Permalänk
Medlem

@Akerhage: Man vill ju helst även ha växel och bromssensorer när man eftermonterar en vevpartimotor. Så att motorn inte ger full kraft när man växlar eller bromsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

@Akerhage: Man vill ju helst även ha växel och bromssensorer när man eftermonterar en vevpartimotor. Så att motorn inte ger full kraft när man växlar eller bromsar

Jag har en sensor som sitter vid bakhjulet, antar den är till för detta. Har inga problem iaf med att motorn ger full kraft. Jag kan till och med ställa in de olika assistanslägena (och tumgas om man har det) etc genom att koppla in cykeln till datorn med en sladd.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Jag har en sensor som sitter vid bakhjulet, antar den är till för detta. Har inga problem iaf med att motorn ger full kraft. Jag kan till och med ställa in de olika assistanslägena (och tumgas om man har det) etc genom att koppla in cykeln till datorn med en sladd.

sensorn vid bakhjulet är en hastighetssensor:P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Akerhage:

Jag har en sensor som sitter vid bakhjulet, antar den är till för detta. Har inga problem iaf med att motorn ger full kraft. Jag kan till och med ställa in de olika assistanslägena (och tumgas om man har det) etc genom att koppla in cykeln till datorn med en sladd.

Sensor vid bakhjulet låter som en hastighetsmätare och du har problem om motorn ger fullt vrid vid växling, endera så sliter det mycket med på drivlinan eller så har du en momentbegränsning som inte fungerar och båda fallen är ett problem men på olika sätt.
Att motorn ger fullt vrid när du kör är en bra sak men att den gör det vid växling är ingen höjdare om det handlar om en motor som överför kraften genom växlarna, en navmotor som drar gör ju däremot inget.
Man växlar ju inte heller bilar vid fullt vrid oavsett typ av växellåda för att det gör att saker slits mycket mer och nått riskerar att gå sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sensor vid bakhjulet låter som en hastighetsmätare och du har problem om motorn ger fullt vrid vid växling, endera så sliter det mycket med på drivlinan eller så har du en momentbegränsning som inte fungerar och båda fallen är ett problem men på olika sätt.
Att motorn ger fullt vrid när du kör är en bra sak men att den gör det vid växling är ingen höjdare om det handlar om en motor som överför kraften genom växlarna, en navmotor som drar gör ju däremot inget.
Man växlar ju inte heller bilar vid fullt vrid oavsett typ av växellåda för att det gör att saker slits mycket mer och nått riskerar att gå sönder.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med att motorn ger fullt vrid vid växling? Den gör ingen skillnad för mig när jag växlar vad jag kan se. Nu är jag inte lika haj på detta som du är, så kanske har fel och du får ursäkta min okunskap. Men kollar jag på min display så är det inget som skjuter i höjden där utan jag ligger på ca 2-5A/h när jag kör (Då vid assistansnivå 5 som jag brukar ligga på). Ja du har rätt att det är hastighetssensorn där bak.

Har iaf cyklat med cykeln varje dag i 13 månader och den fungerar fortfarande. Har säkert kört över 300-350 mil på den och köpte cykeln begagnad.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju också vara så att du belastar drivlinan mycket mer och att en navmootor hade passat bäst på en så tung cykel, cykeln körs väl ofta typ 50 kilo tyngre än en vanlig samtidigt som du överför kanske 4 ggr mer effekt via drivlinan med en sån motor och drivlinan är väl knappast av bästa sort på en normal lådcykel utan av nån enklare sort.
Fabriks-elcyklar brukar ju ha bättre mtb drivlinor eller speciella el drivlinor som är starkare än de billigare/vanliga och med en så pass tung cykel och stark motor kan kanske slitaget bli högt, å andra sidan kanske du inte kommer att köra särskilt mycket med den.

Tänk också på vad du har för bromsar om du ska konvertera nått själv så att du får stopp på den, en tramplådcykel kommer väl sällan med skivbroms runt om och de enklaste jag sett har tom fotbroms/trampa bakåt broms och den brukar inte alls gå att behålla om man elkonverterar men även fälgbroms är klart sämre än skivor.

Kolla också att motorn inte hamnar väldigt lågt för lådcyklar brukar ju ha ramar där vevpartiet från början är närmare maken och motorn bygger ofta neråt så markfrigången minskar ännu mer.

Bra tips!
Det lutar nog mest åt en vanlig cykel med vagn bak, lite mer flexibelt, man kan koppla av vagnen när den inte behövs. Får välja någon med skivbromsar och bra drivlinekomponenter.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Akerhage:

Jag förstår inte riktigt hur du menar med att motorn ger fullt vrid vid växling? Den gör ingen skillnad för mig när jag växlar vad jag kan se. Nu är jag inte lika haj på detta som du är, så kanske har fel och du får ursäkta min okunskap. Men kollar jag på min display så är det inget som skjuter i höjden där utan jag ligger på ca 2-5A/h när jag kör (Då vid assistansnivå 5 som jag brukar ligga på). Ja du har rätt att det är hastighetssensorn där bak.

Har iaf cyklat med cykeln varje dag i 13 månader och den fungerar fortfarande. Har säkert kört över 300-350 mil på den och köpte cykeln begagnad.

När du växlar så bör momentet minskas för att inte slitaget på växelsystemet ska öka, de flesta som inte tävlar lättar lite på pedaltrycket när det växlas och trycker till med full kraft när växlingen är klar, det är ju en del mekanik som rör sig och det sliter mer att belasta delarna med full kraft innan allt har kommit på plats.

Om man växlar utan att minska kraften brukar det ofta låta ganska mycket mer, har du inte reagerat på smällar och brak vid växling nån gång när du glömt bort dig eller behövt lätta på momentet för att det överhuvud taget ska växla om det handlar om interna växlar ?
De interna Shimano och Sram växlar jag har växlar i vart fall inte alls innan man avlastar dem, , växlar man med vid full kraft på utanpåliggande växlar tycker jag det ofta smäller när kedjan hoppar på plats.

Jag är inte helt säker men antar att den enda växel som inte är designad för att (helst) växla vid minskat vrid är NuVinci.
Bara för att det ibland går att växla vid fullt vrid är det inte bra att växla så.
Därför bör motorn minska vridmoment vid växling om den driver via kedjan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Vet inte om du behöver smörja kedjan var tredje vecka och om med vad? Dry eller Wet?

Nu är jag lite fan av Kalkhoff, hur man (idag iaf) kan själv bestämma utrustning, motorval till växelval. Vet inte hur det var 2017, men jag var på väg att köpa en 2016. Är det Shimano Steps på din? Det är väl den "svagare" punkten jämfört med motorer man haft på dem.

Men då är det ingen budget hoj utan en kvalitets cykel du säljer som är lättservad. Min Shimano Steps har jag haft 4 år. Batteriet har jag inte ens bytt men ännu så finns där många mil kvar vid körning. 180 mil är ingenting för den.

Hej, tack för svar - det är wet lube :).
Ska jag vara helt ärlig så kan jag ingenting om cyklar haha.
Var leverantören som jag köpte cykeln av som sa att jag skulle smörja kedjan helst varannan vecka (med förhoppning att man skulle göra det helst 1 gång i månaden). Är det överdrivet så slutar jag gärna med det

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av omdull:

Hej, tack för svar - det är wet lube :).
Ska jag vara helt ärlig så kan jag ingenting om cyklar haha.
Var leverantören som jag köpte cykeln av som sa att jag skulle smörja kedjan helst varannan vecka (med förhoppning att man skulle göra det helst 1 gång i månaden). Är det överdrivet så slutar jag gärna med det

Hur ofta du behöver smörja kedjan varierar kraftigt så håll koll på den och tvätta och smörj om den blir skitig eller bara smörj om den blir torr eller visar minsta tecken på att öka ljudnivån eller trögheten.
Kedjan påverkas ju mer av omgivningen än av tid inom rimliga gränser, för att oljan ska dunsta/rinna av brukar ta mycket längre tid än att kedjan skitas ner så att dammet börjar agera slipmedel och kedjan töjer sig.

På vintern brukar jag av praktiska skäl ofta fuska mer med kedjan och tvätta mer sällan och i stället olja den mycket och ibland tom använda kedjespraj bara för att det är bekvämt och den enorma mängd olja det innebär visserligen kladdar men på vintern vill man ofta ha mera kladd för det behövs för att skydda länkarna mot ytrost, Shimano kedjor verkar också rosta mycket fortare ön de KMC jag provat.

Torrolja är inget man bör använda annat än i fint väder på sommaren och den lilla effektvinsten är inget man märker av om man inte ska tävla, torroljan försvinner också väldigt fort så fördelen för de flesta är väl att den inte drar till sig lika mycket damm som klibbigare olja.

Skaffa också nån bra droppflaska för oljeflaskor med förgjort oljehån brukar ofta ha gigantiska hål så att det inte går att undvika att kladda olja över hela kejelänken så flaskorna man själv gör hål i pipen på är mycket smidigare om man ska applicera med flaskan, Biltemas flaska är tex så och den kan man återanvända tex till nån torrolja när flaskan är slut.

Det är dessutom ofta enklare och snabbare att ta loss och isär kassetten för att helt enkelt bara diska den än att rengöra den på cykeln. diskborste och diskmedel funkar bra men gör det inte tillsammans med besticken...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad kan jag räkna med att få om jag väljer någon av dessa? Finns det några bättre alternativ?

Biltema - Elcykel Wide Tire MTB 27,5" 7 växlar - 10 999:-
OUTL1 - Elcykel Mountainbike 27.5" L5 Raptor - 12 988:-
Jula - Elcykel e-Breaker - 9 999:-

Jag tänker att hålla sig till varuhus som Biltema eller Jula kan vara bra om (när) något går sönder och man behöver reservdelar eller garanti. Cyklar mest grusväg, ungefär 12-18 km om dagen med väldigt mycket backar. Cykeln ska mest duga i sommar då jag e strandsatt ute på landsbygden pga. coronaviruset. Efter det får den säljas vidare och om intresset håller så kanske det blir en dyrare om något år.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MorteM:

Vad kan jag räkna med att få om jag väljer någon av dessa? Finns det några bättre alternativ?

Biltema - Elcykel Wide Tire MTB 27,5" 7 växlar - 10 999:-
OUTL1 - Elcykel Mountainbike 27.5" L5 Raptor - 12 988:-
Jula - Elcykel e-Breaker - 9 999:-

Jag tänker att hålla sig till varuhus som Biltema eller Jula kan vara bra om (när) något går sönder och man behöver reservdelar eller garanti. Cyklar mest grusväg, ungefär 12-18 km om dagen med väldigt mycket backar. Cykeln ska mest duga i sommar då jag e strandsatt ute på landsbygden pga. coronaviruset. Efter det får den säljas vidare och om intresset håller så kanske det blir en dyrare om något år.

Jag tror du tänker fel angående service och reservdelar för "varuhusen" har sällan nått större reservdelssortiment och de lär definitivt inte utföra service i någon form.
Biltema har haft cyklar med planerat åldrande i batterierna , vet inte hur den modellen du länkat ärr men det kan vara n¨nått att tänka på.
https://www.svt.se/nyheter/konsument/biltema-kunder-kritiska-...

Cykeln från OUTL1 har även bakfjädring och med tanke på priset tror jag det är en stor nackdel för den lär inte vara bra. Om ordinariepriset stämmer så kanske den har anständig kvalitet men om inte lär den vara alldeles för billig för att det ska funka bra och hålla. Den ser ut som nått "influerat" av en Montauge Paratrooper fast utan fällbar ram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror du tänker fel angående service och reservdelar för "varuhusen" har sällan nått större reservdelssortiment och de lär definitivt inte utföra service i någon form.
Biltema har haft cyklar med planerat åldrande i batterierna , vet inte hur den modellen du länkat ärr men det kan vara n¨nått att tänka på.
https://www.svt.se/nyheter/konsument/biltema-kunder-kritiska-...
https://www.youtube.com/watch?v=imv5HE2gvpE

Cykeln från OUTL1 har även bakfjädring och med tanke på priset tror jag det är en stor nackdel för den lär inte vara bra. Om ordinariepriset stämmer så kanske den har anständig kvalitet men om inte lär den vara alldeles för billig för att det ska funka bra och hålla. Den ser ut som nått "influerat" av en Montauge Paratrooper fast utan fällbar ram.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/Montague-Paratrooper-in-Afghanistan.jpg

Nädu det där såg inget vidare ut. Har du något tips på någon cykel som inte kostar allt för mycket men faktiskt håller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MorteM:

Nädu det där såg inget vidare ut. Har du något tips på någon cykel som inte kostar allt för mycket men faktiskt håller?

Det är en bra fråga det... Men man bör fundera på vad som rör sig för det är det som slits , fjädring är ingen fördel på billigare cyklar så det ska man generellt undvika men vad gäller drivlinan är det faktiskt jättesvårt att säga nått säkert om vad som verkligen funkar över tiden, alla andra delar än motor/batteri/styr/el systemet är ju mer eller mindre standardiserat och det går att få tag i passande delar medans elspecifika delar är ganska nytt och det finns ju inga lagkrav som reglerar tillgången på reservdelar ännu på det sätt som det finns för bilar.
Man bör väl i vart fall undvika det man vet är tveksamt typ de med planerat åldrande, det borde vara stränga straff för det svineriet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en bra fråga det... Men man bör fundera på vad som rör sig för det är det som slits , fjädring är ingen fördel på billigare cyklar så det ska man generellt undvika men vad gäller drivlinan är det faktiskt jättesvårt att säga nått säkert om vad som verkligen funkar över tiden, alla andra delar än motor/batteri/styr/el systemet är ju mer eller mindre standardiserat och det går att få tag i passande delar medans elspecifika delar är ganska nytt och det finns ju inga lagkrav som reglerar tillgången på reservdelar ännu på det sätt som det finns för bilar.
Man bör väl i vart fall undvika det man vet är tveksamt typ de med planerat åldrande, det borde vara stränga straff för det svineriet.

CRESCENT ELIR ELCYKEL - 16 995:-
Vad tror du om något sånt istället?

Är det lönt att gå upp några tusenlappar eller har dom här cyklarna också liknande problem?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MorteM:

CRESCENT ELIR ELCYKEL - 16 995:-
Vad tror du om något sånt istället?

Är det lönt att gå upp några tusenlappar eller har dom här cyklarna också liknande problem?

Vet inget om den specifika modellen mer än att Cresent använder en omdöpt Bafang motor på den och det lär väl vara enklare att byta ut drivlinan på den om det skulle vara så att "E-going" försvinner som märke, inget är ju heller integrerat på den så allt lär ju i värsta fall gå att byta om det vill sig illa med reservdelar till "E going"
Nackdelen med navmotor är att de inte hänger med på samma sätt närt man växlar så man får inte samma vridmoment på låga växlar som med motorn i vevpartiet men det gör väl inget om man inte kör i skogen på riktigt eller i väldigt branta uppförsbackar, se den som en grusvägscykel snarare än en mtb.
Cyklar med navmotor är också mer tungtrampade än de flesta som har vevpartimotor om man inte har motorn i gång eftersom den snurrar med i hjulet och ofta inte är helt frikopplad..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

..se den som en grusvägscykel snarare än en mtb.

Jag tycker det låter ganska bra. Har inte tänkt att cykla i terräng, men vägarna är mest grusvägar där jag bor. Om det är någorlunda standardelar så går det ju åtminstone att byta om något skulle vara tok, det är ett plus. Annars är jag mest ute efter billigast möjligt eftersom jag inte kommer använda den så mycket.

Skrivet av mrqaffe:

Cyklar med navmotor är också mer tungtrampade än de flesta som har vevpartimotor om man inte har motorn i gång eftersom den snurrar med i hjulet och ofta inte är helt frikopplad..

Tycker du överlag jag borde leta efter en vevpartimotordriven? Den ska användas 2-4 mil åt gången, men troligtvis kunnas laddas över natt mellan varje åktur. Bor uppe på ett berg så det blir brant uppförs på slutet. Eller menar du bara i fall då battiet laddats ur?

Decathlon Eldrivna MTB
Jag hittade den sidan med cyklar i en snarlik prisklass. En av dom få modeller jag hittat recensioner på. Kan dessa vara värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorteM:

CRESCENT ELIR ELCYKEL - 16 995:-
Vad tror du om något sånt istället?

Är det lönt att gå upp några tusenlappar eller har dom här cyklarna också liknande problem?

Finns även här https://www.cykelkraft.se/crescent-elir-matt-gra

Genomsnittlig räckvidd 37 km kan vara värt att tänka på om du har mycket uppförsbackar.

Edit: slut i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Finns även här https://www.cykelkraft.se/crescent-elir-matt-gra

Genomsnittlig räckvidd 37 km kan vara värt att tänka på om du har mycket uppförsbackar.

Edit: slut i lager

Verkade vara slut i lager i min länk också.

Har du något tips på cyklar 10-17,000:-?
Helst MTB/herr stil.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MorteM:

Jag tycker det låter ganska bra. Har inte tänkt att cykla i terräng, men vägarna är mest grusvägar där jag bor. Om det är någorlunda standardelar så går det ju åtminstone att byta om något skulle vara tok, det är ett plus. Annars är jag mest ute efter billigast möjligt eftersom jag inte kommer använda den så mycket.

Tycker du överlag jag borde leta efter en vevpartimotordriven? Den ska användas 2-4 mil åt gången, men troligtvis kunnas laddas över natt mellan varje åktur. Bor uppe på ett berg så det blir brant uppförs på slutet. Eller menar du bara i fall då battiet laddats ur?

Decathlon Eldrivna MTB
Jag hittade den sidan med cyklar i en snarlik prisklass. En av dom få modeller jag hittat recensioner på. Kan dessa vara värt det?

Det är som sagt jättesvårt att säga nått om hur det i framtiden blir med delar till drivlinan så om det är viktigt bör man ha nått som är lätt att byta ut och det är navmotorer och utanpåliggande batterier eftersom ramen inte är "special" på nått sätt. Marknaden är tyvärr ännu oreglerad och en bra elcykel kan ju kosta som en bil så marknaden behöver regleras tycker jag.
Alla andra delar finns det stor marknad för och ge följer i princip alltid nån standard eller går att konvertera ganska lätt, att byta hjul, styre, pedaler sadel osv är inga större problem även om originalmodellen inte finns längre, det är nått som i princip vilken cykelverkstad som helst fixar om du inte gör det själv.

Vad gäller kraft i backar så står det att Crescentens motor ger 40Nm i hjulet och det är nåt mittemellanvärde som troligen räcker bra för de flesta vägar. Det vridmomentet påverkas ju inte av vilken växel du har utan motorn drar alltid lika starkt.
Min cykel har motorn i vevpariet så den kommer att ge lägre vrid i hjulet på de högsta växlarna än Crescenten men mer på de lägsta, den är fruktansvärt stark på lägsta växeln, då bidrar motorn med typ 100Nm i hjulet i mitt fall vilket motsvarar mer än en tävlingscyklist i världsmästarklass utöver min egen kraft. Har ännu inte varit med om att orken tar slut utan det drar så man slår runt eller tappar fästet med det vridet.

Navmotorerna brukar inte ha nån total frikoppling när de inte är aktiva utan en stor del av massan roterar alltid vilket gör att den roterande vikten i hjulet ökar nått kilo, en vevpartimotor brukar ha koppling så när motorn inte är i gång är det i princip ingen extra roterande massa utan det är bara som att cykeln är kanske 7 kilo tyngre än den hade varit utan motor och batteri, man får alltså en mycket bättre cykelkänsla för roterande vikt i hjulen är inget man vill ha för den påverkar egenskaperna mycket mer än icke roterande massa och speciellt i hjulen är det mycket påverkan på roterande massa, det är därför man jagar gram i hjulen ännu hårdare än på ramen på tävlingscyklar. Ska mana accelerera så sägs ett gram i hjulet motsvara 10 gram på ramen i ökad kraftåtgång.

Hur Rockrider är vet jag inte heller men de har i vart fall thruaxlar vilket är bra, speciellt när du ska bromsa.
Vad är huvudsyftet med cykeln, ska du ha den som ett bruksfordon så lär du behöva skärmar, ljus och lastmöjlighet.
Har du provat cyklar med olika motorplacering ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorteM:

Verkade vara slut i lager i min länk också.

Har du något tips på cyklar 10-17,000:-?
Helst MTB/herr stil.

Tyvärr har jag dålig koll på det prisspannet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur Rockrider är vet jag inte heller men de har i vart fall thruaxlar vilket är bra, speciellt när du ska bromsa.
Vad är huvudsyftet med cykeln, ska du ha den som ett bruksfordon så lär du behöva skärmar, ljus och lastmöjlighet.
Har du provat cyklar med olika motorplacering ?

Huvudsyftet är att göra pendling till gym/bad/vänner/affären lite enklare då jag bor på ett berg och avstånden är ganska långa. Priset är ganska viktigt och att den går att få tag på innan sommaren är slut såklart.

Ska cyklas några mil i veckan under 4-5 månader, sen säljas eller skänkas tänkte jag. Ljus o skärmar och sådant går att lösas. Har bara testat en damcykel av lite okänd modell. Den var tung att cykla utan motorn igång så jag undrar om det inte var "frikopplat" som du sa?

Kollade vidare på liknande:
Overfly 12 990:-
Velocity White 15 999:-
Rockrider 12 999:-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MorteM:

Huvudsyftet är att göra pendling till gym/bad/vänner/affären lite enklare då jag bor på ett berg och avstånden är ganska långa. Priset är ganska viktigt och att den går att få tag på innan sommaren är slut såklart.

Ska cyklas några mil i veckan under 4-5 månader, sen säljas eller skänkas tänkte jag. Ljus o skärmar och sådant går att lösas. Har bara testat en damcykel av lite okänd modell. Den var tung att cykla utan motorn igång så jag undrar om det inte var "frikopplat" som du sa?

Kollade vidare på liknande:
Overfly 12 990:-
Velocity White 15 999:-
Rockrider 12 999:-

Så kallade damramar är fruktansvärda att cykla på oavsett om de har motor eller inte för de är så instabila, man böjer ramen vid varje tramptag på en sån, det enda med stora hjul som är värre är en Itera plastcykel som verkligen är fruktansvärd och det var det som gjorde att den inte sålde.
Framhjulsdrivna cyklar med damram är hemska på många sätt och det är inte bara motorns ökade rullmotstånd som gör att de går tyngre än en cykel med en bättre ram.
Om du inte ska behålla cykeln så spelar det nog ingen större roll för dig hur servicevänlig den är, du hinner ju knappt slita in den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så kallade damramar är fruktansvärda att cykla på oavsett om de har motor eller inte för de är så instabila, man böjer ramen vid varje tramptag på en sån, det enda med stora hjul som är värre är en Itera plastcykel som verkligen är fruktansvärd och det var det som gjorde att den inte sålde.
Framhjulsdrivna cyklar med damram är hemska på många sätt och det är inte bara motorns ökade rullmotstånd som gör att de går tyngre än en cykel med en bättre ram.
Om du inte ska behålla cykeln så spelar det nog ingen större roll för dig hur servicevänlig den är, du hinner ju knappt slita in den.

Ja jag tror så jag med, en MTB-aktig verkar mycket trevligare. Jag tänker det billigaste möjligt eller tom. begagnat skulle duga. Sålänge den inte går sönder efter ett tiotal laddningar (typ som biltemas). Det blir nog nån av dom i sista posten!

Permalänk
Medlem

Har ni någon rekommendation för en elcykel kring 20.000 kronor.
Kommer användas främst för cykling inom samhället som är väldigt kuperat, en del längre sträckor samt viss pendling till jobbet (enkel resa 16km)
Har tidigare haft racer och MTB och har tittat åt hybridhållet.
Exempelvis:
https://www.xxl.se/ghost-hyb-square-trekking-2-8-p4-v2-20-elc...
och
https://www.elcykelpunkten.se/cykel/elcykel/hybrid/batavus-zo...

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem

@MorteM: Köpte en elcykel på biltema för några år sedan. Kunde köra max 10-15 km och ladda därefter. Så den var inte bra från början. Backar var det ok i början men trögare blev det med tiden. Batterierna håller inte i längden oavsett vilket märke - tror jag.....Fick ladda om mitt batteri för 4500 kr hos batteridoktorn. Min cykel hade kostat ca 7000 kr. Nu kan jag köra mer än 80 km utan att behöva ladda. Dock tycker jag att det är trögt i backarna. Så även om cykeln håller så måste man fixa nytt batteri ibland. Skulle i alla fall rekommendera att köpa en cykel som man kan ta av batteriet. Helst ha 2 batterier så att man alltid har en som är laddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calinou:

@MorteM: Köpte en elcykel på biltema för några år sedan. Kunde köra max 10-15 km och ladda därefter. Så den var inte bra från början. Backar var det ok i början men trögare blev det med tiden. Batterierna håller inte i längden oavsett vilket märke - tror jag.....Fick ladda om mitt batteri för 4500 kr hos batteridoktorn. Min cykel hade kostat ca 7000 kr. Nu kan jag köra mer än 80 km utan att behöva ladda. Dock tycker jag att det är trögt i backarna. Så även om cykeln håller så måste man fixa nytt batteri ibland. Skulle i alla fall rekommendera att köpa en cykel som man kan ta av batteriet. Helst ha 2 batterier så att man alltid har en som är laddad.

Det blev den från decathlon. Dom verkade ha märkt ned en cykel av misstag som jag tog. Den har bytbart batteri och har funkat bra sånär som på en punktering. Som längst har jag kört en 70km tripp, men då stängde jag av den eller körde utan motor för jag var rädd att det skulle ta slut, på hemvägen i uppförsbackarna. Det räckte bra och blev över med batteri så jag är nöjd

Ska försöka sälja bort den innan vintern hoppas jag, då jag troligtvis inte får chans att använda den mera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av calinou:

@MorteM: Köpte en elcykel på biltema för några år sedan. Kunde köra max 10-15 km och ladda därefter. Så den var inte bra från början. Backar var det ok i början men trögare blev det med tiden. Batterierna håller inte i längden oavsett vilket märke - tror jag.....Fick ladda om mitt batteri för 4500 kr hos batteridoktorn. Min cykel hade kostat ca 7000 kr. Nu kan jag köra mer än 80 km utan att behöva ladda. Dock tycker jag att det är trögt i backarna. Så även om cykeln håller så måste man fixa nytt batteri ibland. Skulle i alla fall rekommendera att köpa en cykel som man kan ta av batteriet. Helst ha 2 batterier så att man alltid har en som är laddad.

Alla batteripack slits så inga håller för evigt men billiga kinabatterier är ju inte direkt bra ens när de är nya...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej! Är sugen på en elcykel till mig o h frugan men vill helst inte spendera mer än 10-13 000kr någonstans per cykel
Vi har två barn och vill dels kunna ha varsit barn med barnstol bak, men även kunna dra vår cykelvagn med båda barnen i.

Vad jag läst mig till så rekommenderas det inte ett dra tungt med navmotor i framhjulet, men alla i den här prisklassen har ju sådan motor.
Är det ett riktigt problem eller kommer det funka?

Det kommer inte röra sig om någon jobbpendling i dagsläget utan endast mindre utflykter (ca 2-8km resor enkel väg) lite då och då, samt hämta/lämna förskola (3km Tur och retur)

Förslag på cyklar som kan funka?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Tjenare !!

Jag undrar om det är nån som har erfarenhet av Biltemas Elcykel City Explorer 28" 8 växlar
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/elcyklar/elcykel-city-ex...

Den kommer användas rätt flitigt då jag kommer cykla 3 mil till jobbet 5 dagar i veckan om nu det är väder tillåter

Mvh Andreas

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk

Tips elcykel ~12 000kr

Verkar som att den här tråden har svalnat av en del men jag gör ett försök ändå.

Är på jakt efter min första elcykel helst max ca 12k även om summan kan justeras smått.
Tänkte cykla ca 3 dagar i veckan och 5 mil tur och retur varje gång sen kan jag ladda. Det blir endast under vår och sommar samt under relativt bra väderförhållanden, syftet är endast att ta mig från punkt A till B med minimal fysisk ansträngning även om jag då och då vill flåsa lite själv. Jag har alltså inget intresse av "smidiga funktioner" eller super displays med massa valmöjligheter.
Vägarna är asfalterade, i bra skick och helt platta, alltså inga backar.

Har förstått att motorn helst ska sitta i mitten, jag vill gärna ha en damcykel men det verkar inte så poppis i tråden. Tycker dock de är väldigt bekväma att hoppa av och på samt att cykla på generellt. Det verkar som att de som inte gillar eldamcyklar inte heller gillar vanliga damcyklar, så jag tar den här kritiken med en nypa salt.
Jag väger själv strax under 90kg och har en väska med mig på ca 4kg, den kan jag ha på ryggen eller i korgen, det spelar ingen roll för min del.

Den jag hittat som verkar bäst är tyvärr på utgång, lite för dyr och slut i lager men iaf har motorn i mitten, ser bra ut och bra räckvidd:
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/elcyklar/elcykel-city-me...

Så det nästbästa alternativet jag hittat är:
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/elcyklar/elcykel-e-comfo...

Dugar #2 för mig? Hur slappt kan man trampa för att få maximal effekt? Behöver inte cykla jättesnabbt så jag tror 25km/h räcker gott och väl.

När det kommer till försäkring har jag bara två saker i åtanke: stöld och att saker går sönder, på pappret låter det ju bra med cykelförsäking men i praktiken kommer den hjälpa mig?