Permalänk

Alla spel kraschar till skrivbordet.

Tja!

De senaste dagarna har jag inte kunnat spela några spel då alla spelen kraschar efter cirka 5-10 minuter rakt till skrivbordet. Det kvittar om spelet är tungt för systemet eller ej. Jag har testat med att installera om GPU drivrutiner samt installera äldre versioner utan någon framgång. Dock när jag installerat en ny drivrutin kan jag spela tills jag startar upp datorn igen. Gjorde även en felsökning på RAM minnet men hittade inget fel där. Har en liten överklockning på grafikkortet men har även testat med att ta bort överklockningen. Temperatuerna på CPU och GPU överstiger aldrig 73C och brukar ligga runt 69 grader. Har ni några tips eller lösningar på detta problemet? Tacksam för svar!

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home 64x
Processor: AMD Ryzen 5 3600
Processorkylare: Be Quite! Pure Rock
Moderkort: MSI B450 Tomahawk MAX
Minne: 2x8GB Corsair Vengeance LPX 3200Mhz
Grafikkort: Asus Geforce RTX 2060
Hårddisk: Toshiba 480gb SSD Sata
Nätaggregat: Corsair TX550M

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns några drivrutins-uppdateringar.

Denna kommentar från en annan tråd var häromdagen, det kanske gäller dig också:

Permalänk

@Viita: Har testat nu med den nya drivrutinen men stöter fortfarande på samma problem.

Permalänk
Medlem

Om du kör ett syntetiskt test för grafikkortet, kraschar det också?
Du kan även se till att du har de senaste chipset drivrutinerna från AMD då äldre versioner ibland får problem vid nya Windows uppdateringar.

Permalänk
Skrivet av meanh:

Om du kör ett syntetiskt test för grafikkortet, kraschar det också?
Du kan även se till att du har de senaste chipset drivrutinerna från AMD då äldre versioner ibland får problem vid nya Windows uppdateringar.

När jag har testat med 3Dmark och Heaven benchmark så har även det kraschat. De senaste chipset drivrutinerna för moderkortet är också installerade. Har en känsla av att mitt kort har strulat bara.

Permalänk
Inaktiv

Vad säger Windows loggboken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avokado_29:

De senaste chipset drivrutinerna för moderkortet är också installerade.

Har du hämtat dom hos MSI eller AMD ?! (Dom som finns hos MSI är gamla)

Permalänk
Medlem

BurnInTest är bra på att hitta allmänna stabilitetsproblem.

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Vad säger Windows loggboken?

Står inget specifikt i loggboken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avokado_29:

När jag har testat med 3Dmark och Heaven benchmark så har även det kraschat. De senaste chipset drivrutinerna för moderkortet är också installerade. Har en känsla av att mitt kort har strulat bara.

När du installerat om drivrutinerna har du då kört DDU för att ta bort alla eventuella gamla drivrutiner som kan ligga kvar och skräpa i systemet? Du skulle även kunna testa en nedklockning av kortet och se om det blir stabilt.

Permalänk
Skrivet av TechWolf:

Har du hämtat dom hos MSI eller AMD ?! (Dom som finns hos MSI är gamla)

Yes har laddat ned från AMD utan någon större framgång.

Permalänk
Skrivet av meanh:

När du installerat om drivrutinerna har du då kört DDU för att ta bort alla eventuella gamla drivrutiner som kan ligga kvar och skräpa i systemet? Du skulle även kunna testa en nedklockning av kortet och se om det blir stabilt.

Japp har testat att göra clean install på drivrutinerna samt tagit bort all form av överclockning.

Permalänk

Du kan prova att plocka ur ett ram minne
Fungerar för mig som hade liknande problem dock tråkigt att bara köra 8gb när man har 16.

MVH

Visa signatur

Ryzen
1080ti

Permalänk
Medlem

@Avokado_29: Provat att köra spelet som administratör?