Permalänk

Fiberskåp, tele/data uttag

Så här ser mitt fiberskåp ut som jag har i min lägenhet:
- Svarta kabeln går in till WAN på router
- Gul och blå kabel går från router LAN till patchpanel till rum 2 och 3 i lägenhet

I varje rum har jag ett sån här uttag:

Min fråga är:
Vad är det för skillnad på tele och data uttagen? I fiberskåpet finns det en fördelare för telefon med, vad det ser ut som, cat6 kablar från fördelaren till patchpanelen för tele. Fördelaren tror jag skall kopplas in i medföljande router från ISP för att använda telefoni men det har jag ju inte gjort. I rummen ser båda uttagen ut att vara RJ45. Går dessa uttag att använda som vanliga "data" uttag? Och går det att använda dom åt andra hållet, dvs ställa routern i rum 2 och koppla tillbaka från rum 2 via router lan till tele uttaget i rummet in till fiberskåpet och sen från teleuttagen i fiberskåpet till patchpanelen för data?

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem

@VicMackey: Mig veterligen är där ingen skillnad rent tekniskt på dom uttagen, så använder du inte ip-tele så skall du kunna använda tele uttagen som du beskriver.

Så det skall gå bra att koppla vidare inkommande internet direkt till uttag 10 och vidare till routerns WAN, därefter från LAN tilll 9 och sedan från uttag 9 i skåpet till valfritt rum.
Dock vet jag inte om tele fördelaren går att använda som vanlig switch för att fördela signalen till flera rum, men den borde nästa göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicMackey:

- Gul och blå kabel går från router LAN till patchpanel till rum 2 och 3 i lägenhet

https://i.ibb.co/wL5dtgP/IMG-4607.jpg

https://i.ibb.co/Jp6b0DD/IMG-4609.jpg

Min fråga är:
Vad är det för skillnad på tele och data uttagen? I fiberskåpet finns det en fördelare för telefon med, vad det ser ut som, cat6 kablar från fördelaren till patchpanelen för tele. Fördelaren tror jag skall kopplas in i medföljande router från ISP för att använda telefoni men det har jag ju inte gjort. I rummen ser båda uttagen ut att vara RJ45. Går dessa uttag att använda som vanliga "data" uttag? Och går det att använda dom åt andra hållet, dvs ställa routern i rum 2 och koppla tillbaka från rum 2 via router lan till tele uttaget i rummet in till fiberskåpet och sen från teleuttagen i fiberskåpet till patchpanelen för data?

"Åt andra hållet" är en lite underlig formulering i sammanhanget, men nej, det spelar ingen roll vilken enhet som står var, så länge du kopplar ihop allt som behöver kopplas ihop.

Gällande vad det är för kablage som använts för "tele" så går det ju inte att se från framsidan. Men om du nu vet att det är cat6-kablage som dragits så är väl frågan kanske framförallt om det är normalt kopplat i själva kontakterna.

Men tele... är det verkligen för faktiska telefoner eller är det ip-telefoni (isf i praktiken datorer med lur)? Om det senare så är det ju data det också, i så fall handlar det väl helt och hållet om avsett användningsområde och att det är tänkt att vara inkopplat i ett annat nät i skåpet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En kontakt för tele är sk rj11 och den passar i mitten på rj45 så är det vanlig catkabel mellan så funkar det hur bra som helst.

Permalänk

Jag vet inte vad det är för kablage som dragits för ”tele”. Det enda jag kan se är att uttagen i alla rum är RJ45 för uttagen som är märkt med ”tele” samt att det i skåpet är det kopplat cat6 från telefonfördelaren till patchpanelen för tele.

Jag testade iaf att slänga ut telefonfördelaren som satt fasttejpad. Från routern som står ovanför fiberskåpet kopplade jag en kabel från router LAN till patchpanelen data 10 som går till rum 2. I rum 2 kopplade jag från data 10 en kabel till en switch och kopplade ytterligare en kabel från switchen till tele 9 i uttaget i rummet. I fiberskåpet kopplade jag kabel mellan tele 9 och data 12 som går till rum 3. I rum 3 drog jag en kabel från uttaget data 12 till en laptop och fick uppkopling via ethernet. Antar att detta således fungerar och att jag kan ställa routern i rum 2 och använda tele uttaget för att kunna använda patchpanelen i fiberskåpet. Eller kan det vara något annat som gör att jag inte bör koppla så här?

Edit: Förstår inte varför det är uppmärkt med tele i fiberskåpet. Testade att koppla kabel från router LAN till tele 1 i skåpet och sen från tele 1 uttaget i rum 1 till laptop och funkade utan problem det också.

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicMackey:

Jag vet inte vad det är för kablage som dragits för ”tele”. Det enda jag kan se är att uttagen i alla rum är RJ45 för uttagen som är märkt med ”tele” samt att det i skåpet är det kopplat cat6 från telefonfördelaren till patchpanelen för tele.

Jag testade iaf att slänga ut telefonfördelaren som satt fasttejpad. Från routern som står ovanför fiberskåpet kopplade jag en kabel från router LAN till patchpanelen data 10 som går till rum 2. I rum 2 kopplade jag från data 10 en kabel till en switch och kopplade ytterligare en kabel från switchen till tele 9 i uttaget i rummet. I fiberskåpet kopplade jag kabel mellan tele 9 och data 12 som går till rum 3. I rum 3 drog jag en kabel från uttaget data 12 till en laptop och fick uppkopling via ethernet. Antar att detta således fungerar och att jag kan ställa routern i rum 2 och använda tele uttaget för att kunna använda patchpanelen i fiberskåpet. Eller kan det vara något annat som gör att jag inte bör koppla så här?

Edit: Förstår inte varför det är uppmärkt med tele i fiberskåpet. Testade att koppla kabel från router LAN till tele 1 i skåpet och sen från tele 1 uttaget i rum 1 till laptop och funkade utan problem det också.

Förmodligen är det väl uppmärkt så för att det ska vara självklart för någon oinsatt vad som är vad (så som det är tänkt att det ska vara kopplat).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Förmodligen är det väl uppmärkt så för att det ska vara självklart för någon oinsatt vad som är vad (så som det är tänkt att det ska vara kopplat).

Men finns det nån fara/nackdel med att koppla såsom jag vill?

Visa signatur

Permalänk

@VicMackey: Tvivlar på det. Möjligtvis att det är en nackdel om inte alla paren är inkopplade (eftersom tele inte behöver så många ledare) då du inte lär få ut full hastighet alternativt att det inte lär fungera alls. Men med tanke på att en anledning till att just använda vanliga RJ-45 i alla uttag är just kunna anpassa efter behov tvivlar jag på att något av föregående är ett problem. Men testa att koppla och testa prestandan på nätverket helt enkelt.

Det enda jag reagerar över är nog snarare att du vill koppla sakerna "avigt" istället för att utgå från din central. Vad är anledningen till att du vill flytta på routern?

Permalänk
Skrivet av PanicOutPut:

@VicMackey: Tvivlar på det. Möjligtvis att det är en nackdel om inte alla paren är inkopplade (eftersom tele inte behöver så många ledare) då du inte lär få ut full hastighet alternativt att det inte lär fungera alls. Men med tanke på att en anledning till att just använda vanliga RJ-45 i alla uttag är just kunna anpassa efter behov tvivlar jag på att något av föregående är ett problem. Men testa att koppla och testa prestandan på nätverket helt enkelt.

Det enda jag reagerar över är nog snarare att du vill koppla sakerna "avigt" istället för att utgå från din central. Vad är anledningen till att du vill flytta på routern?

När jag testade att koppla via tele uttagen i skåpet så hade jag tyvärr bara en gammal apple usb-ethernet adapter till laptopen som klarar max 100mbit vilket jag iaf fick ut. Får ta och leta rätt på en bättre adapter.

Anledningen till att jag vill flytta på allt är att fiberskåpet står i hallen som inte är den bästa platsen i min lägenhet. Routern får inte plats i skåpet och jag använder dessutom dess inbyggda wifi vilket jag inte vill ha ståendes i ett plåtskåp så just nu står den på en hylla bredvid med sladdar dragna utanför vilket inte är jättesnyggt. Det jag vill åstadkomma är att ha routern i min garderob (där jag har ethernet uttag) och sätta separata accesspunkter i alla rum som behöver det, allt trådat och då behöver jag använda patchpanelen i fiberskåpet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror att alla uttag är likadana. Man har gjort så här för att det ska vara enklare för Svensson att förstå. Ingen som kan gå sönder om du testar

Permalänk
Medlem

Instämmer med er föregående talare. Har jobbat med dessa saker tidigare och oftast satte man då tex tele i udda uttag och bredband i jämna, eller tvärtom. Ingen skillnad på kablage alltså. I de fall det inte var tv via routern kunde man göra samma med tv-portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicMackey:

https://i.ibb.co/wL5dtgP/IMG-4607.jpg

https://i.ibb.co/Jp6b0DD/IMG-4609.jpg

Min fråga är:

Är inte superinsatt, men det kan inte vara så att det är POE för telekablarna om de ska drivas med enbart rj45:an och ingen separat ström?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicMackey:

När jag testade att koppla via tele uttagen i skåpet så hade jag tyvärr bara en gammal apple usb-ethernet adapter till laptopen som klarar max 100mbit vilket jag iaf fick ut. Får ta och leta rätt på en bättre adapter.

Anledningen till att jag vill flytta på allt är att fiberskåpet står i hallen som inte är den bästa platsen i min lägenhet. Routern får inte plats i skåpet och jag använder dessutom dess inbyggda wifi vilket jag inte vill ha ståendes i ett plåtskåp så just nu står den på en hylla bredvid med sladdar dragna utanför vilket inte är jättesnyggt. Det jag vill åstadkomma är att ha routern i min garderob (där jag har ethernet uttag) och sätta separata accesspunkter i alla rum som behöver det, allt trådat och då behöver jag använda patchpanelen i fiberskåpet.

Gör det på riktigt med en router i skåpet och accesspunkter i rummen. Så kan du kassera din 13 i 1 allt i allo konsumentrouter. Du kommer tacka dig själv om du väljer ubiquiti unify rakt igenom.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Gör det på riktigt med en router i skåpet och accesspunkter i rummen. Så kan du kassera din 13 i 1 allt i allo konsumentrouter. Du kommer tacka dig själv om du väljer ubiquiti unify rakt igenom.

Japp det är ju det jag ska göra. Kör idag Synology RT2600ac och en MC2200ac som accesspunkt med ethernet backhaul. Har 110 kvm lägenhet med 250/250 lina och jag maxar i princip ut linan överallt hemma via wifi och ligger kring 400-500 Mbit/s i övrigt i alla rum.

Tanken är att köra Unifi grejer istället. Inte pga täckningen för den är bra som den är, utan saknar möjligheten till VLAN. Dock går inte UDM / UDM Pro / USG 4 eller ens USG + Switch in i skåpet. Därför behöver jag prylarna i garderoben och sen 2 AP som täcker lägenheten.

Visa signatur

Permalänk

Lyckats testa hastighet nu, både via data och tele uttagen och det är lite skillnad i speed. Använder samma maskin som klient men med olika ethernet kablar. Kan det vara det som spökar? Om jag ska koppla via tele uttagen vill jag ju få så hög hastighet som möjligt.

Tele: [ 7] local 192.168.1.20 port 49346 connected to 192.168.1.10 port 5201 [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 7] 0.00-1.00 sec 105 MBytes 883 Mbits/sec [ 7] 1.00-2.00 sec 102 MBytes 855 Mbits/sec [ 7] 2.00-3.00 sec 102 MBytes 854 Mbits/sec [ 7] 3.00-4.00 sec 103 MBytes 868 Mbits/sec [ 7] 4.00-5.00 sec 102 MBytes 858 Mbits/sec [ 7] 5.00-6.00 sec 102 MBytes 857 Mbits/sec [ 7] 6.00-7.00 sec 102 MBytes 856 Mbits/sec [ 7] 7.00-8.00 sec 102 MBytes 857 Mbits/sec [ 7] 8.00-9.00 sec 102 MBytes 858 Mbits/sec [ 7] 9.00-10.00 sec 103 MBytes 862 Mbits/sec - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 7] 0.00-10.00 sec 1.00 GBytes 861 Mbits/sec sender [ 7] 0.00-10.00 sec 1.00 GBytes 860 Mbits/sec receiver

Data: [ 7] local 192.168.1.20 port 49215 connected to 192.168.1.10 port 5201 [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 7] 0.00-1.00 sec 113 MBytes 951 Mbits/sec [ 7] 1.00-2.00 sec 112 MBytes 941 Mbits/sec [ 7] 2.00-3.00 sec 112 MBytes 940 Mbits/sec [ 7] 3.00-4.00 sec 112 MBytes 941 Mbits/sec [ 7] 4.00-5.00 sec 112 MBytes 940 Mbits/sec [ 7] 5.00-6.00 sec 112 MBytes 940 Mbits/sec [ 7] 6.00-7.00 sec 112 MBytes 940 Mbits/sec [ 7] 7.00-8.00 sec 112 MBytes 940 Mbits/sec [ 7] 8.00-9.00 sec 112 MBytes 940 Mbits/sec [ 7] 9.00-10.00 sec 112 MBytes 940 Mbits/sec - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 7] 0.00-10.00 sec 1.10 GBytes 941 Mbits/sec sender [ 7] 0.00-10.00 sec 1.09 GBytes 940 Mbits/sec receiver

Visa signatur

Permalänk

Hur mycket plats finns det bakom blindplåtarna?
Tänkte om man plockar bort dom kanske det ryms något vettigt där inne.