borrhammare är så mycket effektivare.

Permalänk
Medlem

Om du är orolig så kanske du kan vända dig till din hyresvärd och fråga ifall de har ritning på vart elkablar går? Ingen aning om det är vanligt eller inte, sitter och gissar bara.

Permalänk
Medlem

Tv på betongvägg?
Mät, borra med borrhammare, plugga, skruva, klart!
Enklaste jobbet.
Risken att stöta på en elkanal är nästintill obefintlig om du inte av någon udda anledning ska ha TVn monterad i ett hörn på nåt konstigt vänster.

Knepigt blir det först om du tvingas jobba med gips, alternativt ska ha upp TVn i taket eller dylikt

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //